Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 januari 2024

Snörikt, Hjärtetunneln, Don Williams och minnesbilder

Av Malin wiper - Lördag 20 jan 09:15


 

Det är så mycket snö så det kan se ut så här för en del cyklar som ligger på marken. Denna är dessutom som många andra utan framdäck och sadel. Fast nu har det inte snöat på några dagar men kylan gör ju att snön ligger kvar. I dag har vi 13,8 grader kallt men dom har lovat över 20 grader, hoppas det inte blir så. Vi får se vad vi hittar på i dag. Om det är lika vindstilla som i går så blir promenaden lite längre. I går var det ju ännu kallare men promenaden blev ändå drygt 5 km. Hoppas ni har nåt bra att se fram emot i helgen

 

  

Dom har ju byggt upp en skridskobana på torget men när vi gick förbi där i går så var den helt tom. Ibland har vi även sett vuxna som åkt skridskor där och så var det förr att alla åldrar som kunde åkte. Annars har det mest varit föräldrar med små barn där


         

Så här katastrofalt har vi inte haft hos oss, än i alla fall. Så här såg det ut imTyskland för en månad sen 


 

Lika bra att gå igenom den fina Hjärtetunneln medans den finns kvar på torget. Klicka här för att se den tunneln 2022


 

Min man tog sig en tur igenom tunneln också. Det har blivit ett populärt fotoobjekt för många


        

Don Williams med Lay Down Beside My från 1979. När jag hörde den och texten så gick den rakt in i mitt hjärta för så känner jag för min man. Äntligen fick jag en kärlek som bestod när jag träffade Mr T. Jag trodde aldrig jag skulle vara tillsammans med nån så länge som 33 år. Vi träffades lite senare i livet så vi hinner inte fira 50 år tillsammans men vi hann i alla fall fira silverbröllop

 

                                                                 

 

Bild på oss 2021. Vi befann oss med min son på Svartkärret dit vi brukar åka som tradition och fota varandra i den lilla båthamnen på en brygga när vi besöker min son 

 

     

En grumlig bild som föreställer oss när vi gifte oss i Hällefors 1991. Vi stod här utanför Kommunhuset och var nygifta. Vårt bröllopsfoto som vi har i tv rummet är väl bevarat och ser ut som en målning. Det har jag visat upp ett antal gånger i bloggen 

                                             

 

Jag följer en serie på SVT Play som heter I Vår Herres Hage. Samtidigt så hittade jag denna gamla bild som jag aldrig sett förut. Den ser ut som den skulle kunna ha varit med i den serien tidsmässigt och stilmässigt. Bilden föreställer min mamma, pappa, brorsan och jag. 

                                  

Vi håller nämligen på att läsa in fler bilder som vi fått ta hand om efter mina föräldrar. Vi har redan läst en omgång som vi alla syskon fått sig tillsända. Nu är det andra omgången och vi har kommit en bit på väg. Bilden är väldigt sliten av tidens tand så vi syskon syns inte så mycket på bilden ovan

 

 

En minnesbild på min syster och mig från Huberget i Stöde. Hon är nästan 11 år yngre än mig och med denna touperade frisyr med massor av spray så ser jag mer ut som hennes mamma. Syrran hade hästsvans på bilden och var som ni ser blond. Jag tror att mamma stickat den gula koftan hon har på sig. Själv hade jag ett par blå elastabyxor som var moderna då. Jag gillar denna bild till tusen. 

 

                                         

  

Detta gamla stenhus med ingång en trappa ner från långsidan är också nostalgi och ett minne. Nu ligger där en restaurang som heter NOM och ligger vid Svartåns vatten. Den öppnade 2012 men innan dess så fanns Brogården Café där som var väldigt populärt. Varje gång vi hälsade på min mans bror så var vi dit och fikade. Även när min son flyttade till Enköping så var han med några gånger där också. Det är mycket som har förändrats i Västerås sen vi var dit första gången på 1990-talet. 

 

                   

Dom hade även mat och det har dom ju numera på dom flesta fik

 

Nu avslutar jag Minnenas Allé och önskar er mina kära besökare en toppenfin helg.  


#snö #katastrofalt #Hjärtetunneln #Don #Svartkärret #gifte #Hage #bild #syster #Huberget #Café #

 
 
Micke

Micke

Lördag 20 jan 14:37

Såg ju i vår herres hage när jag var liten, har beställt den på dvd men den nya versionen har jag spelat in, kul att jämföra, den nya är helt ok den också.

Ha nu en fin eftermiddag. 👍

http://guldkryckan.bloggpost.se

Malin wiper

Lördag 20 jan 17:52

Jag har också sett den gamla versionen av serien och jag tycker båda är bra. Vad kul att du beställt den på dvd

Ha en skön kväll Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards