Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 juli 2021

Purjolökssoppa tips från A-G, Perry Como, min son i sin båt och Pet Shop Boys

Av Malin wiper - 25 juli 2021 16:38


                        


Min väninna A-G skickade ett recept till mig och min man på en Purjolökssoppa. Vi har förut fått recept på morotssoppa och den var supergod. Den har min man lagat till två gånger redan. Det har varit perfekt med mixade soppor för min man under denna period. Än om han så småningom kan äta vanlig mat så skall vi båda ändå äta dessa soppor emellanåt för dom är så goda.

 

Tusen tack snälla A-G

 

Klicka här för att få receptet på morotssoppan 


 

Här har min man fixat till både purjolök och potatis som är två av ingredienserna i purjolökssoppan


En annan ingrediens är Créme Fraiche och vi köper alltid laktosfri. Sen skall det vara salt och peppar soppan


 

Först fräser man purjolöken 


 

Sen lägger man i potatisen och kokar allt i vatten med en buljongtärning tills potatisen är klar


 

Så här ser det ut då den är färdigkokt


                           

Zerazza

 

Sen är det bara att ta fram stavmixer och mixa soppan slät


 

Här mixas soppan så den blir slät och fin


 

Min man tillagade soppan långt efter lunchen så vi hade redan ätit. Därför provsmakade vi soppan i varsin liten skål med lite creame fraiche på toppen. Det skall egentligen vara stekta brödkrutonger men det kan inte min man äta än. Det tar vi en annan gång. Vi gillade soppan till tusen båda två så den skall vi tillaga emellanåt precis som morotssoppan. Det är toppen att få så bra recept som underlättar


                            


Rosendahl hW 

       

Skön soft musik att ha som bakgrund när man äter mat. Perry Como med låten Killing me softly with her song

 

         

Min son ringde i går och han hade nyss kommit hem från en tur med sin båt. Han hade med sig en kompis som tagit denna bild på min son och jag tycker den är jättefin. Dom hade åkt rätt långt och han berättade att i år är det mer än dubbelt så mycket folk på sjön. Många har köpt båtar för denna isolering har fört med sig att vanor har ändrats och många som inte haft båtar förut har köpt en. Sen är folk mer ute och promenerar. Vi har bestämt att åka till min son på fredag och då skall vi få åka med i båten en tur. Jag längtar efter att få träffa honom igen än om det inte var så länge sen nu. Sonen har flera veckor kvar på sin semester för han tog hela 5 veckor denna sommar. Han var även ute med en annan kompis och hans morfar häromdan och dom åkte rätt långt också och hade det jättemysigt. Det skall bli spännande för jag har inte åkt båt på jättelänge

 

                           

Clipart Library 

       

Pet Shop Boys med Se A Vida E

 

I dag åker min man iväg till Västerås sjukhus igen för nästa uppföljning efter operation och strålbeandling. Det är några gånger kvar och sen blir det en röntgenundersökning. Sen kallar dom honom var tredje månad ett tag så dom är väldigt noga. Jag skall ta en promenad under tiden innan det blir för varmt. Jag önskar er en fin början på denna nya vecka. 

 

                                  


Clipart Library 

 

#A-G #Purjolökssoppa #Potatis #Créme #Stavmixer #Pet 

 
 
Göran

Göran

26 juli 2021 10:16

Undrar så smått om det inte ska vara nåt "sovel" i soppan. Men jag ska testa den ändå nån dag så kan man ju alltid hitta på egna varianter sen om man vill. Man behöver ju protein också, menar jag. Din son är förbluffande lik min förra chef på jobbet. Hoppas att det bara är till utsseendet för den chefen var inte mkt att ha. Förresten så har jag lagt ut ett gäng nya bilder från muséet nu om du vill se dem. Ha en härlig måndag!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

26 juli 2021 10:34

Det skall vara stekta brödkrutonger och man kan även sätta i nåt annat man önskar. Egna varianter som du säger. Vad lustigt att min son är lik din förra chef ;). Då är det bara till utseendet för min son är toppen och väldigt omtyckt på sitt jobb

Jag vill verkligen se dom nya bilderna så jag rusar dit ;)

Ha en härlig måndag själv
Hälsning Malin

 
Ingen bild

Paola Svensson

27 juli 2021 22:27

Soppan ser mycket god ut, den ska jag prova att göra någon dag lite längre fram. Roligt att få nya recept. Gillar sådana som är enkla att göra och med få ingredienser. =D

Malin wiper

28 juli 2021 07:57

Den var jättegod och sen kan man tillsätta vad man känner för. Jag gillar också enkelt men gott

Tack för dina härliga kommentarer
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards