Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 juli 2021

Rune Karlzon skulptör, Grannpar, Norah Jones och Viktoria Tolstoy

Av Malin wiper - 22 juli 2021 09:30



 

Min man lät mig fota honom inne i en skulptur 2012. Skulpturen står på Hoppets Torg i Jönköping. Det är Rune Karlzon som skapat skulpturen. Min man var till öron näsa hals i måndags och han fick reda på att tanden som förut hade skavt på tungans cancer måste slipas ner lite. Tanden är redan iordninggjord hos tandläkaren men eftersom han är så svullen på tungan och kinden så börjar tanden skava mot tungan igen. Annars såg allt bra ut men läkningen kan ta från 6 månader till 1 år. I går fick han ett samtal från käkkirurgen och han har fått en tid redan i dag. Så han åker iväg 10.00 med sjuktaxi. Under tiden han är borta så skall jag ta en ensam promenad och fota lite

 

Rune Karlzon var en svensk skulptör och han föddes i Bottnaryds församling i Jönköping. Han dog 2001 i en ålder av 71 år

 

     

När vi bodde i eget hus i Vaggeryd så hade vi ett grannpar som vi umgicks med ibland. Dom sålde sitt hus efter oss och flyttade in i lägenhet. Vi var till dom några gånger och sen hälsade dom på oss när vi bodde på Storgatan. Trots att jag blev utbränd efter att vi köpt huset så hann vi umgås ett antal gånger och hade jättekul. Dom var i full gång och var så pigga och levnadsglada. Nu är båda ur tiden och jag beklagar sorgen till deras barn. Vi bodde i Vaggeryd i 17 år och 12 av dom i eget hus. På bilden sitter dom och jag i  vår likörhörna på Storgatan dit vi flyttade när vi sålde huset. Min man tog bilden 

                      

      

Här passar en soft vacker låt med Norah Jones in. Den heter Don't Know Why 

 

 

Denna båt fotade jag 2019 då vi var på väg till Öregrund med min son för lite upplevelser. Här kan man tala om bilbåt för hytten ser ut som den är tagen från en gammal Ford. Det var en häftig och lustig syn.

 

  

Här ser man den lite snett framifrån. 

 

  

Vi bodde i Katrineholm i 8 år och detta är porten till huset på Tegnervägen där vi bodde i 2 år från 1991. Vi fick sen mögel i toaletten så vi var tvungna att flytta. Dom fixade till det men det försvann inte helt. Jag var ju redan skadad av mögel från en arbetsplats så vi vågade inte bo kvar. Dom hade en fin innergård med möbler där alla fick gå ut och sitta på sommaren. Annars trivdes vi i lägenheten. Det var verkligen en gammal goding till port men den är säkert utbytt nu för huset är renoverat. Vi lärde känna en kvinna på första våningen som hette Viktoria. Vi bodde på andra våningen. Hon var en bra bit över 80 år då men hur pigg som helst så vi bjöd hem varandra på fika och mat lite då och då. Sen dog hon tyvärr innan vi flyttade därifrån men vi glömmer aldrig henne.

 

      

Viktoria Tolstoy med Kiss from a Rose. Nu har jag bara att önska er en härlig torsdag så här före helgen. Sköt om er

 

                             


Clipart Library

 

#Hoppets #Rune #Grannpar #Norah #Båt #Porten #Viktoria

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards