Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2021

Av Malin wiper - 15 februari 2021 14:00


 

För ett tag sen såg jag denna Ford Mustang utanför Mats Bilservice. Den var inne för reparation och lite nyare än dom jag fotat förut. 


 

Utan registreringsskylt än så länge. 

 

        

Ford Mustang från 1964-2018


 

Väldigt färgstark med din blå färg och svarta detaljer

 

                        


Wish

 

Ett häftigt ställ för bildäck


 

En Cresent cykel i snölandskap


 

Här en grön cykel mot ett hus som den passar in i. Nu tar jag till bilder som inte kommit in förut för jag har noll koll och framförhållning

 

                                   


G9 Landskap

       

En kul animerad film med cykelns utveckling

 

Nu är min man tillbaka igen och allt gick bra men MR röntgen han skulle in i tog 40 minuter. Han fick hörselskydd eftersom dom lever om så hemskt. Sen behöver man inte titta upp i taket som gör att man får klaustrofobi utan där hade dom satt en spegel ovanför ansiktet som gjorde att man såg det som hände utanför. Det är ett jättebra sjukhus med trevlig personal och dom är väldigt noggranna. Det tyckte jag också när jag var dit akut för kristallsjukan för drygt ett år sedan. Det är så skönt att han är hemma nu och vi tar nog en promenad på eftermiddagen. Ha nu en fortsatt skön dag mina kära besökare

 


#Mustang #Mats #Cykel #Röntgen

Av Malin wiper - 15 februari 2021 08:45


            

Klicka här för snarkövningar

I går fungerade jag dåligt för jag orkade inte gå ut på promenad trots att det bara var 3 grader kallt. Jag hade noll enérgi och min man sa att jag pratat i sömnen flera gånger och även tappat andan och snarkat en del. Så jag bestämde mig för att bara slappa och inte göra nåt annat än att titta på en serie jag följer. Jag till och med somnade till några gånger framför skärmen och det är ovanligt. Jag mår inte bra av att sova på dan. Min man åker iväg med sjuktaxi 09.00 i dag för att genomgå ytterligare en röntgen på tungan. På torsdag åker han iväg igen och då får han svar på alla undersökningar. Dom gjorde även biopsi på tungan och det var tydligen ingen höjdare. Jag försöker att inte bli orolig för det är ingen idé att ta ut allt i förskott. 

 

 

 

Jag skrev in ordet snarka på google och då kom denna sak upp. Klicka här för att läsa om denna snarkkrage. Min man säger att jag inte snarkar hela tiden så jag skall försöka gå ner några kilon så kanske det går bort helt. Klicka här för att se en annan snarkhjälp som finns på nätet

 

                                

Klicka här för att se vart jag hittade denna roliga kudde. Klicka här för att se masor av vindskulpturer

 

Jag promenerar ut ensam i dag medans min man är borta så att tiden går fort. Hoppas ni får en bra början på veckan trots att vi inte blir av med denna pandemin som plågar oss. Denna situation känns som ett mentalt fängelse men jag är så glad att jag inte är ensam utan har en partner för jag vet inte hur jag hade klarat detta psykiskt annars. Jag behöver bara tänka: ensam i lägenheten först i ett års tid och sen fortsätter det. Jag har svårt att få till inlägg just nu men rätt som det är så lossnar det annars får jag ta en liten bloggvila. Nu har vi en ny vecka och jag önskar er alla en fin början på denna. 

 

        

Lite soft skön morgonmusik med Nils Landgren och låten Green Fields. Nils landgren har min man och jag sett på Råslättsdagen i Jönköping för ett antal år sedan. Nils Landgren är en svensk trombonist och sångare. Han är sen 1979 gift med skådespelaren Beatrice Järås. Bilderna jag tog då fanns på hårddisken som kraschade tyvärr. Han var både en skicklig musiker och supertrevlig dessutom

 

 

Klicka här för att läsa om den röda trombonen

 

 

 #Snarkat #Röntgen #Kudde #Promenerar #Mentalt #Nils

Av Malin wiper - 14 februari 2021 09:15


I dag är det Alla hjärtans dag och vi brukade då dricka kaffe i våra "Hjärtekoppar". Jag letade efter dom i går men dom fanns ingenstans. Därför sätter jag in en bild på dom från ett annat år. Förra året fick jag en stor tulpanbukett av min man men i år struntar vi i detta för det känns som vi firar hjärtligt varje gång vi är ute och fikar. Alla hjärtans dag känns ju inte bara som en dag att fira kärlek mellan partners utan att också fira alla som är snälla, sympatiska och gör så att välden ändå inte går under. Det finns så mycket ondska och otrevligheter så detta blir en kontrast till detta

 

Klicka här för att se vad vi gjorde på Alla hjärtans dag 2018. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2017 där jag uppvaktade min man på Alla hjärtans dag

 

        

Sofia Karlsson med Alla hjärtans dag 

 

                                                   


                                                

        

George Harrison med låten Give me love (give me peace on earth). Den tycker jag passar in med sin text då världen börjar se sargad ut. George Harrison var en brittisk musiker, gitarrist, sångare, låtskrivare och producent. Han var en av medlemmarna i popgruppen The Beatles, där han mestadels spelade sologitarr. George Harrison dog 2001 i en ålder av 58 år. 

 

                                      Love and peace önskar jag er

                                        



#Hjärtans #Hjärtekoppar #Sofia #George 

Av Malin wiper - 13 februari 2021 12:30


 

När vi hyrde elbilen sist så åkte vi en sväng till Skultuna för jag ville ta en vinterbild på denna park som vi besökte sommaren 2018. För att jämföra. Så här såg det ut nu

 

Klicka här för att se vackra vindskulpturer

 

     

 

Så här såg det ut 8 september 2018. Jag trodde aldrig att jag skulle längta så mycket till vår och sommar som jag gör nu. Då får man en annan frihet och kan gå ut lite längre promenader och ta fika med sig. Synd att vi inte har sol på vår balkong förrens på eftermiddagen för då hade vi kunnat klä oss varmt och sitta där på Malins Café..     . Fast vi kan ju sitta där med eftermiddagskaffet. 

 

 

Dessutom finns det en fin fontän under snön 


 

En flätad korg med kottar och grankvistar hängde utanför ett ställe


 

Under en pelargång finns Skultuna Salong och jag gillar såna här barbershop pole som ibland roterar. Klicka här för att läsa lite om dessa skyltar 

 

 

                           

Klicka här för att höra en modernare version av barbershop musik anno 2016. Klicka här för att höra barbershop som man är van att höra den. Klicka här för att höra lite mer barbershop. Klicka här för att höra hur barbershop lät på 1950-talet

 

       

Last Barber Pole Company


 

En syn som mötte oss när vi var ute på en kortare promenad. En salig blandning av medicin, apelsinskal, tablettask, läskburk mm. Det är en helt ny värld med skräp, kundvagnar och mycket mer. Solen skiner och det är nu 6 grader kallt men det blåser så det känna kallare. Nu blir vi hemma ett tag i och med att Mr T skall till sjukhuset igen både på måndag och torsdag. Märkligt att det är så svårt att kunna fixa detta med vaccinet i tid. Alltid är det nåt som krånglar så man undrar om man verkligen lever i 2021 eller 1921. Önskar er en så skön och bra lördag som möjligt.

 

       

Nu är det dags för lite lördagsunderhållning med Jon Batiste, I need you. Härlig dans som mynnar ut i ett härligt dans- och sångnummer. Jon Batiste är en amerikansk musiker, bandledare och TV-personlighet. Han har spelat in och spelat med artister i olika musikgenrer (Stevie Wonder, Prince, Willie Nelson, Lenny krafitz, Ed Sheeran och Mavis Staples. Han har släppt sina egna inspelningar och uppträtt i mer än 40 länder. Han turnerar regelbundet med sitt band Stay Human.

 

#Elbilen #Park #Fontän #Kottar #Barbershop #Apelsinskal #Jon

Av Malin wiper - 12 februari 2021 17:45


 

Nu har det byggts i flera år nere vid Öster Mälarstrand och det blir bara fler och fler hus och många av dom är 10 våningar höga och dom står tätt så det är inte mycket utrymme emellan husen. Så ser det nästan ut i varje lite större stad nu.

 

Vi hyrde elbilen i dag också för sen dröjer det ett tag i och med att min man skall åka sjuktaxi några gånger till innan allt är klart


 

Det bara växer och växer och alla hus ser olika ut.

 

          animated-construction-worker-image-0059                                                       animated-construction-worker-image-0059


 

Zoomade in en hund jag såg på en byggarbetsplats så det var nån av byggarbetarnas hund


 

Höga kranar fraktar upp material på ett hustak och det huset har 10 våningar och jag antar att det inte blir fler

 

         

Den högsta kranen i Västerås


 

Här nåt annat som fraktats upp på taket


 

På isarna är det fullt med folk nu. En del promenerar, en del åker skidor och andra åker skridskor


  

Här ett upplogat för skridskor. Folk ser ut att trivas med snön och alla är varmt klädda för detta klimat


 

Dom har även plogat upp en bana för skridskoåkare. Det har hänt nåt med folk för jag har inte på dessa 4 år sett så mycket folk ute som nu och dom tar tillvara på alla aktiviteter 

            animated-ice-skate-image-0016               animated-ice-skate-image-0016                      animated-ice-skate-image-0016

 

En and är på väg upp från en porlande bäck som inte hade fryst till is


 

Nu har i alla fall min man fått svar på ögonbottenundersökningen. Båda ögonen är utan synliga diabetesförändringar och det känns toppen. Torsdag den 18 februari skall han till Västerås Sjukhus igen och då få svar på alla prover ang tungan. 

 

            

Geoff Castellucci med Sixteen tons (cover). Vilken basröst han har. Klicka här för att läsa lite mer om honom 

                     Hoppas ni har en fin fredagskväll att se fram emotanimated-television-image-0037


 

#Mälarstrand #Kranen #Hund #Material #Skridskor #Skidor #And #Ögon #Geoff

Av Malin wiper - 12 februari 2021 10:00


 

I går då vi hyrde elbilen så åkte vi in till Västerås så passade vi på att fika hos Bread & Sweet By Jennie

 

Klicka här för att se när vi var dit första gången. Klicka här för att se lite mer av deras lyxiga sortiment


 

Fina hyllor ovanför bröddiskarna


 

Dom har satt upp en ny hylla där där dom fyller den med surdegsbröd, kaffe, te mm. Allt är inte klart än i och med att dom nyss öppnat cafét


 

Frestande saltkola brownie


Vi valde varsin klassisk semla som såg intagande ut


 

Sen började vår njutningsstund. Semlorna var otroligt goda med en mandelmassa som var lite utöver det vanliga. Smaken var så god så jag fick gåshud och det fanns lite nötbitar som kändes lite karamelliserade. Det var en lite starkare smak av kardemumma i deras semlor än i andra som jag ätit. Absolut inget negativt och min man är väldigt förtjust i just kardemumma


Klicka här för att läsa om nåt rörande och fint


 

Härligt och sitta där när man är ensamma men ändå ser kunder som kommer in och handlar hela tiden och det på coronaavstånd

 

                                     


Kinto Kaffekopp

 

Detta är parkeringshuset dockan där även Bread & Sweet By Jennie ligger. Till höger åker man in till parkeringen och längst till vänster cafét. När jag tog denna bild 4 januari i år så var inte huset riktigt klart än och cafét hade nog inte öppnat än.Fasaden har lite känsla av 3D effekt på håll och är nog det snyggast jag sett


 

Vi fick plats på nedre botten så det var bara att promenera ut mot cafét

 

      

Detta klipp fick jag över mejl av min son. Det är helt fantastiskt vad som händer varje gång man blinkar. I rymden och på jorden

 

                            Nu önskar jag er många fina ögonblickanimated-eye-image-0264

 

#Bread #Semla #Dockan #Blinkar

Av Malin wiper - 11 februari 2021 16:15


 

Jag stod inte ut med tristessen så vi hyrde elbilen i 5 timmar i dag. Vi åkte in till Lövudden för att se hur det såg ut i vinterskrud. Det såg jättevackert ut på sjön som var översnöad och längst fram ser man nån som promenerar ut.


Klicka här för att se en häftig vindskulptur

 

 

I detta område på Lövudden så brukade KFUM ha levande underhållning på somrarna. Vi har själva varit dit några gånger och njutít av att sitta där och lyssna och äta nåt gott

 

                         

 

Klicka här för att se när vi var dit 3 november 2020. Klicka här för att se när vi var dit 19 juni 2020. Klicka här för att se när vi var till Lövudden 6 juli 2017 för att lyssna på Royal Blues Band. Klicka här för att se del 2 


  

Sett ur en annan vinkel. År 2019 tog Lövudden Strand Hotell och Konferans över verksamheten. Vet inte om liveunderhållningen finns kvar då den kan vara nedlagd

 

 

Jag gick ner mot sjön och båtbryggan för att kolla runt lite. Det var helt igensnöat men gnistrande vackert


 

Jag zoomade in en båt som låg lite längre bort

 

 

Efter det så åkte vi omkring lite på en liten landsväg på landet

 

           

Snöglob

 

 

En grävskopa stod så stilla vid sidan av vägen


     

 

Båtar i vinteridé. Klicka här för att se ett roligt klipp

 

Vi kunde inte låta bli att fika ute men det skriver jag om i ett annat inlägg. Det var så isande kallt i dag så vi kunde inte ta nån längre promenad som vi tänkt. En riktigt rå kyla som biter i kinderna. Nu tar vi det bara lungt inomhus. Hoppas ni har det bra och får en fortsatt fin dag och kväll

 

       

Avslappnande musik och vinterbilder. Det kan vi behöva nu 

 

#Lövudden #Royal #Strand #Båt #Snöglob #Avslappnande 

Av Malin wiper - 11 februari 2021 08:15


 

Jag har lite dåligt med både bilder och upplevelser just nu så det blir ett kort inlägg. Vi har 14 grader kallt och det snöade i går på eftermiddagen. Solen verkar ändå komma fram och det är vindstilla. Vi skall snart ut på en promenad men det blir inte långt. Det börjar kännas mer och mer betungande detta med corona så jag har även börjat göra avslappningsövningar på kvällen innan jag går och lägger mig. Sen har jag ett annat knep och det är att se en komedi eller humorföreställning några timmar före sänggående. Det har visat sig vara bra för sömnen. 

 

Klicka här för att se vad jag tittade på i går. Johan Glans är rätt rolig och har ett bra kroppsspråk och minspel.

 

        

 

Nu har Qvikmart rea på sina tygpåsar och på bilden ser ni tygpåse vi köpte hos dom i juni 2020. Den är lite tunnare silkigare så den är passande till att ha när man köper kläder och sen bära hem på axeln. Den har två långa fickor framtill där man också kan förvara lite saker. 

 

Tygpåsar är ett jättebra alternativ till alla dessa plastpåsar som man förut bar hem allt i. Även miljömässigt är det ett bra alternativ. Klicka här för att se vad jag skrev om Qvikmart 21 juni 2020. Klicka här för att se vilken tygpåse vi köpte hos Qvickmart i juni 2020

 

               animated-bag-and-purse-image-0007                                       animated-bag-and-purse-image-0007 

 

       

Ralfonso's Ferrari röd vindskulptur, flamenco In action. Klicka här för att komma in på Ralfonsos hemsida 

 

              

Hoppas ni får en dag med rörelse och bra upplevelser mina kära besökare

 

#Johan #Qvickmart #Ralfonso's

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards