Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 januari 2018

Margret And The Moon och Då stannade Sverige

Av Malin wiper - 9 januari 2018 16:15


 

En av julklapparna jag fick av min son var boken "Margret and the Moon.  Den är skriven av Dean Robbins och för illustrationerna står Lucy Knisley. 

 

Klicka här för att läsa om Margaret Hamilton som var vetenskapsman, datorforskare, systemvetare och egenföretagare. 

 

 

Förutom några smycken så fick jag denna bok av min man. Den heter Då stannade Sverige skriven av Mats Samuelsson. Tyvärr så har jag inte varit så intresserad av tennis men beundrar verkligen Björn Borg som satt Sverige på kartan vad gäller tennis. Däremot Ingemar Stenmarks slalom, storslalom gick inte värja sig mot

 

Jag arbetade på ett serviceboende i Göteborg under den tiden Ingemar Stenmark gjorde så att Sverige stannade upp. Ingen ville jobba under Stenmarks utförsåkning så dom flesta arbetsgivare var tvungna att hyra eller köpa in en tv för att folk skulle komma till jobbet. Samma var det på vårt arbete och det satts in en tv speciellt för att vi skulle få se skidloppen med Ingemar Stenmark. Kom ihåg hur vansinnigt spännande det var och vilken stämning det blev bland oss arbetskompisar. Det går inte att förklara om man inte varit med om den tiden. Aldrig har indrott varit så intressant och spännande för en hel befolkning. 

 

animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046          animated-skiing-image-0046

 

Boken är nästan slutsåld överallt men klicka här för att komma in på Bokbörsen där den finns att köpa för 70 kr. Min man hittade den på Myrornas second hand och den ser helt ny ut 

 

       

 

Nu har jag ställt böckerna framför dom andra på tavellisten på en av köksväggarna. Först skall jag läsa klart Skrivmosters bok som jag nyss börjat med. Det tar tid för mig att läsa böcker på grund av ögon och nackskadan. Det visuella funkar bättre men jag vill ju gärna läsa mina bloggvänners böcker än om det tar tid. En är avklarad men jag har flera till på väntning plus dom jag fick i julas. Jag skulle behöva ha nån som sitter och läser för mig..  

 

                                       


Örhängen med hängen i form av böcker 

 

 

#Margret #Dean #Lucy #Stannade #Borg #Ingemar #Tavellisten 

 
 
Pisan

Pisan

10 januari 2018 11:06

Minns också hur det var när Stenmark gjorde så hela landet stannade upp. Vi fick se på tv i skolan när han åkte. Jag var inte så gammal då men jag minns just detta väldigt tydligt. Minns också precis vad jag gjorde då jag fick höra att Palme var död, likaså det hemska som hände på Östersjön, när Estonia sjönk. Och även 9/11 i New York. Sånt glömmer man aldrig. Käckt med böcker på tavellisten. Jag har en "Abbahylla" och det är en tavellist, där har jag mina 3 Abbamuggar och några kassettband med dem och även ett par dvd-filmer med dem :-) Ha en fin onsdag vännen! Kram till er båda! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 januari 2018 15:05

Kul att du också minns detta trots att du är så mycket yngre än mig. Det var en märklig upplevelse när man såg att Palme blivit skjuten. Overkligt på nåt vis. Ja du det har hänt en del katastrofer genom åren också. Vad häftigt det måste se ut med din list med ABBA muggar. Då är det ju som en ABBA samling i och med både kasettband och dvd

Ha en fin dag själv goa du

Mr T hälsar tillbaka också

kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards