Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2016

Av Malin wiper - 8 augusti 2016 07:30

  

Min väninna Barbro var på besök hos sin dotter och hennes familj här i samhället. Hon hade först varit  och hälsat på sin son i Blekinge. Hon bor numera i Nynäshamn och vi var ju till henne för några månader sen på vår semester. Det är vi som syns på bilden som är ett montage. Vi åt först lite lunch hemma hos oss och sen åkte vi och fikade på Jul-ljus Butik & Café i Hok.                                    

                              

Det var skönt att få komma ut och tänka på nåt annat, och vi hade en trevlig stund tillsammans. Min man var med också så vi åkte omkring lite och kollade i samhället. I morgon åker hon hem igen men det dröjer inte länge tills vi ses igen.

 

   

Vi fick denna fina uggla av Barbro som hon köpt på Jennys Inredning. Det lustiga var att jag köpt två stycken förut som jag gett bort. Tänkte häromdan att jag skulle gå ner och köpa en till mig själv också så det var väldigt lyckat detta att hon kom just med en sån uggla jag/vi gillar. Den ser så positiv ut och jag gillar att det är många stråk av svart i det vita..  

 


Magnus Uggla med "Ska vi gå hem till dig" en låt man skojade med och sjöng när man gick hem från utekvällar. lite längre tillbaka i tiden..  

 

   

Barbro och jag åt varsin "slå ihop kaka" och Mr T åt en budapestbakelse. Vi satt på deras uteplats och njöt av det goda kaffebrödet, kaffet var supergott också. 

 

                                   

 

 

 

Vi satt jättelänge där och myste och pratade om allt möjligt, och det kändes som man fick tänka på annat en liten stund 

 

   

Så häftigt med blommor i denna plåtkonstruktion      

 

   

Jag tog några bilder inifrån butiken också

 

  

Gillar dessa läckra kuddar som ser lite retro ut. Dom har massor av olika att välja på

 

  

Hästbyst i lite rostfärgat

 

 

 

 

Nu är det snart jul igen.. . Jag är fortfarande i ett vaccum och det har inte gått in riktigt i skallen att mamma är borta. Jag har gråtit floder och det kommer att komma ännu mer efter begravningen. Jag skall gå till biblioteket i dag för att hitta en passande dikt att läsa upp. När pappa gick bort så tog jag fram 5 diktböcker från en hylla på biblioteket och jag tog först en bok och bara slog upp utan att leta. Vips så fanns helt rätt dikt där på en gång.  I dag 09.00 skall jag till läkaren för att få besked om mitt TSH värde . Ha nu en fin början på en helt ny vecka

 

 

 

                       

 

 


#Jul #Barbro #Uggla #Uteplatsen #Plåtkonstruktion #Kuddar #Hästbyst 

Av Malin wiper - 6 augusti 2016 15:13



                      


Min fina snälla mamma somnade in 03.30 i dag. Jag, syrran och våra män har avlöst varandra i några dagar vid hennes sängkant. Hon hade en så stark kropp så det tog tid innan den gav upp och hon fick lämna jordelivet och somna in i lugn och ro. Jag kommer att minnas min mamma med glädje för hon var en sån charmig, rolig och spirituell person. En riktig spjuver som ville alla väl. Just nu är jag så mentalt utmattad och ledsen så jag får inte ur mig mer nu annat än att det känns overkligt och sorgligt än om hon hann fylla 93 år för en vecka sen.                

 

Personalen på hennes boende har varit fantastiska och jag är så glad att dom tyckte så mycket om min mamma. En i personalen utbrast: En dos Aina varje dag skulle alla behöva, det rörde mig djupt och var så mitt i prick

 

      

Nu är båda mina föräldrar borta men inte i mitt minne. Pappa dog för 11 år sedan så tiden går. 

 

Mats Paulson med Visa vid vindens ängar. Det var en av min mammas favoritlåtar.

 

 


                                                  




Jag önskar er kära läsare en fin fortsättning på helgen. Det är lite mycket att tänka på just nu så jag kommer in lite sporadiskt

 

 

 

                                               



#Mamma #Sorgligt #Personalen #Dos #Mats

Av Malin wiper - 4 augusti 2016 10:00

  


På en parkering utanför Erikshjälpen i Huskvarna sist såg vi denna saab 96GL från 1978


  

Jag kan inte låta bli att fota när jag ser gamla fina bilar stå parkerade där jag själv befinner mig.    

                           

 


Den var lite flammig i lacken men det gör inget för lite luggsliten kan också vara jättesnyggt.         



En Saab 96 från 1960           


   



Genesis med I Can't Dance. En av dom populära grupperna på 1970-talet. Dom bildades redan 1967 och är en brittisk rockgrupp. Bandet upplöstes 1998 men dom återförenades tillfälligt 2007. År 2010 blev gruppen invald i Rock and Roll Hall of Fame                     

 

         



#Saab #Genesis

 

Av Malin wiper - 3 augusti 2016 13:00


  

Här följer en salig blandning av second hand från dom sista gångerna vi var till Erikshjälpen i Huskvarna. Kolla in villken snygg kobra telefon i en färg jag aldrig sett förut. Priset är ca 255 kr och det är superbilligt för en sån väl bibehållen kobra

 

  

En låg pall i 1950-1960-talssil fanns att skåda i Erikshjälpen i Jönköpings "nostalgihörna". Priset är 125 kr  

 

                


  

Gammal fotölj i deras rosa hörna 


  

Stora rymliga koffertar och en gammal ca 1980-tals-lampskärm. När vi gick ut därifrån så såg jag en kille som köpt en av dessa väskor. 


  

Gick sen över till avdelningen för tavlor och ramar. Där såg jag detta mästerverk som jag blev förtjust i..  men tyvärr hade jag inte tillräckligt med pengar så jag hade bara råd att titta och förundras..   av dess strålglans..    

               


     

  

Inte nog med detta utan självaste "kungen" dök upp också med sin krona och royalblå tröja.. visste inte att han gick på second hand..   (kronan finns/fanns på barnavdelningen)..  

 

Elvis Presley med  King Creole, så passande 


  

Räknemaskin, modell äldre från Facit. En sån fast en svart hade vi på kontoret jag arbetade på i Sundsvall. Fast vi använde den aldrig för Facit hade kommit ut med modernare räknemaskiner för länge sen. Jag var kontorist i 7 år men före det hade jag även erfarenhet från telefonväxel, resevdelslager och andra kontor. Jag började arbeta tidigt på ferier och efter att jag gått ut handelslinjen.              

 

När jag var ca 14- 15 år arbetade jag på skobutik både skollov och vid andra tillfällen. Jag skulle egentligen bara arbeta på lagret men jag var rätt framåt så till slut stod jag ute i butiken och fick även ta betalt. På den tiden skulle man hjälpa varje kund med att visa upp skorna och det på ett speciellt vis genom att hålla den i höger handflata och liksom vinkal upp handen. Man var med kunden hela vägen så skyddsstrumpor fick man också sätta på och ge tips och råd. Numera vill man gå omkring själv och kolla men har alltid nån att fråga så det är mer avslappnat och bättre nu. Nu fick jag ett déjá vu, har nog skrivit om detta förut...  Har man bloggat länge så kan det bli kaka på kaka..   



#Erikshjälpen #Kobra #Pall #Stapelbara #Koffertar #Stol #Tavlor #Kungen #Elvis #Helios #Facit #Slipsar #Soffor

Av Malin wiper - 3 augusti 2016 08:00

  

I går  morse var jag till Vårdcentralen för att ta mitt sköldkörtelprov. Jag kom in rätt snabbt för det var inte mycket folk där och jag var dessutom ute i tid. Jag sa att jag ville beställa tid till läkare så fort provet blev klart men då sa sköteskan att min läkare hade semester 2 veckor till. Så länge vill jag inte vänta så hon sa att jag kunde ringa i slutet av veckan för att få en tid hos en annan läkare. Dom är otroligt skickliga på att sticka så det känns knappt nåt när dom tar prover 

 

  

Sen hämtade jag upp A-G  som hade nya sportskor dagen till ära, det var dags för gymmet. Dom var jättesnygga och såg bekväma ut. Vi blev så fulla i skratt när vi tog oss in på gymmet för tekniken funkade inte riktigt så när vi skulle logga in oss så stod det att vi var obehöriga och hade inte tillåtelse att komma in..  . Mikael som driver Gym Plus var där så han fixade detta så nu funkar det igen...  Teknikens underbara värld       


  

Hittade ett brett gummiband på golvet och jag antar att man gör en massa övningar med bandet   


  

Efter gymmet gick vi över till Ritz för en fika. Vi delade som vanligt på ett solrolbröd och denna gång tog A-G ostsidan och jag skinksidan. Vi satt där en stund och pratade och kollade ut över torget som ändrade sig hela tiden från sol till regnskurar

 

                    

 

  

Denna frestande bakelse med sin omslutande choklad och fluffig grädde var inte lätt att motstå    


 


Det blommar för fullt i trevånings krukorna på torget               


 


Nu har vår nya sushibar fått sitt namn på ett av fönstren. Red House Sushi                           


 


En bild jag tog av två trevliga killar som arbetar där, den tog jag sist vi var dit men det var flera veckor sen men kom inte in förrens nu 


  

Jag tog sushi som vanligt men min man testade en annan rätt i form av hyvlad fläskfilé, ris och goda grönsaker. Han sa att det var supergott   

 


 

 

   Chúc một ngày tốt đẹp

 

Betyder: ha en fin dag på Vietnamesiska

 

 

 

#Vårdcentralen #Gym #Ritz #Sushibar

Av Malin wiper - 2 augusti 2016 13:00


  

Nha-Trang i Vaggeryd har fått en ny skepnad vad gäller färgsättning. Förut var byggnaden blå men nu uppgraderad till svart, orange så  den lyser verkligen upp. Klicka här för att se vad jag skrev om dom 30 juli 2015

 

                      

 

   

Så här såg det ut förut, helt i blått    

 

                


 


På lite närmare håll. Efter 16 år i Vaggeryd så har vi kunnat följa utvecklingen och detta ställe har hållit sin kvalitet sen dom öppnade. Innan Nha-Trang så var det bara kiosk ett tag, sen även grill men sen Nha Trang slog upp sina portar så har det varit mer ruljans. Vi började äta där när vi bodde i vårt eget hus, det ligger bara ett stenkast därifrån, och sen vi flyttade sist så bor vi lika närma igen


 


Från ena sidan där dom även fixat en uteplats där man kan sitta varma dagar och njuta av deras mat 

             


 


En lite  närmare titt på uteplatsen. Som synes finns en rätt stor parkering också


 


Kiosken bredvid har kvar sin blå färg så den kallas för "Blå kiosken". Den oranga utbyggnaden till vänster på bilden fanns inte när vi flyttade till Vaggeryd. Dom har verkligen byggt ut och förändrat genom åren                         


     


Här ser ni den trevliga och duktiga killen som driver matstället. Även hans personal är suveräna

 

                                


 


Det är inte bara utsidan som fått sig en förändring utan även menyn som nu även består av grillat och lite andra nyheter. 


 


Vi har testat några av deras nya grillmenyer och dom är suveränt goda och känns verkligen nygrilla

 

   

 


Klickbilder på två av deras grillade rätter. Grillade hamburgare med fantastiskt god klyftpotatis och tzatsiki. Bild två sanslöst gott kyckling-grillspett med en underbar jordnötssås. På bilden syns bara ett av dom två kycklingspetten för vi delar på en portion

 


Min man kollar in anslagstavlan som står en bit ifrån

 

 

#Nha #Skepnad #Uteplatsen #Kiosken #Grillmenyer #Anslagstavlan

Av Malin wiper - 2 augusti 2016 07:15



 



I lördags då vi åkte in på måfå utefter små vägar så hamnade vi till slut hos Erikshjälpen i Huskvarna. Där såg vi denna Volvo PV 444 E från 1953 åka iväg från sin parkeringsplats. Jag blev eld och lågor och fumlade för att få ut kameran ur sitt fodral. Till slut kunde jag fota i brådskan. Det var en gullig liten familj som åkte i bilen och när dom såg att jag fotade så log dom så vackert och och vinkade för fullt. 

 

 

Klicka här för att se massor av Volvo PV 444-544. Klicka här för att se fler Volvo PV 444 och läsa lite mer om bilen

 



Ett passande musikklipp med Dean Martin från 1953 som även är årsmodellen på Volov PV:n. 

 

Klicka här för att komma in på en fantastisk nostalgisida som heter "Svammelsurium" där man får se massor av gamla veteranbilar mm

 

     

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna kamera från 1953



 


Fick en bild från sidan också. En av mina morbröder hade en likadan bil, den har jag åkt i ett antal gånger då jag befunnit mig i Umeå där han bodde, mamma är född i Umeå. Jag kom inte ihåg om han hade bilen ner till oss i Sundsvall men jag antar det för han hade med sig sin son ett antal gånger och en sommar var vi alla ute och badade vid en fin strand vid havet. Kom ihåg att det luktade rök blandat med läkerol i bilen. Två ingredienser som förekom under den tiden. Då röktes det överallt och ingen visste hur farligt det var.

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild. Klicka här för att se ett häftigt klipp


 


Baksidan är lika snygg med den typiskt tidsenliga delade bakrutan. Bilen blänkte i både lack och crome

 




Jag kom inte iväg till provtagning i går för min man fick en låsning i ryggen, och han kunde inte köra bilen så jag måste vara hemma och avvakta. Han ringde till Kiropraktor Michael Scher men han var på semester så vi fick ringa vårdcentralen men dit fick man inte komma akut. I dag är han lite bättre och går på tabletter. Nu är jag i startgroparna för att ta mitt prov och sen blir det gymmet. Jag har inte varit i form på länge och känner att nåt är fel så när jag får svar på provet skall jag beställa tid hos läkare. Det märks att det regnade i går för nu är luften mycket skönare. 

     

 

   

 

 

#Volvo #Erikshjälpen #Dean #Baksidan


Av Malin wiper - 1 augusti 2016 19:00



The Lovi'n Spoonful med Summer In the City. Klicka här för att se ett liveklipp med gruppen från 1966. Klicka här för att höra en annan låt med gruppen

 

     

Funpop 

 

The Lovi'n Spoonful är en amerikans pop och rockgrupp som bildades 1965 i New York City. Dom spelade lätt och luftig popmusik, så kallad "Good-time-music. I musiken ingår element av folkrock. John Sebastian (sång, gitarr, munsspel, född 1944), var gruppens frontfigur, och det var han som skrev merparten av deras låtar. John Sebastian var endast med från 1965-1967 sen började han en solokarriär. Övriga medlemmar i gruppen är: Steve Boone (bas, född 1943) Klicka här för att höra honom sjunga många år senare, Zalman "Zal" Yanovsky (gitarr, född 1944, död 2002), och Joe Butler (trummor, född 1943)   


 

Klicka här för att se en lite äldre John Sebastian på scenen. Härligt att dom som kan fortsätter att roa oss i så många år som möjligt. John åker runt och spelar lite överallt.

 

       

Woodstock 1969

 

She's a lady med John Sebastian                                                                               

                              

 

             

 

   


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om vilken succé Folkets Hus bio gjort. Det beror på digital film. Nu när jag kan sitta lite längre så skall jag passa på att gå på bio där för det var så länge sen nu på grund av ländryggen. Därifrån kan man klicka sig vidare till Värnamonyheterna och läsa mer

 

 

#Spoonful #John #Vaggerydstorget #Digital

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards