Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 april 2016

Skrivmoster i Året Runt!

Av Malin wiper - 15 april 2016 19:00


 

  

I dag har jag köpt Året Runt nr 16 eftersom min bloggvän/vän Skrivmoster är med i ett reportage. Hon har haft en brevvän i 50 år, en riktig "solskenshistoria". Skrivmoster och hennes brevvän är i samma ålder och träffades första gången i verkligheten på midsommardagen 1970. Dom fann varandra direkt genom brevskrivningen, deras män har samma namn och dom fick båda, två söner så det finns många likheter. Dom har även varit en stor tröst för varandra när det hänt tråkiga saker i livet.

 

     

Jag har själv haft en del brevvänner när jag var ung och var väldigt förtjust i brevpapper som fanns mycket att välja av på den tiden. Tyvärr har jag inte haft nån brevvän så länge som Skrivmoster.

 

 

Här ser ni dom två kvinnorna, till vänster "Skrivmoster" och till höger Britt. Kan varmt rekommendera att läsa det fina och intressanta reportaget i Året Runt nr 16.

 

   

Dom flesta brevpappren låg så här i en mapp med kuvert på sidorna och brevpapper i mitten

 

        

Klickbilder på lite olika brevpapper. Dom förändrades genom åren och på 1970-talet blev dom rätt färgstarka.

 

   

 

Grattis Skrivmoster och Britt till era 50 år som brevvänner..  

                         

 


The Box Tops med The Letter. Den passar in i den tidseran. The Box Tops var en amerikansk popgrupp som bildades i Memphis, Tennessee 1966. Medlemmarna i gruppen var unga kompisar som knappt hade studerat klart. Dom var aktiva under olika perioder från 1967-2010 

 

 



#Året #Skrivmoster #Brevvänner #Box

   

 
 
Ingen bild

Signhild Skrivmoster

15 april 2016 21:09

Tack Malin för att du uppmärksammade reportaget! Vi är stolta och glada över så bra det blev och över att få dela vår glädje som brevvänner i så många år. Vi har fått höra att det är uppmuntrande att läsa om något som är trevligt och ger något varmt i själen. Inte bara världens elände ...

Kram till dig min kära vän!

Malin wiper

16 april 2016 08:58

Kunde inte låta bli för det var sånt intressant reportage och man blir varm om hjärtat att läsa om hur länge ni brevväxlat. Ja du det är annars mest jämmer och elände i världen så det är kul att få läsa om nåt positivt.

Kram tillbaka kära vän
Malin

 
Annelie

Annelie

15 april 2016 21:18

Fantastiskt att ha haft en och samma brevvän i hela 50 (!!!!) år, Grattis till både de kvinnorna.
Jag hade många brevvänner förr, men tyvärr jag ingen kvar av de idag.

Men, däremot så gick jag med i en facebook-sida, där folk sökte brevvänner.
Så, idag skriver jag till 7-8 st, får se vad många som faller bort på vägen.
En tjej som bor i Laxå är jätterolig att både skriva till och få brev ifrån,,, sååå härligt att få ett handskrivet brev bland all post / reklam.

Ha nu en riktigt mysig helg och speciellt det ni ska på i morgon lördag.. // Stor varm Kram Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

16 april 2016 09:02

Det är verkligen häftigt. Jag hade som dig många brevvänner men sen rann det ut i sanden. Vad kul att detta med brevskrivande kommer tillbaka. Jag har mist mycket av min handstil på grund av att man skriver så lite för hand.

Vad många brevvänner du har. Nån eller några kommer du nog att få behålla.

Ha en mysig helg själv. Vi ser fram emot minifestivalen

Stor varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards