Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Stress!

Av Malin wiper - 14 april 2011 16:07

 


Jag hade inte tänkt skriva några fler inlägg i dag för dom är så många ändå men detta skrev jag i går men har bara ändrat datumet till i dag. Ha en fin kväll...  

 

 


Det här hittade jag i en tidning för flera år sedan och det har följt med mig sen jag blev utbränd. När man läser detta så förstår man hur förödande negativ stress är för kroppen. Jag har själv haft en utmattningsdepression efter många år av stress. Jag mådde bra i många år av stress och blev hög. Efter min wiplaschskada så började jag må dåligt av mitt beteende och personlighet. Jag kunde inte göra nåt lagomt utan måste alltid göra saker runtomkring på mina arbeten. Jag såg vad som behövde förändras och göras om så jag var och petade i allt från arbetsskydd till att skriva i företagens tidningar. Det går bra när man är ung och oskadad men till slut tar stressen ut sin rätt och man kollapsar som jag gjorde. Många av mina skador i kroppen har jag fått p.g.av stress. Har helt enkelt haft för bråttomt så jag har skadat mig och gått in i saker. Det har varit många dråpliga situationer under året vad jag kan förstå nu när jag ser tillbaka och blivit medveten om vilket beteende jag hade som för mig var helt naturligt då. På ett arbete kallades jag för "Tromben"...    

 

       

 

  

 

Kolla in vad som kan hända med kroppen om man inte drar i nödbromsen i tid. tyvärr så får man bestående skador på hjänan efter lång tids stress i form av koncentrationsproblem, minnesstörningar mm.

 

Klicka här för att läsa lite mer om utmattningsdepression.

 


Klicka här för att läsa Skrivmosters inlägg ang detta. Hon kan verkligen formulera sig.


 

 

 

  

 

  

 

 

 

Klicka här för att läsa lite mer. Jag har gått på KBT, mindfulness och psykologsamtal och allt har verkligen hjälpt mig att både stressa ner och lära känna mig själv. Ibland får man lite återfall men då tar man till sina övningar och KBT innehåller även fokuseringsövningar som även kan avbryta en panikångestattack. Just nu njuter jag av muskelavslappningen varje dag som jag fick av min sjukgymnast sist jag var där. Det är skrämmande att se hur många yngre som bränner ut sig numera med alla krav som ställs och att folk inte har råd att vara hemma ens när dom är sjuka och följdsjukdomar kommer som ett brev på posten. Många av oss kvinnor lider av "Duktig flicka" komplex.             

 

  

 

Jag tycker texten i detta papper säger allt och tar upp precis allt som det är och man kan till och med drabbas av "vuxendöd" om man inte tar detta på allvar. Positiv stress är nåt som kan vara bra men det är denna negativa stressen som är förödande. Vi är olika personlighetstyper och alla har inte den läggningen utan det skall mycket till för att en sån person skall bli stressad.

 

    

 

Jag är en sk A-personlighet. Klicka här för att läsa om personlighetstyp A, allt som står där stämmer inte in på alla som har den läggningen. Jag har arbetat med mig själv i många år nu efter min utbrändhet och är mycket lugnare och kan slappna av mer än förut och luta mig lite tillbaka och behöver inte ta tag i allt som jag gjorde förut och det känns behagligt men ovant. Jag har lärt mig att sägs nej som inte var så aktuellt förut. Hade det varit som förr så hade jag varit jätteaktiv på både facebook och annat som finns att tillgå på nätet. Nu klarar jag bara av bloggen och lite med msn. Så se upp om ni börjar må dåligt av stressen.

 

Här lite mindfulness till havets vågor.



Klicka här för att komma in på en debattsida hos Aftonbladet. Denna länk fick jag i en kommentar från Maya...  


 
 
skrivmoster

skrivmoster

14 april 2011 18:13

Tack för en mycket bra och informativ redogörelse över vad utmattningsdepression kan göra med oss människor!

Kram till dig! Sköt om dig!!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 april 2011 18:23

Varsågod! Kul att du tycker det ;)

Ha en fin kväll
kram

 
Sussi

Sussi

14 april 2011 18:25

Oj då.. Det där tänker man inte på när man stressar på. Mitt jobb är lite stressigt emellanåt men jag försöker att inte låta det ta över. Det mår ingen bra av..
Tråkigt att du fått så många skador efter att du stressat så länge..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

14 april 2011 19:21

Det gör man inte utan det kommer surt etfter. Du verkar ha kontroll över stressen så du ligger nog inte i riskzonen. Ja du det är ingen höjdare att man inte har kunnat gjort nåt åt detta i tid.

Ha en fin kväll
kram

 
Maya

Maya

14 april 2011 19:14

Bra skrivet, Vännen! Jag skrev en kommentar hos Skrivmoster om just att detta med "duktighetssyndrom". Jag har fått diagnosen "stressyndrom" och kan inte alls hantera stress. Men just nu känner jag mej så ofantligt stressad över saker jag inte kan påverka och nu känner jag mej låg idag.

Ta hand om Er!
Varma kramar!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

14 april 2011 19:20

Tack snälla du. Då skall jag kolla din kommentar. Jag kan inte heller hantera stress men blir lätt besatt av saker än om det blivit bättre sen jag fått terapi och annan hjälp men ibland ramlar man tillbaka i gamla spår. Förstår att du känner dig stressad när du inte kan påverka sånt som händer och att du är låg. Känner med dig vännen.

Sköt om dig
varma kramar

 
christina

christina

14 april 2011 19:28

Hej, vilket lämpligt inlägg för idag, jag har precis skickat in min bok om min utbrändhetsprocess till förlag idag. Kommer snart på ett förlag på nätet. Kul att du är en trogen besökare hos mig, nu hoppas jag kunna blogga lite mer framöver. Har inte haft tid förut. Kram Christina

http://christinaahl.blogg.se

Malin wiper

14 april 2011 20:26

Vad spännande att du skrivit en bok. Vad duktig du är. Förstår att du då haft fullt upp. Min son har också skrivit en bok och sånt tar tid. Jag är inne ofta på din blogg men kommenterar inte jämt. Njuter av dina bilder. Skall hålla koll på när din bok kommer ut

Ha en fin kväll
kram

 
Stevie

Stevie

14 april 2011 21:48

Snacka om Stress!
Hade nästan inget TOA-papper hemma igår kväll!
Ända (Fniss) tanken var: "Bara jag inte behöver gå på dass i natt, ifall jag behöver imorgon (läs idag) på morgonen! Turligt nog behövdes inte det.
Turligt nog hade min kompis två trappor bort extra rullar, så jag fick en idag av honom.
:)
Vilket stressigt skitsnack det blev (Fniss)!
:)

http://esthonianangel.blogspot.com

Malin wiper

15 april 2011 09:23

Nu var du "skit" rolig Stevie :0)) Ja du man kan bli stressad av mycket

Ha en fin dag
kramar

 
Margit

Margit

15 april 2011 00:02

Det är ett av mina barnbarn..som ändrat och gjort min BLogg..lite vårlik..färgad... Jag kan INTE alls göra sånt själv!!!
Läste om stress....JAG är också en typ A-personlighet..det flesta frågorna ..påståenden passar in på min själv...Lasse är "tvärtemot"..och det är nog bra...för mej....men jag kan ju tycka att det är "lite jobbigt ibland"..jag vill ju att saker ska hända "direkt"....

Varit iEskiltuna idag..varit på Viktväktarna bl annat.... - 1 hg.... Nöjd med det...Vi var ju borta 3 dar i helgen..och "unnade mig"..en hel del..som jag annars avstår...
Livet får INTE bli för tråligt..för att man jobbart med vikten..utan man får ta nya tag..och äta "bra"..sedan igen....Avstå....eller mindre av det som har många "poäng"...

Kram och hälsa din kre make också...!!!Lasse hälsar också!!!

http://margitholm.blogg.se

Malin wiper

15 april 2011 09:21

Vad bra att du fått hjälp med detta. Det var väldigt bra gjort av barnbarnet. Ja jag förstod nästan att vi hade samma personlighet men det finns mycket som inte stämmer när man läser och så är det ju. Det är samma med min man. Bra att du inte gått upp i vikt trots att du varit ute och njutit men du rör dig så mycket. Du har så rätt så man måste njuta lite annars blir det tråkigt.

Ha en fin dag och min man hälsar till er båda. Hälsa tillbaka till Lasse
varm kram

 
helga

helga

15 april 2011 08:19

Jag gillar stress i lagom mängd.Jag är även väldigt bra på att slappa -gudskelov!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

15 april 2011 09:18

Då har du kontroll över din stress och har förmågan att koppla av också. Det är jättebra

Ha en fin dag
kram

 
Cattis

Cattis

15 april 2011 22:18

Hej där! Nu har jag läst ditt inlägg här flera gånger. Sååå mycket som stämmer. Vet fortfarande inte vad jag ska skriva som kommentar till det men en sak kan jag säga: Det var en jättebra information. Precis så som det är.
Jag har känner igen det.
Både att jobba alldeles för mycket och sedan få en skada mitt upp i allt var inte nått bra alls.
Pang!

Kram

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

16 april 2011 10:21

Ja du den texten och bilden stämmer verkligen därför har jag behållt den och fört över på ett bättre papper. Ja du jag arbetade med nackskadan i flera år utan att veta att det var farligt för jag har fått men av detta.

Ha en fin lördag
varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards