Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 januari 2010

Av Malin wiper - 23 januari 2010 16:58

     


Jag bara latar mig i dag och kollar på film och sköter min nacke. Det känns lite bättre efter både kyla och salva. Detta får jag tyvärr leva med så man blir van. Synd bara att man inte orkade gå ut i det fina vädret. Jag lyssnar just nu på WWR som min väninna ia sköter om i dag som Dj. Jag har fått önska en massa låtar som jag njutit av. I kväll är det sista avsnittet av Stjärnorna på slottet och det känns tråkigt. Den här omgången har varit den bästa tycker jag. Deltagarna har inte bråkat och tjafsat lika mycket. Dessutom är det så kul att dom är så härligt barnsliga, dom lever verkligen ut och tar till vara på tiden på bästa sätt.

 

  

 

Jag såg en film häromdan "De andras liv" som fått en massa priser och inte är en dussinfilm. i huvudrollerna ser vi bl.a Ulrich Mule och Ulrich Tukur. Filmen är från 2006 och är ett drama.

 

   

 

De andras liv, originaltitel Das Leben der Anderen, är en tyskfilm från 2006.

Det är en samtidigt skrämmande skildring av det östtyska övervakningssamhället och Stasis metoder, som en skildring av människors möjlighet till förändring. Filmen är regissören Florian Henckel von Donnersmarks debutlångfilm och vann Oscar för bästa utländska film vid 2007 års gala.

 

  

 

Lite om vad jag tyckte: 

 

Man får en inblick hur det kan te sig i ett övervakningssamhälle. Det gäller att  passa sig för vad man säger för det kan tolkas på ett annat sätt. Vem som helst kan ange dig än om du inte gjort nåt. Det går inte att berätta så mycket men filmen var verkligen sevärd och tankeväckande. Det är ett krypande obehag och en rädsla som gör att folk inte kan slappna av och leva sina liv som dom vill. Man får inte se nåt våld men men det känns ändå under huden att nåt otäckt försiggår bakom kulisserna. Jag kunde inte slita mig från filmen utan satt som klistrad. Filmen utspelar sig i Östberlin med början 1984. I förgrunden står den till synes känslolösa stasimannen Gerd Wiesler som får i uppdrag att övervaka författaren Georg Dreymann och dennes flickvän. Sen händer intressanta vändningar som inte skall avslöjas om nån vill se filmen. Jag fick tag filmen  när jag köpte 3 filmer för 199.

  

Jag ger filmen 4 filmrullar av 5 möjliga.

 

           

 




Av Malin wiper - 23 januari 2010 12:31

  

 

När jag var barn så var det poppis med sk lappmössor. Jag älskade min med en stor tofs upptill. Dom såg lite olika ut.

 

Jag hittade mössan på denna blogg 

  

 

Sofia Jannok, född 15 september1982, är en svensk-samiskartist, sångerska, låtskrivare och programledare i radio från Gällivare. Tillsammans med Mariela Idivuoma var hon programledare vid musikfestivalen Liet-Lávlut2006. Jannok ledde programserien Mailbmi – små folk stor musik i Sveriges Radio P2.

Sin inspiration och sin kraft hämtar Sofia Jannok från en blandning av olika musikinfluenser, som visa, pop, jazz och jojk. Hon sjunger oftast på nordsamiska och skriver sina låtar även på både svenska och engelska.

Sofia Jannok ingick tidigare tillsammans med Anna Kärrstedt i duon Sofia och Anna.

Hon uppträdde i mellanakten i Melodifestivalen 2009 med Waterloo på samiska

 

 


Klicka här för besök på sidan

 

 

Klicka här för att komma in på sajten "Samiska slöjdare och hantverk"

 

Här följer ett axplock av våra samearbeten.

 

   

Den här kniven fick min man sist han fyllde jämna år av syskon och mamma. det ätt samearbete som kommer från Vuollerim och materialet är sjödränkt ek från ett gammalt vrak som använts för att laga skeppet Wasa.

 

   

Här en liten ask som min man tror att samerna haft salt i. Den är väldigt tät när locket är på.

 

   

Dessa örhängen i Karesuandosilver har jag fått av min man plus både halsband och fler örhängen som jag inte hittar just nu. Det var länge sen jag hade på mig dessa.




Av Malin wiper - 23 januari 2010 11:46

  


Vi har liten toalett men vi får i alla fall igen dörren och slipper sitta på halva toaringen...  som på toalettbilden ovan. Här blir det morgonrocksdag och behandling av nacken. Det är möjligt att jag kommer ut lite senare i dag.

 

     

 

  

 

Jag sitter just nu med en ispåse på nacken och först lägger jag in den i en diskhandduk för att det inte skall bli för kallt. Jag har flera såna isgelepåsar som jag köpt på Apoteket.

 

  

 

Jag viker ihop och lägger en vanlig mjuk halsduk under så jag kan knyta om mig allt och inte behöver ligga i sängen. Har man en nackskada som påverkar synen och öronen när man är som sämst så är ispåse det bästa alternativet. Dimsynen försvinner efter en stund.

 

  

 

  

 

Hjälper det inte fullt ut så tar jag till det tunga artelleriet och kombinerar med Voltarensalva 2 gånger/dag. Dom andra salvorna på apoteket är inte lika effektiva som denna. Jag har en känslig mage så att ta avslappnande värktabletter är inget alternativ för mig.       

  

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards