Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Sofia Jannoc

Av Malin wiper - 23 januari 2010 12:31

  

 

När jag var barn så var det poppis med sk lappmössor. Jag älskade min med en stor tofs upptill. Dom såg lite olika ut.

 

Jag hittade mössan på denna blogg 

  

 

Sofia Jannok, född 15 september1982, är en svensk-samiskartist, sångerska, låtskrivare och programledare i radio från Gällivare. Tillsammans med Mariela Idivuoma var hon programledare vid musikfestivalen Liet-Lávlut2006. Jannok ledde programserien Mailbmi – små folk stor musik i Sveriges Radio P2.

Sin inspiration och sin kraft hämtar Sofia Jannok från en blandning av olika musikinfluenser, som visa, pop, jazz och jojk. Hon sjunger oftast på nordsamiska och skriver sina låtar även på både svenska och engelska.

Sofia Jannok ingick tidigare tillsammans med Anna Kärrstedt i duon Sofia och Anna.

Hon uppträdde i mellanakten i Melodifestivalen 2009 med Waterloo på samiska

 

 


Klicka här för besök på sidan

 

 

Klicka här för att komma in på sajten "Samiska slöjdare och hantverk"

 

Här följer ett axplock av våra samearbeten.

 

   

Den här kniven fick min man sist han fyllde jämna år av syskon och mamma. det ätt samearbete som kommer från Vuollerim och materialet är sjödränkt ek från ett gammalt vrak som använts för att laga skeppet Wasa.

 

   

Här en liten ask som min man tror att samerna haft salt i. Den är väldigt tät när locket är på.

 

   

Dessa örhängen i Karesuandosilver har jag fått av min man plus både halsband och fler örhängen som jag inte hittar just nu. Det var länge sen jag hade på mig dessa.




 
 
Berith

Berith

23 januari 2010 12:39

En duktig sångerska och jag tycker det är charmigt att hon sjunger på samiska =))

Önskar dig en fortsatt trevlig helg , kram =)))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

23 januari 2010 15:33

Berith: Kul att du gillade sångerskan och även mina örhängen.

Ha en fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

23 januari 2010 16:59

Den mössan gav mej minnen ..Min mamma TVINGADE mej gå med en sådan mössa när jag var 5 år och jag var såååå arg på henne så jag klippte sönder den till mammas förtvivlan..Men hon tvingade aldrig mer på mej kläder jag inte ville ha :)

http://petrano1.bloggspace.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

23 januari 2010 17:20

Tack snälla Wiper för kommentaren på min blogg - de sista raderna värmde extra mycket ska du veta ;)
Tack också för att du berättade om din/er metod för att tappa vikt. Den påminner mycket om min: GI utan pasta, ris och bröd med mycket grönt och utan att vara rädd för fett. Fettet gör en ju snabbt mätt och belåten. Favvisfrukosten är äggröra på två ägg och 2 skivor bacon. Känner ingen hunger alls förrän framåt 14-tiden.
Sen kommer det svåra - att låta bli det där glaset vin på kvällen...
Era samearbeten är en kulturskatt - örhängena är bara så vackra. De är dessutom helmoderna nu. Använd dem med stolthet och glädje vetja!
Varmaste kramar,

http://lambergsfrua.blogglatsen.se

 
wiper

wiper

23 januari 2010 18:50

Petra: Klädtvång som barn är ingen höjdare. Så var det för mig när det gällde håret. Ville ha långt hår men blev klippt i pottfrisyr :( Vad starkt av dig att klippa sönder mössan ;)

kram

Lambergsfrua: Varsågod ;) det är ju sant. Ja men då gör vi ungefär lika vid vår viktminskning. Vi är många nu som blir slanka till sommaren ;)

Ja du ett glas vin är så gott att unna sig ibland. Jag tror ändå vi kan ta ett glas en gång/vecka i alla fall utan att det gör nåt. Kul att du gillade det lilla vi visade. Vi har mer.

Jag skall börja använda dessa örhängen igen lite då och då.

Ha en fin kväll
Varma kramar tillbaka

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

24 januari 2010 07:59

Ja du jag har också tvingas ha kort hår fast jag ville ha långt hår!!Jag var envis redan som liten :) Har alltid vetat vad jag vill och sen har ingen kunnat tvinga mej till att göra något jag inte velat (Förutom mamma då ;) )!! :)

http://petrano1.bloggspace.se

 
wiper

wiper

24 januari 2010 19:46

Petra: Ja då har du samma erfarenhet som mig. Bra att du har sån styrka

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards