Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 juni 2024

The LoCo Restaurang i Uppsala, Hanna Belling skulptur och Roland Smeets

Av Malin wiper - Fredag 7 juni 09:00


 

Förra fredagen 1 juni åt vi på en jättefin restaurang som heter The LoCo. Vi satt ute på deras uteservering för där var det så svalt och skönt i skuggan. Personalen var så trevliga och proffsiga också


 

Min man och jag valde rödspätta med mos och curryremolad. Extra god potatismos med mycket smör och rödspättan var helt underbar, även curryremoladen så vi njöt som bara den. Sen hade dom valt en passande tallrik så nu är jag påverkad av programmet  Sveriges Mästerkock..  där tallrikarna har en viktig funktion för det estetiska.

 

                         

 

Jag kollar alltid själv på dessa program som är spännande och jag älskar ju extra god mat och är uppvuxen med vällagad  mat. Pappa var en fena på att laga njutbar mat och han följde med sin tid och var ofta tidig med nya rätter och han vann flera matlagningstävlingar med sina inskickade recept. Mamma var också bra på matlagning och hennes köttbullar var nåt alldeles extra och även när hon bakade rullrån så njöt man 

 

Rödspätta, lax och piggvar är mina favoriter när det gäller fisk. 


 

Min son tog en vegetarisk rätt som heter krispig tofu med bland annat Kimchikål, Chilimajo 

 

 

Jag tog en bild vid bordet men bakgrunden blev för ljus så jag skulle ha gått ut och fotat från gatan 

 

 

På toaletten hade dom en vägg som var motivmålad, så häftigt


  

Denna text på en tavla utanför toaletterna betyder: Tystnaden är en viss tröstare på platsen och på den plats du känner. 


 

Efter maten dök vi på denna skulptur i en liten park. Det är skulptören Hanna Belling som skapat den 2013. Det är ett minnesmärke över Fadime Sahindal (1975-2002). Rest till minne av Fadimes kamp mot hedersvåld och för rätten till att välja sitt eget liv. Klicka här för att läsa lite mer om konstverket

 

 

Här på lite håll så ser man att det är en rund spegel i mitten av skulpturen


   

En av många fontäner i Uppsala och jag har filmat så det kommer ett filmklipp så småningom

 

 

Här gick vi förbi Svandammen med sin fontän

 

                                         

I går var vi ner till centrum en sväng men jag brukar aldrig fira nån nationaldag. Det var bara Frälsningsarmen ute och spelade plus en vaktparad. Vi handlade lite som fattades hemma och sen gick vi omkring och njöt innan vi begav oss hem igen för att laga till en lunch. Det var så fin luft efter regnskuren så jag mådde jättebra. Ha nu en skön fredag nu när vi går mot en ny helg igen

 

       

Här kommer en orkesterversion av Unchained Melody. Arranger Roland Smeets

 

  

En ringduva jag fotade häromdan

 

#LoCo #rödspetta #tofu #motivmålad #skulptur #Hanna #Fadime #fontäner #skrattmås #Roland #ringduva

 
 
Ingen bild

Bittan

Fredag 7 juni 15:55

Hej Malin! Så vackra bilder du tagit från Uppsala samt andra bilder du har på bloggen. Det var många år sen nu jag var i Uppsala.
Nu har jag varit och handlat lite mat men så jobbigt när inte min man orkar följa med. Jag köpte en rosbukett till honom och han blev så glad för den. Han mår inte så bra men fick nu tid på måndag på återbesök till läkaren.
Ha nu en fin fortsättning på fredagen och helgen till Er båda från mig och min man❤️🌷

Malin wiper

Fredag 7 juni 17:35

Vad kul att du tycker det Bittan. Förstår att det är tråkigt när inte din man kan vara med dig ut och handla. Vad gulligt av dig att köpa blommor till honom. Förstår att han blev glad. Ni verkar ha det lika bra ihop som vi har det. Vad bra att han får komma på återbesök till läkaren så fort. Tänker på er jättemycket och hoppas allt ordnar sig. Tack för din kommentar vännen

Haen fin fredag själv ni båda önskar er Malin med man

Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 25 juni 08:15

   Jag hade tid hos Optalmica Ögonklinik i går i och med att synen blivit mycket sämre på höger öga där jag fått hål i gula fläcken. Remiss är ju skickad till Örebro där jag skall opereras. Sen fick jag för några dagar sen papper från Örebro att ja...

Av Malin wiper - Måndag 24 juni 07:30

  I går tog vi bussen till Erikslunds shoppingcenter för att hämta ett tangentbord hos Elgiganten vi lagt undan. Mitt har ju gått sönder men har hållit i 6 år fast jag är så hårdhänt. Fast först tog vi en fika hos Biltema och där utanför såg vi...

Av Malin wiper - Söndag 23 juni 09:00

    Vi inte bara var ute och fikade i går utan vi tog oss en öl på Kajplats 9 glassbar. Innan detta så gick vi omking i olika hamnar så jag har tagit många bilderoch filmat     Man kan även sitta utanför baren på dessa höga röda barstolar...

Av Malin wiper - Lördag 22 juni 11:30

    Vi tog en fika på Bread & Sweet By Jennie i går, och det var syrran och hennes man som bjöd på detta. Vi fick en slant i och med ett  jubileum. Tusen tack!.      Dom har så många kunder så redan då vi kom så var flera nya bakelser slu...

Av Malin wiper - Fredag 21 juni 08:30

  Då har vi fredag igen och en Midsommarafton som många firar med sina familjer. En del kanske gör som på muggen ovan och tar sig en svängom. Många kommer att grilla och en del håller till på stranden. Ännu en mugg jag fotade hos Myrornas. Klicka ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards