Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 april 2022

Gatuskyltar mfl, elbilen Hallstahem, Eva Cassidy och The Marvelettes

Av Malin wiper - 6 april 2022 09:15

 

I går fick vi spader av tristess så vi hyrde elbilen och åkte ut några timmar, och det behövde vi. Vi är så glada att Hallstahem har en elbilspool (Move About) och nu har vi har varit "poolare" sen 23 oktober 2019 och såna bilpooler börjar sprida sig nu till andra områden men dom var före sin tid. Det var soligt men blåste lite kallt så man fick sätta på sig mössa då vi tog en liten promenad genom ett område. På kvällen kom ett snöfall så i dag har vi vitt på marken igen


 

Jag fotade lite gatuskyltar som hade annorlunda namn. Ordet funkis får mig att tänka på funkishus. Ett funkishus kännetecknas bland annat av rena former, flackt tak, vit eller svagt grön fasad och assymetrikt placerade fönster. Dagens nyfunkis är snarare modernism

 

Jag blev inspirerad av min bloggvän Nacka 144 i och med att han har ofta med skyltar av olika slag i sin blogg


 

Här har vi vänskapsgatan som låter så positivt och det behöver vi


                           

Clipart Library

 

Skymningsgatan låte lite lyriskt. Kura skymning är även en mening jag är uppvuxen med och det betyder: beskåda hur skymningen faller. Klicka här för att läsa lite mer om detta


 

Två gatuskyltar där den ena heter Norrskensgatan och den andra Regnbågsgatan. 


                                                           

      

Eva Cassidy med Over the Rainbow

                     

Dom små bilderna är en liten del av allt jag fotat vad gäller skyltar av alla de slag genom åren. klicka på bilderna så blir dom större


 

Vi åkte förbi ett träd som såg lite märkligt ut, som en hydda på toppen, eller en märklig palm

 

 

En pizzeria med en läcker skylt och under står det Anno 1976 så jag antar att den funnits sen dess. Vi har åkt förbi där förut också så jag har fotat men då såg skylten annorlunda ut. Stället heter La Pizza och är en kvarterskrog. Klicka här för att se vad dom fått för betyg

 

 
När vi åkte förbi sist så såg skylten ut så här och den tycker jag är mycket snyggare och mer retro. 


 

Dom har även denna skylt som sitter en bit bort. Kul att denna fått sitta kvar i alla fall



                                                                  

Clipart Library

 

Sen dök det upp en färgstark skylt ovanför ett hus i ett annat område. Den heter Arta Konstnärsbutik och det är en butik för inramningar, konst, galleri och kurser. Dit får vi gå in nån gång och det är bra att veta om man skall rama in en tavla eller rama om

 

                                                        

Clipart Library

  

Vi åkte igenom ett villaområde och där dök denna färggranna flagga upp som satt på ett garage. Jag gillar när det dyker upp oväntade saker för sånt behövs


 

När jag såg denna gula cykel så tänkte jag på Posten från förr då bilarna var gula och även postens cyklar. Numera är bilarna blå och inte så snygga enligt min smak

 

      

The Marvelttes med Please Mister Postman. Den passar bra in här. Klicka här för att höra en cover på låten

 

The Marvelettes var en tjejgrupp som bildades 1960 i Inkster, Michigan, USA. Dom är främst kända för låten ovan vilken också var skivbolaget Motowns första billboardetta. Gruppen var aktiv från 1960-1971. Gruppens medlemmar bestod av Gladys Horton (död 2011 65 år), Katherine Anderson (78 år), Georgeanna Tillman (död 1980 35 år) och Georgia Dobbins

 

                                                       


Clipart Library 

Solen skiner i dag också men det är minus 3 grader men det ser rätt vindstilla ut. Vi har inte kommit upp i mer än 3-5 km i promenad dom sista dagarna så i dag blir det en långpromenad. Det känns så skönt för vi båda har fått tillbaka på skatten och dessutom mer än förra året. Inte undra på när vi betalar in lite extra i skatt i och med att vi annars får efterskatt. Då kan vi klara både sommaren och julen utan att behöva oroa oss. Min man har nu betalat bort sin tandläkarräkning och min är också borta. Även sjukvården och sjuktaxi har vi betalt bort och det känns så befriande. Nu har min man bara sina glasögon att betala och det blir i 7 månader. Sen skall ju jag också ha nya glasögon men det lär dröja för jag skall ju operera mitt vänstar öga ytterligare en gång. Jag har nu frikort i vården men inte för sjuktaxi än. 

 

Nu önskar jag er en så fin dag som möjligt. Sköt om er      

 

 

#elbilen #Hallstahem #gatuskyltar #Norrskensgatan #Pizza #Konstnärsbutik #flagga #cykel #Marvettes #Skatten

 
 
Anna-Karin Mattsson

Anna-Karin Mattsson

6 april 2022 09:54

Hej Malin! Så bra att man kan hyra bilar. Vi behöver verkligen göra det som får oss att må lite bättre i dessa tuffa tider för oss människor. Skriver från mobilen nu. Får se om det fungerar. Kan fortfarande inte kommentera här från mina bloggar. Det är så trist för jag saknar att inte kunna det. Ville gärna blogga igen men allt som händer i världen suger energi från mig. Kramar/Anna-Karin

http://maskroskvinnan.se

Malin wiper

6 april 2022 10:47

Hej Anna-Karin!

Det känns verkligen befriande att kunna hyra bil i bostadsområdet och då slipper man alla andra utgifter

Som du säger så behöver vi all stimulans vi kan få nu i dessa bistra tider. Jag har fått din kommentar men jag har varit ute och svarar inte på kommentarer förrens jag kommer hem igen. Jag har gått in på din blogg lite då och då men nu förstår jag att du vilat från bloggen

Detta världsläge suger verkligen musten ur en och man har en rädsla som inte vill släppa.

Tack för din kommentar
Ha en skön onsdag
kram från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

6 april 2022 10:48

Här var det mycket fint att lägga ögonen på, vackra namn på vägskyltarna och flaggan tror jag att är handmålad. Du har öga för det där lilla som lyfter dagen Malin! Nu är jag tillbaka igen på bloggbanan.
Ha en fin dag du med, sköt om dig!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

6 april 2022 10:53

Hej Karin!

Vad märkligt för jag tänkte på dig för en stund sen. Tack för dina snälla ord. Det har du säkert rätt i att flaggan är handmålad. Den lyste verkligen upp. Vad härligt att du är tillbaka på bloggen. Jag har saknat dig. Jag kommer in till dig efter att vi varit ute och promenerat som vi är på väg att göra nu.

Ha en härlig onsdag och sköt om dig du också
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards