Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 april 2015

Bageri Rosetten i Jönköping...

Av Malin wiper - 20 april 2015 08:00

             


 

Förskrivet tidsinställt inlägg



Här ser ni Bageri Rosetten som även är ett fint Konditori. Det ligger i en helt ny stadsdel som byggts upp centralt i Jönköping. Rosetten finns även i Taberg där vi fikade för ett tag sen. Att vi hamnade på detta Konditori beror på min bloggläsare SmålandsJenny som tipsade mig... 



 

                                                  

 


Klicka här för att komma in på deras facebook. Jag blev väldigt förvånad över att det byggts så mycket i detta område som heter Kålgården

 

 

 

              


               Gif paradise 

 

 

Kålgården är en stadsdel öster om Munksjön i centrala Jönköping. År 2004 påbörjades bygget av cirka 1.200 nya lägenheter i Kålgården. I den norra delen av Kålgården mot Odengatan finns en gammal gårdsmiljö bevarad med hus från 1800-talet samt nybyggda hus i samma stil. Detta område benämns Galma Kålgården och uppfördes kring 1990. Kålgårdsområdet har fått utstå mycket kritik för att det saknats liv och rörelse i området. Nu har man tagit till sig denna kritik och just därför finns nu Rosettens Konditori i ett av husens nedre botten. Det planeras ytterligare affärsverksamhet i området

 


 


Kolla in vilka smörgåsar dom har där, det var en explosion av färger och allt såg så fräscht ut. jag önskar jag hade kunnat fota mer men det blänkte så i glasen hur jag än vände mig. Både min man och jag fotade så jag tog dom bästa fotona från oss båda till inlägget

 


     



Klickbilder. På bild nr 1 en otroligt fint komponerad sillsmörgås.                               



 


Här fixar min man kaffe till oss. Det var fint och luftigt därinne och dessuotom trevlig personal och sånt gör väldigt mycket för trivseln.

 

 

 

                                   

 

 

 


 


Här ser ni våra smörgåsar som var stora dubbla och så otroligt fint bakade. 

 

 

 

Coffée lamp


 


Min man tog denna som med pålägg av brieost och salami och massor av grönt. Smakerna gifte sig


 


Jag tog en med en fyllning av kyckling och en massa annat i fyllningen, den var makalöst god. Dom var så stora så det blev som en lunch. Jag orkade bara med halva smörgåsen.


       

klickbilder



                             




 


  Det gick även att köpa med sig saft, te, sylt mm. Sen hade dom även dagstidningar till försäljning

 


 


Jag kunde bara fota en del av lokalen för det satt folk runtomkring. Det var snyggt och mysigt.



 

            



 


Det dignade av fina bakelser och andra bakverk


     

Klickbilder



     


Jag gick in och kollade priserna på lägenheterna i husen Kålgården och det var inget för fattiglappar, dessa insatslägenheterna kosta från ca 1,9 miljoner-3 miljoner och ändå var hyrorna rätt höga. I förhållande till löneutvecklingen så har lägenheter stigit så mycket så man måste verkligen ha hög lön för att klara hyrorna i många av dom nybyggda områdena. Jag vill själv helst bo i lite äldre hus med karaktär och med rimlig hyra. 

 



  Så passande Java Jive men Ringmasters. Ringmasters är en barbershop-grupp. Kvartetten har fått första plats en guldmedalj vid Nordisk Barbershop Quartet Contest i Stockholm (april 2008), och vann Barbershop Harmony Society International Collegiate Championship i juli 2008 i Nashville, Tennessee. Jag tycker att dom är suveräna och samstämda. Klicka här för att komma in på deras facebook

   

 

 

 

Hårtork 1950-talet 

 

 

 

Tillagt i dag måndag:

 

 

  I dag på morgonen är jag väg till frissan (Salong Hon & Han) för att klippa mig för nu ser håret hemskt ut, dessutom har jag gått och klippt lite på det själv och det blir ännu värre för jag är urdålig på just hår. Jag är lite orolig för ländryggen som spökat nu i flera dagar så jag har med mig kudden och kan jag inte sitta så länge så får jag gå upp en stund men jag skall ta några alvedon för säkerhets skull. Vi får se hur det går. Nu önskar jag er alla en skön början på veckan   

 



#Rosetten #Kålgården #SmålandsJenny #Ringmasters

   

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

21 april 2015 10:39

Vet inte om man kan säga att kålgården är nytt, för själva kålgården har ju funnits länge, men sen har dom ju byggt om mycket där. När jag va liten låg tex xtraköp i hörnet ut mot museerondellen och där köpte morfar snus.

Malin wiper

21 april 2015 11:03

Jag vet när jag läste att Kålgården funnits länge men det jag menar är att mycket av bebyggelsen som nu växt upp är ny så det ser ut som ett helt nytt område där vi befann oss och det byggs ännu mer. Jag kanske uttryckte mig fel men jag försöker förklara så gott jag kan

Kul att få reda på lite vad som låg där förr, det uppskattas

Ha en fin dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards