Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 april 2015

Don Partridge!

Av Malin wiper - 17 april 2015 08:00





Don Partridge med Blue Eyes



Detta inlägg skrev jag för några dagar sen och jag har även ett till som jag sätter in eftersom jag inte kan blogga just nu på grund av att jag fått besvär med ländryggen igen. När jag gick ur bilen efter att vi varit till Värnamo så hände nåt och det blev värre efter ett tag och sen fick jag ta tabletter och inta sängläge. Detta meddelande skriver jag från sängen och kommer nu att göra allt för att få ordning på ryggen igen. Om jag inte kan blogga i helgen så vet ni varför. Tack för att ni tittar in till mig. Ha en skön helg och sköt om er

 

 

 

Min bloggläsare Lena hade denna låt i ett av sina mejl och jag blev då supernostalgisk. Har själv sett honom som gatumusiker i Stockholm, han var otroligt skicklig och omtyckt. Han föddes 1941 i Bournemouth, Dorset och nu såg jag att han dog 2010 i Peacehaven, East Sussex och det känns väldigt konstigt, han blev 69 år gammal. Han var en internationellt känd brittisk folkpopsångare och gatumusikant, som kom etta på Tio i topp 1968 med just denna låt Blue Eyes.

 

 

 

 

 

Han turnerade runtom i Europa och låg på flera hitlistor. Han hade även en hit med låten Rosie och valde i början av 1970-talet att hoppa av det glamorösa internationella popstjärnelivet och gå tillbaka till att spela på gatorna. Några år på 1970-talet var Don Patridge bosatt i Stockholm och han var en färgstark gatumusikant som ofta syntes på Sergelgatans stråk.

 

 

 

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom och läsa lite mer. Nu fick jag ett deja vu att jag skrivit om honom förut. 

 

 

 

                                         

 

 

Don Patridge blev senare även känd för en ny lag, "lex Patridge", vilken gav gatumusikerna rätt att spela på gator och torg i Sverige. Tyvärr så har det nu blivit svårt att spela på gator igen och det är glest mellan gatumusiker. Ibland har dom dykt upp i Jönköping men numera har folk så bråttomt så dom går bara förbi, för det mesta står jag själv kvar och lyssnar för det ger så mycket och bryter av mot den grå framrusande vardagen. Jag ha fotat många gatumusiker i min blogg genom åren. Don Partridge spelade på 1970-talet på Pub Briggen i sommarstaden Trosa, där många svenska och utländska artister spelad och han hade fans i alla åldersgrupper.





Han gifte sig i Sverige och fick även barn här. Han var gift 3 gånger och efterlämnade  fyra döttrar och två söner. Pam som var hans partner under 20 år avled 2009                  

 







Här ser vi ett klipp där han är lite äldre där han spelade på gatan, han blir även intervjuad och man får se gamla klipp. 

 

 

 

 

                       



 

 

#Don #Gatorna #Lex #Ländrygg

 

 
 
Liten Uggla

Liten Uggla

17 april 2015 15:19

Krya på dig vännen! Hoppas du är lite bättre nu och att ni får en fin helg! Puss & kram från mig till er båda! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

18 april 2015 17:17

Tack snälla goa du. Jag är lite bättre men det tar lite tid. Hoppas du får en fin helg

Puss & Kram tillbaka snälla du

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards