Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Malin wiper - 11 mars 2013 13:00



   

 

 

Rapport från båtmässan ”Allt För Sjön” 2013 

  


Det var 2 år sedan jag senast besökte båtmässan i Älvsjö. De senaste åren har det varit mycket prat om att mindre båtar är på frammarsch. Av den trenden märktes inte så mycket av på årets mässa. Det finns visserligen en uppsjö av små motorbåtar, men intresset för små dag seglare verkar ha kommit av sig. Inte ens den populära Fabola Campus fanns på plats. Miljö tänket växer, men kanske inte så snabbts som man skulle kunna önska. Dock visades världens första gasdrivna utombordare upp. Den tillverkas av LEHR och använder gasol. Ett miljövänligt alternativ som säkerligen kommer att bli mer och mer vanligt framöver. 

  

 

 

 

 

 

 


   

 

Sven Yrvind har antagit utmaningen från ”Round in ten” om att segla en tio fot stor (liten) båt jorden runt, något som ännu ingen vågat sig på. Men kan nån så kan ju Sven. Hans båt heter ”Yrvind Ten” och är 3 meter lång. Sven kommer göra seglingen non-stop, varför han behöver 400 kilo mat och 100 kilo böcker. Han beräknar att tillbringa 600 dagar till havs. 

 

 

  


Jag fick tillfälle att tala med Sven i några minuter. Det är alltid intressant att ställa frågor till någon som är så otroligt erfaren.

 

 

  


Designen på båtarna ändras såklart med tiden. I år fick jag en känsla av att man lagt ner mycket tid och idéer på bl.a fönstrens utformning.  

 



Veteranbåtsavdelningen är alltid trevlig att besöka. Här kunde man hitta alltifrån bil inspirerade runabouts, till gamla trä oljedoftande segelbåtar. Temat för i år var veteranbåtar i plast. En stor Coronet husbåt var i mitt tycke en av mässans höjdpunkter. Perfekt för den som inte kan välja mellan båt och sommarstuga. 

 

 

    


En båt jag personligen föll pladask för är denna Haber 660 motorseglare. Liten men ändå relativt rymlig, och med allt man behöver för ett ”Compact Living”. Fällbar mast samt uppfällbar köl gör den trailer-vänlig. Och med ett grundpris på ca 330 000 kronor så borde den kunna bli en allvarlig konkurrent till Fabola och Bavarias dag seglare (vars design/konstruktion, i mitt tycke, har vissa brister när det gäller säkerhetstänk). 

 

   

 

 

 

Haber 660

 



Utanför mässbyggnaden stod en man och karvade fram bokstäver ur is med hjälp av Husqvarnas motorsågar. 

 

  


Båtmässan ger många tillfällen till att köpa saker billigare än i de utställande företagens butiker, så kallade ”Mässpriser”. Förutom en vattentät ryggsäck och torkad kyckling så slog jag även till på en flytväst till min nalle. Den var lite hög över axlarna, men det får duga. Huvudsaken är att han känner sig trygg...   

 

 

   


Årets båtmässa bjöd på lika mycket som vanligt. Vad jag dock saknar är rejält nytänkande. Medelåldern på Sveriges sjöar och hav börjar bli ganska hög, och få företag verkar ta initiativ till att bygga fartyg för en ung och ensamstående generation båtägare.

I anslutning till båtmässan kunde man även besöka vildmarksmässan. Där ligger fokus på fiske, jakt, camping och allehanda lokalproducerade kulinariteter. Jag och min kompis provsmakade bland annat ren hjärta.

Efter 4 timmar av trängsel och svett ansåg vi det lämpligt att avsluta en givande dag med vällagad sushi och melodifestivalfinal....  

 

  


/MrC

 

  

 

 

     

 

 


   

 

Tack min son för ditt intressanta och välskrivna inlägg...    

 

 




Kul kattklipp som sonen också skickade med...    

Av Malin wiper - 11 mars 2013 08:00


Min man och jag gick in till Acleja Blomsterhandel en dag då vi var ute och promenerade för att bli inspirerande för där kan man gå och njuta av deras blomsterkonstellationer hur länge som helst. Nu skall dom ändra om lite för dom har blivit certifierade som Interflora fresh.  och det är en höjning av statusen, det är det högsta man kan få och jag är inte förvånad för jag har aldrig sett en sån fin blomsterhandel och dom tar blomsterarrangemangen till en högre nivå.  Klicka här för att läsa vad som menas med denna certifiering. Dessutom är Christian som driver butiken och hans personal jättetrevliga.  


  

      



Vi har själva såna här glas med värmeljus i men i en annan lite rödare nyans. Dom finns i olika höjder. 




Kul påsktupp. 


  


Små påskägg på pinne.


    



  


    


Färdigslitna krukor a´la shabby chic.



 

 

   

  

 

Filmen utspelar sig år 1792, under den franska revolutionen. Engelsmannen Sir Percival Blakely som utåt sett är en dandy ut i fingerspetsarna agerar i hemlighet under psedonymen "Röda Nejlikan" med att rädda franska adelsfamiljer undan giljotinen med risk för sitt eget liv. Observera att blomman i originalversion inte är en röd nejlika utan en "scarlet pimpernel", det vill säga rödmireAnagallis arvensis. Klicka här för att se vart man kan få tag i filmen i orginalet från 1934. Klicka här för att komma in på en sida där det finns en version av filmen från 1982. Det finns även nyare versioner (som jag sett) men jag gillar orginalet med Leslie Howard som "Röda Nejlikan" bäst. Han föddes 1893 i London och dog 1943. Han var en brittisk skådespelare, regissör och filmproducent.   


  


         


Spring in Italy

  

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards