Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 mars 2013

Av Malin wiper - 2 mars 2013 19:00



  

 

För ett tag sen så fick jag en fråga som jag inte var beredd på...  så jag var tvungen att låta det mogna lite. En bloggvän undrade vart jag fick mina inredningsidéer från. Jag som inte har några utan sätter ihop mitt möblemang som jag känner för och gillar själv. Nu skall jag i alla fall ge lite tips som jag funderat på.



Vi har numera inte lika mycket pengar som förut då vi kunde arbeta heltid båda två och då gäller det att trolla lite för att ändå få det mysigt och fint hemma men med mindre medel och det går faktiskt. Om man har en neutral bas av färger i möbler och tapeter så för att skapa en spänning i rummet så är det bara att sätta till kontrapunkter som är avvikande och fångar ögat och är överraskande.  Lita på er själva och vad ni tycker om och snegla inte för mycket på annat.

 

 

   

 

Här visar jag ett exempel på en liten soffa som vi köpte på second hand för endast 100 kr. Den är helt oförstörd och vill man så kan man måla benen och även byta tyg. Kuddarna har jag köpt billigt på Eko Hallen.  Soffan står i en liten hörna som vi har i slutet av vår breda långa hall.  Jag har visat min hörna förut men tar detta som ett exempel. Det gäller att inte ha bråttomt utan rätt som det är dyker det upp ett fynd på loppis eller second hand som man kan blanda in i sin vanliga inredning.

 

 

  

   

Dessa två tavlor ovanför matsalsbordet hittade vi på second hand av en konstnär som heter "Arthur Heed" motiven är tulpaner. Vi fick båda för 300 kr, sen gick jag ut och googlade på konstnären och där hittade jag just dessa och då kostade dom 800 kr/st det är såna fynd man kan råka på och dessa binder ihop vårt rum.  

 

Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev då vi hade köpt dessa tavlor. Klicka här för att komma in på hans hemsida och se både våra tavlor och andra han skapat. Tekniken på dessa är silkscreen, en mångtusenårig teknik där färgen pressas genom en schablon som är fäst på en mycket tunn duk. Varje färg trycks för sig, det är syrafritt för att motstå blekning. 

 

     

 

  

   

Här ett exempel på en sak jag köpte på second hand för några år sedan. Det är en porslinskopp   som är rätt stor och passar att ha godis, nötter och nåt annat i. Den går även att ha som soppkopp. Det både kändes och syndes att den var lite speciell och då brukar jag kolla under om det står nåt. Under står det Design by Anna Elzer Oscarsson. Klicka här för att komma in på hennes häftiga hemsida. Jag köpte koppen för 25 kr som jag sen såg att man får betala 350 kr för 4 st så per styck, så jag tjänade 62.50  Går man på second hand ofta så lär man sig till slut vad man skall kolla på för att göra fynd.  

  

 

  

 

När jag kom in i vår nya lägenhet så var hallen lång men även bred, och då kom det blixtsnabbt upp i huvudet att detta skall bli en filminspirerad hall. Eftersom jag inte kan köpa allt på en gång så väntade jag tills jag dök på nåt som passade och under tiden tog jag tillvara på det vi redan hade. Ett skåp med min tändarsamling hamnade där och även ett skoskåp som vi köpt på second hand för 200 kr och när vi sen kom till IKEA så fanns samma skoskåp men där för 900 kr, så vi tjänade verkligen en hacka på att gå på second hand och ha sån tur. Det skåpet blev inte bara skoskåp utan där har vi lite saker som härrör till film, en gammal kamera och svart/vitrandiga saker från "fd Mimmis Magasin" och en Diabelle telefon som även förekom i serien "Dallas". Ovanför skoskåpet hänger en tavla i 3D föreställande skådespelaren Marlon Brando i filmtriologin "Gudfadern" Den köpte vi på rea hos "Gallerix". Allt vi har är inte billigt men för att kunna köpa nåt lite dyrare så kan man dryga ut med second hand och loppisprylar. 

  

 

     

 

Häromdan när vi var till Stockaryd så var vi in på en loppis där som vi brukar besöka och då hade vi tur att få tag på ett fynd i form av en stor massiv helt ny skärbräda i ek för endast 50 kr. Dom säljer både gammalt och nytt.  

 

 

  

   

Denna skärbräda i massivt teak köpte vi på Sam Hjälp i Huskvarna för 10 kr och helt till synes oanvänd. Den hängde jag upp under vår griffeltalva i köket. Det gäller att vänta ut för rätt som det är dyker man på nåt som man gillar.  

 

 

    

 

Man kan även köpa gamla fina inbundna böcker och ställa bland dom vanliga för att få det lite roligare.   

 

 

   


Jag gillar även lite kul grejer så jag gick på denna burk på Sam Hjälpen. Den är inte så stor så man får ner den i väskan.

 

 

   

 

Sen öppnar man på locket och vad finner man där?...  .Ljusen ligger i burken så det är bara att sticka ner dom i den konstgjorda tårtan. 

 

 

   

 

I köket bland våra nya vita höga krukor har vi ställt denna espressobryggare som vi köpt på second hand för ett antal år sedan för endast 20 kr och den är jättefin.

 

 

  

   

Nu sist då vi var till Sam Hjälp så dök vi på dessa koppar som är större än dom kaffekoppar vi har nu så dom går även att dricka te i. Handtaget är både roligt och bekvämt att hålla i. Dom var också helt oförstörda. Dom kostade 10 kr/st så det blev 50 kr  

 

 

   

 

Det kan vara bra att spara nåt som är tidlöst som följt med genom åren. Denna lampa köpte vi för många år sedan på IKEA och vi hade två från början men tappade den andra i golvet. Den blir bara snyggare med åren och är väldigt tidlös.

 

 

   

 

Ett tips är också att besöka ett glasbruk när dom har rea. Vi köpte denna glassak på ett glas bruk i   Gusum för många år sedan och den hänger med än. Nu tog jag bara med vissa saker för att förklara hur jag tänker när jag fixar hemma för att få det så mysigt som möjligt med små medel. 

 

 

Sammanfattningsvis så tänk efter vad ni gillar och lita på instinkten när ni ser nåt som ni kan blanda in med framgång i ert möblemang. Istället för att köpa nya soffkuddar så kan man köpa tyg som är nedsatt och sy nya. Så gjorde jag ofta förr. Tänk på att det är du/ni som skall trivas i ert hem inte modeskaparna eller trendsettarna. 

 

 

 

 

Acleja Blomsterhandel 

 

  

 

       




Av Malin wiper - 2 mars 2013 08:00

  


Sorgligt men sant...  Nu är det snart bara ett minne blott och våra hjärtan blöder. Så mycket kul som vi haft där och så goda vänner vi blivit med Marianne och Annelie. Nu skall dom ge sig av till ett ställe där dom uppskattas mer och får det bättre. Vi kommer ändå att ha kontakt med dom och åka dit och hälsa på dom när vi har möjlighet. Kom ihåg första gången vi gick in på cafét i juni 2011, vi åkte genom Stockaryd och såg att stationen hade ett Café och det såg så mysigt och fint ut. Dom hade möbler ute både framför stationen och på sidan. Vi gick in där och jag är själv väldigt förtjust i stationsbyggnader och tåg. Jag fotade då som en galning och det var som att förflyttas bakåt i tiden. Vi fikade och blev väl mottagna av kvinnorna och kände att vi ville tillbaka dit lite då och då och så har det blivit. 


  


Det är så mycket som är bevarat inne i stationen och jag hoppas att den får bevaras till framtiden men är lite skeptisk och misstänker att stationen kommer att förfalla som så många andra stationsbyggnader. Det är ett stycke historia som borde bevaras till kommande generationer. Det kändes så hemskt tomt nu när dom packat ihop nästan allt och man kände sista vinglaget mot sin kropp. Jag beundrar kvinnorna som kämpat så länge med att få det att fungera. Deras bil och mc träffar har varit välbesökta och folk har trivts. Många har då kommit utifrån. Dom har även haft andra aktiviteter och man önskar att fler hade gått in dit och ätit och fikat så det hade kunnat gå runt. Dom har så lång erfarenhet av både caféverksamhet, catering och att ordna tillställningar mm.  


  


Vi hade med oss en morotskaka med topping så vi tog en fika tillsammans men vi själva åt smörgås. 



Kolla dessa gamla toaletter från en svunnen tid men still going strong. Då fick man lägga i 25 öre för att gå in på toan. Dricksfontän i mitten, såna var väldigt populära förr och fanns lite överall, även på apoteken.


  

Kolla in toalettern som gör mig nostalgisk för en sån hade min mormor och morfar när jag var barn. 


  


  


Nu är bröddisken helt tom och tomma känner vi oss också.


  


Gardinerna är borta nu också så det ser så kalt och ledsamt ut. Stoppa tiden jag vill hoppa av känns det som.


  


Vi har plundrat Stationscafét....  . Det lät dramatiskt men det är bara så att vi har fått en massa saker av våra vänner som dom inte tar med sig till nästa ställe. Tusen tack snälla ni. 



  


Vi fick bl.a denna fina bok som nu står i hallen på boklisten ovanför hallsoffan. Den heter "Ohsbanan och Rusken runt" En resa i natur och kultur. Den har fantastiska färgbilder och innehåller även en DVD. Den är skriven av Mikael Gustafsson & Lars-Erik Gustafsson. Klicka här för att se vart man kan få tag på denna bok. 



  

Vi fick även denna mugg med spårvagnar som motiv och den står nu i kökshyllan.


    


Vi fick även denna orginalaffisch som hängt på Stationscafét. Den är inramad och det blir ett minne att kolla på och vi skall hitta en bra plats till den i helgen. Dessutom fick vi massor av gratulationskort med olika mönster så nu har vi såna lång tid framåt. Vi tog även hand om två av deras blomkrukor som vi skall försöka hålla vid liv. 


   


Detta bildspel har jag haft inne förut men sätter in det igen. Annelie och Marianne på Stationscafét har satt ihop det som ett minne från deras tid där. 

 


Siv Inger med låten "Kan ingen tala om när tåget går". Hon är en svensk schlagersångerska som föddes 1953 i Laholm. Hon slog igenom 1971 med sången "Någon att älska" och hade sedan några mindre hits innan hon flyttade till Hamburg, där hon hade betydligt större framgång som sångerska. Siv-Inger medverkade även i en film som hette Stranhugg i somras från 1972, där hon spelade mot bland andra Stellan Skarsgård och Monica Ekman.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards