Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 maj 2010

hachiko!

Av Malin wiper - 4 maj 2010 14:45

  


Jag såg en fantastisk film häromdan av vår Svenska regissör Lasse Hallström. Den heter Hachiko en vän för livet. Det är ett drama från 2009 baserad på den sanna historien om den trogna Akita Hachiko hunden.  

 

I rollerna ser vi: Richard Gere, Sarah Roemer, Joan Allen, Jason Alexander mfl.

 

     

 

Här håller Richard Gere den hund som spelade valp i filmen.

 

           

 

Handlingen:

 

Det är en nyinspelning från 1987 av en Japansk film som heter Hachiko Monogatari och handlar om en hund av rasen "Akita" som blev skickad från Japan till Amerika och tog sig ur sin bur och träffade en man vid tåget som han följde efter och dom blev vänner för livet. Den utspelade sig på 20-30 talet och hunden dog redan 1934. Hachiko blev 10 år gammal.

 

               

 

Klicka här om ni vill läsa mer om detta.

 

Klicka här för att läsa om hundrasen Akita.

 

Filmen var så gripande och rörande att jag nästan fick ont i kroppen. Om ni skall se filmen så rekommenderar jag att ni har bullat upp med massor av pappersnäsdukar. Att det är ett verklighetsbaserat drama gör inte saken sämre. En hundvalp skickas från Japan och kommer fram på en tågstation. Där tar han sig ur sin bur och stöter på Richard Gere som spelar en professor. Hunden följer med honom och har bestämt att stanna i hans ägo.

 

          

 

Till slut accepterar hela familjen att han finns hos dom. Sen händer det tråkiga att ägaren dör och hunden har alltid stått och väntat på honom framför järnvägsstationen och nu kommer han inte hem mer. Sen vill jag inte berätta mer för då förstör man resten. Jag läste inte alls på fodralet innan jag började se och det är jag glad för nu. Hundarna som är med är suveräna och även Richard Gere.

 

                 

 

Verklighetens hund står som staty där han väntat på sin husse som kom med tåget varje dag från sitt arbete. Nu måste jag ju bara få tag på orginalfilmen från 1987.

 

Jag ger filmen 4 filmrullar av 5 möjliga

 

              

.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards