Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2016

CITROEN D SUPER DS 1973!

Av Malin wiper - 20 augusti 2016 16:00

  

En dag i Jönköping såg jag denna fina CITROEN D SUPER DS 1973 som jag fotade från vår bil. Önskar att jag hade hunnit ut innan föraren körde iväg, fick skynda mig för att få en bild av denna bil som jag kallade "paddan" när jag såg den som barn. Denna modell har gasvätskefjädring och därför så mjuk i fjädringen.        

 

Citroën DS och den enklare varianten Citroën ID är en personbil, producerad av den franska biltillverkaren Citroën mellan 1955 och 1975



  

Här är mannen som kör på språng och jag vinkade till honom för att hinna få en bild och då log han och stannade till lite..    


  

Hann ut så jag fick en bild bakifrån också. Bilen har en vacker form och man har sett den i en del filmer genom åren.

 

  

Jag har en förkärlek för pelare men inte såna där romerska utan lite mer stilrena, retro som här i ett parkeringshus i Huskvarna


  

Ytterligare en häftig bil som kom emot oss på en gata i Jönköping.  En FORD GALAXIE 500 från 1964

 

               

 

Ford Galaxie var en amerikansk så kallad ”full-size” personbil tillverkad av Ford Motor Company modellåren 1959-1974. Galaxieersatte Ford Fairlane 500 som märkets "top-of-the-line"-utförande och skulle främst konkurrera med Chevrolet Impala.    

 

 

 

  

Sen har vi då denna PONTIAC CATALINA från 1959. Klicka här för att höra toppsånger från 1959

 


Hoppas er helg rullar på i ett tempo efter  var och ens sinnestämmning

 

                     

 

 

 

#Citroen #Pelare #Ford #Pontiac

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

20 augusti 2016 19:00

En sådan men blå hade barndomskompisens morfar när vi va små.
Mötte er på kungsängsleden vid 11 idag förresten.

Malin wiper

21 augusti 2016 08:20

Kul att du känner till dom bilarna också trots din ungdom.

Du verkar möta oss lite överallt ;)

Ha en fin dag
Hälsning från
Malin

 
Annelie

Annelie

21 augusti 2016 02:19

Denna bilen Paddan kommer jag väl ihåg från när jag växte upp, roligt att några få äldre bilar rullar fortfarande.

Denna bil tyckte man ju var väldigt speciell, eftersom det gick att höja sänka de som de gjorde.

Trevlig Söndag.. // Kramar Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 augusti 2016 08:22

Det är verkligen kul att se dom gamla juvelerna på vägarna. Den var verkligen speciell och skön att åka i

Trevlig söndag tillbaka
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards