Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2014

Av Malin wiper - 6 augusti 2014 08:00

  

Grattis till min son som fyller år i dag. Jag hoppas du får en toppendag min kära son...   . Jag kan inte fatta att du nu är i samma ålder som jag var när jag träffade Mr T...   tiden går fort.  

 

 

Animated gifs 

 

   

 När jag höll på att rensa inför flytt så hittade jag denna silveramulett bland gamla smycken. Den har ca 35 år på nacken och är ett kärt minne från min sons uppväxt. Den kommer att ligga i minneslådan. 

 

   

Inuti ser man en bild av min son och mig, inte dom bästa bilderna men jag kom ihåg att jag klippte ut dom från foton. Amuletten behöver putsas upp med silverputs men den ser bättre ut på utsidan. Jag hade denna om halsen med en fin silverlänk i flera år. Den ger verkligen minnen och perspektiv. 

 

Andru Donalds med My place is here. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa om honom. Sedan 1999 har Donalds varit en av de ledande sångarna i Enigma  

 

 

                             

 

 

     

 

   

 

 

#Födelsedag #Son #Amulett #Andru

Av Malin wiper - 5 augusti 2014 13:30



      


Jag har sett denna film på Netflix och den heter "People like us" ett drama/komdei från 2012. Filmen var lite irriterande i början men jag fortsatte att kolla och det ångrar jag inte för detta är en riktig feelgoodfilm som kryper under huden. Tårarna forsade ibland för den tar på gömda strängar och skådespelet är på topp. Att den bygger på sanna händelser gör den ännu mer intressant. Denna film är även regidebut för Alex Kurtzman, skriven av Kurtzman, Roberto Orci och Jody Lambert. I huvudrollerna ser vi Chris Pine, Elisabeth Banks, Olivia Wilde, Michael Hall DÁddario och Michelle Pfeiffer. AR Rahman står för filmens musik

 

 

 

 

Houzz

 

   

 

Filmen handlar om en ung man som är en säljare som går på högvarv men allt går åt pipan. Han får veta att hans far dött som han inte haft nån bra kontakt och relation med. Pappan verkade i musikbranschen. Han måste konfrontera sin mamma och allt som hänt under hans liv. Vill inte berätta mer för jag läste inget om filmen innan jag såg den för jag ville bli överraskad eftersom jag inte ens hört talas om denna film förut 

 

Filmen var verkligen sevärd så jag ger den 4 wiper i betyg av 5 möjliga. Glöm inte att ladda upp med pappersnäsdukar...   

 

          

 

Klicka här för att komma in på filmens facebook. Klicka här för att höra ett av soundtracken till filmen 

 



#People #Drama 

Av Malin wiper - 5 augusti 2014 09:00

  

ör några dagar sen så gav vi oss iväg till Bondstorps badplats vid Rasjön för att bara mysa vid vattnet med en medhavd fika. 


  

Badplatsen är rätt stor med en långsträckt sandstrand och en lång brygga ut i vattnet. Vi var nästan ensamma där förutom 4 st som satt vid ett annat bord. 


Klicka här för att se vad jag skrev 2012 om Bondstorps badplats som ligger 2 mil västerut från Vaggeryd. Klicka här för att läsa om Rasjön i Bondstorp. Klicka här för att läsa om Bondstorp


        

Det går även att sitta och mysa på gräsmattan för dom har massor av bänkar utspridda. Tur att vi inte tog ut våra egna möbler ur bilen för precis när vi slutat fika så började det störtregna. Trots att det varit en lång het sommar så har vi inte kommit ut till badstränder mer än 2 gånger i år. 


  

 Jag hade gjort lunchsmörgåsar åt oss med kycklingfilé, babyspenat och tomat. Vi skippade dressing för vi måste skärpa oss så vi inte rullar fram snart. Denna flytt har gjort att vi kom av oss helt på 5:2 och det var synd för vi hade kommit en bit och nu måste man börja om igen. 


    

Denna gång glömde vi inte våra nya second handmuggar.  


  

Dom har en liten dansbana där också men jag vet inte om den används  

 

  

Man får åka på en liten grusväg till stranden och i början finns en liten småbåtshamn 


Det finns ingen ork i denna fuktiga värme så man sitter mest och gör bara det nödvändigaste. Att åka ut i bilen lindrar lite för där har vi luftkonditionering. Jag gillar sommaren när det är torr värme och termometern stannar på högst 26 grader. Nu längtar jag till en sval och färgstark höst, fast man skall ändå ta vara på tiden som annars rinner mellan fingrarna på en känns det som. Grattis till er som älskar denna värme och njuter...  Hemskt med branden som härjar i Sala, tänk att måsta lämna sina hem men nu hörde jag att det kommer flygplan från Italien som skall vattenbomba, hoppas branden snart är stoppad 

 

  



#Bondstorp #Badplats #Bänkar #Småbåtshamn

Av Malin wiper - 4 augusti 2014 13:15

 

Jag utanför Hotell Dolomiti  i Venedig 1996


Jag har sett en dokumentär som heter "The Venice syndrome" på SVT 2 och fast jag vet att det inte är detsamma i Venedig som förut så blir man ledsen av vad som händer där. Många av dom som varit bofasta där har varit tvungna att flytta till fastlandet och bryta upp för det håller på att falla samman och det går ännu fortare när stora fartyg drar upp vågor som går in i redan slitet murbruk och ju mindre bofasta ju färre butiker och service. Såg  att det stora postkontoret i ett vackert hus nu är utrymt och uppköpt av "Bennetton" dit var vi in när vi var där 1996 och då var det fullt av liv. Dessutom har lägenheter och hus köpts upp av företag och bättre bemedlade så hyrorna har gått upp. Det pågår demonstrationer där emellanåt och det kommer att bli som ett "Disneyland" till slut med bara turister. I dagsläget bor det 58.000 tusen invånare där och lika många turister besöker staden varje dag och antalet turister ökar medans antalet invånare minskar. Fortsätter detta så kommer sannolikt inte Venedig att ha en enda invånare 2030 och hur roligt är det?...    

 

     

 

Klicka här för att se dokumentären. Klicka här för att läsa lite mer. Klicka här för att komma in på en sida där man också kan läsa om detta och där finns också ett klipp och bilder från filmen 

 

   

Såna här stora båtar fick inte åka in i Venedig förut och det känns verkligen helt galet. Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Klicka här för att se ett härligt klipp 

 


Jag hittade en trailer till filmen på Youtube

 

 

 

 

                        

    

 

 

 

 

#Venice #Dolomiti #Dokumentär

Av Malin wiper - 4 augusti 2014 08:45

 


  

Min man och jag har ätit glass två gånger i sommar och det hos Aqua Café nere vid Piren i Jönköping. Dom har en fantastiskt god och njutbar Italiensk glass som kommer från Bruno Gelato. Det finns många sorter att välja på och vi har tagit olika varje gång och blivit supernöjda. En kvalitetsglass smälter fortare än andra och det gjorde denna men man hann i alla fall att njuta länge och väl. 

 

  


Klicka här för att komma in på Bruno Gelatos facebook. Klicka här för att komma in på glassens hemsida. Glassen är gjord på gammalt recept och innehåller inga konserveringsmedel. Den är gjord på färsk mjölk med bara naturliga råvaror och den innehåller inga konstgjorda smakämnen. Glassen finns även som laktos- och glutenfri. Klicka här för att läsa mer om glassen 

 


  

Klicka här för att komma in på Aqua Café på Piren 

 


 

Här går man upp till uteserveringen där man även kan njuta av att se ut över Vättern

 

  

Det finns många fina båtar vid Piren och även båtrestaurang och Café


      

Det finns ytterligare en glass som står högt i kurs för mig och det är Grennaglass. Vi brukar äta den på Malmborgs Lilla . Grennaglassen är också bara gjord på fina råvaror och inga konserveringsmedel. Nu har jag två favoriter och det känns toppen. 

 

 

Glassförsäljningen måste ju gå på högvarv nu med en sån sommar som vi har och dessutom med en luftfuktighet på 100%. Fläkten går för jämnan men det hjälper inte fullt ut, man ligger mest i soffan och flåsar...    

 

   

   

 

 

 

#Bruno #Italienskt #Aqua #Piren #Grennaglass #Malmborgs #Råvaror

Av Malin wiper - 3 augusti 2014 13:00


Vi var i Jönköping i går och då besökte vi Erikshjälpens Second hand. Vi hittade denna röllakansmatta för endast 120 kr och den såg helt ny ut, det har blivit många besök på olika second hand innan vi hittade denna. Vi har lagt den i hallen för vi hade ingen matta som passade där. Det är fyrkantigt längst in men mot dörren är det en gång så där måste vi ha en smal matta. Mattan ser bättere ut live och det finns färg i den av allt vi har i hallen. Till och med det filmiska draperiet funkar till, det trodde jag inte. Det ser kanske lite konstigt ut att mattan ligger åt detta håll men om vi vänder den så är den i vägen för toalettdörren.  Sen kommer ju den andra mattan att möta denna och då kommer det att se mer helt ut 

 

Jag vet att det blivit lite för mycket om flytten och lägenheten men jag har lagt in annat emellan som inte handlar om detta, men nu kom det ett till eftersom jag vill tala om att man kan få tag på billigt utan att det ser dåligt eller gammalt ut genom att gå på Second hand då och då för rätt som det är dyker det upp nåt fynd. Den lilla soffan i hallen som jag nu delat i två är också från Second hand och kostade endast 150kr och tyget var helt oförstört. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev när vi köpte soffan 2010 på Sam Hjälp. Den stod i "Likörhörnan" förut.


  

Så här ser det ut på håll. Nu har vi bara tapetsering kvar där och att göra en boklampa till vår öltunna som står under hallspegeln, vi har fått tag på alla saker för att kunna göra en sån lampa.  


  

Här ser man hur den smala hallen ser ut och väggen där den lilla soffan står skall vi tapetsera så fort vi hinner och orkar. Innerdörren skall vi måla eller tapetsera, vi hämtade den från vinden eftersom vi fick Comfortlukt in i lägenheten när nån eller några överdoserade sköljmedel. Vi bor ovanför tvättstugan och dörren stängs inte jämt. Vi har av vår fantastiska hyresvärd fått tvättmöjligheter där vi slipper sånt...     och det har gjort att jag blivit av med min jobbiga rethosta och andra symptom.

 

 

Jag är inte ensam om detta som jag har trott. Klicka här för att se vad en person skriver om sköljmedel. Klicka här för att läsa hur farliga vissa sköljmedel är för både kropp och miljö, där har jag själv också skrivit en kommentar.


Här en hallmöbel med bra förvaring


  

Vi hittade även gardiner till vardagsrumsfönstret som kommer att passa jättebra. Två panellängder för 20 kr/st och det är över 5 meter. Vi skall inte ha dom som panellängder utan kappa. Den vinröda färgen går ingen i våra lampor över rumsbordet och den gula binder ihop med dom gula fotöljerna i soffdelen. Vi har köpt ringar med klämmor som vi skall sätta upp gardinerna med och i dag skall jag sy ihop längderna för en blir lite för kort. Jag visar sen i bloggen. Gardinerna såg också helt nya och oanvända ut.  


  

På Ekohallen fick vi tag på denna Kanvas Duk som är till för att måla tavlor på men vi skall ha den till nåt helt annat. Vi kunde ju ha gjort en ram själva men det hade inte blivit nåt billigare än denna var med sina 190 kr.


  

Den skall sättas upp på kontorsskåpets baksida i datorhörnan för att täcka det fula bakstycket. Det blir krokar en bit ut så man får sladdar bakom och även kan lyfta ner den. Jag hade tänkt klä den med nåt tyg men har nu fått en ny idé om att dra ut roliga festbilder och sätta lite huller om buller på ramen med knappnålar eller fästa dom på nåt annat vis. Blir det inte bra så får jag ta till tyg.


  

På Erikshjälpen hade dom även fått in denna läckra grammofon av märket Dux. Det är som en liten möbel och även snygg som en inredningsdetalj


  

Gammal stor campingväska som fanns i skylten, jag fick vinkla kameran för att få en bild

 


Willie Nelson & Alison Krauss med No Mas Amor

 

 

 

#Erikshjälpen #Second #Canvas #Grammofon #Röllakan #Vardagsrumsgardin #Willie #Alison #sköljmedel

Av Malin wiper - 3 augusti 2014 09:00

  

I går åkte min man och jag ut planlöst igen men bestämde till slut att åka mot Jönköping för att kolla lite på second hand. Malmborgs Lilla har nu öppnat igen efter sin semester så vi tog en fika där. Både Victoria (ägaren) och Emilia var där och det var så kul att träffa dom igen. Vi satt ute och myste och tog in omgivningen. Det känns så kontinentalt att sitta där för det händer alltid nåt och en strid ström av folk går förbi och ibland ser man en snygg bil. 


  

Min man tog en jättegod smörgås med brieost och salami och på toppen grönsaker. Jag tog själv en god ostsmörgås för jag var inte så hungrig utan ville bara ha nåt litet till kaffet 


  

En Yamaha motorcykel stod som ett smycke på trottoaren och på andra sidan gatan en lika gul bil


  

Ännu en skönhet på vägen


  

På hemvägen åkte vi in i Munksjöparken som är en oas som jag gillar och denna del har jag som header i bloggen nu 


     

Tyvärr har nån eller några hällt diskmedel i dammen så vattnet var alldeles skummande vitt... 


  

Det är inte denna galning som har förstört vattnet...   


  



     

Här ser ni min mans arbetskamrat Camillas ena katt som heter Burris. Jag gillar katter till tusen men klarar inte av att vara bunden. På Erikshjälpens Second Hand hittade vi en matta till hallen och rumsgardiner som jag visar senare. 

 

 

Det är varmt och fuktigt men ändå lite svalare än det varit. Fast till veckan skall vi få värmebölja igen och det känns svettigt...  Hoppas ni har det bra och njuter av sommaren..     som jag känner på mig kommer att bli lååååååååååång...    

 

 


 

 

   


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se att dom satt in inlägg från min blogg som bloggtips...  . Vaggerydstorget växer och det är så lätt att leta sig fram där. Jag är ofta inne där och kollar vad som händer i kommunen. Klicka här för att kommar in på Vaggerydstorget och läsa om Tofterydsrevyns hålltider.

 

 

 

#Malmborgs #Burris #Munksjöparken #Vaggerydstorget   

Av Malin wiper - 2 augusti 2014 09:00

  


När vi var ute på en biltur sist så hittade vi en liten  ICA Nära butik i Dalstorp. Där såg vi en öl som  Jag och min man aldrig sett förut och den kommer från Pilsnergubbarna i Bogesund. Ölen heter Bogesund 1886 Sanatoriepilsner 3,5%. Detta är det andra ölsorten jag hittat på kort tid som tilltalar mig i smak. Klicka här för att se förra ölen jag skrev om

 

 

 

 

Detta öl var fantastiskt gott och smakrikt utan att vara kärvt och hade så lagomt med kolsyra så man inte fick den där otäcka mättningskänslan. Den hade även en god maltig eftersmak som tilltalade. Det är en öl som passar såväl till mat som att sitta en kväll och smutta på med nåt tilltugg...  Klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag hittade inte just denna öl på deras hemsida så jag ringde upp och pratade med en trevlig man. Han sa att denna sort som är 3,5% finns på ICA butikerna runt Ulricehamn. Vi får bunkra upp med fler när vi åker förbi där nästa gång.


 

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på halva ölglas (half pint)     

 


Josh Thompson Beer on the table. Josh Thompson föddes 1978 och är en amerikansk country artist. Han släppte sitt debutalbum Way Out Here i januari 2010.       

 

 

Min man och jag har noll energi så vi blir aldrig riktigt klar i lägenheten. Vi skulle ha fixat den stationära datorplatsen men det händer ingenting så jag hoppas vi orkar börja röja där i dag och i morgon. Det är som att denna flytt tagit så mycket kraft så vi vill bara lata oss och finna ro. Fast det är ju ingen katastrof för vi har det mesta klart i alla fall så det känns som en bostad. Hoppas ni har en fin helg att se fram emot mina härliga läsare... 

 

 

#Pilsnergubbarna #Ulricehamn #Bogesund #Dalstorp #Sanatoriepilsner #Josh

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards