Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 juni 2012

Av Malin wiper - 5 juni 2012 18:31


 

Här kommer Norah Jones med låten "Sunrise"

 


 


Klicka här för att komma in på Norah Jones hemsida



Good evening

DesiComments.com | Good Evening | Forward this Picture


Nu skall vi bara slappa och ta det lungt med lite tv och kanske en film. Det har duggregnat rätt mycket i dag men några solglimtar har vi fått. Bloggplatsen har varit utslagen halva dan så jag antar att nåt hänt men nu är det tillbaka igen. Hoppas ni haft en fin dag

Av Malin wiper - 5 juni 2012 17:03


Nu har min bloggvän "Skrivmoster" och hennes man åkt hem igen och det känns tomt för vi har haft jättekul för dom är båda så trevliga och lättsamma. Jag gillar att vara förberedd när vi får besök så jag slipper hålla på så mycket när gästerna kommer.  Köksbordet blev en bra avställningsyta.

 

 


Klicka här för att komma in på Skrivmosters härliga blogg med massor av poesi och annat



Vi bjöd på min mans laxsoppa med bröd och ostar och satt och pratade jättelänge och bara njöt.  



En liten bild från när vi åt. Ingen av oss gillar egentligen att vara med på bild men jag tog en i alla fall på långt håll. Till kaffet tog jag upp rabarberpajer som vi köpte sist vi var till Stockaryd. Det är Annelie som driver Stationscafét som bakar dom och man kan frysa in och bara ta upp och värma på lite. Dom är supergoda och jag har satt in recept i bloggen för några dagar sen. Jag skall själv testa att göra pajen sen. Jag fotade ovanligt lite men jag ville umgås så mycket som möjligt och försöka glömma kameran ett tag. Klicka här för att få recept på rabarberpajen som jag kallar "A´la Annelie"


 



Vi fick detta fina servettskrin i hårt papp. Jag gillar servetter och har alltid gjort.


 

 

 


Kolla så fint det ser ut när man öppnar asken.  Kul att ta fram när man har gäster...    När dom är slut så är det bara att fylla på

 

   

     


 

Inte nog med det utan vi fick även en jättefin blomma med massor av rosa rosenknoppar och en jättesnygg kruka. Jag älskar rosor. När det blir nån fin solig dag så får den följa med ut på balkonbordet. Tack snälla ni.... 


   



Sen åkte vi runt och visade dom Vaggeryd "by day" och avslutade med en påtår på Ritz konditori.

 

  

  

COFFEE QUOTES | <a href=LoveNoteGenerator.com" border="0" />
COFFEE QUOTES | LoveNoteGenerator.com


Tack för några givande timmar i ert sällskap. Hoppas vi ses snart igen.


Av Malin wiper - 5 juni 2012 12:00


 

När vi var hos min son i Enköping så tittade vi på denna film som heter "Påven Johanna" från 2009. Jag blev positivt överraskad för filmen var så bra och välspelad och hade allt från dramatik till romantik. Min son hade filmen hemma och hade sett den själv men såg om den med oss. Min man har läst boken. För regin står Sönke Wortmann och i rollerna ser vi: Johanna Wokalek John Goodman, Iain Glen, David Wenham, Oliver Cotton, Suzanne Bertish, Katrin Pollitt. Jag berättar inget mer för då blir man mer överraskad


Här ser ni Johanna Wokalek som spelar huvudrollen i filmen och det gör hon fantastiskt bra.  


Handlingen:


Året är 850 efter Kristus. Kvinnor betraktas som evigt omyndiga och är slavar under sina fäder, bröder, män och katolicismen som håller det tyska folket i ett fast grepp.

Flickan Joan är mycket smartare än sina två bröder och vetgirig som få. Trots att hon inte tillåts någon utbildning skaffar hon sig kunskaper om medeltida filosofi, religion och läkekonst. Mot alla odds växer hon upp till en bildad, orädd och intelligent kvinna. Med hjälp av sin stora begåvning och utklädd till man tar hon sig in i ett munkkloster och till sist hela vägen till Roms innersta kretsar. Efter en lång och hård väg kantad av politik, religion, kärlek och makt tar hon sig till sist plats på den heliga stolen som världens första kvinnliga påve. Filmen bygger på Donna W Cross bästsäljnde roman och en skildring av kvinnlig list, romantik och maktbegär


    


Klicka här för att läsa en filmrecension på Filmforum.


Av mig får den 4 påvar av 5 möjliga i betyg. Synd att det inte fanns nån kvinnlig


                


 

Trailern till filmen 


Av Malin wiper - 5 juni 2012 07:00

 


I går hade vi besök av min kusin Mr E från Skåne, han är född i Ängelhom men bor numera i Helsingborg. Tyvärr misslyckades jag med bilden på honom framifrån så denna får duga. Vi drack kaffe och åt smörgåsar som jag fixat i ordning och lite kakor. Vi hade en trevlig pratstund men sen var han tvungen att åka vidare för han skulle besöka vänner i Varberg. Jag hade gjort så fina smörgåsar men dom glömde jag fota...  



Hans pappa min pappas bror Hugo var en duktig målare och han hade lätt att få sina tavlor sålda. Min kusin hade en dublett av denna tavla som han målat i ett fikskeläger. Han ville att vi skulle ha en av dom så vi fick denna oljemålning och det blev vi jätteglada för. Hans pappa målade allt från natur till abstrakt och impressionism. I slutet av min farbrors liv så fick han en stroke och hamnade i rullstol. Han var ofta på ett avlastningshem och där satt han och målade på terapin. Vi var dit en gång och hälsade på honom och han var vid gott mod. Det var 10 år sedan han gick ur tiden. Min kusins mamma dog för några år sedan och var en bit över 90 år


       

Klicka på bilderna så blir dom större    


Impressionism. Klicka här för att se vart jag lånat bilden. Min pappas bror hade nåt liknande på en vägg hemma och den var otroligt fin. 

 


 

 

 

Impressionism är en konstriktning inom måleriet som uppstod i Frankrike på 1870-talet och som 1900 dominerade den europeiska målarkonsten. Det är främst två ting som dominerar impressionismen. Klicka här för att läsa vidare på wikipedia


 




flowers art
click to get More Flowers Art Comments & Graphics


Vi får besöka av en bloggvän till mig 12.00 och vi skall äta lunch ihop och sen gå ut och kolla på samhället. Vi har träffats förut men då i Jönköping. Nu önskar jag er alla en härlig dag

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards