Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Fosterhemsbarnen! Svar på kommentarer

Av Malin wiper - 12 september 2011 21:44

 


Detta är en förklaring från min sida till ett inlägg jag skrev i morse eftersom det nog blivit ett litet missförstånd och jag skulle ha skrivit tydligare och mer ingående.


Klicka här för att läsa inlägget.


Man kan ha olika åsikter i detta och dom som har drivit denna fråga har uppenbarligen känt sig väldigt kränkta. Både av att ha farit illa av sin fosterhemsplacering och att ingen har lyssnat till dom. Det är klart att pengar inte kan ersätta barndomen plågor men det kan kännas som en upprättelse och en ursäkt från ett samhälle som fortfarande struntar i barnens välfärd och blundar för övergreppen. Precis som i andra fall där man råkat ut för övergrepp så kan det kännas lättare med en kompensation men ingenting läker sår från barndomen. Dom bär man med sig hela livet.

Men alla hanterar sina sorger på olika sätt. Ibland fungerar det men ibland får det ödestigra konsekvenser när man inte kan bearbeta orättvisor och kränkningar. Jag menar bara att jag stöttar deras kamp för rättvisa. Dom vuxna lyssnade aldrig på barn förr. Jag har själv råkat ut för saker och ingen har trott på mig så jag pratar inte helt ur tomma intet. Om det inte finns nån dokumentation så är det väl för att ingen vuxen lyssnade på barnens berättelser och tog dom på allvar. Jag menar inte heller att alla fosterhem är dåliga.


 

 
 
Ingen bild

Marianne

12 september 2011 22:33

Vi har alla olika åsikter. Tur är väl det annars hade vi aldrig fått igång några debatter.:))
KRAM

Malin wiper

13 september 2011 07:54

Det mest skrämmande är att det inte upphör.

Ha en fin dag
kram

 
Berith

Berith

13 september 2011 08:41

Godmorgon kära vän :)
Har suttit och läst båda inlägggen och tycke det är bra att det kmmit upp i dagen hur många barn faktiskt har haft det under sin vistelse i olika foster hem och barnhem ....inga pengar i världen kan ersätta det de varit med om , men mer än en ursäkt tycker jag att de ska ha ....
Jag har själv haft en tråkigt och inte allt för rolig barndom (Jag har dock aldrig varit fosterhemsplacead eller barnhemsplacerad )men jag känner väldigt starkt för denna fråga och tycker att det är bra att den lyfts fram ...
Barn har alltid varit framtiden och kommer att fortsätta att vara det ...därför ska vi måna om allas barns väl och ve och inte låta historien upprepa sig ....

Ha en bra dag vännen , varma kramar :)

http://maxmax.bloggplatsen.se

Malin wiper

13 september 2011 08:52

Du har så rätt i att inga pengar i världen kan ta bort det onda men jag anser att dom blivit utsatta för brott och mynigheter skall känna av detta och då är just skadestånd en grej att ta till. Tråkigt att du själv haft det svårt som barn. Som du säger så skall vi måna om alla barns väl och ve. Jag känner starkt för den här frågan också.

Ha en fin dag själv vännen
varma kramar

 
Petra

Petra

13 september 2011 08:57

Jag tycker också att dom ska få ersättning för sitt lidande !! Jag förstår vad du menar och jag håller fullständigt med dej där!! Jag blir både upprörd och arg när jag läser och ser på tv om dessa barn och deras lidande!!Barnen fick ingen talan och ingen lyssnade på dom... smärtan av att bli dåligt behandlad som barn sitter i jag vet har varit med om saker jag med och dom gör ont ännu! Kram

http://petrano1bloggspace,se

Malin wiper

13 september 2011 09:09

Ja du det är förskräckligt och ersättningen är ett skadestånd som samhället borde betala ut för allt lidande som ställt till. Håller fullständigt med dig och jag har själv råkat ut för saker och det var bara en månad och ändå sitter det i. Tänk dessa som år ut och år in blivit kränkta. Då vet du också hur det känns vännen. Hoppas dom inte ger sig.

Ha en jättefin dag
varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards