Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 juli 2024

Av Malin wiper - Torsdag 4 juli 08:15



 

Här komer del 3 av vår resa med Östra Södermanlands järnväg. Ytterligare ett stopp på en större station och denna är Läggesta Nedre. Där var det också ett lite större uppehåll. Jag beundrar alla som jobbar ideéllt i denna förening. Dom gör ett toppenjobb och det känns verkligen som dom går in i sina roller

 

Klicka här för att komma in på del 1

Klicka här för att komma in på del 2

 

 

Ytterligare en skylt som satt ovanför utgången i tågvagnen 

 

 

På stationen kunde man även se såna här skyltningar

 


Här ser man stinsen och lokföraren. I en av godsvagnarna fick barnfamiljer ställa sina vagnar


 

Här fixas det och kollas innan färden fortsatte


 

Här skulle ångloket växla om och det var verkligen intressant att se. Det var inte så stressat allt som i dagens samhälle


 

Innan tågäventyret så fikade vi inne i Mariefred på ett café som heter Två Goda Ting. Vi skulle sitta på uteserveringen men där var det fullt. Vi åt varsin jättegod smörgås med ost och skinka. Brödet var extra gott med fin smak och lättuggat


 

Så här såg det ut där vi satt. Klicka här för att se ett klipp från Mariefred


   

Vi gick även förbi detta vackra växthus men vi får besöka det en annan gång för tiden räcker inte till för allt


 

Här ser ni mig och min son utanför Gripsholms slott och dess kanoner. Vi gick inte in på slottet för där har vi varit två gånger förut och det har även min son

 

 

Så här ser Gripsholms slott ut. Klicka här för att se ett klipp från Gripsholms slott

 

  

På en gräsmatta vid slottet kunde man se denna plantering av blommor i en form som skall passa till slottet


 

Här nedanför slottet fanns denna fina plats  i vattnet med två bänkar så vi gick ut dit och satt oss för bara titta på båtar och fåglar. Det blir fler bilder så småningom från Mariefred när vi gick okring i stan men dom är inte färdiga än.


Vi hyrde denna Nissan Micra denna gång och den är från 2022. Bilen vi hyrde sist var upptagen, och man hyr privata bilar på GoMore. Hitills har vi verkligen haft tur för dom är lite billigare att hyra än elbilen vi hyrt i flera år förut. Dessutom är dom som hyr ut hur trevliga som helst och bilarna är fina och fräscha när man hämtar dom 

 

 

Denna Wee View 3D kamera har jag fått av min son. Han har köpte en ny och frågade mig om jag ville ha hans gamla, det säger man inte nej till. Han var den första i Sverige som hade en sån. Den är mycket mindre än på bilden och det finns ingen display utan man får träna att sikta in rätt. Tack min snälla son

 

         


Min son mejlade över detta klipp med Portishead med låten Glory Box. Den känns lite filmisk och det gillar jag.

 

Portishead var en trio som var rätt stor på 90-talet. Dom mer eller mindre uppfann en ny genre. Sångerskan och keyboardisten träffades på ett arbetslöshetsprojekt och började göra musik tillsammans. Gitarristen tillkom sen. Var inte så förtjust i dom förut, men just den här låten är rätt gripande

 

 

Dessutom håller han på att rensa för fullt hemma nu så jag fick dessa läckra muggar i hårt plast. Dom är bra att ha med sig ut när man tar fika med sig och även att ha hemma. Jag har fått två såna förut men i annat mönster. Dom la ju ner hans arbetsplats för ett antal månader sen så han vet inte vart han hamnar så han vill ha så lite som möjligt att flytta med. Hur duktig, skötsam, kreativ och proffsig man än är så är det ändå inte lätt nu att få nytt arbete. Man måste söka minst 7 jobb i veckan och det är många sökanden på varje jobb. Förr var det mycket lättare att få nytt jobb och även byta jobb om man inte trivdes. Så var det även med bostäderna då, man kunde välja. 

 

Det är molningt och 14 grader varmt men det kom upp i 21 grader i går. Här bankas det och bultas från kortsidan på huset som skall målas. I dag måste vi ut igen på promenad för det har blivit ett måste för man blir så mycket piggare. Ha nu en skön torsdag kära besökare

 

      


 

#järnväg #Läggesta #skylt #Stinsen #Växthus #kanoner #solglasögon #Nissan #kamera #Portishead #muggar

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards