Öppen Ridå

Inlägg publicerade under kategorin dans konst museum

Av Malin wiper - 9 september 2023 09:00

Häromdan gick jag förbi denna skulptur igen som jag fotat många gånger genom åren. Då hade nån satt på honom en jacka och den såg nästan ny ut. Jag skulle ha viljat vara med från början och se jackans väg mot pojken. Det hade nog blivit en kortfilm. Skulpturen heter Gzim och den frusna sjön 2012. Skulptören är Knutte Wester (f 1977).

Klicka här för att läsa den sanna historien över denna skulptur som jag skrev om 2019. Scrolla ner lite på sidan

Här några klickbilder på andra gånger vi var dit. Klicka på bilderna så blir dom större. Jag hittar inte dom andra fotona på honom då han hade smyckats ut med både keps och nagellack

En man som skapar skulpturer av återvunnet material, så häftigt!

Det står alltid motorcyklar och mopeder på ett visst ställe på Stora Torget. Denna gång en Suzuki som glänste i all sin prakt

Jag gick förbi en Levins Optik som hade skapat en häftig sak av två glasögon som hade klätts med virkat. Gällande mina ny glasögon så skall jag tillbaka dit på måndag så dom får fixa till glasen. Jag tror att det progressiva har kommit för långt upp på alla tre.

Slutord

Jag såg ett klipp i går på Aftonbladet gällande en 97-årig kvinna som visade upp sina 150 kr i höjning på pensionen. Det är ju en käftsmäll, politikerna borde skämmas. Kvinnan har varit hemma med barn och jag själv blev sjuk innan pensionen. Förra höjningen var 400 kr och den gav heller ingen guldkant utan gick till alla höjningar såsom mat, hyra och andra höjda avgifter. Kvinnan sa nåt rörande: Jag skulle vilja gå på operan eller nåt annat kul, så det händer nåt. Hon var i så bra form så hon skötte allt själv och kunde även cykla. Barnfamiljer, studenter mfl har det svårt nu och många måste låna till hyran så kronofogden har aldrig haft så mycket att göra som nu.

Jag skulle ha sparat ner klippet för nu är det borta på Aftonbladet. Jag kunde aldrig drömma för ett antal årtionden sen att det skulle bli så uselt som det är nu. Fast med en sån regering med en inkompetent stadsminister, skenheliga KD:are och SD som man vet vad dom står för, så är då inte jag förvånad

Hittade en låt som jag aldrig hört förut och den heter Orättvisan. Sjungs här av Finn Zetterholm och Bengt Sändh. Finn Zetterholm är en svensk trubadur och författare. Bengt Sändh är en svensk trubadur, författare och snusfabrikant

I dag på morgonen har vi bara 13 grader varmt och vi vaknade till dimma. Här händer inte mycket utan vi tar det lugnt tills min man frisknar till helt. Jag känner mig inte helt kry själv så jag blir inte förvånad om jag själv blir förkyld. Hoppas ni har en härlig lördag att se fram emot. Ha det bra och sköt om er

#Gzim #Knutte #återvunnet #Suzuki #glasögon #Pensionen #Finn

Av Malin wiper - 11 augusti 2023 08:15

Här kommer fortsättningen med del 2 när vi besökte Västerås flygmuseum med min son i söndags. Här ser man lite historia över Flygkåren och lite annan flyghistoria

Det finns även montrar där dom byggt modellbyggen av både flygplan och händelser runt dom

Detta är en motor till en DC 3 Daisy

Detta är ett pentry från Dana Viking "Miraklet i Gottröra"

På ett ställe på andra våningen hade dom denna sittplas med flera flygstolar. Där kunde man sätta sig och koppla av en stund och känna sig som man var i ett flygplan.

Här står jag på en höjd och fotar detta plan som man ser in i

Två gula plan framför en hel vägg som är målad med gamla flygplan. Det gula planet längst bak är en de Havilland Venom MK 112 NF 51

En "Draken" på display.

En bild tagen från andra våningen

Glidflygare men tyvärr fick jag ingen klar och fin bild på denna

En trappa upp så kan man gå omkring och kolla på allt möjligt som har med flyg att göra. Bland annat flera olika flygsimulatorer som jag visade i del 1

Min man köpte en t-shirt där för 25 kr

Planet som är avbildad på t-hirten är en SAAB 91 Safir

Jefferson Airplane med Somebody to love. Jefferson Airplane var ett amerikanskt rockband från San Francisco, Kalifornien som blev ett av de banbrytande banden inom psykedelisk rock. Gruppen bildades 1965 och definierade San Francisco sound och var den första från Bay Area att nå internationell kommersiell framgång. Nu önskar jag er en fin fredag kära besökare. Tack för att ni tittade in till mig

Min son gick in i en av många simulatorer men den var ju så trång. Då visade det sig att den var till för barn så det var inte undra på att min son knappt kom in i den..

Slutord:

Såg nu på nyheterna detta om Havaii med skogsbränder och stormar. Vi har verkligen blivit förskonade från en hel del genom åren så det värsta vi har varit med om är orkanen "Gudrun". Vi bodde ju i Småland då och fick en inblick i hur skrämmande det var. Sen dessa krig och eländen som pågår över hela världen. Är det inte dags att lägga ner stridsyxan nu och ägna sig åt världsläget med klimathot och folk som svälter. Det har blivit en farlig lekstuga med farliga män

#flygmuseum #modellbyggen #Daisy #pentry #flygstolar #Havilland #t-shirt #skogsbränder

Av Malin wiper - 10 augusti 2023 08:15

Vi överraskade min son i söndags på hans födelsedag med en tur till Västerås flygmuseum. Detta efter att vi att vi ätit klart på Kajplats 9. Min son är även som sin far var intresserad av flygplan också. Hans pappa var i många år skärmflygare och medlem i en sån grupp. Han var dessutom nästan klar med segelflyg- körkort innan han gick bort.

Det var verkligen sevärt därinne i den stora hangaren där det var massor av gamla flygplan.

Det var trappor upp till en del flygplan så man kunde kolla in i cockpit. Det märks att det är ett populärt museum för det var rätt mycket folk där och en del var turister från andra länder så man hörde många språk pratas

Dom hade även flera olika miniflygplan så barn kunde sätta sig i och köra runt på en tom plats

Här kommer ett klipp som jag hittade från En dag på Västerås flygmuseum. Klicka här för att se ett annat fint klipp från museumet och då utomhus. Klicka här för att se ett annat informativt klipp därifrån

Detta är flygplanet draken

Här ser man en flygsimulator och det fanns det många av. För att testa på så måste man beställa tid i förväg

Klicka här för att se ett klipp på ett av museumets flygsimulatorer

En äldre flygsimulator

Jag stod en trappa upp och fotade detta passagerarplan

Detta är en Piper Comanche , ett enmotorigt, lågvingat monoplan helt i metall

På en vägg hängde detta tidningsurklipp som handlar om Pierre Holländer. Han var en av Sveriges i särklass bästa uppvisningsflygare. Pierre deltog med sitt team på flygdagar över hela Europa. Tyvärr så dödsstörtade han under en flygshow i England 2003, han blev nästan 60 år gammal. Klicka här för att läsa lite mer ang detta. Min sons pappa har träffat honom några gånger

Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att läsa om kvinnor i luften. Elsa Andersson var en svensk flygpionjär och hon var den fösta svenska kvinnan som erhöll aviatördiplom. Elsa Andersson var också fallskärmshoppare, vid sitt femte fallskärmshopp omkom hon. Filmen Så vit som en snö från 2001 bygger på Elsa Anderssons liv

Ett propellerplan i silver, vitt och svart

Fortsättning följer med del 2.......................................

Ett klipp från Västerås Aviation Museum. Här ser man flera av dom flygplan som finns att se på museumet. Alla deras flygplan är privatägda. Klicka här för att se ytterligare ett bra klipp med en del av flygplanen utanför hangaren. Klicka här för att läsa lite mer om Västerås flygmuseum. I dag på morgonen har vi regn och grått, dessutom blåser det rätt kraftigt. Vi skall ändå ta en lång promenad i och med att våra ryggar kräver det. Nu önskar jag er en fin torsdag då vi snart går mot helg igen!!!!!!

Nu flyger vi iväg på nya äventyr i det lilla formatet. Ha en fartfylld torsdag

Eftersnack:

I dag firas Margit Nordin på google. Hon var den första kvinnan som åkte Vasaloppet. Hon dog 1982 i en ålder av 84 år. Det är helt sjukt när man tänker på att kvinnor inte fick åka Vasaloppet förr. Jag hade en kvinnlig arbetskamrat då jag arbetade på en arbetsterapi för många år sedan  och hon älskade att åka Vasaloppet men när hon var ung så fick inte kvinnor åka så hon klädde ut sig till man och det var hon tydligen inte ensam om då man läser på lite mer om detta. Min arbetskompis hette Ulla och hon sa till mig att hon aldrig kommer att acceptera att inte få göra det hon ville. Jag beundrar dom som kämpar för sina rättigheter

Margit Nordin

#flygmuseum #cockpit #flygsimulator #Pierre #Klipp #Margit

Av Malin wiper - 31 juli 2023 08:45

När vi var ute sist så såg vi att det var marknad på Bondtorget. Nämligen Bondens egen Marknad   Bondtorget. Vi gick dit och kollade runt lite

Vi besökte marknadsståndet som har ekologiska grönsaker (krav) från Hebo Trädgård (Sala)

Ett klipp från Bondens egen marknad det startade för 6 år sedan. Nu har det växt och blivit mycket större

Vi köpte potatis, rödbetor och lök. Min man skall koka rödbetorna så vi har när vi äter kalvsylta och lite annat. Det blir så gott och man slipper rödbetor på burk. Vi hade även tänkt köpa palsternackor men dom hade inga just då

Potatisen såg jättebra ut men vi måste först äta upp dom vi har innan vi testar dessa

Såg denna bordsklocka på Röda Korset den är i porslin och snyggt utsirad och en älg som dekoration. Priset var 200 kr men vi har klockor så vi klarar oss men det är alltid kul att kolla runt ändå

Ett fint blomsterarrangemang bara en bit från vår bostad

Så här ser det ut från andra sidan med en blomstrande skottkärra

En del av ett gammalt fint senhus ovanför Stadsparken. Innanför dörren som står öppen finns en märkes- secondhand.

På sidan av huset ser man denna utsmyckning som jag gissar är i kopparsmide

En av alla blomsteruppsättningar på ASEA torget

I går hade vi både regn och åska ett antal gånger men sen lite sol mellan skurarna. I dag skall vi städa och fixa med lite annat mellan promenaderna. Hoppas ni haft en fin helg och får en bra början på den nya veckan

En minnesbild från juli 2018 då jag såg denna fina katt

Swingrowers med Butterfly

animated-butterfly-image-0152Hoppas ni får en flygande start på måndagen

#Bondtorget #Hebo #rödbetor #bordsklocka #blomsterarrangemang #stenhus #smide #Swingrowers

Av Malin wiper - 30 juli 2023 09:15

Min son har var till Birka med två vänner 10 juli och det var meningen att vi skulle följa med också. Tyvärr fick jag magbesvär några dagar innan. Hoppas vi kan åka med honom en annan gång

Här följer lite bilder från dagsturen som jag fått av min son och en berättelse om hur det var:

Mr C här: Vi tog en färja från Härjarö. Det tog ca en timme att åka till Birka. När vi kom i land fick vi en guidad tur som var ungefär 40-50 min. Han som var guide berättade om dom många gravkullarna mm. Vi fick veta att dom tror att tusentals personer ligger begravda där, men att bara ca 10% av området är utgrävt. Efter guidningen gick vi upp på kullen och kollade på korset/landmärket. Sedan gick vi och åt på restaurangen. Det var dyrt, men väldigt gott. 😊 Efter det kollade vi den lilla vikingaby som återskapats efter hur man tror att husen mm såg ut. Bortom byn finns bryggan där några långbåtar ligger förtöjda. Sedan gick vi tilbaka till hamnen för att kolla när färjan skulle gå. Vi hade en timme kvar så vi gick till museet och kollade in det. Sedan köpte vi glass och traskade till färjehamnen. Tiden gick väldigt fort. Det var mycket folk och båtar. 🙂 Vi var tillbaka i Härjarö vid 18.

Här kommer lite bilder från Birka som jag fått av min son

Rasmussen med Higher Ground

Utanför Birkas Museum & Butik

Dom åt på Restaurangen Särimner. Dyrt man men väldigt gott

Den guidade turen var jättebra sa min son och guiden pratade högt och tydligt

Här står min son vid vattnet och längre upp kan man se Härjarö Gård. Detta ställe har vi besökt med min son 2017, därifrån går båten. Klicka här för att se när vi var till Härjarö Gård och camping 2017 med min son

Nu har vi söndag igen och det blir en både vilo- och pysseldag för mig. Vi skall ändå ta våra promenader i och med att jag mår som bäst när jag rör på mig. Jag följer mitt aktivitets schema till punkt och pricka. Hoppas ni mina kära besökare har haft en fin helg och får en skön och vilsam söndag

I går då vi var in till stan så tog vi en fika hos Röda Korset. En ur personalen hade bakat fantastiskt goda äppelkakor. Vi bara satt där och njöt en stund innan vi gick vidare

#Birka #Härjarö #Rasmussen #Museum #Särimner #guiden #äppelkakor

Av Malin wiper - 28 juli 2023 09:45

Tisdagen den 24 juli så dök vi på en Flashmob mitt i centrala Västerås. Ett gäng dansade till ABBA och låten Dancing Queen. Jag filmade hela framträdandet och efter dansen får man se en musikgrupp som också dök upp på samma ställe. Vad jag skulle vilja besöka ABBA The Museum

En flashmob, blixtdemonstraion, är när en grupp människor plötsligt samlas på en offentlig plats, och där gör någonting oväntat, som en koreografisk dans, en kort period och sedan skingras direkt efteråt

Här kommer lite bilder från en tur i centrala Västerås.

Här kan man slå sig ner på lastpallar och låna en bok ur Bok Holk

Runtom har dom satt upp plank med dikter och här en dikt av Tomas Tranströmer

Vi promenerade sen ner till ASEA torget där dom har en stor fontän. Runtom står solstolar och även bänkar, blommor och bord. Det satt lite folk där och myste. Vi skall ta med oss fika och sätta oss där och mysa en fin solig dag

Såna här stora krukor med fina blommor ser man runtom bassängen

Här ser man en hel rad med solstolar och snett till vänster vid trädraden så finns en glasskiosk

Här ser man Glassbaren city framifrån en bit från fontänen.

Glasstillverkning i  GB-fabriken 1950-talet. Jag kan inte se nån glasstillverkning i detta klipp utan bara glassbil och lite annat

Detta är en Chevrolet Stepside PU från 1982. Det har hänt nåt efter covid för man ser färre och färre veteranbilar och så har det inte varit på somrarna förut. Det brukar alltid åka omkring veteranbilar lite överallt men nu lyser dom med sin frånvaro. Det känns väldigt trist om dom nu bara syns när det är Qruising

Ett av många kärlekslåsApotekarbron

Festens baksida

Ett brunnslock i form av en 5 öring. När jag var barn så fanns både 25-öringar, 10-öringar, 5-öringar, 2-öringar och 1-öringar. Kom ihåg när man gick till en kiosk och köpte 1 eller 2 öres godis. Mycket har hänt under alla årtionden som jag levt.

Detta är några sedlar jag sparat och dom ligger i ett kuvert. Sedlarna är helt oskadade och ser ut som nya

Dire Straits med Money for Nothing

I dag har vi ingen sol än så länge men 16 grader varmt. Snart skall vi ut på en längre promenad. I går blev det 5 km. Annars händer inte mycket här annat än att vi rensar i förrådet och sen läser vi in gamla albumbilder innan dom blir för skadade av tidens tand. Hoppas ni har en fin fredag att se fram emot. Ha det bra och sköt om er

#Flashmob #ABBA #lastpallar #Tomas #fontän #Glassbaren #Chevrolet #kärlekslås #brunnslock #Dire

Av Malin wiper - 24 juli 2023 08:30

I går hade vi bestämt träff med våra nya bekantskaper N & T för en fika på Global Living. Vi satt utomhus vid detta bord så jag fotade lite på håll så man ser hur fint det är där. Dom båda har varit dit flera gånger när dom haft musikunderhållning från scenen. Vi skall också försöka ta oss dit när ett band spelar.

Här blev T och jag förverkligad på bild och mittemot satt N. Vi pratade på och skrattade och hade det trevligt. Han har varit med i ett blusesband förut

Då passar det ju bra med lite blues och det med Sven Zetterberg Blues Band. Sven Zetterberg dog 2016 i en ålder av 64 år

Här ser ni Mig och N och vi pratade så mycket så jag glömde att fota det vi åt. Min man och jag tog varsin blåbärspaj med vaniljsås. Dom tog äppelkaka med vaniljsås och det var supergott. Jag glömmer alltid att ta av mig solglasögonen men jag är extra ljuskänslig nu

Dom drack dessutom kolsyrad Aloe Vera och i glaset var det fullt med isbitar och en citronskiva

Det sista vi gjorde innan vi skiljdes åt var att gå ner till Vasaparken och sitta där på en bänk och sen ta en selfie

Creative

Denna vattenkokare har vi haft nu i 5 år och gillat till tusen men nu har den lagt av. Vi köpte  på ICA den hette Vattenkokare retro rostfri. Ser nu att den inte finns längre att köpa. Den kostade rätt mycket när vi köpte den och vi kände att vi hade inte råd att köpa en ny förrens nästa lön.

Illums Bolighus

Dan efter åkte vi ner till centrum för att bara gå omkring och njuta och då gick vi förbi Röda Korset. Både min man och jag drogs dit så vi gick in och kollade runt. Längst in på en hylla stod denna vattenkokare som var samma modell och märke som den vi hade...  . Av alla vattenkokare, så märkligt. Den var dessutom nyare och blankare så vi kollade vad den kostade.

Endast 80 kr och den var kollad i och med det gröna märket. Så lättade och glada vi blev. Då var det bekymret ur världen. Vi har använt den i morse och den fungerar perfekt

Jag kom inte ut nåt i går som jag tänkt för jag behövde återhämtning hela dan. Det blev rätt intensivt i går men roligt. Nån vilodag måste man ändå unna sig. Hoppas allt är väl med er besökare som jag inte sett på ett tag. Ha nu en så bra början på den nya veckan som möjligt

Dagbädd från Lidéns Möbler

Mäktig vindskulptur av Anthony Howe

#bekantskaper #Global #Sven #Aloe #vattenkokare #Anthony

Av Malin wiper - 15 juli 2023 07:00

Jag såg en helt ny skulptur vid Botaniska trädgården. Den sträckte sig över stenmuren. Skulpturen är skapad av Ann-sofi Sidén och den går under namnet Lekplatsen - Himlen är vårt enda tak!. Det var ett passande namn på skulpturen

Klicka här för att se när Ann-Sofi Sidén skapat en affisch för en Filmfestival 2012.

Ann-Sofi Sidén är en svensk videokonstnär och skulptör. Hon är uppvuxen i Stockholm och studerade 1986-1987 på Hochschle der Kunst och 1988-1992 på Konsthögskolan i Stockholm. Hon började sin bana med måleri, fortsatte sen med skulptur och har under senare år framför allt arbetat med filmer och videoinstallationer på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon har även varit bosatt och verksam i New York och Berlin

Här kan man läsa lite mer om skulpturen

Om man fotar från andra hållet ser man lite av Domkyrkan

Här ser man skulpturen lite på håll. Jag tycker den är så häftig och passar in så bra där, det blev en hisnande känsla

Här ser man en av alla skulpturer som Ann-Sofi Sidén skapat. Jag känner verkligen igen mig för många gånger förr då man var ute och åkte bil och det inte fanns nån toalett så stannade man vid vägkanten och gick in en bit i en skog och satt sig på huk och gjorde sina behov..

En bit därifrån så finns några skolor och här en pampig ingång till en av dom

Fotade en färgstark tavla hos Ekströms Konst . Det är alltid kul att gå förbi deras skyltfönster och upptäcka ny konst av alla de slag

När vi promenerar ner mot centrum så dyker man på så många fina emalj och plåtskyltar

Även hus med såna här små källarfönster med smide

Här döljer sig ett snyggt hus bakom all grönska

Kl 10.00 så hämtar vi elbilen (stått på laddning över natten) som vi hyrt i helgen och sen åker vi direkt till min son i Enköping. Hoppas det blir lika fint väder som vi hade i går. Det skall bli toppen att kunna åka ut lite och hitta på saker när vi så sällan hyr bilen sen vi flyttade till Västerås. Sen blir det film- och serietittande på kvällen för det brukar vi för det mesta göra då vi träffas. Äta lite gott och bara ha kul och njuta. Hoppas ni mina kära besökare har en fin helg att se fram emot.

Mitt i det positiva så blandar jag in lite negativt men med en vacker melodi. Mad World Tears for Fears (cover by Jasmine Thompson). Klicka här för att höra orginalet.

Slossplassen skrev en kommentar och jag gick in till dig men det var omöjligt att få in en kommentar hos dig. Allt krånglade