Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 juli 2021

Av Malin wiper - 13 juli 2021 15:45


  

Förra året fick vi köpa blåbär av en granne och det fick vi i år också. Vi köpte 5 liter och min man skall göra sylt av allt precis som han gjorde förra året. Vi fick en bonus med lite trattkantareller också. Dom är uppätna redan för vi gjorde en sås och den blev supergod. Det blev en fantastiskt fin sylt och blåbären var så fint rensade. I år måste han ha smakråd av mig för hans smaksinne är inte tullt tillbaka än efter strålningen. 

 

Klicka här för att se när min man kokade blåbärssylt 2020

 

                       

Clipart Library

 

Jag såg en blåbärsblå cykel i Sala i går och den passar in här

 

 

Det fanns en hel del skräp i Sala också så jag gissar på att det finns över hela Sverige. En förpackning med Color Bubble Gum låg slängd ovanför en trapp på ett fint golv framför en dörr. Jag kommer att fortsätta ett tag till att skriva om skräp jag ser i vår utemiljö. För mig känns det fel att vi som sköter oss och inte slänger skräp skall plockas upp efter andra. För mig är det helt fel signaler och dom som slänger fortsätter slänga. Jag gissar att det är alla åldrar som slänger skräp men jag tycker att man måste ta upp detta med barnen från tidig ålder. Sen måste det fortsätta i skolan för det börjar bli stora problem med allt skräp och det för med sig så mycket skada på vår natur och vattendrag. Även djuren skadar sig av mycket saker som slängs

 

                          


Skräpplockare från Ahlsell 

Jag läste för ett tag sen om en lärare som tagit med sig klassen ut för att plocka skräp och det är ingen dum idé. Barnen hade reagerat på allt skräp och börjat ifrågasätta och tycka detta var för bedrövligt. Jag tror det är enda vägen att gå. När jag går ut på mina promenader så är det för att jag har mina skador som kräver att jag rör på mig. Då vill jag inte gå och plocka skräp efter andra och dessutom så orkar jag inte i och med mina skador. Sen blir det inte bättre av detta och jag kom ihåg själv som barn att det fanns inte på kartan att man skulle slänga skräp på marken. 

 

 

Bredvid en cykels bakdäck låg nåt tygliknande skräp. Jag hade kunnat fota hur mycket som helst av skräp men det var inte därför jag var till Sala utan uppleva dess skönhet och bara njuta

 

 

Sala Torget såg jag flera såna här saker liggande  och längst upp ser man ett hål. På ett bord framför brädan så fick man reda på att det är ett spel som heter Cornhole . Det har jag aldrig hört talas om förut. Klicka här för att läsa lite mer ingående om spelet

 

        

Ett klipp som visar hur spelet går till

 

  

Nu har det i alla fall slagit ut för full blom i dessa två krukor där vi har cericefärgade Pelargoner. Även kruka nr 3 har slagit ut och den sitter på kallförrådets dörr. Ovanför ser man badrumsfönstret. I våra 4 balkonglådor blommade det förut också men allt blommade ut, som tur är finns det mycket fler knoppar på dom. I dag skall min man tvätta balkongväggen för det är lite smutsigt så det ser inget vidare ut

 

Min man har köpt två stycken såna här Zonalpelargoner som verkar vara livskraftiga. Det är rätt många knoppar på dom också

 

       

Albin Lee Meldau med sin nya låt Josefin. Jag kände knappt igenom honom i långt hår och utan glasögon. Jag har gillat honom ända sen jag såg honom i "Så  mycket bättre". Hans röst tilltalar mig, han sjunger med känsla, inlevelse och lite rasp i rösten. Dessutom visslar han så snyggt i denna låt. Luften står stilla just nu och jag klarar inte ens av att gå ut så det blir lite filmtittande. Med denna låt önskar jag er en fortsatt fin dag

 

                                       


    

#Blåbär #Skräp #Cornhole #Pelargoner #Albin

Av Malin wiper - 13 juli 2021 11:45



                       

 

Här följer en ordlös bildsvit över bilder jag tagit i Sala i går. Det på bilden är Vattentornet i Sala. Det var så mycket solgass i går och trånga gator så jag har fått beskurit bilderna rejält och även rätat upp dom och det tar tid. Det är så vackert i Sala med alla gamla fina hus så det är en snygg blandning av arkitektur. Nästa gång vi åker dit så skall vi besöka Sala Silvergruva. Jag fotade även torg och en vandringsled mitt i stan som var så vacker men den kommer i ett senare inlägg.

 

      

En vy över Sala i ett klipp jag hittade

       


      

      

 

  

Vi sov till 09.30 i morse så vi är inte ute på banan än och det blir varmare för varje timme. Den tryckande värmen kommer att gå upp i 28-30 grader så jag får gå ut tidigt på mornarna om jag skall promenera. Då är det dags att ställa klockan för värmen gör att man inte sover så bra på natten och då blir man trött på morgonen. Min kondition börjar bli så dålig nu i och med värmen. Jag är van att promenera varje dag. Jag skall i alla fall försöka gå ut efter lunch så man får röra på sig lite i alla fall. Sen är det dags att städa för nu börjar det bli dammigt igen. Nu kommer det inte att hända så mycket på ett tag utan skall vi fika så blir det balkongmys på vårt lilla Café Minimal..  Jag kommer nog att skämta om detta länge. I vår förr förra lägenhet hade vi en "Likörhörna". I vår förra lägenhet hade vi ett "Galleri" (tavlor på rad) och nu ett Café..  Mycket skall man vara med om innan man lägger sig raklång

 

Klicka här för att se en somrig vindsnurra. Klicka här för att se en häftig vindskulptur

 

 

Här ser man Likörhörnan i vår förr förra lägenhet som vi bara bodde två år i. Vi hade velat bo där längre för det var en häftig lägenhet där det varit både Tandläkarmottagning och annat så den var speciell. Vi ändrade om där några gånger med att byta matta, kuddar och annat. Nu önskar jag er en rolig dag  

                             

                                    

                                       Orrefors 


       

Elvis Costello and Mumford & Sons 


#Ordlös #Sala #Likörhörnan #Elvis

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards