Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 juli 2021

Av Malin wiper - 4 juli 2021 14:30


 

Jag såg att Hallstaparken har ett gediget program nu med både Musikquiz och Musik i parken. Jag lånade bilden ovan från deras facebook. Vi funderar på att gå dit på tisdag för det var så länge sen vi var till Hallstaparken nu. Är det fint väder så håller dom till utomhus

 

                              

Musik i Parken: 
 
Tis 6/7 kl 15.00 Jazzeftermiddag (utomhus) med KBC trio. Vi har räktacos, toast Skagen, sallader eller sommartallrik med kyckling och potatissallad...Glass och fika.
 
                
Fre 9/7 Musicquiz börjar kl 19.30 utomhus (om vädret tillåter). Öppet Kl 17.30-23.30
Fre 23/7 Musicquiz börjar kl 19.30 utomhus (om vädret tillåter). Öppet Kl 17.30-23.30
Musicquiz och mat 189:-. 
 
Boka ditt lag på 070-5943087
 
Varmt välkomna
 
      
Detta är KBC Trio . Nu önskar jag er en ljuvlig sommarkväll   
      

Av Malin wiper - 4 juli 2021 12:30

 

Vi går inte ut och fikar lika mycket nu men när vi åker till Västerås så fikar vi hos Bread & Sweets By Jennie. 


 

Sist vi fikade där så hade dom en ny bakelse som heter Jordgubbsmojito. Den såg fantastisk ut så jag kunde inte låta bli att välja en sån och jag äter ju sött så sällan nu. Deras bakelser är dessutom inte så söta så man får inget sötsug efterråt


 

Så här frestande ser den ut på nära håll. Min man valde en sån också men fick inte i sig botten på bakelsen på grund av att den var lite hårdare. Även dom små marängerna ovan fick jag ta över. Fast det går långsamt framåt och nu kan han känna fler smaker och njuta lite mer. Bakelsen var underbart god

 

                                        


Sumodeal

 

En ny vacker tårta som jag inte sett där förut. Det är en Creme Brulé/Choklad som innehåller: Mörk chokladmousse, interiör av creme brulé och chokladbotten med crisp

 

                                 

Partykungen 

      

Här behövs det lite lugn cafémusik. Det finns en sångare som heter Hayati Kafe som var väldigt populär när jag växte upp. Här sjunger han en låt som heter Sommardröm. Hayati Kafe föddes i Turkiet och är en svensk jazzsångare. Han är den första och förmodlingen enda manliga jazzsångare från Turkiet som har blivit känd internationellt. Hayati har sjungit i hela norden och i Estland, England, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Istrael, Singapore, Thailand mm. Han sjunger på flera språk och har den senaste tiden även blandat in låtar på Ladino, hans modersmål i sin reportoar

 

                                                  

Clipart Library

 

Dom hade även Punschrullar som är en klassisk dammsugare inrullad i marsipan och äkta punsch. Man fick en känsla av polkagris när man såg mönstret och färgerna


 

Efter att vi fikat där brukar vi för det mesta promenera vid Mälarens vatten och kolla in både båtar och annat


  

En gammal sliten brygga med en bänk och massor av änder och andra fåglar som brukar samlas där


 

En märklig syn med nåt slags plåtbehållare och bredvid står en brandsläckare med slangen i behållaren?


 

Ofta går vi denna gångväg vid Mälarens vatten och bara njuter av båtar och annat som dyker upp

 

 

Så här ser blomsteruppsättningarna ut på Hammartorget denna sommar. Det står flera såna här på rad

 

Det blir en lång dag i dag i och med att jag gick upp så tidigt. Det var skönt att sitta på balkongen och fika innan allt har vaknat till liv så man hörde mest fågelkvitter. Annars händer inte så mycket just nu utan man bara slappar och gör det nödvändigaste.  Nåt som skrämmer mig är skövlingen av regnskogen

 

    

Stefan Sundström med I en bortglömd skog. Den texten säger mycket om vår samtid. Han pratsjunger låten och en textrad lyder: I skogen blev jag en del av nånting helt och inte ensam ful, fel och fet (som i stan). Ha nu en fortsatt fin dag och kom ihåg att ni duger som ni är.      

 

#Fikar #Bakelse #Tårta #Hayati #Punschrullar #Båtar #Brandsläckare #Blomsteruppsättningarna #Stefan

Av Malin wiper - 4 juli 2021 06:00


 

Detta är en PONTIAC CHIEFTAIN från 1951. Den såg jag komma åkande utanför Mels Garage i Enköping. Jag satt i bilen och fotade och hann knappt med men tar med bilden ändå. Vi hade tänkt gå in på Mels innan vi åkte hem men det var fullpackat med folk där så vi tordes inte. Vi fortsätter att vara så försiktiga som möjligt trots att vi är fullvaccinerad. Det gäller att gå dit precis då dom öppnar som vi brukar göra

 

      

 

Det stod en snygg scooter på Mels parkering så jag fotade den också. 

 

  

Såg även denna motorcykel cross i Enköping som är en Yamaha

 

                                                          


Clipart Library 

 

Så svältfödd som man är på veteranbilar i år så blir man eld och lågor när en sån bil dyker upp. Detta är en PONTIAC BONNEVILLE från 1965. Pontiac Bonneville är en bilmodell bydd av Pontiac åren 1957-2005. Namnet har hämtats från Bonneville Salt Flats, ett ökenområde i Utah, USA, som under lång tid använts för att sätta hastighetsrekord med bilar och motorcyklar. En Bonneville hade det prestigefyllda uppdraget att vara pace car vid motortävlingen Indianapolis 500 1958

 

Klicka här för att se ett klipp på en Pontiac Bonnaville. Klicka här för att ta del av ett klipp som visar historien över bilen från 1965-1970

 

                        


Catawiki 

   

Fönstret var öppet så jag zoomade in tärningarna som är ett klassiskt tillbehör

 

   

Jag gillar när sånt här dyker upp framför mig. En parasoll som stod ut så fint från en balkong och den såg så positiv ut med sin gula färg och massor av palmer

 

                                                         


Clipart Library 

 

Ett gammalt långt rött hus vi såg när vi var ute och körde hos min son

 

 

Nu har blommorna på vår balkong börjat slå ut. Vi har blandat cerice och rött i blomfärger och det brukar ju skära sig men jag tyckte det blev färgstarkt

 

  

Nu är jag klar med att pynta vårt lilla bord mot en mur på balkongen. Det är egentligen ett bord man fäller ihop och tar med sig på utflykt. I år får det fungera som blombord. Detta är en liten budgetvariant. Man köper lite tillbehör och sen tager man vad man haver hemma. Pelargonen längst bak vissnade men det kommer fler knoppar och den har röda blommor

 

 

Nästa år blir det snyggare då vi köper en blomkruksställning och även lite solcellsbelysning. Detta blir ju i alla fall lite mer ombonat än ingenting

 

 

Tre parasoller och en markis

 

      

Ännu ett magiskt klipp från Roland Ulfeld . Jag prenumererar på hans Youtubekanal

 

Jag vaknade 04.00 av att en fluga störde mig hela tiden och till slut kunde jag inte sova. Gick upp och skrev färdigt detta inlägg medans min man fortsatte att sova. Dessutom är det så varmt inne nu men jag klarar inte av fläktens ljud för många timmar för det är så enerverande och störande. Jag blev helt enkelt tvärpigg och då är det ingen ide att ligga kvar i sängen. I dag har vi lite att göra hemma men det blir nog ändå en promenad och lite balkongmys. Vi sitter mer på balkongen denna sommar än förra och det beror på att vi gjort lite mysigare där och även att vi slutat att fika så ofta ute.  

       Då har vi söndag igen och jag hoppas ni får en riktigt fin dag  

 

#Pontiac #Scooter #Motorcykel #Pontiac #Parasoll #Bord #Markis #Roland

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards