Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 juli 2021

Av Malin wiper - 3 juli 2021 15:15


 

Efter att vi varit ute och gått i naturreservatet Hjälstaviken så var det dags att gå tillbaka för att ta en fika under denna uteplats med tak som tillhör stället.

 

Klicka här för att se del 1 av mina inlägg från Hjälstaviken 

 

 

Så här ser det ut från andra sidan

 

 

Alldeles bredvid hade dom två toaletter och dom var så fräscha och fina. 

 

 

Vi hade min mans hembakta muffins med oss. Sen hade vi rågkakor från Håkans Hembageri som är jättegoda. Här har min son brett en smörgås med färskost som har lite gräslök i och på toppen skivade vi tomater. Vi tog bilder på oss inomhus då vi fikade men ingen av dom blev visningsbara

 

 

En gick att visa upp och det var när min son stod och skulle knäppa av en bild


 

En bild som min son tog på mig i torsdags då vi var till Hjälstaviken. Vi mådde så otroligt bra efter att ha varit ute på denna vandringsled och sett allt vackert. Synd att jag inte har en systemkamera som gör att man kan ta närbilder på olika slags fåglar som uppehåller sig där. Min son hade 3D kamera med sig men den verkar inte heller kunna tas närbilder med

 

 

En bild som jag tog från Fågeltornet ner mot stigen vi gick på dit

 

                                                                                         

            

Färgstark vindskulptur 

 

 

Jag fotade även ett träd som stod uppe på en höjd. Min son ville att vi nästa gång skulle besöka ett berg på andra sidan sjön. 

 

 

En liten vy över fågelsjön

 

 

Det fanns även en massa hästhagar i närheten och här kommer två hästar emot oss.

 

                                                        


Clipart Library 

 

Dom var så fina och verkade nyfikna på oss

 

  

Jag fotade denna häst som såg så spänd ut så jag tror det var dags för magtömmning

 

Jag tror det kommer regn i dag och det behövs. Jag har pratat med min blogg- och nätvän Bittan i telefon i dag för första gången. Det var jättetrevligt och vi har mejlat varandra ett antal gånger. Vi har varit ute och handlat lite på förmiddagen men det var så tryckande varmt så jag fick sätta mig ner på en bänk en stund och då fick jag nya krafter igen. Nu har vi fått rätt fint på balkongen och nästa år skall vi köpa en solcellslampa och ett blombord som passar in till balkongen.

 

       

Alexandro Querevalu med Clouds of Sunset. Det är störningar med sprakande ljud på Youtube i dag. Det har varit så några gånger förut också. Därför är det inte säkert att klippet fungerar eller låter bra. Ha en fortsatt bra dag 

 

                                          

                              Clipart Library 


#Naturreservat #Toaletter #Rågkakor #Son #Vindskulptur #Hästar #Alexandro

Av Malin wiper - 3 juli 2021 10:15


 

I torsdags tog min son med oss till ett ställe som heter Hjälstaviken. Det är en av Sveriges finaste fågelsjöar och ett av Uppsala läns mest besökta naturreservat. Området ligger cirka tio kilometer nordväst om Bålsta och här rastar tusentals flyttfåglar både höst och vår. Hela 265 arter fåglar har observerats vid sjön. Läs mer under länken Hjälstaviken. På bilden är vi på väg att gå mot sjön och ett fågeltorn. Vandringsleden vi gick på är 8 km i sin helhet men vi promenerade sammanlagt 3 km där 

 

Klicka här för att komma in på en annan sida och läsa lite mer och se bilder från Hjälstaviken


 

Såna här fågelholkar är utsatta på en hel del ställen och det är för barnens naturstig


 

Bänkar är placerade lite överallt så man kan sätta sig ner i och med att man får gå några km. Bänkarna är tydligen donerade och dom var intressant formgivna med delad stock. Dessutom bekväma att sitta på och smälte in i miljön. På den gröna skylten bakom ena bänken så står det: Leta efter äggen och den är till för barnen

 

 

Jag fotade min son och min man på  en av dom fina bänkarna


 

Jag lyckades med min högsta zoom fånga två grågåsar. Tyvärr så räcker inte 30 gånger zoom där för att få närbiler längre bort. Jag fick ta lite biler på håll istället

 

 

En vy över vattnet med lite fåglar och i luften var det full fart med många olika fågelarter. 

 

                       animated-bird-image-0186                                         animated-bird-image-0186

 

  

Här ser man att det finns massor av kor i området också plus att vi sett många hästar. Hoppas jag nån gång har råd att köpa mig en systemkamera så jag kan fota fåglar och annat på nära håll

 

       

Jag hittade detta vackra klipp från Hjälstaviken som en man skapat så vackert och lyriskt. Musiken var även så passande till. Jag fick gåshud. Klicka här för att se ytterligare ett klipp från stället 

 

                  animated-bird-image-0032                     animated-bird-image-0032                    animated-bird-image-0032 

 

 

Vi fortsätter att gå på vandringsleden som är makalöst vacker med massor av vilda blommor och grönska. Ett träd står där som en båge över vandringsleden. Solen gassade, det blåste kraftigt och var supervarmt. Inte mina bästa förutsättningar men jag fann mig i detta och började njuta. Det jag måste göra när vi är på såna här äventyr att försöka få tag på nåt att ha på huvudet. Det finns ju bara kepsar och dom ser jag inte klok ut i så jag har sökt efter nåt som är mer brett på sidorna som en 1970-tals keps och jag har sett såna på nätet men dom är lite för tjocka. Får nog sy en själv för jag passar inte heller i såna där båthattar. Mitt hår var i vägen hela tiden för det är längre nu

 

 

Här går man igenom två grindar

  

Sen var vi framme vid fågeltornet. Vi använde även GoPro kamerna som jag fick av min son så den filmsnutten skall min man bara klippa ihop. Tyvärr går inte GoPro kamera att zooma med. Filmen skall jag sätta musik till och visa upp senare när allt är klart

 

                              

CDON 

  

Man gick upp för denna trapp och där såg man allt så bra

 

I detta inlägg ryms inte fler bilder så fortsättning följer........................

 

     

Jag hittade ytterligare ett fint klipp som heter Morgon i Hjälstaviken. Vi hade sovmorgon till 09.00 och nu skall vi sätta oss på balkongen och ta en fika innan vi tar en promenad. Vädret verkar bli som i går med 27 grader på eftermiddagen. Nu önskar jag er en fantastisk fin lördag mina kära besökare. Sköt om er och ha det så bra

 

#Hjälstaviken #Fågelholkar #Bänkar #Grågåsar #Fågelarter #Vandringsleden #Fågeltornet #Morgon 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards