Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2020

Av Malin wiper - 12 februari 2020 13:15

 

Hej på er! Hoppas ni  har det bra och får en skön dag. Vi har varit ute på vår första promenad men det blir en lite längre efter lunchen men det regnar för fullt just nu. Annars händer det inte mycket här och jag orkar inte skriva om allt elände i världen just nu än om jag skulle vilja. Allt känns helt surrealistiskt och ibland tror man att  man lever i en svart komedi

 

 

Vi behövde bara gå en bit så dök denna apelsinjuice-förpackning upp. Den som slängt den har lagt ner stort arbete med att trycka ihop den. Att kasta den hade gått snabbare. En del saker skulle kunna ramas in i öppna ramar och ställas ut på ett museum, och där skulle det stå: Fenomen från 2000-talet

                animated-orange-image-0063                                       animated-orange-image-0063 

  

Här har vi samma tillvägagångssätt men med en mjölkförpackning. Vi som sköter oss borde få lite uppskattning men vi får istället betala för all nedskräpning och annat som ställs till. 

 

 

Sen blir man lite gladare då denna tax med sin matte dyker upp. Tyvärr kunde hunden inte hålla sig stilla så det var den enda bilden som gick att ta med. Det är inte så ofta man ser taxar numera annat var det när jag växte upp

 

 

Matte hade två taxar och denna är den andra som är ljusare i färgen

 

                                          

                                                                                        Nyckelring tax från Smyla      

 

Nere i centrum la jag blicken på denna gulliga hund som jag fotat förut några gånger. Den väntade på sin matte som var inne på en butik och den var så nära så hon hade full koll.

 

  

Körkortsxpress har alltid så pyntat och fint utanför. Jag tog körkort direkt när jag var 18 år och då var det inte lika dyrt som nu. Det kostade 500 kr och att köra upp klarade jag direkt men teorin fick jag ta om för jag var så lat och läste hellre "Vicky biblioteket"..  Romantiska tidningar från den tiden. Jag har nyss städat bland mina papper och bilder och där hittade jag mitt första körkort men nu när jag skall scanna in det för att visa i bloggen så är det som att leta en nål i en höstack. 

           

 

Sånt här blir man glad av

 

 

Det jobbas för fullt överallt. Här är det nåt som hänt under marken

 

 

En bild från februari 2019 då vi hade lite kallare därav mer is. Nu önskar jag er en fortsatt fin onsdag

 

     

Gåshudsvarning!. Angelina Jordan med Bohemian Rhapsody. Endast 13 år gammal, wow! 

 

#Apelsinjuice-förpackning #Tax #Körkortsexpress #Jobbas #Angelina

Av Malin wiper - 12 februari 2020 07:00


 

Min man överraskade mig i går med att ha skickat efter nya Nexcare coldHot gelepåsar till mig från Apohem. Såna kostar 69 kr hos dom men på dom flesta apotek 99 kr. Dom går inte bara att kyla ner utan man kan värma dom också. En del blir inte hjälpt av kyla utan då värmer man dom i micron. Blir man som jag inflammerad i rygg och nacke så fungerar kyla bättre

 

                              

                                                  Partykungen 

  

Så här ser gelépåsarna ut och till höger har jag satt in den i medföljande påse. Jag har även lite tjockare påsar i tyg som min man sytt men jag hittar inte inlägget där jag visat dom. Jag hade 4 ispåsar i frysen förut men två har gått ur tiden för dom håller inte hur många år som helst. Nu har jag 4 st igen på grund av min omtänksamma man..             


Klicka här för att se vad jag skrev i mars 2019 ang kylpåsar vid inflammatoriska besvär

 

    

Trip Advisor

Jag fick en kommentar från en som heter Ulla och hon hade läst ett inlägg i min blogg ang min och min sons pappas resa till Rimini i början av 1970-talet. Klicka här för att komma in på det inlägget. Så här löd hennes kommentar:

 

Discot hette L'Altromondo. Sök på Altromondo studios. Finns kvar. 😄 Tänk att discot vi var till finns kvar fortfarande men inte i samma skepnad. Tack snälla Ulla..  Jag började nästan gråta för det var ett minne som jag aldrig glömmer och hela resan var fantastisk. 

 

                        animated-italy-flag-image-0007                         animated-italy-flag-image-0016                             animated-italy-flag-image-0009

 

Rimini Altromondo öppnade 1967 och har inte hoppat över en säsong sedan dess

             

 

Här står jag på vår hotellbalkong i Rimini i början av 1970-talet. T-shirten jag har på mig köpte jag på discot Altromondo och vi hade jättekul där. Jag blev så nostalgisk nu och minnena rinner över mig.

 

     

Ett klipp från Altromondo då dom hade en historisk tillbakablick men i nutid. Så all musik var från 1970-1990. Därför ser man inga mobiltelefoner  som på dom senaste årens klipp från Altromondo. Klicka här för att se ett äldre klipp från 1980-1990-talet. Väldigt dålig kvalitet på klippet men dom har/hade fantastiska ljusshower där. Klicka här för att se hur det ser ut nu med all laser och mobiltelefoner och ingen verkar dansa längre

 

                                 

 

Nu är det onsdag och snart helg igen!!!. Vi kom inte ut nåt mer i går för jag fick en del telefonsamtal som tog lite tid och sen blev jag för trött men i dag blir det en långpromenad. Ha det bra och sköt om er

 

 

#Nexcare #Altromondo #Rimini

Av Malin wiper - 11 februari 2020 12:30


 

Jag hade svårt för att sova i går för jag var superpigg hela dan och kvällen. Ändå vaknade jag redan 06.30 i morse så dom nya madrasserna har gjort susen. Efter min andningsövning så blev jag lite dåsig och somnade till slut. På Skavlan sist så var en av gästerna en stressläkare och han visade just en sån andningsövning som jag använder mig av innan jag somnar. Läkaren heter Dr Rangan Chatterjee och han  sa att man kan använda övningen flera gånger/dag för att gå ner i varv. Jag har ju själv alltid varit en stressad personlighet men i och med utbrändheten och nackskadan har jag fått skruva ner mig själv några grader men snabbheten finns ändå kvar men på lite lägre nivå i och med att jag arbetat med mig själv i flera år. Klicka här för att se vad jag skrev om utmattningsdepression 2018

 

      

Rangan Chatterjee är en brittisk läkare, författare, TV-presentatör och podcaster. Han är mest känd för sitt TV-program Docktor In the House. Stress är farlig när den kommer till en högre nivå och man kan drabbas av "plötslig vuxendöd" och det som är lite oroande nu är att samhället blir mer och mer stressat så det är inte lätt för nån att komma undan. 

 

                 

Min andningsövning går till så här: ligg på rygg i sängen andas in genom näsan så magen höjder sig och räkna till 4, sen andas man ut tills man räknat till mellan 4-7. Jag kunde bara räkna till 3 i början innan jag tappade det. Nu kan jag andas ut tills jag räknat till 7 eller 8. Efter det så infinner sig ett lugn och man blir avslappnad och det är lättare att somna. Nu skall jag testa det nån gång på dagen också


 

I lördags åt vi en pastasallad där vi tagit vad vi haver i ingredienser. Stekta kycklingskivor, stekta baconbitar, tomater, tunnt skivade morötter, tunna bitar av parmesanost, kokta tunna skivor av squash och till detta Erik Lallerstedst saesar-dressing. Det blev godare än jag trodde. Sist gjorde vi en halvvarm sallad av samma ingredienser men hade då med salladsblad

 

 

Här ser man blandningen 

 

                                       


Salladsbestick i form av skiftnyckel från  CadeauMaestro

 

Skålen vi hade salladen i denna gång köpte vi på second hand för några år sedan för endast 30 kr

 

 

Skålen såg het ny ut och den kommer från Sagaform och är designad av Linda Sjunnesson 2002. Det var inte länge sen jag såg den på butik och då kostade den 300 kr. Hittar inte den på nätet tyvärr. Klicka här för att komma in på en sida som handlar om henne


 

På tallriken


 

För en gångs skull tog vi lite vin, jag bara ett halvt glas till salladen. Vi hade bara denna sort som heter Brochet fragile sauvignon Blanc på vårt barbord. Vin var det länge sen jag drack för sist jag tog ett glas på en pub så blev jag dålig, yr och konstig. Så jag har hållit mig till öl både alkoholfri och med 3,5 % alkoholhalt. Vet inte om det är att jag är ständigt lite yr från min nackskada som gör att jag påverkas så illa av bara ett halvt glas vin. Vinet är ju så milt och fint så nåt är det med mig. Dricker man sällan så blir man ju även mer påverkad, men ett halvt glas vin!!!!. Jag är ju mer för sötsaker så om nån skulle sätta fram en vinflaska och  några fina chokladkakor så valde jag chokladen. Jag är mer en sockerberoende person men äter jag godis så håller jag mig till en kvalitetschoklad med hög kakaohalt numera.

 

                 

I dag är det sol och lite vår i luften och vinden har stillat sig rejält. Vi har tagit vår första promenad och känner oss peppade men vi ligger lågt med andra saker just nu för vi har lite begivenheter att se fram emot. Vi har ju lite pyssel att göra hemma. Ha nu en fortsatt fin tisdag

 

#Rangan #Pastasallad #Linda #Brochet

Av Malin wiper - 11 februari 2020 07:00

                 

                     Best Animations

 

Igår satt jag i telefonen över 20 min under ett försök att komma fram till en kundtjänst. Som vanligt blev det mycket knappande. ” För detta, tryck 1#, vill du detta, tryck 2#” o.s.v Det blev fel ett antal gånger så jag fick börja om. Alternativen var svåra att förstå och uppfatta. Otroligt stressande. Personen du söker kommer tillbaka efter 13:00. Klockan 13:01 ringer jag och får meddelandet att personer gått för dagen??? Inte finns det någon möjlighet att prata med en människa eller få dom att ringa upp.

 

                        animated-mobile-phone-image-0026                                           animated-mobile-phone-image-0026 


En annan gång möttes jag av en glad stämma som presenterade sig, frågade ”Vad kan jag hjälpa dig med”. Blev snabbt vidarekopplad till rätt person. Allt var totalt avstressat och det blev lätt att förklara vad jag behövde hjälp med. Ärendet tog under 2 minuter. Någon timme efter blev jag uppringd av en person som undrade om jag var nöjd med servicen. Detta tog mindre än en minut och jag fick reda på att jag hade hamnat i Kalix på en ”kundtjänst via telefonJag var faktiskt glad hela den dagen över att det löst sig så smidigt. Tycker att det finns en del bra kundtjänst på nätet också men även där har jag stött på problem.

      

            

 

Automatiska svarsmeddelanden är perfekt. Det är klart att man vill ha snabba svar men det viktigaste är nog att det är korrekta svar och att man vet vem som har hand om ärendet.

 

    

När vi gick ut på vår promenad i går så regnade det så vi tog med paraplyer. Det blåste lite för mycket så vi bestämde oss för att bli lite blöta. När vi sen gick hem så hade vinden avtagit och även regnet. Ha nu en fortsatt fin dag så här i början av veckan. En bild ovan på den "huvudlösa" mannen..  

 

 #Kundtjänst

Av Malin wiper - 10 februari 2020 14:15


        

Sailing Greta Thunberg across the north Atlantic ocean. I detta klipp handlar det om förberedelserna inför seglingen men sen kommer en del 2 från själva segelturen. Båten heter La Vagabonde. Det var min son som tipsade mig om detta och jag tycker det var väldigt intressant klipp. Det krävs mycket av förberedelse för att ge sig ut på en sån tur. Dessutom så fick Greta och hennes pappa Svante ta del i alla förberedelser och lära sig mycket och då höjs ju säkerheten och att dessutom få utbildning innan resan. Jag satt med ett leende på läpparna för dom hade kul också mitt i allt det praktiska. Sen blir man ju så stolt över att vi fått en sån kämpe som Greta och en eloge även till hennes pappa Svante Thunberg som följer med henne överallt

 

Klicka här för att komma in på Fridays For Future. Jag sätter in nästa klipp från själva båtresan när det kommer ut på Youtube

 

                    

                    via GIPHY 

 

En gammal räknmaskin jag såg hos Ankis Fyndbod för ett tag sen. En Remington Rand för 200 kr. Jag har ju själv arbetat på rätt många kontor i min ungdom men vi hade ingen sån utan då kom Facit med lite modernare snitt. 

 

              

             via GIPHY

 

       

Calculator music

 

 

Min man håller i en Canon AT-1 och den hade ett pris på 300 kr. Den tillverkades av Canon i Japan från och med december 1977. Inget vi kan samla på men jag vet att min man har några gamla kameror i sina gömmor. Klicka här för att se vilket bra omdöme kameran fått

 

Klicka här för att läsa mer om kameran

 

             

             via GIPHY

 

 

Så fort jag ser en cykel så saknar jag att kunna cykla. Sen dessa ländryggsbesvär dök upp för ca 4 år sedan så har det inte fungerat. Så fort jag bara testar så börjar det göra ont och jag som älskade att cykla men vad gör man?. Det var ju en sån bra motionsform också men jag har ju ersatt detta med promenader.  

 

 

Nån har med krita ritat ett hjärta på denna pelare och sen skrivit: Young feelings, tror jag för det är lite svårt att utläsa. Klicka här för att höra en passande låt till denna bild. Klicka här för att höra en låt med samma tema men den är från 1976

 

                        Ha nu en kärleksfull fortsättning på dagen animated-heart-image-0179     

 

 


#Greta #Remington #Canon #Young

Av Malin wiper - 10 februari 2020 08:30


         

                                                                                                                                                                                                        AlanDeko

 

Här följer lite fler bilder jag tog i lördags då vi var till fantastika Vinylcafeét Saluhallen Slakteriet i Västerås. Det är upplivande med allt retro runt i dom två lokalerna och dessutom mottagandet som är så vänligt och stimulerande

 

Klicka här för att komma in på del 1


 

      

Här kommer Dr Hook med A little bit more. 1970-talsretro


             

Saisuna en av dom trevliga personerna som arbetar där


   

Ova en av dom andra härliga personerna på cafeét


 

I själva Saluhallen såg det tomt ut en del små butiker är nedlagda men det blir snart en nyinvigning av nya matställen, butiker mm. Dom har även en sushibar i Saluhallen och nu kommer det dessutom en ställe som gör vedungnsbakad pizza    


 

 

                    

 

I dag vaknade vi lite tidigare närmare bestämt 06.30 och blåsten har lugnat sig lite men i går kväll blåste det rejält och störtregnade. Jag glömmer aldrig stormen Gudrun som härjade när vi bodde i vårt egna hus. Den natten var en rysare och på morgonen var det kaos både i samhället och på vägarna. I dag skall jag även kolla reprisen på OscarsgalanTV4 play. Ha nu en fin början på veckan

 

#Vinylcafeét #Hook #Blåsten

Av Malin wiper - 9 februari 2020 15:00


 

I går hittade jag en glasögonhållare i form av en porslinsmugg på Flying Tiger. Den kostade 30 kr och ser jätterolig ut. Glasögonen sitter jättebra och stabilt på den utstansade kanten så nu står den på mitt sängbord

 

              animated-mouth-image-0003          animated-mouth-image-0003          animated-mouth-image-0003          animated-mouth-image-0003

 

Klicka här för att se en annan glasögonhållare. Klicka här för att se en exklusiv glasögonhållare. Klicka här för att komma in på en blogg och se en riktigt färgstark glasögonhållare

 

 

Eftersom det är en porslinsmugg så kan man även ha lite pennor i den och ändå får glasögonen plats. Det går ju att ha annat i muggen också 

 

 

Den finns även till män och då med mustasch. Klicka här för att se en kort & glasögonhållare. Min man var inte intresserad av en sån. Prostatacancerförbundet har som symbol en mustasch

 

                                      

                                                      Manchettknappar i form av mustascher från Fuugo   

  

Jag hade denna glasögonhållare sen förut som jag köpte på Röda Korset second hand i Västerås. Den kostade 25 kr men jag tycker muggen är ett snäpp bättre för glasögonen sitter bättre på den. Dom vinglar lite fram och tillbaka på denna

 

      

Anastacia är en av förebilderna då det gäller att ha glasögon på scenen. Sen har vi även Nana Mouskouri som aldrig lagt av med glasögon. 

 

    

Jag köpte ett Laptopbord i går på IKEA som går under namnet Vittsjö. Jag vill ibland ta med mig laptopen till sängen och se film eller nåt annat. Denna var helt perfekt förutom att det var för lågt så när jag drog in bordet mot mig i sängen så fick jag inte under benen. Därför måste jag nu ha hjul under i måttet 9 cm. Hittar vi inga såna höga så får vi lägga en träbit emellan. Konstigt att det inte finns nåt liknande som är höj och sänkbart. Det finns nåt men då får man inte in bordsskivan tillräckligt långt in på sängen och då vår man vrida huvudet för mycket och det funkar inte med en nackskada

 

 

Kartongen som laptopbordet låg i var precis 9 cm högt och det är det som behövs för att jag skall kunna använda bordet i sängen. Tills vi kommer ut för att köpa hjul eller annan förhöjning till bordet så har jag tejpat fast kartongen under dom långa stolsbenen..  nöden har ingen lag..  . Vi skall se om det går att få tag på här eller att vi skickar efter på nätet

 

        

Jag är inte i riktigt bra form i dag och nu förstår jag varför, det är fullmåne. Det påverkar mig rätt mycket så jag tar en innedag för vi har ju ändå städning hemma som måste fixas. Det kommer fler bilder från Vinylcafeét i ett annat inlägg. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag 

                              

TV4 tipset: Jag såg QX galan i går och den var som vanligt en höjdare. När man tittar på Melodifestivalen eller andra galor så blir det en gäspning och man får zappa men QX Galan är en orgie i underhållning, roligt manus, glädje som står högt i tak och man blir bara så glad och upplyft. Den känns som en carneval medans andra galor är ett stillasittande sömnpiller. 


#Flying #Glasögonhållare #Mustasch #QX

Av Malin wiper - 9 februari 2020 10:30


  

I går då vi hyrde elbilen så for vi först till Saluhallen Slakteriet för att besöka Vinylcaféet. Det var så länge sen vi var dit och det är en sån häftig retromiljö där och välkomnande stämning 

 

                        

Här ser ni oss båda på trappen in till Saluhallen Slakteriet

 

 

Det är alltid så pyntat och retrosnyggt utanför cafét och dom ändrar ofta så det blir en överraskning varje gång

 

 

Förra gången vi var dit så fanns inte detta piano utanför cafét. Det var pyntat med skyltar, lampa, vinylskiva mm.

 

  

På scenen ser ni Susanne Croner till vänster som driver stället med sina medarbetare Ova i mitten och Saisuna till vänster. Alla helt fantastiska

 

                                                                    

 

 

Här sitter jag vid ett bort på scenen och det finns hur många häftiga sittplatser som helst, bara att välja

 

 

Min man i soffan i det första rummet där man kommer in. Det är en färgsprakande inredning där man får ta del av 1940-1980-talet. 

 

    

Här kom gulliga Ova och ställde sig bredvid mig när Mr T fotade oss

 

                                                         

 

 

Vi beställde in varsin ostsmörgås som var så snyggt dekorerad och hade även Philadelphiaost som gjorde den ännu godare. Tyvärr är jag dålig på att fota i dämpad belysning än om jag försöker fixa till bilderna i fotoprogrammet 

 

 

Det är som att gå på minnenas allé att vara i deras lokaler, Det kommer ett inlägg till så fort jag fixat bilder och ett filmklipp. Vi vaknade 09.00 så i dag får vi inte mycket uträttat. Vi sover så bra i sängen och jag är mycket bättre i ländryggen och ingen värk ner i högra benet. Nu skall jag in i duschen och sen dammtorka i lägenheten medans min man dammsuger för man kan ju inte vara ute och roa och tänka på nöjen jämt..  Ha nu en vilsam söndag mina fina besökare

 

      

En låt jag hörde genom högtalarna på Vinylcaféet med Josefin Nilsson & Marie Nilsson. Hej och hå, kan du älska mig ändå. Den har jag aldrig hört förut och jag blev så rörd av låten. 

                                            


#Vinylcafeét #Pyntat #Piano #Susanne #Scenen #Ova #Josefin

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards