Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2020

Av Malin wiper - 20 februari 2020 06:45


      

Jag har skapat detta bildspel med några av mina bästa bilder dom senaste åren. Till detta spelas tvärflöjt musik som jag hämtat från Tribe of Noise. Bildspelet är skapat i Ashampoo

 

            

Förutom promenader så skall jag vandra runt hos mina bloggvänner och försöka kommentera hos alla. Blir det nån tid över efter detta och några promenader mm så kanske jag hinner in hit igen. Vädret är så fint så man vill försöka vara ute så mycket som möjligt.

 

     

Filmmusik med tvärflöjt (flute theme) som huvudintrument. Battlefield 5 Ost


                                     

                  Nu önskar jag er en musikalisk dag     

  

 

#Bildspel #Tvärflöjt #Filmmusik

Av Malin wiper - 19 februari 2020 14:00


 

På vår promenad i dag såg jag denna FORD MUSTANG från 1968 som såg ut att vara i toppskick


 

Härliga linjer och så kul att få se lite veteranbilar nu för det var ett tag sen. Jag får vårkänslor i februari på grund av dagens väder. Det är helt underbart ute med lagom vind, strålande sol än om lite kallare i dag så känns det mer vår och himlen är blå med vackra moln

 

                                     


                                                                Amazon

   

      

 

Detta är en PONTIAC BONNEVILLE från 1962 som är inne för service och den blir säkert uppsnyggad också

                          animated-car-image-0427

 

Klicka här för att se ett bildspel med Volvo PV bilar som jag skapat

 

   

 

Ytterligare en bil som är inne för upprustning

 

 

Vi gick även förbi Hallsta Möbel Outlet. Tyvärr har dom lagt ner förutom att dom säljer trädgårdsmöbler endast nu. Vi köpte en ny soffa där för 3 år sedan då vi flyttade hit. Sen köpte vi även en sänggavel till vår förra säng. Både soffa och sänggavel på rea. Klicka här för att komma in på ett inlägg från mars 2017 och se soffan. Det var ett tag sen så vi har mer ombonat nu och har även en dagbädd, barvagn mm. Vi hade ju nyss flyttat in då

 

 

Vacker himmel ovanför det gula huset. Kul att se en skorsten med stege på sidan om

 

 

En bild från 19 februari 2019 då vi fortfarande hade kvar vår Suzuki Wagon R+. Från att ha fungerat bra året före på besiktningen till att balkarna på bakvagnen var helt genomrostade. Konstigt att dom inte såg det 2018. Dom bilar vi haft tillsammans är: 3 st Suzuki, en BMW, en Mazda 626, Citroen GSA. Sen har vi även haft 2 husvagnar en begagnad Kabe och sen en helt ny Adria 

                                                   animated-car-image-0304 

      

Paul McCartney med Drive my car. Take It easy och ha en fortsatt fin dag

 


#Mustang #Pontiac #Outlet #Himmel #Suzuki #Paul

Av Malin wiper - 19 februari 2020 09:15

 

I går fick vi låna en såg av vår snälla granne. Vi hade köpt en träskiva till mitt nya laptopbord som var för lågt. Skall man ha ett laptop/sängbord som är höj och sänkbart så kostar det flera tusen. I går eftermiddag när träskivan var tillsågad i rätt format så började min man arbeta med bordet skall jag ha vid sängen då jag tar med mig laptopen dit. Han kollar i sina lådor om vi har rätt skruvar där. Jag har ju fått en egen verktygslåda med verktyg av min man och jag har använt den rätt mycket. Jag har bara en liten låda men bra verktyg i den. Min mans är för rörig för rörig för mig det går inte att fokusera för det är en salig blandning och röra  

 

 

Det blev rörigt på vårt köksbord också för vi har ingen annanstans att vara. 

 

 

Detta är borrhammaren vi köpte på Bauhause för 3 år sedan. Märket är Ryobi och vi är jättenöjda med den

 

                                                         

 

        

Här får man se ett test med Ryobi borrhammare och vi har även ett sånt tillbehör till vår Ryobi och många fler 

 

 

Skivan kom på och här ser ni när min man skruvar fast hjulen efter att han borrat

 

                                            

 

 

Så här blev det och om man vill så kan man måla brädan eller sätta nåt självhäftande plast, Det blir en senare fråga. Om jag nån gång hittar ett höj och sänkbart bord till rimligt pris så kommer detta laptopbord blir bord framför vår dagbädd istället men då tar vi bort brädan under. Den som lever får se som det så fint heter

           

 

Nu har jag satt in den mot sängen. Sen tar jag bara laptopen dit när jag känner att jag vill sitta eller ligga i sängen en stund och kolla på film eller serier. Vi har ett sånt överkast som går att använda andra sidan och den är mellangrå. Vi skall skaffa passande kuddfodral så vi kan ha andra sidan mot vår och sommar

 

                                                       

I dag är det bara 1,2 grader varmt, otroligt vindstilla och sol. Om en stund blir det en längre promenad i det fina vädret. Ha nu en skön onsdag 

 

      

Intressanta industrimaskiner. Jag har haft ett antal yrken under min livstid och det näst sista var inom arbetsterapi. Sen la dom ner dessa och jag ville studera vidare men i samma veva som jag satt på vuxengymnasium så hade jag såna besvär med min nackskada så jag var yr hela tiden och förstod ingenting och whiplash  talades det inte om på den tiden. Jag fick avbryta och utbilda mig till CNC-Operatör (datastyrda svarvar). Jag var den första kvinnan som gjorde det på AMU i Katrineholm. Jag hade en verkstadsmekanisk utbildning sen förut på AMU i Göteborg. Synd att dom la ner AMU för man lärde sig både praktiskt och teoretiskt där. Jag fick även upp mitt betyg i matte rejält under den tiden. Jag har gått på AMU 4 gånger. Klicka här för att komma in på ett inlägg och se hammaren i aluminium som jag svarvade på AMU i Katrineholm. Den använde jag på kul när jag blev ordförande i elevrådet på AMU i Katrineholm. Det fanns ett AMU i Hallstahammar som las ner 1985

 

#Laptopbord #Borrhammare #Hjulen

Av Malin wiper - 18 februari 2020 13:45

 

Vi promenerade på den lilla gångvägen mot centrum i förmiddags och först gick vi runt i ytterområdena. Efter det handlade vi lite på ICA för att få lite mer i frysen. Det flöt ju in nya pengar på kontot i dag och då är det lika bra att storhandla livsmedel. 

 

 

Jag såg denna fina rosa cykel liggande framför ett träd och den var olåst. Hör av er till mig om ni känner igen cykeln på min mejladress: wiperator@hotmail.com

 

       

 

Jag ställde upp den mot trädet. Det är en sån vanlig syn nu med stulna cyklar så folk som vill ha sin cykel i fred måste ta upp den till lägenheten, det är ju inte klokt. 

 

 

Nu har bänkarna kommit på plats igen i en av samhällets parker. 

 

  

Bakom detta lilla röde förråd finns en rätt stor damm som dom också reparerat. Blir spännande att se när det sen blir vatten där och skulpturen i form av en isbjörn

 

  

Ovanför parkoasen finns vårt andra utegym i samhället. Min man satt sig på en av träningsredskapen för att bli förverkligad på bild

 

              

 

Jag nöjde mig med en promenad och några benövningar genom denna barr..  

 

 

Detta är ett bostadsområde som tillhör Hallstahem samma bolag som vi hyr av. Det är jättefint område och så välskött

 

 

En liten lekpark i området som även har en liten sandlåda

 

 

En krokodil som man antagligen studsar upp och ner på

 

 

Det står på ingångarna att det är rökfritt i husen. Det är ju jättebra för allergiker.

 

 

Vi köpte en bräda på Bauhause för att sätta hjul på och ha under mitt nya laptopbord. Brädan var lite för stor så min man ritade upp och skulle såga. Då kom vi på att vi inte längre har nån såg. Vi ringde på hos vår granne på samma våning och han hade flera olika sågar och vi fick låna en, så snällt av honom. Vi hade bara köksbordet att hålla till på men inget hände som skadade bordet för vi hade en duk under. Nu är brädan sågad och klar så vi skall bara sandpappra den och sen sätter han dit hjulen. Vi köpte en höjdare till borrmaskin när vi flyttade hit. Den är en borrhammare. Visar bordet när det är klart

 

                                


                                                                       glitter-graphics.com

     

Snyggt klipp som börjar med en av slussarna i Hallstahammar. Där promenerar vi ofta. Nu har vi lite liv i huset för många har satt upp sig på nya kök så det jobbas för fullt. Vi har inte råd med detta utan det räcker med hyreshöjningen på 1000 kr då dom renoverade badrum och toalett. Borgarnas 8 år vid makten förstörde bostadsmarknaden. Förut fick man renoverat efter ett visst antal år men nu får man betala än om det är hyrelägenheter. Nu är det dags att lämna detta inlägg och önska er en fortsatt fin tisdag. 

 


#Promenerade #Cykel #Utegym #Hallstahem #Såga #Slussarna

Av Malin wiper - 18 februari 2020 07:30


           

En låt med Lisa Ekdahl som jag aldrig hört förut. Den heter Du sålde våra hjärtan med en fin melodi och text. Genom livet har jag själv gått igenom en del hjärtesorger och även gjort fel val några gånger.

 

                                                     animated-heart-image-0002

 

Lisa Ekdahl lever ihop med Mathias Blomdahl som är producent, låtskrivare och inspelnings-/mixingenjör

 

 

Detta är en bild jag tog för några dagar sen då vi var ute på en promenad. Ett av två utegym som ligger vid Skantzö bad & camping. Det är ofattbart att det ser så grönt och vårigt ut i mitten av februari. Vi kom inte ut nåt i går för det blåste för mycket. Vi har fått lite gjort hemma istället. Vi har rensat bort mer i våra skåp och skall lämna in till second hand. Det tar aldrig slut fast vi rensat så många gånger och vi köper ju inte lika mycket nu som förut. Jag vill ha så lite som möjligt för då blir man friare. Vi har ju inte nåt stort förråd i källaren utan där ryms bara lite få saker. Balkonförrådet är ju ett kallförråd så man kan inte samla på sig saker. 

 

  

Detta stod att läsa i Dagens Arbete en tidning jag får från Metallfacket. Jag trodde aldrig att jag skulle få läsa nåt sånt eftersom jag föddes då Sverige var på uppåtgående och vi hade både en bra arbertsmarknad, bra a-kassa och sjukförsäkring som var på 100% vid sjukdom. Det ser så fint ut på ytan med alla dyra hus som byggs nu men det blir fler och fler fattiga. Att vi har låtit det gå så långt är för mig en gåta.

 

         

TV tipset: Jag tittar på en serie på TV 4 play som heter The Capture. Den serien är en rätt skrämmande framtidsvision gällande kameraövervakning. Om vi inte redan är där så är vi på väg dit.

 

   animated-film-camera-image-0010               animated-film-camera-image-0010               animated-film-camera-image-0010

 

Miniserien "The Capture" skildrar jakten på sanningen i ett övervakningssamhälle där allt digitalt material tycks gå att manipulera. Den ambitiösa polisen Rachel vädrar en konspiration när den misstänkte kidnapparen Shaun hävdar sig vara offer för falska videobevis. 

 

Med detta inte alltför upplyftande inlägg så önskar jag er en dag i en bättre anda. Kram på er

 


#Lisa #Mathias #Metallfacket #Capture

Av Malin wiper - 17 februari 2020 12:15

       

Jag har gjort ett bildspel av det jag fotade hos Åsby Hem & Trädgård i går. Tyvärr så slutade musiken lite för tidigt fast jag anpassat den till klippet. Jag hade lite för lite att skriva om och allt tar sån tid och vi skall ta en längre promenad efter lunchen. Vädret är soligt än om lite blåsigt och 6,5 grader varmt

 

                                               

 

Klicka här för att se vart jag gör bildspelet, det är gratis ibland och jag passade på då. Klicka här för att se vart jag hämtar gratismusik

 

  

En bild från februari 2019. Åsby Hem & Trädgård

 

 

Nu kör jag igång kroppens maskineri och går ut i det fria. Hoppas ni alla har en måndag som passar er och gör dagen till en bra dag

 

#Bildspel #Åsby

Av Malin wiper - 17 februari 2020 07:55

 

När två timmar återstod innan vi skulle lämna tillbaka elbilen så frågade jag min man om vi inte kunde åka ner till området där Runes Café ligger. Det brukar inte vara öppet på lördagar och söndagar. Jag ville se hur långt det kommit med husen dom byggt en bit från cafét. Dom ser helt klara ut nu och är liksom trekantiga


 

Sen föll min blick på Runes Café och det var öppet och då förstod jag att det möjligtvis var ny ägare och det var det. Namnet har dom kvar och dom fina tidsensliga skyltarna från då detta café öppnades första gången. Vi blev väldigt nyfikna och bestämde oss för att ta en fika där

 

Klicka här för att se när vi var dit 2018 då Vivian drev cafét


 

Kvinnan som arbetade där var jättetrevlig men det var nån annan som driver cafét nu. Det ser helt annorlunda ut därinne från förut. Dom serverar också sallader och smårätter. Eftersom mycket var inpackat i plast så kunde jag inte fota en massa kaffebröd


 

Det strömmade lagomt högt med musik från den stora läckra högtalaren

 

                                                                      


 

Där kaffedisken är nu så fanns ett barbord och kaffet fick man förut över disk. Dom har gjort om och det ser jättefint ut. Jag gillade ju cafét förut också och jag hoppas allt är bra med Vivian


 

Det var nya stolar och dom var jättebekväma


 

Bilden på mig blev inte bra som vanligt men min man kan slappna av på ett annat sätt än mig

 

                       

                                           Glas och porslin.se 

 

Hima som jobbar på cafét har själv bakat budapestbakelser som smakade ljuvligt och annorlunda än jag ätit förut. Dom är dessutom helt osötade och väldigt mycket nötsmak och både grädde och hallonsylten var ljuvligt god. Det var en av dom godaste bakserna jag ätit utan att överdriva. Det var hela stubbar som hon skärde av


 

Min mans var mer som en vanlig budapest med mandariner men i en högre klass än dom vanliga. Supergoda bakelser helt enkelt. Vi har slarvat sen Alla Hjärtans Dag så nu kommer vi att avstå från fika ute hela veckan.


 

Snygg fågeldekoration på en av väggarna

 

      

Domherre

 

 

Ett litet extra rum med soffa och fotölj och det ser ut som det även finns ett nåt bord och stolar där också. Jag är så glad att än om Vivian lagt ner sin verksamhet att cafét ändå går vidare och inte dör ut. Lycka till Vivian med vad du än sysslar med nu och tack för alla härliga fikastunder vi haft där

 

                                   


                                                                         Cellbes  

Vi är uppe tidigt varje morgon nu för dom håller på att täta ventilationen i varje lägenhet så vi måste vara beredda när dom kommer och vara undanplockat. Vi behöver inte vara hemma men man vill ju ha bäddat och snyggt då dom kommer in här. Det blåser rätt kraftigt i dag och det ser ut som att bli lite klarare i dag. Det tog lite tid att få klart inlägget för jag hade inga bilder färdiga. Ha nu en skön början på den nya veckan.

 

      

Anouk med låten Birds. Den är från The Netherlands Eurovision contest 2013. Vår svenska melodifestival ger jag inte mycket för. Den blir bara sämre för varje år i min smak i alla fall. 

 

 

#Runes #Budapestbakelser #Fågeldekoration #Ventilationen #Anouk

Av Malin wiper - 16 februari 2020 18:00


 

Vi hyrde elbilen i 5 timmar för att åka till IKEA och köpa hjul till mitt nya laptopbord. Ett stort hjärta hängde ner från taket i Shoppingcentret.

 

 

Hjulen köpte vi på IKEA och träbrädan på Bauhaus. Visar när det är klart och ihopsatt


 

Flying Tiger köpte vi en dörrhängare till badrumsdörren för att hänga morgonrockar på. 


 

Jag hängde en av mina tunna morgonrockar där för att visa. Den köpte jag på Indiska för flera år sedan. Min man måste köpa en ny morgonrock

 

 

Här ser ni min man kungen..  Dom hade såna kungakronor på Flying Tiger som man kan ha på maskerad

 

                       animated-king-image-0042                                        animated-king-image-0042        

 

Ohlssons Tyger hade rea på massor av kuddfodral


 

Kuddfodral som känns lite 1970-tal. Klicka här för att se Marimekko kuddar

 

      

   

Systrene Grene köpte jag plåtlådan med kaninmotiv men jag behövde en till, dom kostar 72 kr/st och det är billigt. Det fanns ingen kvar men den hjälpsamma personalen gick till lagret för att kolla och det fanns en kvar..  . Det är jättesvårt att fota vår lilla toalett för hur jag än gör så blir det inte optimalt. Nu är det bara några små detaljer i toalett en som skall fixas. 

 

 

Så här ser plåtlådorna ut på nära håll. Vi var ju tvungna att börja om när dom reparerade toalett och badrum. Förut var det ett stort skrymmande skåp där som fanns när vi flyttade in. Det tog bort rymden från den lilla toaletten så nu känns den större. Vi har ändå hållit oss till en liten budget och inte köpt allt på en gång

 

                   animated-rabbit-image-0642                         animated-rabbit-image-0642                         animated-rabbit-image-0642 

 

Sen åkte vi vidare och såg denna fina gamla moped men det regnade så jag fotade från bilfönstret och då såg jag inte mopedmärket

 

          animated-moped-image-0006          animated-moped-image-0006          animated-moped-image-0006          animated-moped-image-0006


Eftersom det var regn och blåst så gick det inte att åka runt och fotografera ute så det får jag ta en annan gång då vädret är bättre. Nu är jag rätt mör så jag skall se nån film och bara mysa. I morgon är en annan dag. Sköt om er och njut av kvällen 

 

      

Här får ni en riktig rysare med Susan boyle med Wild Horses. I klippet är hon tillbaka 9 år senare som gästsolist The Shampions Got Talant Global. Vilken fantastisk röst hon har

 

                       animated-wow-sign-image-0029                                         animated-wow-sign-image-0029


 

#Elbil #Erikslund #Dörrhängare #Kungakronor #Kuddfodral #Plåtlådan #Moped #Susan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards