Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2020

Av Malin wiper - 23 februari 2020 14:00


 

Play Pilot

 

För några dagar sen såg jag andra avsnittet av Jills Veranda och denna gång med Mikael Wiehe som gäst på verandan. Det var väldigt bra men jag har svårt för att ta till mig när han sjunger på engelska för det låter helt annorlunda och främmande. Det låter mycket bättre då han sjunger på skånska och det passar hans röst och stil väldigt bra. Att han sen tolkade en låt av min favorit Bob Dylan var en höjdare. Annars var det som vanligt ett toppenprogram. Mikael Wiehe är en skön snubbe och det vet jag för jag såg honom live på Huskvarna Folkets Park  i mars 2012 och fick då hans autograf. Han var supervänlig och sympatisk till tusen. Jills Veranda är verkligen ett höjdarprogram och hon är själv så cool och proffsig. Det är helt enkelt både underhållande och lärorikt

 

                  animated-guitar-image-0059          animated-guitar-image-0059          animated-guitar-image-0059          animated-guitar-image-0059

 

Jag gillar även att han översatt Bob Dylans låtar så bra. Klicka här för att höra en av dom där Ebba Forsberg sjunger och Mikael spelar gitarr. Ebba forsberg har en sån härlig röst och framförallt stor känsla för texterna

 

        

detta är bilder jag tog på honom från scenen i mars 2012. Klicka på bilderna så blir dom större

 

      

Här sitter Mikael och skriver autografer efter sin konsert. Synd att jag fick sån dålig bild för han blundar ju. Han var rätt trött för han gav allt och sjöng många låtar och sen var det en stor kö till hans plats. Jag köpte en skiva också som jag fick signerad         

 

I dag skulle vi ta en långpromenad men det blåste så mycket så vi tog gratisbussen (Brukslinjen) till Åsby Hem & Trädgård. Vi tog istället några kortare promenader under dagen så vi fick ändå lite motion. Nu har jag mycket att skriva om så inläggen står på kö.. 


                                 animated-child-image-0227                                                   animated-child-image-0227  

 

En liten kul grej som hände i kön på cafét: det stod en liten flicka med flätor bredvid sin mamma. Hon började hoppa högt och sa helt plötsligt till min man: varför kan jag inte hoppa upp till taket?, då sa min man: då måste du nog ha vingar, då sa flickan: Ja då måste man nog vara en ängel..  . Det lät så härligt och sött så vi båda smälte som smör i solsken.  

 

      

Här hör ni låten Bob Dylan-låten som Mikael tolkade. Den heter Forever young. Just nu skall vi äta en sen lunch och sen bara slappa. Ha en fortsatt bra söndag kära läsare

 

 

#Jills #Mikael #Bob

Av Malin wiper - 23 februari 2020 09:00

 

Detta är 3 av våra finaste Svärmors tunga. Det är helt otroligt för alla vi har och har haft härstammar från ett litet skott jag fick från min bloggvän Berith 2009. Dom har förökat sig nåt otroligt och vi gav till och med bort några då vi bodde i Vaggeryd. Svärmors tunga renar även inomhusluften och jag uppskattar denna bladväxt mer och mer. Den har sån livskraft och håller hur länge som helst och ynglar av sig skott hela tiden. Vi har ytterligare några i vardagsrummet och några i köksfönstret

 

      

Det var så här det började. Jag fick detta skott av min blogg & fb vän Berith i oktober 2009. Sen har detta skott bara förökat sig och glatt både mig och min man. Tänk att det snart är 11 år sedan jag fick skottet. Det medföljde detta fina kort också. När jag var ihop med min sons pappa så fick vi några svärmors tunga av hans mamma som sen blev min svärmor. Till slut hade vi ett helt fönster med dessa växter.

 

 

Ättlingar till Berits skott har vi nu i rätt nya krukor i sovrummet också. För ett tag sen var dom skott men dom gillar ljuset från våra fönster så dom växer som bara den. I sovrummet har vi inga gardiner för vi har en balk som sticker ut och jag vill dessutom ha in så mycket ljus som möjligt. Istället har vi ljusslingor både upptill och nedtill på fönstret som lyser fint på kvällen. Dom är i kopparfärg precis som våra sänglampor. 

 

               

       

En av dom vi hade i förra lägenheten. Dom rymdes till slut inte i krukan så vi placerade ut dom i olika krukor och det är dom som nu blivit stora igen. Bilden är från mars 2016 då vi bodde på Korpgatan i Vaggeryd

 

       

En bild från januari 2016 på en av våra svärmors tunga som vi hade i vardagsrummet. Skottet jag fick av Berith fortsätter att föröka sig till vår glädje. Tack än en gång Berith för att du förgyllt vårt hem med dessa härliga bladväxter.

 

 

Min mans bror kom till oss i går och eftesom det var för blåsigt för att ta en långpromenad som vi tänkt göra så hyrde vi elbilen för att åka ut och se oss omkring. Svågern stod för bilhyran denna gång. Himlen var fantastiskt fin men det blåste och regnade. En långtradare hade blåst av vägen på ett ställe vi åkte förbi och det såg så otäckt ut och det var helt avspärrat på den sidan. I dag har solen kommit upp och det var ljusare på morgonen. Nu skall vi ta en långpromenad och bara njuta. Vi åkte till köping på en nostalgitur i går för vi har inte varit dit sen vi miste bilen. Inga bilder är klara än så jag återkommer med detta. Jag tittar in till er så fort jag får tid. Tack för era kommentarer mina fina besökare. Ha en underbart härlig söndag

 

 

      

Jag är inte mycket för Melodifestivalen numera för det blir bara sämre för varje år men jag slötittade lite och Hanna Ferm var den enda som hade en låt som kändes som en melodifestivallåt. Det var en häftig koreografi och en melodisk refräng och hon framförde den proffsigt med lite inbakad sensualism. Det fanns lite rapkänsla i låten också. 

 

             discolamp-en-discolicht-bewegende-animatie-0014          discolamp-en-discolicht-bewegende-animatie-0014          discolamp-en-discolicht-bewegende-animatie-0014

 

#Svärmors # Berith #Sovrummet #Hanna

Av Malin wiper - 22 februari 2020 14:00


 

I går efter vår promenad så tog vi en fredagsfika på Hallsta Café & Restaurang. Denna gång tog vi en smörgås med både ost och skinka. Brödet är väldigt smakrikt med massor av frön på kanterna. Det var så mycket folk där när vi kom så det fanns bara ett bord ledigt. Vi träffade vår vän Kristina och pratade lite. 

 

 

Sen kom kompisgänget dit som jag har fotat två gånger förut. Dom fikar där varje fredag och när dom startade denna grupp så var dom bara 4 st men nu fyller dom upp flera cafébord. Dom verkar trivas så bra ihop och ser alltid fram emot nästkommande fredag. Dom skrattar, skämtar och njuter av att fika ihop, dom är häftiga helt enkelt. Nu känns det som man känner dom för vi hejar på varandra och pratar lite.

 

                                 

                                       


                                                                         Kram & Kanel DK                                           

 

Cykeln jag såg som stod mot ett träd häromdan har nu flyttats till en stenmur en bit därifrån. Trots att jag satt ut den förut och en på facebook också efterlyst ägaren så har ingen hört av sig. Jag antar att den är stulen och det finns en grupp på fb som jag är med i och den heter: Stulna cyklar och mopeder i Hallstahammar. Det är så tråkigt för cykeln ser så fin och oförstörd ut. Jag vet ju själv hur det känns för jag har ju fått två cyklar stulna

                            


                                                                                  ebay

 

Vår Vårdcentral från baksidan och ena kortsidan. 

 

 

Nu är det full rulle i vårt hus igen för dom skall ställa in ventilationen i alla lägenheter efter stambytet. Dessutom har en del satt upp sig på nya kök så det borras och hamras som bara den. Jag tror att ventilationsfirman kommer till vår trappuppgång nästa vecka.

 

                     

 

Jag har tittat på ett program med Janne Josefsson då han besökte Hallstahammar. Klicka här för att se programmet. Det heter Raunos dom, det är både sorgligt och skakande.

 

Detta är ett förskrivet och tidsinställt inlägg på grund av att vi har besök och då bloggar jag inte. Ha nu en skön helg

 

     

Ett både kul, annorlunda och proffsigt framträdande från Talang i går på TV4. Han heter Christoffer Karlsson, man blir ju bara så glad av att höra honom prata också


#Café #Kompisgänget #Cykeln #Ventilationen #Talang

Av Malin wiper - 22 februari 2020 08:00

                                

 

I går bestämde vi oss för att testa spaghettin vi köpte sist hos Haga Vintage i Bernshammar. Pastan heter Pasta Artigianale och kommer från Afeltra. Spagettin är gjord för hand. Min man kokade den i 11 minuter och det blev helt perfekt med för oss lagom aldente. Om ni klickar på länken ovan så kommer ni in på en sida där ni kan läsa om pastan och se andra sorter i serien. Nathalie Lorichs som driver Haga Vintage har arbetat på en Italiensk delikatessfirma förut och köper nu in Italienska kvalitetsprodukter av många slag

 

 

Jag överdriver inte när jag säger att det var den godaste spaghetti vi båda någonsin ätit. Vi hade lite sås till och man kan ju även ha en fin olja och det köpte vi där sist också. Vi testade sen utan sås och det var ännu godare för smaken på pastadegen som är av durumvete var så sanslöst god och lyxig. Min man hade kokat med skivade morötter och palsternackor och det gjorde att rätten fick lite sötma och smakerna från pastan kom fram ännu mer. Konsistensen på pastan var så behaglig i munnen så vi fick inte fram ett ord utan bara hängav oss till pastanjutningen. Till pastan hade vi även tunna skivor av kyckling av en fin sort som vi gillar. Det behövdes inte mer när smaker gifter sig

 

Jag föjer Sveriges Mästerkock på TV4 play

         

       

Här sjunger Bette Midler Mambo Italiano. I klippet ser man Sophia Loren som är en Italiensk skådespelerska. Klicka här för att komma in på en sida där det står att hon åter är aktuell i en långfilm på Netflix      


            

                  Paruggi

Vi får besök i helgen av min mans bror som kommer med bussen vid 10.00-tiden Vi har har några helger måst ställa i på grund av att jag haft såna besvär i ländryggen men nu är jag bättre. Än om det nu dök upp en konsert som vi blev inbjudna till så kan vi inte ställa in hans besök en vecka till. Säg när det inte kör ihop sig?. Det går nog fler tåg. Vi får se om jag hinner blogga nåt mer i helgen. Annars önskar jag er nu en härlig lördag i festens eller vilans tecken..

 

                               

                                   Betyder på Italienska= njut av lördagen 


 

#Haga #Afeltra #Kyckling #Bette 

Av Malin wiper - 21 februari 2020 13:30

 

Inredningsbutiken Små Hjärteting läggs ner 31 mars, så tråkigt. Vi var dit i dag för att köpa nåt till Moa som föddes i går kväll. Klicka här för att komma in på det inlägget. Det var då vi såg att dom hade utförsäljning och just nu är det 25% lägre pris. 

 

Klicka här för att se när vi var dit första gången 2018

 

Klicka här för att se när vi var dit andra gången 2018

 

 

Det fanns en hel del att välja på till lilla Moa och det var min man som fick välja. Visar vad han köpte senare när vi skickat iväg den.

 

   

Det finns jättemycket fina saker där så det är en blandad kompott så det är synd att det läggs ner. Då har våra båda inredningsbutiker gått ur tiden

 

 

För den som gillar änglar så finns det många olika att välja på

 

       

Scorpions med Send me an angel. Dom har varit aktiva från 1965 och är så fortfarande. Jag har haft en del vinylskivor och kasettband med gruppen och under andra halvan av 1970-talet så gick dom heta på min skivtallrik när man hade fest hemma med vänner.

 

 

Det finns dukar, servetter, muggar, ljushållare, smycken mm. Jag fick ett hjärnsläpp och glömde fota alla snygga smycken i form av armband, örhängen, broscher, kaffe, chips, godis och mycket annat

 

  

Många olika hjärtan också. 

 

                          

 

Snygg handgjord keramik från Gerbera

 

 

Jättesnygg rutig löpare. Vi köpte några saker själv också men det ryms inte i detta inlägg

 

 

Hjärtligt lycka till med det du tar dig för efter att din butik lagts ner.   

 

 

Från gårdagens Londondimma så har vi nu fått toppenväder igen. Efter lunchen så är det dags för dagens lite längre promenad. Vi har även för 4 dagar sen sötsaksförbud och på eftermiddagen äter vi havregrynsgröt med en jättegod blåbärssylt. Det har gjort att min mage fungerar mycket bättre och jag har blivit piggare. Får jag nåt sug efter 18.00 så tar jag en bananbit till min cappuccino och sen är jag nöjd. Vi misslyckades förra gången vi börjad sköta oss och när vi utvärderade det så hade vi gjort många fel som vi inte gör nu. Det kommer att bli beach 2020, I wish..   . Hjärtlig hälsning från Malin.     

 


 #Hjärteting #Moa #Änglar #Gerbera

Av Malin wiper - 21 februari 2020 08:15

    

I går kväll föddes ett nytt barn i min mans släkt och det är lilla söta Moa på bilden ovan. Det är Stina och Hennes sambo Björn som fått sitt andra barn. Det är alltså min svägerskas dotter som fått en dotter. Stort Grattis till er föräldrar och övrig släkt. Det var min svägerska som skickade ett sms i går kväll. Kram från Malin & Mr T

 

          

       

Barbara West med Congratulations Baby. Den passar bra nu än om den är lite gammal nostalgi. Hade svårt att hitta nåt annat för det är lite för mycket glamour och rosa när det gäller flickor. 


 

I onsdags hade min man varit ute och handlat efter att vi promenerat och kom hem med matvaror och även denna röda hjärtformade kruka med en rosenkalla. Jag ville inte ha nåt på Alla Hjärtans dag för vi har lite utgifter framöver. Han kunde ändå inte låta bli att köpa en blomma när han såg den på Lidl. Han är för gullig och jag som gillar rosenkallor till tusen och har nu hela 3 st. Bakom står en ljushållare vi fick av A-G hennes man L-G då vi flyttade hit. Gillar den till tusen. Jag gillar även den blå höganässkålen vi fick av syrran och hennes man. Det var ett jubileumsexemplar

 

 

Min man har satt två gula krukor med pelargonsticklingar i badrumsfönstret. Bredvid några skott från en blomma som vi skall ge bort. Pelargonerna skall vara på balkongen så småningom i två proslinskrukor som vi brukar ha mot väggen. Jag visste inte om att han höll på med detta så jag blev överraskad då jag gick in i badrummet..  . Han är inte främmande för nåt. När jag träffade min man så hade han lägenheten full med blommor som han pysslade om och dom var i självvattnande krukor och såg ut att må jättebra. Jag har lite mindre tur med blommor men bladväxter går bättre 

 

 

Så här dimmigt var det i går förmiddag men sen sken det upp lite men blev ingen klar himmel. 

 

      

Vaknar man inte till det här så vet jag inte vad man vaknar till   . Ett nostalgiklipp som min son skickade över mejl, helt hysteriskt. Det stänker 1980-tal över klippet. Jag vaknade till liv i alla fall.. . Nu har vi nyss klivit ur duschen och skall göra oss iordning för dagens första promenad. Solen har kommit åter och himlen är magiskt vacker. Hoppas ni har en härlig fredag att se fram emot. Tack för att ni tittade in till mig

 

 

#Moa #Barbara #Nostalgiklipp #Rosenkalla #Badrumsfönstret #

Av Malin wiper - 20 februari 2020 18:15


 

Malin online

Den Engelska skådespelaren John Shrapnel har dött och det i en ålder av 77 år. Honom har man sett i många filmer och serier och jag tycker han varit en jättebra skådespelare. Jag har sett honom i både Notting Hill, Gladiator, Morden i Midsomer, Mördare okänd, The Duchess,  och många andra serier och filmer.

 

                                       

Shrapnel var svärson till den brittiska filmskådespelerskan Debora Kerr och film- och TV-verkställande direktören Tony Bartley. Han var gift med deras yngre dotter Francesca Ann Bartley och dom har tre söner. Klicka här för att komma in på Filmparadiset

 

     

Hittade ett hyllningsklipp gällande John Shrapnel. 

 

  

      

Det magiskt vackra soundtracket till filmen Gladiator. Sjungs här av Czarina Russel och filmkompositören är Hans Zimmer. Gåshud är bara förnamnet wow! Jag är en älskare av filmmusik när den är som bäst

 

              Rest In Peace Mr Shrapnel...animated-film-camera-image-0032



 

 #John #Czarina

Av Malin wiper - 20 februari 2020 14:15


 

I förmiddags gick vi en längre promenad på ca 3 km och det i ett område vi inte sett förut. det dyker alltid upp nåt extra när man är ute på längre promenader. Sen jag började fota i och med min första blogg för många år sedan så ser jag mig omkring mycket mer än förr. När vi började gå hemifrån så var det rena Londondimman men sen lättade det än om solen nu är som försvunnen. 

 

  

Ett stort vitt panpigt hus dök upp och när vi kollade på skylten så stod det: Mälardalens Behandlingscentrum. Det finns mycket mer att upptäcka fast vi bott här i 3 år. 

 

  

Vi promenerade förbi en stor björkskog. Inte lätt att fota men så vackert det var 

 

 

Sen såg jag en katt som låg helt blixtstilla på en infartsväg. Den var så långt borta så det är tur att jag har 30x zoom på min kamera. Är det nån av er som tittar in som vet vad detta är för kattras? Jag har aldrig sett en sån katt förut.

 

Farfar Hebbe tipsade mig om att katten kan vara en Birma och det stämmer. Tack snälla du

 

 

Ett rött hus med vita knutar gömde sig bakom skogen

 

  

Helt plötsligt dök denna skylt upp som lyste som en sol. Det stod Waldens Motor på skylten. Klicka här för att se vad dom sysslar med. Dom har fått bra betyg på nätet. Klicka här för att se en bild på stället. Nästa gång vi promenerar den vägen så skall vi gå in och kolla och kanske få fota lite

 

                  animated-motorbike-image-0081                                             animated-motorbike-image-0081  


         

Klicka här för att se när vi var till Elmia bilmässa Jönköping 7 april 2015. The Refreshments var där så klicka här för att se vad jag skrev. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg från mässan

 

 

Efter det så dök det upp en gammal fin traktor

 

 

Som en skulptur högt upp mot skyn

 

 

Läckra turkosa trädgårdsstolar

 

 

Vilken fin lekstuga på en höjd

 

 

Sen närmade vi oss vårt bostadsområde och gick upp för att laga lunch. Efter lunchen satt vi oss vid våra datorer en stund men sen gick vi ut igen på ytterligare en promenad. Hoppas ni har en fin dag mina härliga besökare 

 

      

Lite Sophie Zelmani att varva ner till. Låten heter Everywhere. Klicka här för att se hennes turneplan

 

 #Promenad #Mälardalens #Björkskog #Katt #Waldens #Traktor #Trädgårdsstolar #Sophie

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards