Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2019

Av Malin wiper - 11 december 2019 08:48

 

God morgon! hoppas ni har sovit gott. Jag kände mig lite däckad i morse så det blev ytterligare en sovmorgon. Bilden ovan tog jag när vi var ute och åkte med elbilen sist. Nu är jag däremot på banan igen och skall åstakomma lite hemma för nu närmar sig julen med stormsteg. Snön håller på att försvinna och vi har varmgrader igen och lite regn i luften. Rena rama bergodalbanan. 

 

  animated-truck-image-0045 

 

 

Vi satt och myste i går på eftermiddagen med två smörgåsar var till kaffet. Det blev över rätt mycket pålägg efter helgen då svågern var på besök. 


                  animated-christmas-tree-decorations-image-0055

 

 

Vi hade massor av skinka kvar så den ena smörgåsen hade vi rödbetssalladen på som synes ovan. Den innehåller creme fraiche. Det är ICA: egna och den är väldigt god. Sammetslen men med en utpräglad rödbetssmak, krispig och 57% rödbetor. Den kan jag varmt rekommendera till julbordet

 

 

Sen hade vi lite brieost kvar och på den la vi pepparkaksmarmeladen vi köpt hos Hagas Vintage Benshammar. ICA hade ett tillfälligt parti skinka för 39 kr/kg och den var färdigkokt. Vi skivade den i lagomt tunna skivor på vår skärmaskin. Den var väldigt god och passade oss som vill ha lite torrare skinka som dom var förr då våra föräldrar kokade skinka. Det var rätt små skinkor och dom verkar vara slut nu men vi skall köpa en större skinka till jul och min man vill koka och griljera den själv. Jag är inte själv så förtjust i julskinka numera så jag äter mest av sillen och lite annat på julbordet. Förra året åt jag ingen skinka alls. Vörtbrödet är från Håkans Hembageri och supergott med honungsglaserad ovansida


 

Så här ser pepparkaksmarmeladburken ut och den innehåller: gula plommon, kardemumma, kanel, lime, honung, råsocker mm. Den är helt hemmagjord och smakar ljuvligt gott på ost av alla slag och säkert även på en pepparkaka. 

 

            animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119           animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119          animated-christmas-tree-decorations-image-0119


Nu är det onsdag och helgen närmar sig med stormsteg. Vi ligger lågt fram till 20 december då vi skall gå på bio med min son. Det finns mycket att göra hemma och jag skall i år göra egna köttbullar efter ett recept jag såg på Aftonbladet. Länkar till det efter att jag testat receptet. Annars har jag själv ett recept på kryddiga julköttbullar

 

               

Så här ser det receptet ut. Det är ett kalorisnålt recept men man kan göra om det efter tycke och smak. Nu måte jag få nåt gjort så jag önskar er en härlig onsdag och tackar så mycket för att ni tittade in till mig

 

      

Eftersom det blivit lite mer regntungt igen så passar denna låt med Elvis, Kentucky Rain 

 

    

Posters från Etsy

 

#Däckad #Smörgåsar #Skinka #Marmelad #Elvis

Av Malin wiper - 10 december 2019 16:00


  

Jag gick in på Aftonbladet och såg att Marie Fredriksson dött. Jag som tänkte på henne häromdan och funderade på varför hon inte synts till på länge. Hon blev bara 61 år gammal, så sorgligt. Jag tänker på hennes familj i denna svåra stund..  . Klicka här för att se ett minnesklipp. Känner även med Per Gessle som hade sånt långt samarbete och kamratskap med Marie.

 

Klicka här för att se vad Aftonbladet skriver. Hon hade en jättefin röst och verkade vara en sån fin person.

 

      

Marie Fredriksson med låten Tro. Det är en av mina favoriter.

 

                     animated-star-image-0144  

 

#Marie #Per

Av Malin wiper - 10 december 2019 15:00

  

I dag har vi både haft sol, lite kyligare och snö. Tyvärr höll min man på att halka igen på en hal fläck så nu måste vi skaffa halkskydd. Jag blir lika rädd varje gång för det var så hemskt när han halkade förra året och fick gå igenom en operation i axeln. Han blir nog aldrig riktigt återställd i efter den skadan än om han nu har tränat i över ett år. Jag tog tag i hans jacka och hann dra upp honom innan han ramlade. Förra året köpte vi dyra kvalitetskängor men det räcker inte när det är så halt som nu

 

                              


Detta är ett halkskydd från Sievi som min man säger skall vara jättebra 

 

 

Vi blev så skärrade så vi åt pannkaka på Hallsta Café & Restaurang..  . Det finns alltid nåt att skylla på för att få festa lite. Gott så in i norden. I eftermiddag äter vi bara risgrynsgröt och en skinksmörgås

 

                 

Så här ser en av våra stekspadar ut och den har vi haft i flera år och den är superbra till både pannkakor och annat. Den finns fortfarande så klicka här för att se. Fast vi betalade inte så mycket för den som på Åhlens 

 

 

Så här ser det ut i dom flesta cykelställ i området. Hoppas att bostadsbolaget ordnar cykelställ under tak så småningom. Tyvärr så står eller ligger cyklar där år ut och år in och ingen verkar vara rädda om dom. Det kostar ju rätt mycket att köpa en bra cykel och dom flesta är jättefina men inte omskötta. Det finns ett ställe i området där man kan ställa in cyklar under tak men jag tror det tillhör just det huset. Det har blivit bra mycket slarvigare i samhället nu för jag är van från min uppväxt att det var väldigt noga med att vara rädd om sina saker. 

 

 

Såg ett par läckra vantar med rosa tumme i skylten hos Stilmark och vår Skobutik Expo skor

 

 

Stilmark hade en herrskjorta i skylten som minner mig om 1970-talet då indiskt medaljong/kaos mönster. Allt kommer tillbaka men i ny tappning. På 1970-talet så var det inte nåt märkligt att en man hade rosa skjorta, slips eller blommig skjorta. 

 

   

 

Vi var in till ICA Supermarket Matkassen och där såg jag detta pepparkakshus dom tillverkat. På taket står det "Matkassen" och jag har nog aldrig sett en sån mängd juldekorationer som hos vårt ICA. Massor av tomtar och annat. Nu skall vi dricka en kopp kaffe med en riktig julig smörgås så jag önskar er en fortsatt fin dag

 

                                

 

     

Simon Brehm med låten Risgrynsgröt med russin. Den skivan hade mina föräldrar då jag var barn och varje jul snurrade den på skivtallriken. Den är rätt rolig. Simon Brehm var en svensk kontrabassist och, senare i livet skivproducent. Han var ägare till Karusell Records och chef för sångerskan Lill-Babs. Han var även ledare för orkestern som spelade i tv-serien Hylands hörna från 1962. Simon Brehm dog 1967 i en ålder av endast 45 år

 

 

Minnesbild från 5 januari 2017 då vi åkte förbi Molidens Nostalgimack. Den saknar jag att åka till. Samma år 34 februari så gick flyttlasset till Hallstahammar 

 

#Kyligare #Hallsta #Cykelställ #Stilmark #Matkassen #Simon

Av Malin wiper - 10 december 2019 08:49

 

I söndags såg det ut så här och vi hade minus 5 grader kallt. Sen var det regnslask och 5 grader varmt i går men i dag har vi snö igen och 6 grader kallt. Jag har sovit bra ett tag på grund av alla övningar jag gör vid sänggående men i går var det stört omöjligt att sova. Det bara snurrade i huvudet och massor av tankar kom upp som jag ville trycka tillbaka. Jag är en sån som ältar när jag inte kan lösa saker och inte får reda ut problem. Jag försöker träna på detta för det förstör så mycket av livet och tiden rinner snabbt undan. Jag skall träna mig på att fokusera ännu mer på nuet och ta vara på det. Jag hade även en låsning i nacken men lyckades lösa upp den med bindvävsmassage. Nu mår jag mycket bättre och vi skall gå ut och promenera i vinterlandskapet. Vi har skrivit en lista på vad som måste göras före julafton och den betar vi av nu.

 

 

Ytterligare en bild på Slusskontoret från i lördags då vi var på Skantzen julmarknad. Ser ju nu att vi hade kunnat gå in dit och kollat runt för svågern har inte varit där. 

 

 

På marknaden stötte vi på denna hund som var så lurvig, lockig och rätt vild så det gick knappt att fota. Det var så rörigt och mycket folk så när hundens matte skulle tala om vad det var för hund så hann jag bara uppfatta att det är en blandning mellan pudel och annan ras.   

 

 

Såg även denna lilla sötnos som låg inlindad så mysigt i en filt med hjärtan. Dom som visade upp sina saker från Fjällsta Loppis & Hantverk var hundvakter. Klicka här för att komma in på ett av inläggen från i lördags

 

 

Utanför Kanalcafeét kunde man se denna båt visas upp

 

 

Fjällsta Loppis & Hantverk. Nu börjar klockan bli så mycket så jag får avsluta för denna gång. Ha nu en riktigt skön tisdag kära besökare

 

                         

       

Jag säger som Frank Sinatra Let It Snow 

 

                                            

 

 

 

#Snö #Speldoseburken #Slusskontoret #Hund #Båt #Fjällsta #Frank

Av Malin wiper - 9 december 2019 14:30


 

När svågern var till oss i lördags så kände jag för att testa glöggen vi köpte på Hagas Vintage Bernshammar. Klicka här för att se ett av dom inlägg jag skrev då. 1

 

                   animated-christmas-candle-image-0089                                              animated-christmas-candle-image-0089


  

Glöggen går under namnet "Vinterdryck" och innehåller krikon, kanel, kardemumma, stjärnanis, nejlika. Marmeladen innehåller: gula plommon, kardemumma, kanel, lime, honung och råsocker. Glöggen är hemmagjord. Den är koncentrerad så man kokar upp vatten och späder ut till rätt styrka

 

                       

                                                                  Dukat bord 

  

Vi satt oss ner i vardagsrummet och njöt av glöggen som verkligen var supergod. Den var den godaste alkoholfria glöggen jag druckit, så smakrik men ändå så sammetslen. Vi hade en nötblandning till som var ekologisk och passade bra till. Efter ett tag så lagade min man till laxfileér, grönsaksblandning och en god sås. Vi köper numera alltid Matpiratens färska laxsida som är enormt god och ibland har dom extrapris med 99 kr/kg. Vi hade en toppendag i lördags och ansträngde oss inte nåt alls utan bara njöt. Svågern åkte hem redan 16.00. 

 

     

Lite uppsluppet roligt från The Tonight show Jimmy Fallon. Gästades av Alicia Vikander och Will Ferell 

 


Mekanikerbostaden vid kanalen hade lite marknadsstånd runt sig också. Det är ett pampigt hus där det ibland även anordnas konstutställningar mm. Jag har svårt för att få en bra bild på detta hus så jag skall ner dit nån dag och fototräna

 

 

På julmarknaden Skantzen i lördags så hade dom även julmarknadsförsäljning inne i dom gamla byggnaderna

 

                                                                             

 

Det grå vädret fortsätter så skall man fota så har man inte lång tid på sig. Det är bara att gilla läget och njuta av dagarna ändå. Hoppas ni har det bra och inte behöver stressa alltför mycket innan julen. Jag kommer inte utanför dörren i dag så jag tar lite återhämtning. Julkram från Malin

 

          

Favorit i repris. Norrland by Janne Shaffer. Jag har faktiskt sett Janne Shaffer live på en klubb i Sundsvall där min sons pappa var ljudtekniker under några år. Det var nån gång på 1970-talet och det var en upplevelse för han spelade så otroligt bra. 

 

#Hagas #Glöggen #Jimmy #Mekanikerbostaden #Janne

Av Malin wiper - 9 december 2019 09:30


 

Så här vackert var det i går då vi promenerade mot centrum. Det var gnistrande vitt och var några grader kallt. I dag är snön borta och det är 5 grader varmt. Det är verkligen nåt galet med klimatet när vädret skiftar från dag till dag. Att bara få njuta av snö en dag känns sorgligt. Det som i går inte fick hända var att min man helt plötsligt halkade och ramlade på rygg. Jag blev helt kall och jag hann tänka både ambulans, operation och mycket annat. En kille som höll på att lasta in varor till ICA ropade: Kan jag hjälpa till? och det tyckte jag var jättefint av honom. Tack och lov så behövdes det inte för jag fick upp min man från marken och han var oskadad,,  vilken lättnad. Jag vinkade och skrek tack till den gulliga killen. Jag blir så rörd av sån vänlighet och omtanke så jag grät en skvätt när vi kom hem. 


 

Så här snöfritt var det i lördags då min mans bror kom hit. Vi var på väg ner för att hämta elbilen från Hallstahem och jag fotade min man och svågern. Sen ville jag att svågern skulle fota mig och min man för det är så sällan vi är på samma bild. Då kom min svåger med fingret på inspelningsknappen så vi blev inspelade istället..  . Det såg jag inte direkt utan när vi kom hem och det är sånt som händer och vi fick oss ett gott skratt

 

                   


 

Vi hade rätt mycket tid på oss innan julmarknaden startade 12.00 så vi åkte runt med bilen och tog vägen mot Surahammar. Vid infarten från Västerås åkte vi in i en rondell mot Surahammar och där stod en gammal traktor med en tomte vid ratten. Jag som gillar traktorer blev eld och lågor..  


 

Från baksidan

 

                           

                                                                    Prylgrossen


 

Sen åkte vi in på en väg där jag såg denna baklastare som såg så välskött och fin ut. Jag bad min man åka in där så jag fick fota den. Det var en Volvo BM LM 840. För mig är såna här arbetsfordon som konstverk när dom har några år på nacken eller som denna lyser upp som en sol

 

  

       

   

Efter det dök ett hus upp med en rolig skylt upp. Det är ett företag som håller arbetsplatser med kaffe och vatten. På min svågers jobb anlitade dom detta företag under några år. Det heter Koppen Kaffe på jobbet och friskt vatten

 

                animated-cup-image-0010          animated-cup-image-0010           animated-cup-image-0010          animated-cup-image-0010          animated-cup-image-0010          animated-cup-image-0010


 

I Surahammar har dom en en möbelbutik som heter Aders Möbler och ovanför butiken en läcker gammal skylt som borde K-märkas. Jag fotade bara skylten men nån gång nästa år skall vi gå in i butiken och se hur det ser ut. Butiken har funnits sen 1944 

 

 

I dag skall jag sätta mig vid symaskinen och fortsätta lägga upp några byxor jag köpte för rätt länge sen nu. Sen skall jag korta av ärmarna på en blus jag köpte på rea hos Stilmark här i Hallsta för nåt halvår sedan. Jag har inte så lång tid på mig nu för det är inte långt till julafton. Vi skall ju förhoppningsvis hinna med bio i Uppsala med min son också den 20 december. Hoppas ni mina besökare får en härlig början på veckan. Sköt om er och ha det så bra. Kram från Malin

 

     

Härliga Lill Lindfors har varit på TV några gånger på sista tiden och hon är i full gång och jättehäftig person. Här kommer en låt med henne som är en av dom jag gillar bäst. Den har lite dramatik i sig och hon sjunger den så bra.  

 

#Snön #Elbilen #Surahammar #Traktor #Baklastare #Koppen #Aders #Lill

Av Malin wiper - 8 december 2019 15:30

 

Lite fler bilder från julmarknaden på Skantzen i går. Här ser man alla julmarknadsstånd och dom var många. Jag kollade lite och allt var så fint men jag höll mig lite på avstånd för att inte bli frestad. Klicka här för att komma in på förra inlägget

 

                                                             


  

En liten kille på väg in till Tomte källaren..  

 

 

Tomten var också ute trots snöbrist. Han delade ut lite godis till barnen

 

 

Lite längre ner dök vi på en avdelning med massor av granristomtar, kransar och annat. Jag kunde inte fota hela inhängnaden för det var så mycket folk därinne så det blev lite detaljbilder. Dom som har detta marknadsstånd heter Fjällsta Loppis & Hantverk

 

            animated-christmas-wreath-image-0015                      animated-christmas-wreath-image-0015                     animated-christmas-wreath-image-0015

 

  

En tomteflicka i granris

 

 

Detta gulliga och trevliga par är dom som driver Fjällsta Loppis & Hantverk. Det är ett ställe som vi länge tänkt åka till och det blir efter årsskiftet

 

             animated-christmas-tree-decorations-image-0077                                     animated-christmas-tree-decorations-image-0077

 

 

Jag tror dom tillverkat detta fina flaskställ själva. 

 

 

Ett ställe där barn kunde sitta och rita "sin jul". Det grillades korv också plus att man kunde få en kopp kaffe

 

 

På ett ställe såldes jättefina sparkar som jag antar är mer en prydnad för en gård att ställa en lykta på eller nåt annat. Det var svårt att få bra bilder för det var så grått ute i går och inget riktigt ljus på hela dan. Det kommer lite fler bilder så småningom.

 

     

Brett Eldredge med Glow. Rockefeller Center 4 december 2019. Han är en amerikansk countrysångare. låtskrivare och musikproducent. 

 

Önskar er mina kära besökare en fortsatt fin andra advent

 

                                           animated-christmas-tree-image-0314

 


#Skantzen #Källaren #Tomten #Fjällsta #Flaskställ #Sparkar #Brett

Av Malin wiper - 8 december 2019 10:30

 

Vädret var så tråkigt och regnigt i går så bara en timme före innan min mans bror kom hit så kollade vi i appen om Hallstahems elbil var ledig. Vi hyrde den från 11.00-14.00 men vi hade tänkt hyra den i 5 timmar men den var upptagen redan från 14.00 Vi är fortfarande lite ovana vid att inte ha bil längre. När Mr J kom så tog vi en fika hemma hos oss i form av kaffe och smörgåsar. Vi hade köpt en liten färdigkokt julskinka på ICA för 39 kr/kg och den var jättegod. Min man skivade upp den och sen hade vi lite andra pålägg och vörtbröd från Håkans Hembageri. Satt och myste ett tag innan vi åkte ut. 


 

Sen var det då dags att åka ner till Skantzen och uppleva Gammaldags Julmarknad.

 

 

När vi går där på stigen så börjar man få lite julkänsla då man närmade sig marknadsområdet


 

På broräcket hade dom satt upp en banderoll med texten "Julmarknad" och då infann sig ännu mer julkänsla

 

                      animated-christmas-bird-image-0004                                       animated-christmas-bird-image-0004 

 

Här närmar vi oss maknaden och det ser jättefestligt ut när man kommer från baksidan med massor av marknadsstång och ett folkvimmel.       


 

Vi går förbi Slusskontoret. Klicka här för att se när vi fick en privat visning därinne 

 

Det första marknadsståndet vi hamnade vid var Strömsholms Kanalhistoriska förening. Klicka här för att komma in på deras facebook. Vi är ju väldigt förtjusta i kanalerna och slussarna som jag fotat dom 3 år vi bott här. Vi gick med i föreningen och fick då en jättefin Jubileumskalender

 

   

Så här ser kalendern ut och det är fantastiska bilder i den. Bilderna i kalendern är fotade av Mats Andersson och bildtexterna av Anders Berlin. 


 

Här ser ni de tre trevliga personerna som informerade oss om föreningen. Mannen till vänster med tomteluva är Kjell Nordeman. Kvinnan i mitten är Christina Aspenryd och mannen till höger Hans-Ingvar Tidekrans. Det känns jättekul att vara med i föreningen och min man är ju väldigt historieintresserad i och med att han arbetat på Vaggeryds Museiförening i flera år

 

               animated-christmas-decoration-image-0064          animated-christmas-decoration-image-0064            animated-christmas-decoration-image-0064


 
Vi har nu en app som heter On spot story i och med medlemsskapet. Strömsholms Kanal fyller i år 225 år


Jag är lite sent ute på bloggen i dag i och med att vi höll igång så mycket i går. Vi la oss sent och vaknade inte förrens 09.00 Sen har jag arbetat med bilderna och beskurit dom mm. Jag blev jätteglad då jag tittade ut för nu är det en grad kallt och det snöar, hurra!. 

 

Fortsättning följer med bilder från marknaden.........................................


 

  

Nu är det andra advent och jag önskar er alla en härlig dag

 

      

Chris Rea med Driving home for christmas

 

                                     animated-christmas-animal-image-0168


#Elbil #Skantzen #Julmarknad #Slusskontoret #Strömsholms #Kalender #Spot #Chris

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards