Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2019

Av Malin wiper - 12 oktober 2019 14:00


                           

Här följer lite promenadbilder från dagens skörd. Vädret är helt underbart just nu med bara en mild vind, 12 grader varmt och sol som kommer och går. Snart försvinner löven från träden så det gäller att passa på och njuta av alla färger innan dom försvinner. Först tog vi en fika på Hallsta Café & Restaurang och där träffade vi Kristina som vi lärt känna och det blev många samtalsämnen till kaffet. Vi åt samma som vi brukade 

focaccia med ost och skinka.                                               

 

                                                           

                          

 

Nu har dom börjat få balkonger på nybygget som jag följer med min kamera. När allt är klart så skall jag skapa ett bildspel och även filmbilder från bygget 


 

En balkong på nedre botten på ett annat hus låg en fin katt och myste


 

Vi fortsatte in i parken som ligger vid ICA Matkassen och där var bänkarna fulla av höstlöv


 

Ett lok stod där i lekparken och ville ha lekgäster


 

Här har jag tagit plats i loket och känner mig leksugen


 

Min man var också på humör för lite lek och spex. Tur att vi var ensamma där men jag såg några från parkeringen som tittade och säkert undrade vad vi höll på med..  


 

Lekfullheten och barnasinnet hänger med genom hela livet..  


 

Färgerna är så fantastiska nu så man bara njuter av att se sig omkring


 

Sagabion ligger fint till och jag gillar att dom har en fasadmålning på kortsidan

            

 

Jag fick skynda mig upp med kameran för att fota denna veteranbil som plötsligt dök upp. 


   

Ett träd som ser ut som en skulptur

 

  

 

Inne i centrum fick vi sällskap av en helt orädd kaja som jag inte tror är så gammal. 


 

Ännu en bild på kajan som följde oss ända till Cafét 

 

Tråkigt att Ellie Lilja åkte ur Idol i går men hon valde fel låt två veckor i rad tyvärr. Hennes röst är mer lämpad för en annan typ av låtar som hon sjöng i början. Jag zappar för jag står inte ut med att se hela programmet. Nu hoppas jag ni har en fin helg att se fram emot mina härliga besökare

 

                               

 

       

David Lindley med Mercury Blues


#Promenadbilder #Balkonger #Katt #Parken #Lok #Lekfullheten #Veteranbil #Kaja #David

Av Malin wiper - 12 oktober 2019 08:00

      

Här kommer ett bildspel jag skapat med arbetsfordon. Många av dom har jag fotat på gatan ner mot centrum där dom stängt av hela långa gatan för att fixa till den. Jag har tyvärr klantat till det så två av bilderna kommer i repris därför  skall jag gå in på stället där jag skapar bildspel och redigera och sätta ett nytt klipp så fort jag hinner. Måste då även ändra på Youtube

 

    

Ett foto från 2017 på parkeringen utanför Erikslunds Shoppingcenter. Nu var det flera månader sen vi var dit och det känns tråkigt. När vi hyr elbilen så åker vi förbi där på en nostalgirunda och tar en fika på fd stamfiket City Gross/spelbutik som dom nu renoverat så det ser jättefint ut. Klicka här för att se när vi var dit sist. Klicka här för att se när vi fikade på City Gross 2018.  Nu har vi hört att det går en gratisbuss till Erikslunds Shoppingcenter en gång/månad så då passar vi på att åka dit. Bussen går då tillbaka efter 4 timmar

 

                                                                          

 

        

Denna lastbil fotade jag i Huskvarna 2016

 

 

               


                             Clipart Library

      

Ett klipp att njuta av och gå ner i varv. Vi får se vad vi hittar på denna lördag. Ha det bra och sköt om er. 

 


#Bildspel #Lastbil

Av Malin wiper - 11 oktober 2019 17:00

      

Detta är ett arbetsrelaterat klipp som min son skapat på sitt jobb. Min son har filmat, fotat, redigerat bilder och video men denna gång har inte han gjort musiken utan det har en annan kille på hans arbete komponerat. Detta är det andra arbetet han gjort för ett serviceboende. Min sons arbetsplats är Onedotzero. Måste säga attOrions omvårdnadsboende är jättefint. Bra jobbat killar ett superhärligt klipp och musiken passar så bra till  

 

Klicka här för att se ett annat jobb min son har gjort. Han har här också gjort allt utom musiken som hans arbetskamrat Mr K skapat. Nu önskar jag er en festlig fredagskväll

 

           

#Onedotzero #Orion

Av Malin wiper - 11 oktober 2019 12:00

 

    Nordiska museét  

 

På 50 och 60-talet när jag växte upp var det inte vanligt med text eller varumärken på kläderna men det var skillnad mellan Algots ”Texas”-jeans" och de ”riktiga" denimmärkena, LEE, LEVIS och WRANGLER. Allt hängde på lappen vid hällorna på baksidan. 


De reklamprylar som var mest begärliga var nog mackarnas olika nyckelhållare som hade roliga figurer. Kepsar från åkerier, målare, bilverkstäder och dylikt var också eftertraktade.

 

                          

                                             Nellispresenter                       


Under årens lopp har det blivit all viktigare för företag, organisationer och föreningar att synas med text på väskor, pennor, påsar, kläder och många av de prylar vi använder dagligdags. Även politiska, religiösa och humoristiska budskap hamnar på kläder och prylar. En par av våra sportväskor med företagstryck från vår gamla arbetsplats har så hög kvalitet och är så funktionella att vi nästan alltid väljer dessa vid resor.


Det är skönt att kunna se vilka som är personal på affärer, restauranger, bensinstationer mm. Då vet man vem man kan fråga när man behöver information.


Presentreklam med eget tryck på som också fyller en praktisk funktion kan bli mycket eftertraktad och öka den lokala kunskapen om företaget. T-shirts, jackor och andra klädesplagg av hög kvalité höjer statusen på företag och anställda och underlättar rekrytering.
 

      animated-dividing-line-image-0214 

Sökte nyligen efter jackor på nätet och hamnade på Alltryck.se. Blev förvånad av att se omfattningen på verksamheten. Fann en ”favoritjacka” som hette Jacka Clearwater dam. Hade varit roligt att ha en sådan med bloggadressen på.

 

                          

 

Fredag igen och helgen står för dörren. Hoppas ni har nåt bra att se fram emot. Vi ligger lite lågt i helgen för nästa helg blir det mer hektiskt. Vi har fått "Brittsomma" med 11 grader varmt. Det kommer in ytterligare ett inlägg i dag ca 18.00 Ha det bra kära ni som tittar in

 

 

#Presentreklam 

Av Malin wiper - 11 oktober 2019 08:00


           

            Historia tecknat och annat


Nu har ännu en skådespelare dött och det är Roland Janson som föddes i Göteborg han var även dramatiker. Han blev 80 år gammal. Jag har följt honom i många serier, filmer och teaterstycken och tycker han hade en härlig röst och var en bra skådespelare. Klicka här för att se allt som Roland Jansson medverkat i

 

                                                                        

                     Thomann                                                    

 

Han började som bland annat verkstadsarbetare och stensättarhantlangare vid spårvägen, och har även varit tränare för Proletären FF. Han kom i kontakt med teaterns och filmens värld när författaren Lasse Strömstedt uppmärksammade honom som lagledare vid en fotbollsmatch och därefter erbjöd honom en roll i TV-filmen Det löser sig från 1976. Han har därefter verkat som skådespelare och pjäsförfattare där en röd tråd har varit att skildra samhället ur ett underklassperspektiv. Roland Janson har varit knuten till Folkteatern i Göteborg, man har även gästspelat vid andra scener som Dramaten. Han är för den bredare allmänheten mest känd för rollen som Gösta i Sällskapsresan

 

     

Roland Janson i scener från Sällskapsresan.  

 

                           Rest In Peace Roland Jansonanimated-film-camera-image-0029





Önskar er en skön fredag i filmens och njutningens tecken..  

 

 

#Roland #Sällskapsresan

Av Malin wiper - 10 oktober 2019 13:45

 

Min man och jag promenerade ner till centrum i regnet och där skiljdes vi åt för min man gick till Vårdcentralen för att ta waranprov. Jag la in några rader på lotto och gick sen in på Apoteket Hjärtat en tur och där är dom så hjälpsamma när dom ser att man står och funderar på vad man är ute efter. Sen möttes Mr T och jag igen och gick omkring i centrum och kollade runt lite. 


  

Helt plötsligt uppenbarade sig en supertrevlig, spirituell och glad kvinna med sin hund Ylva som är 8 år av rasen  Jämthund. Det är alltid roligt att fota hundar för man kommer i samtal med hundägarna och blir stående ett tag och man blir så upplyft och positiv av sånt. Klicka här för att läsa lite mer om Jämthund

 

                                                                            Fyndtorget.se    

                                               

 

Ylva var superfin och så snäll så vi kunde inte slita oss så det var tur att  matte var lika pratglad som oss

 

             animated-dog-image-0164                           animated-dog-image-0164                        animated-dog-image-0164                                    


  

Det tog ett tag innan jag fick bra bilder för hundar har energi och reagerar på allt dom ser



                            animated-dog-image-0503                    animated-dog-image-0503                     animated-dog-image-0503                     animated-dog-image-0503


  

 

Sen dök det upp en man som kvinnan kände och Ylva kände igen honom direkt. Hon bara myste då hon blev kliad och klappad på. Klicka här för att se en Jämthund leka i snön 


 

Han hade med sig hundmat i en plastpåse i fickan och det visste Ylva om sen förut så hon blev helt lyrisk. Jag skall köpa lite hunmat också att ha med mig i fickan eller väskan för jag/vi träffar ofta på hundar lite överallt

 

                                      


                                                                                  Simbi

 

Hon fick verkligen mycket uppmärksamhet och vi var fler som kom och klappade henne så det blev lite samtal om lite av varje. Tack för att jag fick fota din fina hund..  


     

Sen var det dags för min mans läkarbesök och jag gick då in på ICA Matkassen och handlade lite. Läkaren blev så förvånad för han har haft 3 patienter som kommit in med samma utslag på armen som min man har. Han trodde att Mr T blivit stucken av nåt i sommar som sen har blossat upp men det kan även vara nåt han ätit och reagerat på. Han fick en allergitablett Desloratadine Sandoz som skall tas tills vidare. Sen skall ha smörja sig med cortison. Läkaren skulle konferera med andra läkare och därför skall min man komma på återbesök. 

 

                    animated-doctor-image-0057                               animated-doctor-image-0057

 

I dag är luften så skön att andas och det är vindstilla så jag mår mycket bättre och min mage har lugnat ner sig. Då är det gott att leva.

 

     

Vad passar väl inte bättre då än Olle Adolphson med "Nu är det gott att leva". Olle Adolphson föddes i Stockholm och han dog 2004 i en ålder av 70 år. Han var en svensk visdiktare, vissångare och gitarrist. Han har en sån fin röst. Önskar er en fortsatt fin torsdag..  

 

#Jämthund #Kliad #Läkarbesök #Olle

Av Malin wiper - 10 oktober 2019 07:49


    

God morgon mina besökare hoppas ni haft en sömnrik natt. I går var vi inte utanför dörren och såna dagar behövs också. Nu har vi 7 grader varmt och vindstilla men ingen sol än så länge. Min man skall till Vårdcentralen för att ta Waranprov och han har även ringt till Vårdcentralen för han har fått utslag på en arm och lite på ryggen som inte läker fast han använt sig av Cortison och hudkräm. Han har ju så många mediciner och ibland byts dom ut till andra fabrikat och då kan det kanske uppstå nåt. Lika bra att kolla upp. 


                          

 

Nu har jag äntligen fått tag på en parfymfri hårinpackning (hårmask). Den är köpt på Cocobana tyvärr ärden lite dyr men det är bättre än som jag gjort köpt på mig massor som jag sen inte har kunnat använda. En sån här burk räcker ett tag och när jag skruvade av lockat så fanns det ingen lukt alls och det känns fantastiskt. En bloggvän till mig har samma problem med doftallérgi så hon vet hur det känns.

 

                                                      

 

Klicka här för att se vilka produkter jag köpt förut som nu bara ligger där och skräpar. En har jag inte använt alls så den kan jag ge bort men två stycken av hårinpackningar har jag använt en gång bara. Dom burkarna räcker många gånger till men vet inte om nån vill ha dom.


 

Hittade till slut även värmeskydd för hår utan parfym men det är inte många produkter som är parfymfria. Denna är frå DS. Den har bara en liten svag spritlukt och den försvinner när den kommer i håret och man har stylat. Nu slipper jag slänga pengarna i sjön och köpa grisen i säcken. Jag har även funderat på att använda hårrullar istället och har köpt några självhäftande för att testa så man slipper plattång.

 

                                 

 

Läste på Aftonbladet i går att riksdagsledamoter får höjd lön fast vi går mot en lågkonjunktur. Inte får vi som har det sämst nån höjning nej det blir nog vi som får betala notan. Jag blir så arg och bitter när jag tänker på att min pension blev så låg på grund av att jag blev sjuk före pensionen, Kan man rå för att man blir sjuk?, tydligen är det så när man blir straffad. Jag hade inte klarat mig om jag inte hade min man så vi kan dela på allt trots att jag arbetat heltid i hela mitt liv . Det går att skriva mycket ang detta men jag får nog avsluta här.  Ha nu en så bekymmersfri dag ni kan mina kära besökare. Tack för att ni tittade in, det glädjer mig mycket 

 

                                   

       

Hittade ett annat klipp med Görel Crona med en låt som heter Aldrig förr. Lite dålig kvalitet men man hör ändå hennes känsla. Jag har inte fått ur känslan än efter hennes teater och monolog i tisdags. 

 

#Waranprov #Hårinpackning #Värmeskydd #Riksdagsledamoter #Görel

Av Malin wiper - 9 oktober 2019 12:30

 

Det är inte så ofta vi är ute på kvällen men i går blev det av och här är vi framme vid Sagabiografen. Vi var där för att se Görel Crona i Selma Lagerlöfs samlade vrede som teater, musik och monolog. Jag har alltid gillat henne och har nyss haft inne en låt från en skiva hon spelade in för ett antal år sedan. Jag tog fler bilder inne i foajen men dom blev så dåliga för jag hade behövat ha mer ljus än blixten. Vi träffade två kvinnor som hälsade oss välkomna och dom var supertrevliga. Det visade sig att dom även var biovärdar. Tack till Teaterföreningen som anordnade detta evenemang det betyder mycket med en levande bio där man även numera kan få se både teater och musik.

 

                                  


                                                            The Home Depot 

  

På scenen fanns edast två pallar och en klädhängare. På klädhängarna fanns rekvisita såsom hattar, jackor mm och på golvet stod en väska. På den höga pallen en docka, skor och lite annat. Biosalongen borde vara fullsatt men tyvärr så var vi bara ca 50 st så vi fick gå och sätta oss längst fram mot scenen. Annars brukar Görel Crona spela för fulla hus. I dag 9 oktober framträder hon på Västmanlands Teatercaféet Västerås med stycket Shakespeares dotter. Det kostar 200 kr och då ingår en soppa men det är tydligen utsålt               

 

 

Sen kom hon då in på scenen och hon hade en otrolig närvaro, utstrålning och publikkontakt. Jag satt där med gåshud och kom mig knappt för med att fota utan ville njuta av föreställningen. Den gav både skratt, sorg och intim kunskap om Selma Lagerlöfs liv. Görel Crona i sin rolltolkning var otroligt expressiv och jag blev så påverkad emellanåt så tårar dök upp i ögonvrån, dessutom har hon en fantastiskt fin röst och hon avslutade med en vacker sång som jag önskat att jag filmat. Både min man och jag njöt av föreställningen så det blev jättelyckat.

 

 

Här har hon bytt om och föreställer Selma Lagerlöf lite äldre då hon flyttat tillbaka till Mårbacka. Teaterstycket handlar mycket om att Selma levde i en tid då kvinnor fick kämpa för att som hon kunna bli en erkänd författare. Hennes vrede mot orättvisorna var ernorm. Föreställningen måste ses live för den kryper under skinnet så man måste ha livekontakt. Man fick följa henne från barn till äldre

 

  

Jag glömde fråga om jag fick filma.  Därför blev det bara en liten snutt för att ni skall få se lite i alla fall. Görel Crona föddes i Stockholm och hon är en svensk regissör, skådespelare och sångare. Hon fick sitt genombrott med rollen som Ylva i TV-serien Varuhuset. Klicka här för att se allt hon medverkat i

 

                    

 

 

Efter föreställning kom en man upp med blommor till henne

 

 

Här ser ni honom och han har förut haft ett Café bakom Centrumhuset i Hallsta. Vi var där och fikade ett antal gånger. Jag ger föreställningen högsta betyg för den påverkade mig på alla plan och Görel Crona var magisk i rollen som Selma Lagerlöf. Klicka här för att komma in på Selma-Lagerlöf-sällskapet

                                            

 

 

 

Jag ville ju naturligtvis ha hennes autograf och även berömma hennes insats. Tyvärr blev bilden inte bra jag skulle ha bett henne komma ut i korridoren men fick hjärnsläpp. Det gick till så att efter föreställningen stövlade jag upp på scenen och kikade bakom ridån och såg en dörr som stod på glänt och det lyste därifrån. Knackade på och hörde en Görel Crona ropa: kom in!. Jag gick in och där stod hon i dörren till sin loge och log så fint. Hon var supertrevlig. Jag såg hennes man också i logen och han heter Henrik von Koch och är Copywriter. Han hjälpte till med rekvisitan och annat 

 

                      

  

Så här ser Görel Cronas autograf ut. Trots att jag testade kulspetspennan hemma så funkade den inte riktigt när hon skrev mitt namn men det gör inget för det viktiga är att jag fick hennes autograf. Sen vandrade vi hem i kvällsmörkret och var så nöjda och lyckliga och det var så vindstilla och vackert ute. 

 

       

Ett klipp från Selmas Samlade Vrede där man hör Görel Crona i en monolog till musik av Duo Cantilena 

 

Jag vaknade utan magbesvär och skall gå på diet ett tag men att uppleva saker gör att man mår bättre. Jag har gått och oroat mig för saker och det påverkar magen. Jag tar det lite lugnt i dag men ut måste jag för nu är det mycket spring i benen. Jag känner mig uppfylld efter gårdagens äventyr. Sen har vi ju hyrbilen nästa helg så det känns helt underbart. Jag ser att det regnat i natt men det är 3 grader varmt. 

 

                              Ha en fin dag "In the spotlights" animated-spotlight-image-0002              

 

 

 #Sagabiografen #Görel #Rekvisita #Selma #Autograf #Duo

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards