Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2019

Av Malin wiper - 24 oktober 2019 07:15

  

Vi fortsatte sen vår färd i går mot västerås på den lilla vägen med elbilen från Hallstahem


  

Vi hamnade vid vägkanten där vi såg dessa två hästar stå och kramas


  

Dom var nyfikna på oss så dom kom fram och kollade

 

 

Sen gick den andra iväg

 

               animated-horse-image-0199               animated-horse-image-0199                animated-horse-image-0199               animated-horse-image-0199


 

Plötsligt böjde den benen för att kunna ligga på marken


 

Så här såg det ut sen


 

Så mysigt


 

Helt utslagen. Jag ångrar att jag inte filmade från början för hästarna hoppade omkring och var helt vilda ett tag så det hade blivit ett suveränt klipp. 

 

     

The Rolling Stones feat Florence Welch med Wild Horses. Florence Welch är en engelsk musiker och singer-songwriter. Hon är mest känd för att vara sångerska i Florence and the Machine 


  

Efter detta så for vi vidare med elbilen från Hallstahams bilpool mot Erikslund och sen Västerås. Ha nu en fin tosdag så här inför en ny helg igen. Tiden bara rusar iväg och på butikerna dignar det redan av julsaker. I dag skall vi bara ta några promenader och städa och fixa lite hemma. Längtar tills nästa gång vi skall hyra bilen.

 

                                        


                                                                         e-ville.com

 

#Vägen #Hästar #Rolling #Florence 

Av Malin wiper - 23 oktober 2019 18:00

  

Elbilen från Hallstahems elbilspool som vi hyrde i dag. Vi njöt som bara den och utfärden blev väldigt lyckad. Bilen går suveränt bra och den är bekväm att sitta i så jag behöver ingen dyna för ländryggen. Gott om plats för ben och baken..  . Vi är så superglada att dom startat denna bilpool och priserna är mycket lägre än att hyra från andra ställen. Vi törs inte köp nån ny bil än då vi haft sån otur med den sista bilen så vi hyr än så länge. 


 

Vi åkte in på en mindre väg mot Västerås och där var det magiskt vackert


 

Min man bromsade in då han såg dessa råddjur och jag drog ner rutan och fotade medans dom stod blixtstilla. Dom var så söta så jag blev väldigt rörd och att få se dom på så nära håll är en ynnest

 

                     animated-deer-image-0029                   animated-deer-image-0029                    animated-deer-image-0029


 

Sen for vi vidare på den lilla vägen och njöt av höstens alla färger


 

Mellan träden från vägen såg vi ett arbetsfordon för skogsavverkning som jag försökte fånga på bild mellan trädstammarna


 

En traktor fick jag också på linsen. Klicka här för att se lite traktorer jag fotade 2014. 

 

       

 

Vackert läge på det vita huset

 

          animated-tree-image-0102


   

Ytterligare några arbetsfordon


 

Det röda huset längst bort hade massor av solpaneler

 

                      animated-tree-image-0108                     animated-tree-image-0108                     animated-tree-image-0108                     animated-tree-image-0108


     

Autumn Leaes så så vackert spelat på gitarr med Yenne Lee. Ha det bra och njut av kvällen

 

                   

                    Cgtrader             



#Elbilspool #Väg #Råddjur #Arbetsfordon #Traktor #Yenne

Av Malin wiper - 23 oktober 2019 13:30

 

Den andra filmen som min son hade med sig var Kursk. Det är en action, drama, history från 2018. För regin står Thomas Vinterberg och i rollerna ser man: Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Peter Simonischek, August Diehl, Max von Sydow, Colin Firth, Bjarne Henriksen mfl 

 

                           

                                       Sparta System             

 

Handlingen

 

Dramatisering av katastrofen som hände ubåten K-141 Kursk och den statliga försumlighet som följde år 2000. Medan sjömännen kämpade för sin överlevnad, utövade deras familjer en desperat kamp mot politiska hinder och omöjliga odds för att rädda sina älskade.

 

Recension


Denna film är en riktig nagelbitare så spännande så jag måste blunda ibland. Den var otäckt realistisk och man kände sig lite klaustrofobisk av scenerna inne i ubåten då katastrofen var ett faktum. Bra regi och suveräna skådespelare rakt igenom. Max von Sydow spelade en kallhamrad typ och hans order gjorde att räddningsarbetet blev fördröjt men jag vill inte berätta mer för den måste ses. 

 

Jag ger filmen 4 ubåtar i betyg av 5 möjliga

animated-submarine-image-0002  animated-submarine-image-0002  animated-submarine-image-0002  animated-submarine-image-0002   

     

Trailern till filmen

 

Dom 5 timmarna vi hade elbilen från Hallstahems Bilpool  i dag gick rätt snabbt men vi hann med att göra det vi skulle ändå. Vi är så nöjda med hyrbilen och det kommer bilder från utflykten i kommande inlägg. Vi hade otroligt tur med vädret för det har varit vindstilla, soligt och lagomt kallt. Helt enkelt jättevackert ute. Nu är vi trötta men nöjda och lever på detta ett tag tills nästa gång vi hyr. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag.

 

                                   

 

 

#Kursk #Thomas #Bilpool

Av Malin wiper - 23 oktober 2019 07:30

 

När vi varit hemma hos oss ett tag i lördags och både ätit och sett en film så åkte vi iväg och såg oss omkring i Hallsta. Det var inget fotoväder men lite bilder lyckades jag ta i alla fall. Ville inte få in vatten i kameran. Hallstahems Bilpool


      

Min son och jag då vi står bredvid en sluss i Hallsta som han inte sett. Annars har vi åkt omkring och visat det mesta dessa 2,5 år vi bott här. Vår lilla familj hade en härlig helg

 

            animated-tree-image-0063                                          animated-tree-image-0063

 

 

Framför slussen stod två unga killar och en av dom flugfiskade. Min man sa att killen var mycket skicklig på att kasta. Han hade full kontroll

 

                                         animated-fishing-image-0105

 

  

 

Kung Karls slussar. Vi brukar ta med oss fika på sommaren hit men då har vi suttit bakom bryggorna på gräsmattan framför campingen. Nästa år skall vi sitta på bryggan istället och titta ut över kanalen med hopp om att få se en slussöppning och lite båtar som liggar förtöjda vid bryggan

 

Det har känts som hösten haft starkare färger i år för man blir helt betagen 

 

 

Vi tog även en tur till Surahammar och där finns ett MC-Museum som heter Gyllene Hjulet. Vi har åkt förbi en gång förut och tänkte gå in men då var det så mycket folk där så vi passar på en annan gång istället fast nu är det stängt för säsongen så vi får gå dit nästa år. 

 

       

 

Detta såg vi vid Bruksområdet Surahammar. Jag skall fota mer där då vädret är bättre och vi kan hyra bil igen

 

 

Jag fick fota allt från bilfönstret eftersom det regnade för mycket. Detta är också området kring Bruksområdet i Surahammar. På lördagen så bjöd min son på mat ute men jag fick inga bra bilder och det var så mycket folk där. Vi åt buffé, kaffe med kaka och friterad banan med glass. Allt ingick för 105 kr/person.

 

 

Jag fick i alla fall en bild och det på friterad banan med glass. Glassen kändes hemgjord och var supergod även friterade bananen. Stället heter Wok & Go och ligger på Erikslund. Min son bjöd oss på maten. . På kvällen åt vi lite blandat och ostbricka till filmerna vi såg.   

 

     

Vackra höstbilder till musik av Ennio Morricone. En av mina favoritkompositörer. Stycket heter Le vent, le cri

 

                         animated-car-image-0147                                              animated-car-image-0147 

                         

Vi fick spader i går så vi har hyrt elbilen igen tills i dag och det i 5 timmar och det kostar endast 275 kr. Vi skall åka runt så jag får fota och även passa på att göra lite annat men vi skall spara in på fika och bara unna oss detta högst en gång/vecka, nu är det ju snart jul också så man måste tänka ekonomi. Önskar er en härlig onsdag mina besökare. Tack för att ni tittar in till mig det glädjer mig mycket.



#Sluss #Flugfiskade #Gyllene #Bruksområdet #Wok #Ennio

Av Malin wiper - 22 oktober 2019 18:00


                      

 

Jag vill tipsa om denna potatis som heter Amandine och kommer från Östra Fornås Lantbruk. Den är jättegod att steka och krydda upp. Väldigt bra kvalitet och smak och vi har köpt den på ICA och Matpiraten men den finns säkert på fler ställen också. 


 

Vi använder oss av den varje gång vi äter falukorv med stekt ägg. Så här fin blir potatisen när man kokat den och sen skivar och steker den. Min man kryddar potatisen med citronpeppar och på slutet av sekningen smular han på lite timjan, den blir supergod. När det gäller senapen så väljer vi  Johnny´s

 

                             


                                                                Banggood
 

Dom gånger vi äter korv så köper vi ICA:s extra fina falukorv som har 71% kötthalt. Den är jättegod och man känner aldrig några sener och brosk i denna korv. Annars äter vi mycket vegetarisk mat numera

 

                       

                                            Benchmade

 

Min man köpte en burk Pesto på Matpiraten en dag och det är Paolos Pesto. På Matpiraten kostade den bara 15 kr/burk. På Coop kostar den 31,95. Det är alltså Paolo Roberto som står för peston. Min man tyckte peston var fruktig, mild, blommig och inga beska otrevliga toner utan han tyckte den var jättegod. Det är verkligen en fördel att ha fått hit Matpiraten som även finns i Katrineholm

 

    

Paolo Conte med Via con me. Han är en Italiensk sångare, pianist och kompositör och advokat. Han är mest känd för sin korniga, resonanta röst. Paolos kompositioner är framkallade av italienska och medelhavsljud, liksom av jazzmusik och sydamerikanska atmosfärer. 


                                           

Detta är ett rött vin som vi hade på vårt barbrod. Min son tyckte det var jättegott, smakrikt men ändå milt. Det heter Adobe Reserva Malbec och det är ekologiskt och har på Systemet nr 2520. Alkoholhalten är 13,5

 

                                


                                                    DHgate.com

 

Njut av kvällen och ha det så bra mina kära bloggbesökare

 

 

#Amandine #Falukorv #Pesto #Conte #Vin 

Av Malin wiper - 22 oktober 2019 13:00

 

Bild från Attefallsverket

 

När man är ute på Youtube och surfar runt så ser man hur mycket kreativitet det finns hos oss människor. Jag tittar ofta på husbils, van-byggen, ”compact living” och ”tiny house”. Alla dessa prylar som fyller våra liv och tar upp vår tid hamnar oftast i en låda eller garderob. Varje gång vi rensar ut upplever vi befrielse och mår bättre. Det är ju egentligen upplevelser som man längtar efter och jag önskar man förstått detta redan från unga år. Musik, teater, naturen och möten med människor.

 

                       animated-dividing-line-image-0168

 

Här i Sverige är det en hel del som flyttat in i sina sommarstugor eller sina husbilar/husvagnar för att bo året runt. Man gör sig av med de onödiga prylar man samlat på sig och njuter av ett enklare liv. För en del räcker det något i storlek av en Friggebod medan andra trivs bättre med lite större utrymme kanske i storlek av ett Attefallshus. Det har tagits fram många modeller av dessa och att köpa Attefallshus att bo i kan nog vara intressant för de som har en lämplig tomt för detta.

 

 animated-camper-and-rv-image-0020                                 animated-camper-and-rv-image-0020 

Man kan anpassa huset så att det uppfyller de behov man har och använda sig av mång-funktionella möbler och innovativa förvaringslösningar. Många av de idéer som ”tiny house” rörelsen visar på Youtube kan helt klart användas för Attefallshus. HÄR är en visning av ett pars ”tiny house” som visar hur man kan anpassa efter behov. HÄR är en annan  Ett Attefallshus som jag gillar är DETTASpeciellt varianten med trappa till loftet.


Ha det så bra mina kära besökare.   

 

 #Attefallshus

Av Malin wiper - 22 oktober 2019 08:00

 

Min son hade med sig tre filmer som vi skulle se i lördags och detta är en av dom. Den heter Ocean´s 8 och är från 2018. Det är en action, comedy, crime i regi av Gary Ross. I rollerna ser vi: Sandra Bullock, Deidre Goodwin, Daniella Rabbani, Gemma Forbes, Francesca Calo, Cate Blanchett, Midori Francis, Elliot Gould, Griffin Dunne mfl

 

                   

 

Handlingen

 

Fem år, åtta månader och tolv dagar. Så länge har Debbie Ocean planerat sitt livs största stöt. Hon vet vad som krävs ett team med de bästa i sin klass, med sin partner-in-crime Lou i spetsen. Bytet: 150 miljoner dollar i diamanter som kommer bäras av den världsberömda skådespelerskan Daphne Kluger vid årets största händelse – Met-galan. Planen är idiotsäker, men allt behöver gå felfritt om gänget ska lyckas komma undan med blinget.

 

Recension

 

Jag blev glatt överraskad av filmen för jag brukar inte gilla Sandra Bullock men i denna film hade hon fått en lite mer seriös roll som passade henne jättebra. Ett gäng smarta kvinnor slår sig ihop för att göra en stor dimantstöld och alla gör sina roller rättvisa. Såna här eleganta rånarfilmer har man mest sett med män förut men nu är det ett gäng begåvade skärpta kvinnor som gör samma sak och det blir väldigt bra. Det är inget fnitter, yta och fånigheter som annars brukar pådyvlas kvinnor i filmer. Den var rafflande, elegant, smart och njutbar. Som Stickan skulle ha sagt "Lysande" med ett överraskande slut. 

 

Den får 4 diamanter av mig i betyg av 5 möjliga

 

animated-diamond-and-gem-image-0004animated-diamond-and-gem-image-0004animated-diamond-and-gem-image-0004animated-diamond-and-gem-image-0004 

 

      

Trailern till filmen. 

                

              

Jag önskar er en gnistrande och glimmande vacker tisdag 

 


#Ocean´s #Gary

Av Malin wiper - 21 oktober 2019 14:30

 

Här följer lite mer bilder från Mel's Garage i Enköping. Jag tog rätt mycket så jag får använda mig av dom som blir över senare. Detta är en mörkröd PONTIAC FIREBIRD från 1969. Den stod där och glänste så vackert


 

Ytterligare en mörkröd skönhet i form av en Ford Mustang från 1971

 

                   

                                                                        Ford  

  

Ännu nåt nytt som inte fanns där förra gången. Ett glasskåp med lite saker man kan köpa med sig. Ett jättesnyggt underskåp från ca 1950-1960-talet gissar jag på

 

                  animated-petrol-pump-image-0007                                             animated-petrol-pump-image-0007

 

Första gången vi var till Mel's Garage låg det i Fjärdhundra och det var 2015. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev då. Sen flyttade dom till Enköping. Klicka  här för att se när vi var till Mel's Garage 2017. Klicka här för att se lite fler bilder från 2017

 

 

Lång grön Pontiac kombi

 

                               


 

 

Kul retrodetaljer får man se mycket av hos Mel's. När jag ser skylten Route 66 så tänker jag alltid på The Rolling Stones

 

      

Vad passar väl inte bättre då än att sätta in just denna låt Route 66 med The Rolling Stones. Här en gammal version med slitet klipp och det passar bra in också 

 

 

En gammal häftig resväska stod på ett ställe och livade upp

 

 

En CHEVROLET från 1958 fanns också att lägga sin blick på

 

 

Lejongul CHRYSLER från 1973                               

                                                                              

En röd CHEVROLET från 1957

 

                                      


                                                                                                  Inspiri.se 

    

En detaljbild på en annan röd bil. 

 

 

Det finns såna här små fika-möbelgrupper också. Mel's Garage är verkligen ett sevärt ställe där man  kan njuta av gamla veteranbilar i toppskick. Bra café med fint kaffebröd, smörgåsar mm. Trevlig personal och skön luft i hela lokalen som gör att man mår bra. På sommaren kan man sitta ute och fika och dom har event emellanåt. Nu är jag så slö så det blir inte nåt gjort i dag annat än inomhus. Skönt med en vilodag när man haft en uppleveslerik helg. Ha nu en fortsatt fin dag kära besökare

 

                                


                                                                           Cellbes 



#Mel's #Ford #Glasskåp #Rolling #Resväska

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards