Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2019

Doftallérgi och The Beatles Abbey Road

Av Malin wiper - 6 oktober 2019 09:45

 

Hallå där! hoppas ni har det bra och har sovit gott. Vi kom upp lite sent och sen skulle vi duscha så det lär dröja innan vi kommer ut i dag. Vi har haft toppenväder i många dagar nu men nu ser det lite regngrått ut. Jag är lite orolig för min doftallérgi har nått högre höjder i och med bussåkandet. Jag har ju ett otroligt bra luktsinne också på gott och ont. Fast dom som använder såna parfymer kan bli lika skadade på sikt och även miljön.


Klicka här för att läsa om doftöverkänslighet. Det finns tydligen inget läkemedel mot sånt utan man måste undvika dofter men det går ju inte alltid. Klicka här för att läsa om att parfymallérgi ökar för det finns ju i dom flesta produkter. Tur ändå att det finns ett antal produkter utan parfym och andra onödiga ingredienser.  

 

    

 

På tal om detta så har jag börjat med hårinpackningar istället för balsam för jag har så torrt hår i och med att jag har lite lockigt hår. Min man hittade en inpackning som han skickade efter åt mig och sa att den var parfymfri men det verkar inte så för det står inte på burken men när jag luktade på den så var inte lukten så stark så jag skall testa på håret i dag. Om det är nån som har nåt tips av er läsare på parfymfri hårmask eller värmeskydd så får ni gärna lägga in en kommentar. Hårmasken ovan är köpt hos Cocopanda och är Wella Invigo och kostade 141 kr men i vanliga fall 189 kr. 

 

                                   


                                                                            Länna möbler 

 

Jag har även köpt denna på ICA och den funkar rätt bra men men bäst är parfymfritt. Det är Lóreal Elvital. Jag använder upp dessa två burkar för att testa och sen skall jag söka vidare på nätet och fråga runt lite. Förstår inte varför det måste vara så parfymerat som det mesta är nu?. 

 

 

Här är en som jag inte tålde alls utan fick tvätta bort direkt. Lóreal Paris Elvital Anti-Breakage. Den är säkert bra men det är nåt med lukten som gör mig både hes, hostig, kliande ögon och snuvig. Jag håller på att bli ruinerad av detta med att hitta rätt och har fått ge bort massor av medel som jag inte kunnat använda. Ibland räcker det med att lukta. Jag är ju ryggtestad och det är bara vissa parfymer jag reagerar på sa dom men det har som sagt blivit sämre sen jag började åka buss. Det går ju även tåg härifrån så jag skall testa nångång att åka tåg för då kan man byta plats och även gå omkring  för att undvika lukter. När det gäller hudvård så har jag hittat bra produkter som är parfymfria som jag håller mig till bland annat L 300 som finns på Apotek Hjärtat. Nattkrämen är fantastiskt behaglig och den har jag använt i flera år

 

Nu blev det mycket av detta så jag avslutar med att önska er en vilsam och skön söndag 

 

      

The Beatles med Something som är en av låtarna på Abbey Road. Nu är Abbey Road listetta igen efter 49 år wow!. Klicka här för att läsa om detta. 

 

     

 

#Regngrått #Doftallérgi #Hårmasken #Lóreal #Nattkräm #Abbey

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

6 oktober 2019 13:34

Så jobbigt det måste vara att ha doftallergi!
Jag har det inte men reagerar starkt när man träffar någon som doftar/luktar som en parfymbutik. Det händer och ofta på flygplatser. Förstår inte hur de står ut själva med "odören" :). Det blir bara för mycket emellanåt.
Har du försökt med naturnära produkter? Kanske någon ekologisk handel eller hälsobutik har något som passar dig bra? Det finns ju en del fina /dessvärre ofta lite dyrare/ produkter men som oftast är väldigt dryga. Här hos oss använder vi parfymfritt, tvål, schampoo, tvättmedel osv men det är inte helt lätt alla gånger att hitta det man söker. Och när vi hittar det så köper vi på oss ett större lager. Lycka till Malin! <3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

7 oktober 2019 08:07

Det är kämpigt och det har blivit så mycket värre. Det verkar som dofterna blivit fler och jobbigare för andningsorganen. Jag har för mig att hälsokost och liknande butiker inte har hårinpackningar eller värmeskydd.

Inte ens apoteket har parfymfritt i allt. Bra tips ändå för jag skall gå ut och kolla på nätet eller då jag är ute i Västerås så tack snälla du

Vad bra att ni använder parfymfritt vad gäller shampoo och annat. Sånt är lättare att få tag på

Vi gör som ni köper på oss ett lager

Tack för din härliga kommentar

Ha en skön början på veckan
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards