Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2019

Av Malin wiper - 2 september 2019 18:45

 

Snyggt dekorerat i en gammal resväska hos Åsby Floristen. Jag har fotat väskan förut men då stod den på golvet. Jag fotade lite då jag var dit i går men är inte nöjd med bilderna. I morgon är jag lite upptagen ett antal timmar så jag återkommer senare på dan med inlägg om jag hinner. Väskan passar bra till ett nostalgiinlägg som detta är

 

                                    

      

På tal om resväska så passar det bra nu med gruppen Traveling Wilburys. Det är så trist att så många av medlemmarna gått ur tiden men det går ju inte att stoppa tidens framrusande tåg. Dom var supergruppen som höll igång från 1988-1990 så det var en kort period men så mycket dom hann med. Klicka här för att läsa lite mer. Bob Dylan och Jeff Lynne är dom som finns kvar i livet. 

 

                            

 

 

Uteplatsen hos Carlsson på Kajen

 

       

Jag fick höra att Carlsson på Kajen skall lägga ner efter 12 år och det känns tråkigt. Björn Carlsson har så många andra ställen han driver så det blir nog för mycket. Klicka här för att läsa mer om detta. Jag kommer aldrig glömma när vi var dit och såg Linda Gayle Lewis (Bilden ovan) för det var en höjdare. Björn Carlsson är även musiker. Nu har vi inte kunnat åka dit i och med att bilen gick ur tiden.

 

 

Linda Gayle Lewis autograf som jag tog innan dom började spela, jag har även en signerad CD. Hon var otroligt bra och det svängde rejält. Även musikerna var fullfjädrade

 

                        

                                                   Parker 

             

Björn Carlsson              Linda Gaye Lewis              Personal fixar maten     En i bandet

 

Klicka på bilderna så blir dom större. Detta är bara några av bilerna jag tog den kvällen

 

       

Här kommer ett av klippen jag spelade in från Carlsson på Kajen. Klicka här för att se ett annat av mina filmklipp. Klicka här för att se en häftig bil jag fotade på deras parkering 

 

                            Önskar er en mysig kväll.. animated-music-note-image-0041

 


#Åsby #Resväska #Traveling #Carlsson #Linda

Av Malin wiper - 2 september 2019 12:00

 

På en av våra promenader besökte vi L-E Golv AB. Dom hade sina lokaler på ett annat ställe förut men flyttade för nåt år sedan till dom nya som ni ser på bilden. frächt, fint, bra utbud och bra bemötande 


  

Mattan vi hade med oss från förra lägenheten är utsliten så vi tittade mattor som var på metervara och det fanns rätt mycket av dom. När jag såg dom röda såg jag framför oss "Röda mattan" i vår hall men min man var först inte intresserad men han ändrade sig och vi föll för mattan till vänster med en lite mörkare röd rand. Jag tänker ju på film eftersom jag älskar film och bloggen heter "Öppen Ridå". Vi sparar in en del nu när vi inte åker till Västerås så ofta så vi skall fundera på detta med den röda mattan. Min fantasi och  går igång när jag tänker på röda mattan.

 

                                   


Tänker på såna här Entréstolpar som brukar finnas utanför dansställen, restauranger mm. En sån skulle vara rolig att ha i hallen. Man ställer den på sidan mot en vägg i vardagslag men sen när man får besök så ställer man den innanför dörren och skojar lite med dom som kommer. Öppnar den och släpper in folk.. . Klicka här för att se olika färger på rep till entréstolpar. Dom är väldigt dyra att köpa men man kan nog göra en sån själv

 

    

 

Snygga plastmattor och lite annat


 

Vi gillade dessa två mattor till vänster också


 

Denna gillade vi också men den röda känns mer och mer rätt för hallen behöver nåt färgstarkt och sen när vi tapetserat om den så blir det perfekt och vi har redan tapeter till hallen som vi köpte när vi flyttade in. Förra hallen gick att möblera men denna är full av garderober. Den storleken och längden vi behöver går på ca 600 kr. 


 

En del av all mattmetervara som fanns där


Två stycken barnmattor till barnrum. Under lite vanliga mattor till Vardagsrum

 

       

      

Flygande mattan 


 

Runda mattor i olika storlekar

 

                       animated-black-and-white-image-0224               animated-black-and-white-image-0224                animated-black-and-white-image-0224               animated-black-and-white-image-0224


 

Dom hade även massor av badrumsmattor

 

                            


                                                                                                         Zazzle 

 

Badrumsmattor på metervara. En sån hade vi i vårt förra badrum


 

Rolig dörrmatta med kattmotiv. Ska vi ta en selfie..  


  

Även en med en hund som motiv

 

             

                via GIPHY

I dag har vi varit ute i centrum och fixat en sak för en som fyller jämna år 5 september. Vi är ute i sista minuten men allt är klart nu. Vi delade på en Focaccia på hallsta Café och då träffade vi Kristina som vi lärt känna här i samhället och hon brukar också fika där. Vi pratade bort en stund och sen gick vi åt varsitt håll. Nyss var en trevlig murare hit och fixade till en sak i badrummet som fick en anmärkning på besiktningen och det tog bara nån minut. Det var nåt med golvet toaletten också så det dyker nog upp nån fler. 

 

                                  Önskar er en fortsatt fin daganimated-black-and-white-image-0296



#Golv #Röda #Entréstolpar #Plastmattor #Badrumsmattor #Dörrmattor #Hallsta

Av Malin wiper - 2 september 2019 07:00

 

Hallstaparken har kommit ut med sitt program inför hösten och vi har köpt biljetter till denna konsert. Det är Country Circus som drar igång på Hallstaparken 21 september med entré 120 kr. Äntligen hemma heter evenemanget. Vi blir 3 st med min mans bror som vi hoppas kommer med för vi har köpt biljetter till alla tre för han skall ändå komma till oss den dan och ligga över. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Nu är det bara att hoppas vi håller oss friska för det är ju ändå 20 dagar dit. Det var så länge sen vi var till Hallstaparken nu så det är på tiden

 

                animated-circus-image-0118          animated-circus-image-0118          animated-circus-image-0118

 

 

Den här bilden hade jag inne i bloggen 13 april i år. Såg den på en av våra promenader i samhället och nu förstår jag att bussen tillhör just gruppen Country Circus. 

 

    

Här kommer en låt med Country Circus. Bra musiker och en sångare med häftig röst. Klicka här för att höra en annan låt med gruppen                     


 

Här ser ni Hallstaparkens spikade program som innehåller After Work och Musikquiz

 

                                                  

I går eftermiddag började det blåsa kraftigt och sen kom åska och regn, väldigt välbehövligt. Vi får se vad dan för med sig och jag hoppas ni får en fin måndag så här i början av september. Jag tänker på några som går igenom tråkigheter nu och önskade att jag kunde trolla.

 

#Hallstaparken #Country

Av Malin wiper - 1 september 2019 15:00

 

Vi träffade Joe Allan Ericsson som kände bandet och många andra musiker. Här visar han bandets nya CD för min man


 

Joe Allan var en trevlig och belevad man som var med och startade Hallsta Sura Närradio som går på torsdagar mellan 19-20. Nu blir det till att lyssna på på nätradio igen. Joe Allan har intervjuat många stora artister genom åren

 

Klicka här för att läsa om rockabilly-legenden Joe Allan Ericsson. 

 

             

 

Så här ser Billy And The Kids nya CD ut och vi köpte en och priset var 100 kr


 

Joe Allan Ericsson har träffat många stora artister så vi fick se ett fotoalbum som han lånade av en annan kille. Bilderna var tyvärr lite slitna av tidens tand men dom var bättre i verkligehten än på bilden jag visar upp. Där står Joe Allan till vänster och bredvid honom Sleepy LaBeef

 

                                       


                                                                                Handelson

 

Sleepy LaBeef är en amerikansk rockabilly musiker som nu är 84 år. Han är den yngsta av 10 barn och växte upp på en melongård. Han flyttade till Houston Texas när han var 18 år. Då sjöng han gospelmusik på lokalradion och satte ihop ett band för att spela på arenor och radioprogram som Houston Jamboree och Lousiana Hayride, LaBeef är 2 meter lång. Han är fortfarande aktiv 

 

       

Sleepy LaBeef med Big Boss Man. Klicka här för att se ett klipp från 2012 där det verkligen svänger

 

                        


 

Ytterligare ett gammalt foto på Sleepy LaBeef. Detta är bara en av många han träffat genom åren och även svenska artister som han intervjuat i sin fd inspelningsstudio

 

 

                                                                      

 

Jag har inte kommit i kläderna än i dag utan vandrar omkring i morgonrock och det funkar ju bra när jag skriver om just rockmusik (rockabilly). Vi satt och myste en stund på balkongen med en fika men sen tog vi itu med dagens uppgifter. Rocka loss nu och ha en musikalisk eftermiddag och kväll

 

 

 

#Joe #Närradio #Sleepy

Av Malin wiper - 1 september 2019 11:15


     

Musikklipp nr 2 från Hyresgästföreningens grillfest i går i vårt bostadsområde. Billy And The Kids med Rockabilly Boogie. Här följer lite fortsättning från gårdagens äventyr.

 

         

            Gifer

 

Ett tag efter att vi ätit dom goda grillade hamburgarna så blev vi törstiga och gick in i Hyresgästföreningens lokaler. Där stod ett bord dukat med både saft, kaffe och kaffebröd. Jag har själv arbetat i en del föreningar och vet vad det vill säga. När man har tillställningar så var det att jobba på och se till att allt flöt bra. Nu kändes det som jag var tillbaka lite i den tiden och det mesta hände i Göteborg och jag var ung, oskadad och full av energi. Nu lägger jag min energi på bloggen, promenader och lite andra upplevelser

 

 

Jag gick in och kollade deras lokal och den var jättefin och rummet jätteavlångt med ett lika långt bord. Det ser mycket finare ut i verkligheten för jag fick inte till bilden riktigt

 

                            

 

 

Vi satt oss där och fikade och var inte ensam för vi träffade en intressant man vi pratade länge med men han skriver jag om i nästa inlägg. Här ser ni dagens födelsedagsbarn hugga in på kaffe och kaka

                          

Hans maka var inte sämre hon..  

 

                                                       


                                   Whalins hem 

 

Sen träffade vi Marie Ytterberg som är Ordförande i Hyresgästföreningen Hgf Kolbäcksdalen. En trevlig kvinna som vi träffat en gång tidigare och då på bussen från Kolbäck. Hon känner Ibbi som var hemma hos oss på fika en dag. Jag tyckte jag kände igen Marie när vi var ute vid grillningen men kunde inte då placera henne då men sen gick poletten ner. Hon hade hittat till min blogg och berömde den och det tackar jag för..  . Vi satt och pratade en stund och det var jättemysigt och jag tyckte gårdagen var en höjdare. Därför var vi lite trötta så vi vaknade inte förrens 09.00 i morse  

 

                                             

                                                            Ordförandeklubba 

 

Marie visade mig runt lite i lokalerna och dom hade ett jättestort kontor. Jag fotade dessa tre läckra katter som jag gissar är i trä

 

 

Sen gick vi ut igen för att lyssna på musik och då träffade vi mannen i svarta kläder och ett läckert skägg med fläta som ni ser rakt fram på bilden. Honom skriver jag om i nästa inlägg

 

                                                                         

 

Nu har vi fullt upp med städning och annat för nästa vecka och det kan bli redan i morgon så dyker hantverkare upp för att färdigställa lite efter stambyte och renovering av lägenheten. Solen skiner och det skall bli lite varmare igen.  

 

     

Billy And The Kids nr 2. Jag har inte hunnit lära mig filmklippning än så min man fick klippa denna film och lägga in några bilder från gruppens nya CD eftersom det var folk som gick framför kameran. Gruppen skriver rätt mycket av sin musik själva. Jag önskar er en skön och vilsam söndag 

 

#Hyresgästföreningens #Billy #Kaffe #Lokal #Marie #Skägg

Av Malin wiper - 1 september 2019 06:00


   

I går var det då dags för att besöka Hyresgästföreningen Centrum 2 här i bostadsområdet. Dom hade anordnat en grillfest och vi kom dit strax före 14.00 och vi såg att det redan samlats lite folk

 

 

Två glada trevliga män hade börjat lägga på hamburgarna på grillen och det luktade så gott

 

                               


                                            Grillspade i form av en gitarr från Varuhus 1

 

Sen var det då dags att hugga in och folk började samlas runt grillen

 

                                     


                                                                            Kolgrill Bauhaus 

  

Här ser ni en del av dom duktiga driftiga personerna som jobbat hårt för att få till en toppendag för oss i området. Det kändes så kul och stimulerande och det hade varit roligt om ännu fler dykt upp under dom timmarna. 

 

  

Det var full rulle och min man vräkte i sig två hamburgare. Att det är så många blå baracker i omgivningen beror på att vi har både stambyte och annat som förbättras i vårt bostadsområde. 

 

 

Grillmästarna i full gång

 

 

Fler som ville ha grillat.

 

  

Det skulle ju bli musikunderhållning också så det började röra på sig lite och vi blev så förvånade och glada när vi såg att det skulle bli rockabilly. Dom spelar även country, Rock'n'roll Rhythm'n'Blues, Blues och Punk.     

 

 

Sångare och gitarrist i gänget förbereder sig. 

 

                                 


                                                                  Premier Guitar 

 

Dom heter Billy And The Kids och brukar vara fler men nu kom två stycken en sångare och gitarrist och en som spelade kontrabas. Dom brukar även ha en trummis med och sångarens son är med på deras senaste CD skiva som heter Dang Dang Dang

 

                                             


                                                       Gear 4 music 

     

Billy And The Kids. En riktig överraskning att dom tagit hit såna bra musiker. Rockabilly med känsla och musikalitet. Dom både spelade och sjöng jättebra. Jag filmade rätt mycket så det kommer mera men en del av filmerna måste klippas så dom kommer i ett annat inlägg. Dom var så bra och det var så trevligt där så vi stannade ända tills slutet.

 

Klicka här för att läsa om Billy And The Kids

 

  

Fortsättning följer för vi träffade flera intressanta personer som jag vill skriva om. Dessutom fler musikklipp. Tack till fantastiska Hyresgästföreningen som anordnat denna grillfest. Vilket arbete ni lagt ner för vår trivsel. Det kommer även mer från insidan av Hyresgästföreningens lokaler och det slutade inte med grillade hamburgare utan det var både dricka, kaffe och kaka. Nu hoppas jag er söndag rockar på..



#Hyresgästföreningen #Grillfest #Billy

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards