Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2019

Av Malin wiper - 23 september 2019 13:00


 

Hooywood reporter news


Vad glad jag blev i morse då jag såg att Johan Renck fått en Emmy för miniserien "Chernobyl". Det var verkligen en välförtjänt Emmy Awards för filmen är så väldgjord och skådespelet är på topp än om ämnet är skrämmande så kan jag verkligen rekommendera er att se den. Där får man mer fakta om hur det verkligen gått till vid Chernobylolyckan

 

                                   


                                                                                                     The Wrap 

 

Två av skådespelarna (rogerebet) från Chernobyl. Stellan Skarsgård och Jared Harris 


Klicka här för att se vad jag själv skrivit om filmen som jag såg för ett tag sen. Klicka här för att läsa mer på Aftonbladet

 

                            

 

Bo Johan Renck föddes i Uppsala och han är en svensk regissör och tidigare musiker. Som musiker var han känd under artistnamnet Stakka Bo. Klicka här för att höra en av han låtar. Klicka här för att komma in på hans hemsida

 

         


                                                            


När detta kommer in så befinner vi oss på Åsby Hem & Trädgård. Jag fotade jättemycket och sen fikar vi på deras fina Café. Vi firar att vi varit tillsammans 29 år i går men då glömde vi. Det skriver jag om i ett annat inlägg då bilderna är klara. Dom jag behöver fixa till med kontrast, färg eller beskära. Ha en fin fortsättning på dagen

 

                               

 

#Johan #Chernobyl

Av Malin wiper - 23 september 2019 07:45

 

Nu börjar det se mer höstlikt ut i träden och höstfärgerna träder fram. Det var riktigt skönt på vår promenad i går men mycket kallare så jag frös om händerna. Luften är skön att andas nu när man slipper den höga luftfuktigheten. 


 

En Ford Galaxi stod där på parkeringen så bläckblå och snygg med sitt vita tak

 

                                       


                                                                                           Bläckhorn

  

 


                   animated-dividing-line-image-0180


  

        

 

Ibland hamnar man lite på sne

 

                                       


                                                          Bonanza

 

Skatan står där så uppnäbbad på gräset

 

                                                                            


 

Jag vill inte vara med på bild så stick härifrån..  



 

Fotade hytten på en snygg vinröd lastbil genom ett av hålen i ett taggtrådsstaket

 

     

Lake of Tears med Forever Autumn. Med den önskar jag er en höstig skön ny vecka 

        

Lake of Tears är ett svenskt metalband från Borås. Dom är främst kända för att ha använt sig av många olika musikstilar genom åren, allt från doom metal till psykedelisk pop. Bandet splittrades 1999, för att senare återförenas 2003.


 

#Höstfärgerna #Ford #Skatan #Lastbil #Lake

Av Malin wiper - 22 september 2019 13:15

 

I lördags när vi gick omkring i Västerås så hade dom en hemvärnsövning med 1000 soldater. Vi råkade svänga runt ett hörn då vi såg massor av soldater som kom emot oss. Allt gick så snabbt så jag fick bara några foton. Jag fick godkänt att fota och dom bara log. 

 

                  


Klicka här för att läsa om hemvärnsövningen i Västerås


 

Som ni ser här så har dom inget emot att bli fotade. 


 

Det ger en konstig känsla i maggropen att se en sån gatubild för vi har ju blivit förskonade från krig hittills. 


 

Tänk vad bra vi hade kunnat ha det i hela världen om det inte fanns onda makter och männsikor som är funtade så att dom inte bryr sig utan armbåga sig fram till makten och ställer till det för alla. Vi måste ju ändå vara förberedda och försvara oss


animated-dividing-line-image-0127


 

Här går dom ut mot solen på en annan gata och som ni ser så är det även med en tjej 


 

Här är dom lite mer utplacerade och man får en magkänsla av nåt man inte är van vid. Tänker på alla som måste fly från krig och elände. Det är svårt att föreställa sig för man vill inte tänka så djupt på detta. Vi har ju ett mer oroligt läge nu överallt i världen så man känner en spirande oro men mer för dom som är unga för jag har levt klart större delen av livet och nu är det bara bonusår som återstår.

 

      

Tankarna går till TV serien Mash och här öppningsmusiken till serien. Den gick på tv från 1972-1983

 

    animated-aeroplane-image-0116          animated-aeroplane-image-0116          animated-aeroplane-image-0116          animated-aeroplane-image-0116

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om när min pappa var i FN tjänst i Korea som sjukvårdare


  

Sen kände vi för en fika på Systrarna Ericssons och jag tog av deras goda mörka bröd med ost och skinka

 

                                


                                                                         Magasin 11

 

 

Svågern tog en grillad smörgås med salami och mozzarella och han såg ut att njuta. Mr T tog en baguette med ost men jag fick ingen bra bild på den. Sen fotade vi varandra men ingen av bilderna blev visningsbara tyvärr


 

En klassiker som dom bakat i många år även på det gamla stället i Gallerian. Den borde man smaka på nån gång. Den ser verkligen urgod ut

 

     

Dionne Warwick med låten What The world needs now.  Med den låten önskar jag er en fortsatt skön söndag



#Hemvärnsövning #Mash #Ericssons #Dionne

Av Malin wiper - 22 september 2019 08:15

  

Jag såg denna VOLVO 142 från 1971 på en parkering nära oss. Solen gassade på den blå lysande färgen


    

Så fin och läcker

 

     

Lite galet kul

 

 

Rosa Pantern klamrar sig fast på antennen. Klicka här för att höra Pink Panter Theme song från Filmen The Pink Panther

 

                                                animated-pink-panther-image-0010


 

Cykellyrik


  

En konstgjord Berguv satt på ett balkongräcke. Klicka här för att se ett klipp på en berguv på nära håll. Klicka här för att se ett magnifikt klipp på berguven till dramatisk musik


 

En snygg gammal neonskylt som finns över en blomsterbutik i Västerås. Kul att en del såna får vara kvar för det ger en härlig retrokänsla som också behövs i en stad. Klicka här för att komma in på Vargbo Blommor i Västerås. Klicka här för att se neonskyltar på Magasin 11 som man kan ha hemma. Klicka här för att se lite neonskyltar och såna är hotade läste jag om


 

Nedanför skylten utanför blomsterbutiken ser det ut så här just nu


 

Sen har det öppnat en ny tatuerings-studio i Västerås nära blombutiken. Den heter BigTime Tattoo. Vi skämtade om att vi skulle in och tatuera oss och jag ville då ha en huggorm på höger underarm..  . Dom andra hittade på en massa tok så vi hade en kul stund utanför tatueringsstället. När jag växte upp så var det nästan bara sjömän eller sk kåkfarare som hade tatueringar. Det var ju helt galet egentligen att det ansågs suspekt att ha en tatuering. 

 

                  animated-snake-image-0099                                            animated-snake-image-0099



Nu har vi söndag igen och snart står en ny vecka på tur för att ta oss i anspråk. I dag blir det lugna gatan och jag såg att det regnat i natt men nu skiner solen. Vi skall gå en promenad till ett ställe där jag såg en veteranbil och jag hoppas den finns kvar så jag kan fota. Jag önskar er en både vilsam och rörlig söndag

 

     

Johnny Cash med Sunday Mornin' Comin' Down från 1972


#Volvo #Pink #Berguv #Neonskylt #Tattoo #Johnny

Av Malin wiper - 21 september 2019 16:08

 

Vi åkte in till Västerås i dag igen och mötte upp min mans bror på busstationen. Vi hade en väska han skulle ha tillbaka. Sen gick vi genom Stadsparken och den fina lilla dammen där massor av änder myste i solen.


 

Jag passar på att putsa fjädrarna och låter fotograferna göra sitt jobb

 

                     Mallard - GIFMANIA                                                  Mallard - GIFMANIA 

 

Ligga i bredd och mysa är inte så dumt


 

Böj och sparka bakåt. Skönt med lite gymnastik


 

Är inte min fjäderskrud vacker så säg?

 

      Mallard - GIFMANIA                 Mallard - GIFMANIA                 Mallard - GIFMANIA                 Mallard - GIFMANIA       


 

Tur att man har en lång böjbar hals


Ett filmklipp jag filmade för några månader sen
 

 

Skönt att bara stå här stilla på stenen

 

                       Mallard - GIFMANIA                                       Mallard - GIFMANIA 

 

Jag kan stå på ett ben


 

Nu gömmer jag mig en stund

 

Sen fortsatte vi in mot centrum och gjorde några ärenden och fikade men det skriver jag om en annan dag. Nu är vi rätt möra och skall bara vila och se nån film. Vi har fått sommaren tillbaka i dag så njut av en eftermiddag och kväll. 

 

     

Andy Williams sjunger här soundtracket från filmen Love Story från 1970. Where Do I Begin. Den såg jag själv på bio då och det var en kärlekshistoria och snyftare. Andy Williams dog 2012 84 år gammal

 

                             


                                                                                           Lanfan 

 

 

 

#Stadsparken #Änder #Andy

Av Malin wiper - 21 september 2019 09:45

 

En bild från 21 september förra året och det ser ut som det var samma väder som nu. Vi vaknade 07.38 och jag har drömt så obehagliga drömmar. En kom jag ihåg där jag öppnade kylskåpet och såg min mans laptop ligga där och även stora högar med smör som tagits ur sina paket och låg på glashyllan. Jag fick panik och det är nog min rädsla för demens som dyker upp. Det sitter kvar det min mamma fick uppleva dom sista levnadsåren. Sen vaknar man då till en frisk man och blir jättelycklig och tänker att man får ta tillvar på tiden så man inte grubblar ihjäl sig. 

 

     

Matt Barber & Jill Barber med All I have to do Is dream (Everly Brothers cover)


   

En annan bild från 22 september 2018 då vi var på väg in till Västerås och detta ekipage dök upp. Härliga husbilar på rad och jag hade önskat att vi hade köpt husbil istället för dom två husvagnarna vi haft. Vi har ju svårt att stå kvar på nån camping utan vi vill ju åka omkring och upptäcka saker och då är ju husbil ett bättre alternativ

 

animated-sun-image-0839

 

Som ni ser har jag inga bilder klara så jag tar lite gammal skåpmat. Det lovas upp till 22 grader men jag hörde av Mr T att det kan bli uppåt 19 grader här men i morgon skall det bli kallare igen

 

 

Häromdan kom datorn som min man ärvt efter sin bortgångne bror. Den kom med fraktbil och högtalarna tog min mans lillebror med sig efter att ha varit uppe i norrland och hälsat på släkten. Det är en stationär dator som har mer kraft och är bättre än den han har nu men det känns sorgligt också för hans mellanbror dog alldeles för tidigt och vi tänker på honom varje dag och min man är väldigt sorgsen. Jag gillade hans bror till tusen och även hans fru. Dom har två barn och 4 barnbarn och i februari så får dottern ett barn till och vi är så glada för detta.

 

      animated-computer-image-0033               animated-computer-image-0033               animated-computer-image-0033               animated-computer-image-0033 

 

Avslutar med en snygg dörr på ett hushörn från 21 september 2017 då vi var i Köping och promenerade runt. Då hade vi bott i Hallstahammar 7 månader. Nu har vi bott här i ca 2,5 år så tiden rusar verkligen iväg Med den önskar jag er en härlig och njutningsfull lördag

 

                              


                                                                         Best animations

 

En fantastisk positiv sak är att 4 miljoner människor deltog i Friday for future och det känns hoppfullt inför framtiden. Greta Thunberg är en person som vi verkligen behöver nu och jag skulle själv ha velat vara med och protestera om man hade haft möjligheten. Hörde hennes tal på storskärm från New York. Hon har lyckats med att med samlade krafter att få folk att hörsamma detta med klimathotet och att föregå med gott exempel. Klicka här för att höra hennes tal Nu önskar jag er en njutningsfull lördag

 

 

#Matt #Drömmar #Husbilar #Datorn #Dörr #Greta

Av Malin wiper - 20 september 2019 17:00

 

Vi åkte in till Västerås med bussen 10.30 för att handla några saker och även komma ut lite. Än har det inte blommat ut och man kan fortfarande se utemöbler lite överallt. Vi hade båda sovit lite dåligt och var inte så pigga så vi var bara borta 2,5 timmar men det räckte för att vi hann både handla och få nåt matigt i oss

 

 

En gul bullig bil nosade upp sig på den stora parkeringen där vi själva brukade stå parkerade

 

 

Vi fikade innan vi åkte iväg så vi kände för att bara äta några pannkakor ute. Vi gick till Systrarna Ericsson där vi ofta fikat men nu valde vi deras pannkakor med blåbärssylt och en grädde som såg ut som en härlig maräng. Pannkakorna var jättegoda och blåbärssylten magiskt god och så även grädden så vi njöt som bara den. Klicka här för att se ett klipp på Pannkakor steg för steg

 

 

Dom hade denna fina tårta som jag såg många tog av. Deras kaffebröd är lite över det vanliga med många egna sorter som man inte sett hos andra. Klicka här för att se roliga tårtor och kakor. Klicka här för att se en tårta i form av en soffa

 

 

Den här godsaken får munvattnet att rinna..    

 

 

Tog en tur in på Myrornas second hand för att kolla om det fanns nåt drinkglas som jag kunde använda på barvagnen till drinkpinnarna vi har. Det som fanns var för dyrt med 45 kr för ett begagnat glas

 

 

Då gick vi till Cervera och hittade detta tunga höga glas för 65 kr det var det enda som man kunde köpa ett av för annars måste man köpa minst 4 st. Det är mycket finare i verkligheten för man ser inte mönstret på bilden. Där har vi drinkpinnar i muranoglas som vi köpte när vi var till Venedig i slutet av 1990-talet och åkte bussbåt över till Murano. Tyvärr har flera gått sönder men vi har ett antal kvar. Klicka här för att se ett par örhängen i Muranoglas. Jag hade både örhängen och flera halsband som jag köpte i Murano och inget finns kvar och det ångrar jag i dag

 

                  


                            Häftig drinkpinne från Lyckasmedmat

  

 

Nu har vi fått fullt på övre våningen av vår barvagn. Klicka här för att se hela vagnen. Bananen som stickar fram är en fickplunta som jag köpte på Matpiraten när dom slog upp sina portar. Klicka här för att se hela pluntan

 

        

 

En lila cykel dök upp

 

 

Sen var det dags att åka hem och då satt vi på en bänk på perrongen för den ligger inte långt från busstationen. Där satt vi och njöt och väntade för vi var lite tidiga

 

 

En kaja promenerade framför oss helt orädd och såg riktigt gullig ut  

 

  

Här har den närmats sig kanten ner mot tågspåret. Efter en lång stund så hoppade den ner och gick omkring där en stund. 

 

 

Jag har undrat varför jag fryser så hemskt på eftermiddagarna så jag har trott att nåt varit galet med levaxinet men min man träffade på ett grannpar en trappa upp och dom fryser också. Dom ringde Hallstahem och kylan kommer från den nya ventilationen från hål i ytterväggarna. När det blir kallare skall dom kolla upp detta för det är en prövotid. Då fick vi svar på det vi undrat över. Det grannparet är jättetrevliga så vi pratar med dom när vi träffas ute eller i trappen. Dom har bott 36 år i sin lägenhet och sett många flytta in och flyttat ut genom åren

 

      

Jag hittade detta klipp "The Last Video". ABBA. Hoppas ni får en både rolig och härlig kväll mina fina besökare. Kram på er..  

 

 

#Pannkakor #Myrornas #Glas #Tåg #Kaja #ABBA

Av Malin wiper - 20 september 2019 08:30


 

Jag blir så glad av att se en vält när jag är ute och promenera och speciellt då den står så fint i solen mot en husvägg. Klicka här för att se en häftig vält


   

En bil jag ser ofta i samhället och har fotat förut. Nu börjar det även bli tunnsått med veteranbilar


  

Här har det kommit lite på sne   Vad gäller sadeln

 

                                        animated-bicycle-image-0060


 

Här fattas det en del  . Jag har fått en cykel stulen i mitt liv och då bodde vi i Katrineholm. Jag ställde cykeln utanför huset för att gå in med varor jag köpt. Det tog ca i minut och när jag kom ut var cykeln borta så det kan gå snabbt

 

 

Även här fattas nåt och det fanns ett gäng cyklar som låg ovanpå varandra. Det är rätt lärorikt att gå omkring i stora cykelparkeringar för det är en riktig salig röra. Det borde finnas nåt bättre alternativ där för folk som lämnar sina cyklar och åker med tåg eller buss. 

 

 

Det säkraste numera är att ha cykeln upphängd på väggen men det funkar ju inte för en hel familj. Bilden hittade jag OOD To You                 


 

En kaja trivs bland cyklarna. Numera ser stora cykelparkeringar mer ut som en öppen skrot. Dom cyklar som inte sitter stadigt i cykelställ ligger huller om buller och många är slaktade och får ligga kvar och tyna bort

 

   

Här var det lite mer ordning bakom vår fina Pizzeria Milano. Nu har vi däremot inte ätit pizza på länge och när vi gör det nån enstaka gång så delar vi en pizza.

 

                                


                                                                                     Safe clock 

Nu hade jag tyvärr inget mer att bjuda på och vi vaknade 07.00 och solen börjar komma fram så det blir nog en fin dag. Det blir inget kvällsnöje på Hallstaparken så vi har fått ställa in lördagen. Just nu efter krämpor och annat så orkar vi inte gå ut på kvällen. Nu är det fredag igen och veckorna rusar iväg och tiden går snabbare än någonsin. Njut och ha det bra i vår fina höst där solen har bestämt sig för att stanna ytterligare ett tag. Min man är inne i duschen nu och sen skall jag dit. Vet inte vad vi skall hitta på men det blir inget hålligång..    

 

     

Ellie Lilja med låten Sexy and I know It. Hon har en fantastisk röst och hon överraskar på ett härligt vis med låtval och hon levererar och har utstrålning så man nickar inte till vid hennes framträdanden. 



#Vält #Sadeln #Kaja #Milano #Ellie

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards