Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2019

Av Malin wiper - 26 september 2019 12:15

 

Jag följer ett bygge i centrum som jag fotat ett tag nu och ämnar göra ett bildspel av. Därför visar jag bara nån enstaka bild därifrån tills vidare. I går när vi gick ner mot centrum så hade dom tagit bort byggställningarna och en av grindarna var öppna och jag tog ett steg in med stor försiktighet. Sen ser jag en man komma ut från en dörr och han säger med myndig röst: Det är förbjudet att fota här..  . Jag hoppade till och blev som tagen med fingret i syltburken som det så roligt heter..   När han sen säger med snäll fin röst: Jag skojade bara, då slappnade jag av och vi började prata. Mannen heter Sven Anders Nordström

 

                                

 

Det visade sig att det var han som var byggaren och stod för Trollebo Byggkonsult AB. När jag sa att jag bloggar och följer husets utveckling med kameran så ville han att vi skulle ha kontakt så han även fick se bildspelet och jag får höra om det blir nån slags invigning av huset. Huset blir så otroligt fint så alla har gjort sånt bra jobb. Han fick mitt visitkort och sen gick vi vidare. Klicka här för att se en vy över Hallstahammar

 

      

Madness med Our House 

 

                          


                                                                 Verktygslåda 

Att vara ute och promenera gör att man upplever saker och det dyker alltid upp nåt spännande, roligt eller upplevelserikt. Vi har haft kraftig dimma på morgonen men nu lättar det upp. Vi har lite att göra för min mans bror kommer hit på lördag och då skall vi umgås under dan och min man skall klippa hans hår med sin hårklippningsapparat som fungerar jättebra. Svågern blev så bra i håret sist och har man ungefär samma frisyr en längre tid så passar det ju bra. Vi är ju själva tvungna att spara in så det är bara jag som klipper mig på frisering. Sen blir det bara till att umgås äta, fika och promenera. Därför börjar vi städa i dag och min man skall baka en mjuk kaka och jag skall baka Skrivmosters hallongrottor. Det är alltid bra att ha lite i frysen. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag

 

      

Ett klipp från Hallstahammar vad gäller brott som sändes på Västmanlands Television 2018. Där ser ni vår  fantastiska trevliga och kompetenta kommunpolis Per Ersgård som jag fotat några gånger i centrum. Klicka här för att se när han "haffade" mig på Hallsta Café..  

 


#Bygge #Trollebo #Madness #Brott

Av Malin wiper - 26 september 2019 07:15


 

Ja vad säger man om denna cykelinstallation?. Jag har sett mycket nu vad gäller cyklar men denna var helt ny..  


 

Man upphör aldrig att förvånas och jag som fotar väldigt mycket gillar att bli överraskad

 

Min man spexar till det lite på Ankis Loppis med att prova några hattar.. . Kan det vara nån från Sällskapsresan tro?..  

 

 

Lite sobrare och allvarligare blev det här..  Han ser ut lite som en jägare


 

Jag satte för stolparna vid Åsby Café för att skoja lite med min man sist vi var dit. Här ber han om att få komma in..  . Tack och lov så var vi tidigt ute så ingen verkar ha sett oss. Jag har lite av min blygsel kvar så sen jag började blogga och fota så har jag fått kämpa med mig själv och vidga mina vyer och gränser. 

 

 

Sist vi var till Ankis Fyndbod så såg vi detta elefanthuvud i plåt. Det är upphängning på baksidan så det skall sitta på en vägg. Har aldrig sett nåt liknande mer än i mjukisdjur-huvuden.   

 

     

Baby Elephant Walk Song. Sången är skriven av Henry Mancini 1961 för filmen Hatari från 1962. För låten fick Henry Mancini Grammy-pris för bästa intrumentalarrangemang 1962. 

 

  

Dessa troll var jättefina och kostade 30 kr/st och det fanns fler. Dom är inte så små och vi köpte en som vi skall ha framme i jul för vi har inte så mycket julsaker som förr. Vi hade inbrott i vårt källarförråd då vi bodde i vår sista lägenhet i Katrineholm. Där försvanna alla julsaker och även minnen från dom terapier jag arbetat på. Sen försvann även andra minnen och kläder, fiskespön, fiskedrag mm. Vi fick då börja köpa in nya julsaker lite då och då. 

 

 

Avslutar med en höstvacker bild här från Hallsta. Sköt om er och njut av hösten

 

     

 

#Cykelinstallation #Hattar #Åsby #Elefanthuvud #Henry 

Av Malin wiper - 25 september 2019 16:30

 

I dag gick vi in på Åsby Floristen för att köpa en en blomma för vi tänkte promenerat till en liten minneslund som finns utanför Svenska Kyrkan. Vi har ju ingen bil just nu så vi kan inte åka till Kolbäck dit vi varit några gånger till deras minneslund. Det känns jättebra att det finns en sån liten minneslund inte långt ifrån vårt bostadsområde                                         

 

 

Dom hade fått in såna fina änglar. Min bloggvän Bittan samlar på änglar och har många fina såna i sin samling. Jag tog lite fler bilder på blomsterbutiken men dom tar jag med i ett annat inlägg. Jag har inte hunnit bloggvandra i dag men gör det i morgon istället 

 

 

Här ser man den lilla minneslunden vid Svenska Kyrkan. Det är en rund plats med bänkar runtom och framför en stor sten så finns det några vaser och även plats för gravljus

 

      

Louis & Ella med Dream a little dream of me     

 

 

 

På lite närmare håll

 

 

Det är bara såna där avlånga smala vaser så vi köpte bara en ros och lite utfyllnad men det blev jättesnyggt. Det fanns vatten i vasen som var nedstucken i ett runt rör

 

 

En bit ovanför fanns det plats för gravljuset vi hade med oss. När vi hade tänt ljuset så höll vi varsitt ta till våra bortgångna och min mans bror var den som gick bort nu sist. Det kändes skönt att stå där och prata med dom som gått ur tiden, föräldrar, släktingar och min sons pappa. 

 

                    animated-candle-image-0107                                              animated-candle-image-0107

 

 

Så här ser kyrkan ut framifrån och på höger sida går man in mot minneslunden

 

  

Ett klocktorn i trä har dom en bit ifrån 

 

 

Efter det gick vi omkring en stund men hamnade till slut på Hallsta Café & Restaurang där vi beställde in en halv focaccia med ost och skinka. När sen Siba kom ut med smörgåsarna så hade hon gjort ett hjärta på skinkan av kryddoljan..  så där spontant också för hon visste ju inte vart vi hade varit och att vi var lite påverkade av situationen. Vi blev så överraskade och glada av den fina gesten. Hon är väl för gullig och även hennes man Basel. Dessutom har det varit toppenväder i dag också med sol, en lagom vind och vackra höstfärger

 

                      

                                 Kökskollen 

 

Vi gick även förbi denna lilla fina parkoas med sin damm. Vi satt oss en stund och myste innan vi gick hemåt. Vi tog flera promenader i dag så vi börjar verkligen piggna till. Ha nu en skön höstkväll mina härliga bloggbesökare.

 

#Floristen #Änglar #Louis #Parkoas

Av Malin wiper - 25 september 2019 12:30

 

Görel Crona kommer till Sagabiografen Hallstahammar 8 oktober kl 19.00 Inträdert är 150-200 kr, ungdomar upp till 25 år 60 kr. Biljetterna går att köpa på Biblioteket här i Hallstahammar. Gören Crona är engagerad genom Hallstahammars Teaterförening. Görel Crona spelar Selma Lagerlöf i Selmas samlade vrede. Jag gillar Görel Crona så vi skall försöka komma iväg på detta men vi chansar och köper biljetter bara några dagar före eftersom vi har tendensen att bli dåliga lite till och från

 

Klicka här för att se en trailer över föreställningen. Görel Crona är född i Stockholm och är en svensk regissör och skådespelare. Hon fick sitt genombrott med rollen som Ylva i TV-serien Varuhuset

 

 

                              


                                                                       Biasin 

    

Görel Crona har även spelat in en CD skiva och den har jag själv hemma. Här kommer en av låtarna från skivan som heter Höströst. CD skivan heter Sjunde Ön och kom ut 1997. Hon har sån känsla när hon sjunger och även som skådespelare

 

Vi spelar alla på "Livets teater" och jag hoppas er föreställning blir bra.  


#Teaterförening #Görel

Av Malin wiper - 25 september 2019 07:30


                     


 

På en av våra promenader gick vi förbi Ställverksbygget i Nibble som jag följt med min kamera och även gjort bildspel av. Nu börjar det bli klart på utsidan helt men dom lägger ned ledningar och jag antar att dom arbetar mer inomhus just nu

 

                                                                  


Klicka här för att se bildspelet jag skapade för ett tag sen. Tyvärr passar inte musiken så bra till för jag tar musik från gratissidor annars måste man köpa



     

 

En favorit är Focaccia med ost eller ost och skinka som på bilden. En mysig stund på Hallsta Café & Restaurang och givande samtal med Mrs K

 

        

       

                                                    

  

Ytterligare en bild på Åsbys huskatt. Nästa gång skall jag fråga därinne vad katten heter och hur många år den är. Hade jag kunnat ha husdjur så hade det varit katt som gällde.


  

 

En av alla barnsaker på vår gård. En läcker trampbil

 

                                


                                                               Trampbil för lite äldre barn

  

     

Kolla in vilken Fantastisk Ford Fairlane från 1958 och vad man kunde tekniskt göra redan då


 

En vanlig syn

 

 

Här går vi ofta hem mellan husen och dess pelare. Ha en skön dag

 

animated-fishing-image-0060Ett riktigt bottennapp:

 


Nu går skam på torra land som dom sa förr. Värmen skall dras ner på serviceboenden i Motala och på eftermiddagarna blir det kall mat. Nu börjar det närma sig fattighuset som det hette långt tillbaka. Dom borde skämmas när man betänker att skattesmitare för ut pengar ur landet och kommer undan med detta när vi som har mindre skall stå för notan.

 

                                                                          

Jag kunde aldrig drömma om detta då jag arbetade ett antal år inom äldreomsorgen för då fanns det ingen tvekan om att dom äldre skulle ha det bra och blir väl omskötta och respekterade för ingen slipper undan att bli äldre. Det blir både dom boende och personalen som drabbas av detta. Nu har kommunalrådet gått ut och sagt att dom får ha filtar på sig..  Jag tappar hakan av all dumhet och korkade uttalanden. Klicka här för att läsa lite mer ang detta. I dagens läge finns det hur mycket galet som helst att skriva om men jag sätter punkt för denna gång. 

 


#Ställverksbygget #Huskatt #Trampbil #Ford #Focaccia #Värmen

Av Malin wiper - 24 september 2019 12:00

 

Nu börjar verkligen hösten visa sig och det känns härligt. Jag är höst- och vinterperson för dessa somrar med hög luftfuktighet är rena pinan för mig. Fast jag glädjer mig åt alla som trivs i värmen och mår bra. I dag hade vi 9 grader på morgonen men det blev lite varmare efter ett tag och vinden är som en lätt bris. Vi har varit ute i centrum för att både promenera, fika och kolla torghandel och andra butiker. Vi träffade även Kristina på Hallsta Café & Restaurang. Vi pratade om allt från väder till politik och nu har vi börjat lära känna varandra lite mer. Nu är vi hemma igen och Mr T skall steka lite laxfilé med tillbehör till lunch. Livsandarna börjar komma tillbaka till oss nu och det känns härligt.

 

 

Gick förbi en JAGUAR XJ-6 från 1991 

 

 

Klicka här för att komma in på en sida gällade en film som heter Misshandlingen från 1969. Där förekommer det en Jaguar och i en scen säger en av skådespelarna: Det är min Jagga. Klicka här för att se lite från filmen och en bit in så hör man just "det är min Jagga". En väldigt mörk film.


 

     

Här ser vi en annan sorts Jaguar. Ett mäktigt kattdjur

 

  

Jag är ovan att se en ruggande ringduva som byter fjädrar så det var kul att få fota en. Är ju så van att se dom så släta i fjädrarna och kompakta. Ofta ser jag bara en ringduva på gräsmattan men helt plötsligt så flyger den iväg för nån kallar på den.


  

Nu har det verkligen blivit slagsida..  


 

       

 

Duvors föda är mest vegetabilisk som knoppar, skott, bär och frön, men även smådjur som maskar och snäckor. Klicka här för att lyssna till ringduvans sång och läte

 

                                       animated-pigeon-image-0036


 

Här ser man lite mer hur ruggig den ser ut. 

 

 

animated-pigeon-image-0013Nu flyger jag iväg mot nya mål och önskar er en guldkantad dag 

 

 

#Jaguar #Ringduva

Av Malin wiper - 24 september 2019 07:15

 

I går tog vi en fika på Åsby Hem & Trädgård och eftersom vi firar 29 år tillsammans så valde vi bort smörgås och tog varsin godsak men inte så söt som bakelse. Jag en äppelkaka med vaniljsås. Min man valde en nötkaka med tre sorters nötter och grädde. Allt var jättegott och min man dricker vanligt kaffe men jag har fått gå över till cappuccino på grund av magen. Vi glömde att be nån ta bild på oss båda tillsammans.

 

 

På ett bord med matporslin på interiöravdelningen låg detta guldhjärta med passande text. När man öppnade det så fanns en liten ljushållare för värmeljus att tända. 

 

Den 14 juni i år så hade vi varit gifta i 28 år. Det är verkligen nåt att fira för jag träffade min själsfrände och jag har alltid känt mig älskad och trygg med honom. Vi är så nära varandra som man kan bli. Första gången våra blickar möttes var när vi båda gick på en fackföreningskurs i Hällefors där vi bodde då. Det tog ett tag innan vi blev ihop för vi var båda lite vingklippta. Den dan då det hände var jag på väg ut för att dansa på Folkets Hus för jag älskade att dansa. Då ringde det på dörren och där stod Mr T. Först blev jag lite irriterad eftersom jag var finklädd, snygg i håret och sminkad för att gå ut och roa mig. Fast jag var ju intresserad av honom så han fick komma in och jag bjöd honom på räksmörgås och kaffe och sen tog vi en drink och pratade och myste och på den vägen är det.. . Klicka här för att läsa vad jag skrev då vi firade 24-årig bröllopsdag

 

      

Cher med Dov'e L'Amore 

 

 

Såg denna på avdelningen för prisnedsatta saker men inget vi köpte utan vi bara fikade. 

 

 

Jag börjar verkligen gilla dessa blommor som är lite uppkäftiga och en aning ekivoka.   Har inte vetat förut att det inte bara finns röda utan även mot orange som jag visat i ett bildspel. Blomman är en rosenkalla

 

 

Här är en av flera som var med i mitt bildspel och en sån funderar jag på så småningom

 

    

Här i lite grönt och orange

 

 

Med kärlekens röda färg önskar jag er alla en sprakande röd tisdag full av amore

 

#Åsby #Guldhjärta #Själsfrände #Cher

Av Malin wiper - 23 september 2019 17:00


 

Det var så höstvackert när vi promenerade ner till busstationen vid 10.00-tiden i dag. Bakom grönskan ser man en del av vårt Kulturhus. Bänken är lång och svängd. Det blåste inte lika mycket och det var lagomt svalt och skönt med solen som kom och gick          


       

Jag fick sån lust att slå mig ner en stund och då tog min man några bilder på mig.

 

                         


                                                                                      Zazzle 

 

En traktor dök upp efter att jag missat två ursnygga veteranbilar.

 

 

När vi sen var framme i Åsby så kom Åsby Hem & Trädgårds huskatt gående över en gräsmatta. Den katten har jag fotat många gånger dessa 2,5 år vi bott här

 

 

Sen satt den sig ner så jag fick lite fler foton

 

 

Efter det så stack en dörr från ett närbeläget hus upp mellan höstlöven. Det såg ut som det stod en katt på farstubro

 

 

Helt rätt! det var denna lilla söta katt som jag tror är rätt ung

              animated-cat-image-0065                                    animated-cat-image-0065

 

  

Nu har den ledsnat lite på att vänta..  . Sen gick vi då in på Åsby för att fika och gå runt där och njuta. Så det kommer fler inlägg från detta besök. 

 

Njut av kvällen och ha det så bra mina fina besökare

 

     

Vackert höstklipp. Klicka här för att se ett annat vackert höstklipp också. Klicka här för att se höst i Västmanland

                                         

 

#Höstvackert #Traktor #Åsby #Huskatt #Farstubro

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards