Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 augusti 2019

Av Malin wiper - 5 augusti 2019 15:30


 

Vi har gått förbi detta ställe när vi gått den vägen ner till centrum men vi har kommit fel tid så dom har inte haft öppet. Nu var det öppet och det heter Drivknuten och är en dagligverksamhet. Dom har även lite loppis så vi gick in och kollade runt. Dom som arbetade där var jättevänliga så det var en bra stämning. Vi visades runt där det fanns saker till försäljning och till otroligt låga priser

 

                              animated-dividing-line-image-0164

 

Dom har inte facebook eller hemsida men deras öppettider är:

 

Tisdag, fredag och söndag kl 13-15

Måndag och torsdag 13-16

Måndag, tisdag, torsdag och fredag 09.30-11

 

   

 

Vi hittade en sån väggkruka vi varit ute efter länge men inte hittat. Vi hade en kruka mellan två talvor i vardagsrummet förut men den gick sönder. Denna tog dom endast 10 kr för och vi har redan en krok som sitter där men vi skall inten hänga den i bandet utan i hålet baktill. Visar upp detta när vi har köpt en passande blomma till krukan. Då får vi komplett på den väggan igen

 

                                      

 

Jag hittade även ett servettställ i form va en duva. Jag gillar ju duvor sen jag såg den magiska skogsduvan i trädet som nu är nedsågat. Det kostade också 10 kr och det skall jag ha på vardagsrumsbordet då vi har gäster. Tvyärr har det inte blivit mycket av den varan på länge för vi har ju varit i dålig form till och från

 

      

Andris Fågelviskaren

 

 

Vi köpte även en dvd box med första säsongen "Murder City" för endast 5 kr. Det är en TV-serie som gick på tv från 2004-2006. Klicka här för att höra introt till serien

 

                   animated-cd-and-dvd-image-0007               animated-cd-and-dvd-image-0007               animated-cd-and-dvd-image-0007               animated-cd-and-dvd-image-0007

 

 

Dom sålde även cd-skovor för endast 1 kr/st

 

 

Dalahäst väggprydnad. Glömde fråga om den var till försäljning också. Fast vi har redan fullt på väggarna så det blir inget mer nu

 

 

Lite armband i makraméteknik 

 

 

Handmålade galgar

 

         hangers - GIFMANIA                                      hangers - GIFMANIA

 

 

Örhängen satta på rivjärn och dom hade även halsband

 

 

Såg detta gamla anrika skohorn på en hylla. Det står C.A Berglunds Skor Stora Gatan 24 Rikstel 506. Vad häftigt. Jag har sökt på google men kan inte hitta nåt om denna skobutik som säkert varit borta i många årtionden

 

 

Tulpanbukett i trä prydde en vägg.


Vädret är lite ostadigt och det är tryckande så det kom några droppar regn då vi var ute men sen sken solen igen. Vi har ändå nyss suttit på balkongen och fikat och nu skall vi se första avsnittet av Murder City. Jag har inte sett den serien från början utan bara nåt enstaka avsnitt. Ha nu en fortsatt skönt dag kära ni

 

                            

 #Drivknuten #Väggkruka #Servettställ #Andris #Murder #Dalahäst #Skohorn

Av Malin wiper - 5 augusti 2019 08:00


 

Jag har sett den omtalade serien Chernobyl (miniserie) som är ett drama, history, thriller från 2019. För regin står Johan Renck. Han föddes i Uppsala och är en svensk regissör men tidigare musiker. Som musiker är han känd under artistnamnet Stakka Boo.   

 

                       animated-dividing-line-image-0093

 

I rollerna ser vi: Jessie Buckley, Jared Harris, Stellan Skarsgård, Adam Nagaitis, Emily Watson, Paul Ritter, Robert Emms, Sam Troughton, Karl Davies, Michael Socha, Laura Elphinstone, Alan Williams, Adrian Rawlins, Fares Fares mfl

 

                                           

Handlingen: 

 

I april 1986 leder en explosion på kärnkraftverket i Tjernobyl i Sovjetunionen, till en av världens värsta katastrofer någonsin som orsakats av människan.

 

                  animated-dividing-line-image-0235

 

Recension:

 

Den här miniserien är så otroligt bra och välgjord så man sitter som på nålar. Regi, manus, skådespeleri, miljö, kostym, musik mm allt är på topp så det finns inget att klaga på. Det som är skrämmande är hur vi blev förda bakom ljuset om hur allvarligt läget var och hur dom mörkade händelseförloppet. Jag bodde i Göteborg då och jag kom ihåg hur rädda vi alla var när kärnkraftsolyckan hände och den har ju fått konsekvenser. Det kändes skrämmande att nu får reda på hur det verkligen gick till och hur mycket som gick fel och på grund av detta fick många sätta livet till för att fixa situationen så det inte eskalerade ännu mer. Den mänskliga faktorn går inte att bortse från heller. En av forskarna hade slutord i serien och i korthet löd det så här: Lögnen blir sanning till slut. Jag rekommenderar verkligen er att se serien än om det är extra starka scener emellanåt. Den var svår att se men det gick inte att stoppa så jag såg 3 avsnitt på raken och dom sista två dan efter

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om Tjernobyl katastrofen

 

Jag ger miniserien 5 gasmasker i betyg av 5 möjliga

 

         


Italian mask 

       

Trailern

 

Ny vecka och nya händelser. I går var det lite kyligare och jag var lite trött så jag höll mig inne och fick en del gjort både hemma och vid datorn. I dag har vi inget inplanerat så jag tar det som det kommer. Jag skall ta tid på mig i dag och bloggvandra och även kommentera på fb för det går långt mellan gångerna. Ha en toppenfin början på veckan gott folk

 

 

#Chernobyl #Johan

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards