Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2019

Thore Skogman Museum invigs i Hallstahammar del 1

Av Malin wiper - 4 augusti 2019 07:28

 

Vi var lite tidiga på vår promenad till invigningen av Thore Skogman museum här i Hallstahammar. Vi satt oss på en bänk utanför ICA och pratade med en kvinna som var infödd Hallstabo. Jag såg detta snygga collage som stod lutad mot ICA Matkassens ena vägg. Jag gillar ju själv collage och har gjort många till födelsedagar i mitt liv. Detta var så roligt, snyggt och kreativt utfört. Från där vi satt så var det inte långt till invigningsplatsen Eldsbodahuset. Jag har ju växt upp med Thore Skogman som ofta förekom på tv och mina föräldrar gillade honom och hans glada underfundiga texter

 

              

 

Klicka här för att komma in på Thore Skogmans vänner på fb

 

 

Här ser man bara en del av folket som dök upp till invigningen och bakom dom så finns det 8 boulebanor. Sen kom det ännu mer folk så det blev väldigt lyckat. Vädret var på topp också så allt föll på plats

 

 

I denna utbyggnad från huset skulle invigningen ske med både tal och sång

 

 

Först ut ordföranden Sune Karlsson som hälsade alla välkomna. Hans kostym var en typisk Thore Skogman kostym.

 

                                           

 

 

Efter det höll Irene Sangemark tal och hon var en vän till Thore Skogman. Hon sjöng även några av hans låtar. Hon var väldigt engagerad och bjöd på sig själv och kunde förmedla så många minnen om Thore Skogman. Hon tog upp hans betydelse för Hallstahammar Västmanland. Klicka här för att komma in på hennes facebook

 

        

Invigningstal av Thores vän Irene Sangemark. Hon sjöng lite Thorelåtar senare men det kommer i nästa inlägg 

 

 

Sen var det då dags för att klippa bandet och inviga museumet. Först ut på trappen Thore Skogmans barnbarn Celina och efter henne Ordföranden Sune Karlsson

 

                   animated-dividing-line-image-0107

 

 

Dags att klippa bandet och till vänster ser ni Thore Skogmans dotter Maria Skogman och barnbarnet i mitten. Sune Karlsson till höger. Vilken överraskning att dom kom, det visste jag inte

 

       animated-scissor-image-0005          animated-scissor-image-0005          animated-scissor-image-0005          animated-scissor-image-0005


       

Min man Mr T fick stå för filmandet eftersom jag hade fullt upp med att fota. Här ser ni när bandet klipps och Museumet är invigt

 

 

Då var museumet invigt och det kändes festligt

 

                        animated-balloon-image-0021               animated-balloon-image-0021               animated-balloon-image-0021               animated-balloon-image-0021

 

 

Här ser man alla tre och på trappen står en kvinna vi känner och har träffat på både Hallstaparken, Borgåsund och Vinylcaféet. Jag vet ju inte vad hon heter men min man säger att hon även är politiker och hon är supertrevlig. Hon skulle lämna över en blomma till Thores dotter Maria och barnbarnet Celina Skogman Brånedal som även är en av Administratörerna på Thore Skogman-sidan

 

 

Här överräcks blomman till dom båda. Det var en väldigt fin invigning och museumet hade verkligen fixat till det bra denna dag. Det hände mer saker denna  med både Quiz och lite annat men jag hann inte med allt. Jag har sett Thore Skogman en gång och då på Centralstationen i Göteborg då jag bodde där. Jag minns att jag vinkade till honom men kom inte ihåg om jag sa nåt.

 

    

Efter det så bjöds alla in på fika i form av Thore Skogman tårta, saft och kaffe. Tårtan var bakad av Vinylcaféet i Västerås. Min man tog en bit men inte jag men jag ville ändå känna hur den smakade så jag smakade en liten bit och den var supergod och inte så söt som jag trodde. Tack för en härlig och festlig invigning

 

I nästa inlägg Kommer det bilder från själva museumet. Så fortsättning följer......................... Nu önskar jag er en vilsam och skön dag

 

       

 


#Thore #Invigning #Dotter 

 
 
wiolettan

wiolettan

5 augusti 2019 08:50

Så roligt att få se detta.
Vi hörde på TV att det skulle invigas ett museum om Tore Skogman och då sa mysingen att dit ska vi åka på vår nästa tur. Det ska bli trevligt.
Irene Sangemark känner jag till. Har lyssnat till henne två gånger och även hennes man. Bjuder verkligen på sig själv, gör hon.
Roligt att det kom så mycket med folk.
Ha en det bra.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

5 augusti 2019 09:11

Ja du det var en upplevelse. Kul att vi fått ett sånt museum här över bygdens son. Då får ni höra av er så kan vi träffas.

Kul att du känner till Irene också för jag visste inte alls vem hon var så jag fick fråga. Verkligen kul att det blev sån uppslutning av folk

Ha en jättefin början på veckan
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards