Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 maj 2019

Dockor och Träleksaker!

Av Malin wiper - 17 maj 2019 18:00

  

  

Jag satt och funderade en dag över hur leksaker till barn förändrats genom åren. Jag var egentligen ingen flicka som lekte särskilt mycket med dockor men jag hade en docka som jag döpte till Ulla. Vet inte varför jag hade ett docktäcke på huvudet och det är Ulla som ligger bredvid mig i sängen på bilden ovan. Ulla fick utstå en del för hon var en gummerad docka och jag hade fått för mig att hon skulle ha hår på huvudet. Det gick ju inte för då hade det behövts en måttbeställd peruk. Jag funderade och kom på att jag kunde använda mig av mammas garn som hon hade i en korg. Jag gillade långt hår och klippte till långa bitar av garnet. Hur får man då fast garnhåret, jo! man tar en grov nål och där trär man in garnet som inte var så tjockt och sticker sen igenom alla garlängderna i huvudet tills huvudet är fullt. Kom sen ihåg att jag gjorde flätor och alla möjliga frisyrer av garnet. Kulram i trämaterial fanns både då och nu

 

                        animated-toy-image-0020                                                  animated-toy-image-0020 

Jag tyckte även det var kul med klippdockor som fanns i en tidning min mamma köpte. Jag klippte ut dom och kläderna som hörde till och sen bytte jag kläder på klippdockan och gav henne en röst, min egen. Vad jag sen minns så var det mest hink och spade och allt man hittade i naturen som gick att leka med. Jag har för mig att jag hade några fina träleksaker också. Dom är tidsbeständiga och håller i generationer framåt

 

           animated-toy-image-0015                                                  animated-toy-image-0015 

 

När jag sen fick min son så kom vi in i 1970-talet och han älskade att bygga lego från tidig ålder. Han gillade även byggsatser och hade ett enormt tålamod för att få ihop flygplan, båtar och annat. Han hade även fina träleksaker.

 

 

 

 #Dockor #Träleksaker  

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

18 maj 2019 06:31

Vilken förtjusande bild av dig och Ulla!. Förmodligen så har Ulla kastat täcket av sig och över dig? ;)
Jag hade också en gummidocka som hette Ann men hon hade hår. Däremot använde jag Ann som försökskanin när jag lekte doktor (kirurg) och skar upp den stackarn för att se hur hon såg ut på insidan. Så besviken jag var när det bara fanns starka gummisnoddar som höll ihop hennes armar och ben med kroppen. Inte en tarm en gång..haha...tur att man har blivit klokare med åren.
Ha en fin lördag Malin! Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

18 maj 2019 07:49

Tyvärr så är bilden otydlig för den är så förstorad men mycket tydligare i verkligheten. Ja du man vet inte vad som hänt ;) kul teori

Vad härligt att din gummidocka hade hår. Då fick din docka utstå lite också ;). Förstår att du blev besviken för att du inte hittade nåt intressant i dockan

Det är verkligen tur att man blivit klokare med åren ;)

Ha en fin lördag själv Karin

kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards