Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 april 2019

Purjolökssås, Potatis, öl och Dee Dee Sharp

Av Malin wiper - 12 april 2019 08:00


                           

 

Min man är bra på att improvisera när det gäller mat och är inte lika beroende av recept som jag är. Här ovan ser ni hans prujolökssås han satt ihop en dag till stekt lax. Den går även att ha till kyckling  


 


½ Purjolök (Det gröna är bäst)

1,5 dl grädde

Smör


Kryddor:

 

Santa Maria ”Seafood & Fish”

Svartpeppar mellanmalen

Timjan ½ tsk

Citron 1 tsk 


Tvätta av purjobladen i svalt vatten

Skär mycket smått. 


Fräs upp smör i stekpanna på medelvärme. Lägg i purjon och fräs den mjuk i inte alltför varm panna. Häll på grädden och låt den koka ihop. Krydda under tiden. När den är klar så ställ undan den till serveringen. Värm upp den ½ min i micron före servering.


         

Såsen passar lika bra till potatis som till pasta. Potatisen på denna tallrik kommer från Matpiraten och är delikatesspotatis från Östra Fornås Lantbruk. Den heter Amandine och är rätt stora potatisar och är otroligt goda, känns som sammet i munnen med bra smaker. Rent ut sagt så var det den godaste potatisen jag ätit på år och dag. Klicka här för att läsa om familjeföretaget


 

Så här ser förpackningen ut och den har en koktid på 20 minuter

                               


Potatisklocka från Partykungen 


       

Nu passar det bra med låten Mashed Potato Time med Dee Dee Sharp. Hon är en amerikansk sångerska från Philadelphia, Pennsylvania. Hennes karriär började 1961 som bakgrundssångerska. Den första framgången blev med låten Slow Twistin' 1962 som var en duett tillsammans med Chubby Checker. Klicka här om ni vill läsa lite mer om henne. Jag har ju själv älskat att dansa så jag har dansat mig igenom nästan alla danser däribland twist. Klicka här för att se hur man dansar twist

 

                  

        

Just nu är Staropramen mitt favoritöl när jag känner att jag vill ha en öl till maten. 


                                  

Nyckelring med flasköppnare på baksidan från Musical Gifts

  

#Purjolökssås #Amandine #Sharp #Staropramen #

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards