Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 april 2019

Amarie Art of Sweden glaskonst, Culturen och Murano

Av Malin wiper - 2 april 2019 08:15


 

I går när vi var i Västerås så promenerade vi till Culturen Kopparlunden för att se en utställning av Amarie Art of Sweden. I det huset pågår mycket med både utställningar, biograf, restaurang, café, konferanser, uthyrningar  och mycket annat

 

                                  

 

 

Hennes utställning visade sig finnas i några montrar så jag passade på att fota hennes fantastiska vackra och häftiga alster. Glaskonstnären heter Anette Hedberg Björklund och hon skapar glaspärlor, glasart och smycken med silver och metaller. Hängsmycket ovan är så läckert 

 

                                      animated-dividing-line-image-0130                                    

 

Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Bilderna jag tagit är inte så bra som jag velat ha dom på grund av att jag måste fota genom glasrutor


                                      animated-dividing-line-image-0130                     


Hennes glasstudio ligger på Regattagatan 26C i Västerås. Hon tar både kort, swish och kontanter. Inga fasta öppettider men hon är vanligen på plats vardagar 15-19 men ofta även lördagar och söndagar. Det går även att komma överens om en tid så är hon där

 

 

Jag gillar verkligen hennes smycken så jag skall själv gå dit och köpa nåt av hennes alster så småningom


 

Hon använder sig ofta av glas från Murano och där har min man och jag  varit då vi besökte Venedig på 1990-talet. Vi hade själva med oss glassmycken och lite annat hem. Jag ångrar mig så gruvligt att jag efter några år gjorde mig av med både örhängen och halsband jag köpte där. Kolla in det läckra fästet på glassmycket, så snyggt gjort. Vilken fantastisk glaskonstnär Anette är


 

Wow vilken maffig och läcker ring. Den teknik hon använder heter Lampwork eller Flamerworking 

 

                                                                

 

       

 

Som en droppe med blomma som breder ut sig.


 

Lite blandade glaspärlor


 

Lite fler exempel                           


 

Turkost armband med små blommor som går omlott. Det blev en sån lyckad dag i går då vi avslutade med utställningen Amarie Art of Sweden. Hon hade även skapat en jättesnygg drömfångare men den lyckades jag inte få till i fotoprogrammet som jag ville


 

Framsidan av Culturen. Det kommer ett inlägg som visar hur det ser ut inne på Culturen Kopparlunden och vad som finns där

 

I dag är varmvattnet avstängt hela dan från 07.00 på morgonen så vi var uppe tidigt för att göra oss iordning. Dom håller på med arbeten i detta hus också så Hallstahem har full rulle hela tiden. Solen har börjat komma fram så detta blir nog en fin dag också. Ha nu en jättefin dag 

 

        

Ett litet klipp från Murano och när vi var till Venedig så åkte man med vattenbuss ut till den ön  

 

                

Bussbåt Venedig                                                                   

 

#Culturen #Amarie #Ring #Lampwork

 
 
Annelie

Annelie

2 april 2019 08:51

Kan inte göra något annat än att hålla med dig, vilka snygga nätta glassmycken, jag älskar ett par hängsmycken OCH armbandet,,, WOW säger jag bara.
Ja du vännen, ibland är man riktigt dum, att man gjort sig av med det ena och det andra.
Jag ångrar att jag slängde två stora sopsäckar med väskor, många av det modet har ju kommit tillbaks, visst väskor tar ju mer plats än smycken.

Ha en jättefin tisdag min vän och Tack för alla kommentarer, själv har jag blivit sämre på att kommentera.. :-(
Kramar om // Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

2 april 2019 09:25

Verkligen snygga smycken. Du har så rätt i att man slänger saker ibland som man ångrar men vad gör man? Vi har flyttat så mycket så man kan inte ta med sig allt. Fast man borde ha tänkt sig för med vissa saker

Ingen fara vännen man behöver inte kommentera jämt och man hinner inte heller. Vet ju vart du finns och jag läser din blogg ofta utan att kommentera.

Ha en jättefin tisdag själv där på nya orten. Det verkar som ni trivs och det är en fin liten stad som vi ofta besökt. Typiskt att vi flyttade annars hade vi haft nära till att ses.

Kramar från
Malin

 
Pisan

Pisan

2 april 2019 14:28

Vilka fina smycken! Muranoglas och lampwork är sååå fint tycker jag ♥ Ha en fin tisdag! Kram på er! ♥♥♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

2 april 2019 14:31

Håller med dig Pisan.

Ha en fin tisdag själv
kramar tillbaka från oss båda
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards