Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 mars 2019

Lite tips vid ryggbesvär och Nexcare ColdHot Pack

Av Malin wiper - 3 mars 2019 18:00


        

Jag har fått en fråga av min härliga bloggvän Bittan vad jag gör för att bli bättre i min rygg. Hon har besvär själv med ryggen och det är ingen höjdare. Man blir stressad och deppad när det aldrig går över. Det gör att man blir ännu mer uppspänd och har svårt för att komma igång. Dynan ovan är en ländryggsdyna som jag har två av en i bilen och en på stolen vid datorn. Bra när man sitter länge

 

                                        

 

Jag har ju själv en nackskada och för några år sedan fick jag även problem med ländryggen. Då gick jag till en kiropraktor och han gjorde bindvävsmassage på ryggen och när jag gick därifrån så svävade jag på moln och var värkfri resten av dan. Jag kom själv på att lägga en icegelépåse på ländryggen då jag satt vid datorn och det tog ner inflammationen och jag blev värkfri av detta också. Det gjorde att jag motade tillbaka inflammationen och Kiropraktorn tyckte det var smart av mig att ta till den metoden också för det har ju idrottsmän/kvinnor gjort i alla tider. Om man har sträckning i muskler skall man använda värme istället

 

                   

Jag började sen att utföra bindvävsmassage på mig själv och dom ställena jag inte kom åt fick min man hjälpa mig med. Man nyper åt en bit hud där man har ont och sen drar man fingrarna utåt som på bilden ovan. Det gör rätt ont men man står ut på grund av att det blir så mycket bättre efterråt

 

Klicka här för att läsa lite mer om bindvävsmassage. Jag visste inget om detta innan jag gick hos Michael Scher Lusthuset i Skillingaryd då vi bodde i Småland. Han räddade mig från dessa plågor och sen har jag en kropp som har bra läkförmåga och svarar bra på behandling. Michael tipsade även om Oatly Havredryck som tar ner inflammation. Sen jag flyttade till Västmanland så har jag gått några gånger hos Larssons Kiropraktik & Hälsocenter i Köping och den metoden hon använde funkade bra också men den kan man inte göra hemma själv. Klicka här för att se vilken behandlign jag fick hos Larssons Kiropraktik i Köping

 

                                                                 


                                                                        Kylväska

 

Jag hade med mig ut i bilen en kylväska med flera icegelépåsar när det var som värst i ländryggen. Nu har jag inte behövt ha med mig nåt på några månader och även nacken har en bra period. När man sen har fått till ryggen lite så kan man börja med lättare promenader och att sen gå på gym gör att man kommer tillbaka till livet. Det har i alla fall funkat för mig.

 

 

Så här ser några av mina kylgelépåsar ut som jag har i frysen. Jag har haft fler och många olika sorter men dom håller inte hur länge som helst. Nu har jag dessa kvar i frysen om jag får besvär igen. Det finns tygskydd till dom och själv har jag sytt en hylsa som jag lägger in påsen i och sen sätter ihop med kraborrband. Klicka här för att komma in på en sida med Nexcare cold hot pak. Om man behöver värme istället så går dom att värma i micron

 

       

 

   

I detta klipp tar dom även upp detta med kyla

 

I och med knäskadan så fick jag ytterligare ett bekymmer men det är så mycket bättre nu efter sjukgymnastik och promenader så nu är jag tillbaka på gymmet. När man börjar känna sig bättre så skall man inte köra igång direkt med hårdträning eller för långa promenader utan bygga upp på sikt. Jag har själv fått lära mig det av erfarenhet

 

        

 

Jag råder er som har besvär att först söka upp en sjukgymnast eller kiropraktor innan ni använder bindvävsmassage för jag vet ju inte om det passar för alla skador. En diagnos måste ställas först så det inte blir fel. Ländryggsbesvär är väldigt vanlig i alla åldrar. Jag använder även bindvävsmassagen på nacken och hela ryggen och det funkar för mig. Min man har magiska händer så han hjälper mig då jag fått besvär i ryggen på ställen jag inte kommer åt

 

Tack Bittan för denna fråga som det var kul att svara på. Jag hann inte ut på era bloggar i dag så jag gör ett nytt försök i morgon. Ha en toppenkväll kära ni

 

#Rygg #Bindvävsmassage #Icegelépåsar  

 
 
Bittan

Bittan

3 mars 2019 21:43

Hej igen! Tack snälla du för dessa tips du skrivit på din blogg!
Ha en bra fortsättning på kvällen!
Kram från Bittan

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

4 mars 2019 06:37

Varsågod! Det går även att få hjälp genom akupunktur och många vårdcentralen har det nu.

Ha en fin början på veckan
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards