Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2019

Av Malin wiper - 11 januari 2019 17:15

  

Min man har köpt en vårjacka på Dressman Erikslunds Shoppingcenter för 300 kr förut kostade den 699 kr så det var verkligen ett fynd. Klicka här för att se magnetiska klädhängare

 

 

Den satt jättebra på honom och var arbetad med detaljer och snyggt foder. Klicka här för att se hur en galge tillverkas

 

                                    


Nilssons Möbler

  

Vill man vika ner kragen så är den snyggt stickad. Klicka här för att se hur man gör en miniklädhängare av ett gem

 

 

Han köpte även ett par byxor på rea som var vinröda eller lite plommonfärgade. Dom hade kostat 400 kr så dom skulle nu gå på 200 kr men då hade han lite rabatt så priset slutade på 150 kr

 

 

Han bjöd även sin fru på ett par nya örhängen som jag skall ha till ett halsband som  ser liknande ut. Dessa är dubbla så den släta staven hänger bakom örat. Han hade lagt undan 100 kr/månad för att handla lite på rea. Hans vårjackor börjar sjunga på sista versen men han har en jacka som han fick av svågern får några år sedan som han gillar till tusen. 

 

 

Jag hade tänkt att örhängena skall passa till detta halsband som jag köpte förra året.  Det var ingen bra kedja på hänget så jag köpte en riktig silverkedja som syns på bilden hos Myrornas second hand.

 

     

En fantastisk improvisation på munspel av Indiara Sfair 

 

 

I dag har vi promenerat två gånger och sista gången så hade det blivit lite mörkare. Det lyste i tornet från byggnaden där MatPiraten snart öppnar. Vi handlade lite på ICA Supermarket Matkassen innan vi promenerade hem igen. Snart har vi tre livsmedelsbutiker igen.

 

 

Vi köpte med oss varsin rund smörgåsbakelse från ICA och fyllningen var vegetariskt. Ovanpå salami, prosciutto och en tomat på toppen. Den var lagomt stor och var väldigt god. Till anrättningen tog vi ett glas öl. Klicka här för att se en bild på deras sida. Den är inte helt lik den vi åt

 

 

Här går vi förbi en kranbil som lyfter upp nåt ovanför taket

 

 

Framtill sitter två stödben för att stabilisera. Det blåser rejält ute nu så det känns bra att bara mysa och kolla på lite serier. Det kom nu ett nytt avsnitt av Scott & Bailey som jag skall se på SVT play. Ha nu en mysig kväll

 

 

#Dressman #Örhängen #Indiara #MatPiraten #Smörgåsbakelse #Kranbil

Av Malin wiper - 11 januari 2019 10:30

 

Nu går min ridå snart upp och en ny dag visar sig. Fredag igen!!. Vi sov för länge på grund av nattsudd. Därför går min ridå upp sent i dag. Trots att klockan redan är 10.30 så skall vi ta en promenad före lunch. Sen har vi lite att pyssla med hemma. Det är nollgradigt i dag men solen verkar vilja bryta ut så vi får se.

 

     

Min man har tagit en bild på mig efter att jag varit till frissan. Jag passade även på att fixa "läpparna" samma dag...  . Håret är ju inte så fint som när Ilona stylat det men klippningen är så bra så det blir lättskött. Glömde ta på mig örhängen innan fotografering och då känner jag mig så naken.

 

                                       


ebay  

  

Jag behagar skämta lite med er för det är en halvmask i papp från denna förpackning jag satt på mig. Dom finns på Flying Tiger för 30 kr och innehåller 20 olika roliga masker. Jag har alltid gillat kul grejer och att skämta. Förr var det "Butterick's" som var ett stamställe när jag bodde i Göteborg. Jag blev så nostalgisk när jag såg att Buttericks finns kvar i Göteborg och ligger på samma ställe och har samma skylt kvar. Det fanns även ett Butterick's i Sundsvall då jag bodde där

 

  

Här har jag tagit ut alla 20 masker ur kartongen och brett ut dom lite. När man tar på sig dom och kollar i spegeln så kan man inte låta bli att skratta 

 

   

Här ser ni min mans nya look..    

 

    

Klart jag måste ha med en låt som har ordet "Faces" i texten i detta inlägg. David Gilmour med Faces of stone. David Gilmour föddes 1946 i Cambridge och är en brittisk gitarrist, sångare och låtskrivare. Han är främst känd som gitarrist och sångare i gruppen Pink Floyd. Ha nu en fin fredag och helg i både vilans och humorns tecken

 

                                                            animated-face-image-0015

 

 

Klicka här för att höra en låt med The Faces en grupp Rod Stewart var med i början av sin karriär.  

 

Klicka här för att höra en låt med The Small Faces 



#Flying #Masker #David

Av Malin wiper - 10 januari 2019 16:45


 

När vi gick ut på vår promenad så såg jag folk på taket. Dom håller på att fixa med nåt och den ena av dom två är en tjej så nu är det fjärde gången jag ser tjejer i sk manlig yrken och det känns hoppfullt. Det är lika kul när man ser män i sk kvinnliga yrken ex undersköterskor. Jag arbetade ett tag på ett serviceboende i Göteborg som då hette Fjällbohemmet. Där fanns det rätt många killar och det blev mycket roligare när det var blandat. 

 

                                                       animated-roofer-image-0001


Jag skulle aldrig våga stå på ett tak och arbeta. Svindel skulle stoppa detta.

 

 

Sist vi var till IKEA så såg jag detta möblemang och det ser lite retro ut. Byråerna heter Malm och såna har vi haft förut men då fanns dom bara vitt och björkfanér. Nu verkar vinrött vara på intåg. Tyger och annat ser lite ut som på 1970-talet. Tänkte på Marimekko när jag ser dom.

 

                                     


 

                 

Detta är en urblekt bild jag haft inne förut men detta mönster verkar vara aktuellt igen än om i uppdaterad form. På bilden är jag ca 16 år och har sytt klänningen själv när jag då gick på folkhögskola i Fränsta. Den hette Ålsta Folkhögskola. Jag var inte så blek som på bilden men tidens tand börjar rota i den. På bilden står jag i vardagsrummet i föräldrarnas tjänstebostad i W:6 huset Sundsvall.

 

 

City Gross Café och även inne i butiken har bakat såna här fina vaniljhjärtan i jul. Dom är lite annorlunda för dom hade satt saffran i smeten och dom blev så otroligt goda så när vi tog varsin till kaffet var det en ren njutning. Det var tillfälligt i jul dom bakade dom. Det är så härligt att dom har eget bageri och bakar allt från grunden.

 

 

För ett tag sen var vi in till Kolbäck för att handla lite på deras fina Hemköp. Då såg jag dessa verklighetstrogna dockor sitta på en disk.  

 

      

Här kommer ett theme från filmen Walley of the Dolls från 1967. Den sjungs av Dionne Warwick

 

                                     

Walmart   

  

Syrran och svågerns katt Stilton har slagit sig ner i en fin läcker stol. Endast det bästa är gott nog..  . Klicka här för att se en annan katt som också heter Stilton. Klicka här för att se ytterligare en katt som heter Stilton. Det är nog ovanligt men jag hittade några i alla fall. Jag tycker det är jättehäftigt namn

 

                                     

 

Nu fick jag äntligen till mitt andra inlägg i dag än om jag inte visste alls vad jag skulle skriva om. Det bara dyker upp när jag ser bilder. Vi har haft 6 minusgrader i dag och lite snö ligger kvar på gräsmattor och trottoarer. Hoppas ni får en fin och mysig kväll kära ni som tittar in. Kram från Malin

 

 

#Taket #Malm #Saffran #Dockor #Dionne #Stilton

Av Malin wiper - 10 januari 2019 08:00



                                             

 

Apoteket Hjärtat  här i Hallstahammar har just nu extrapris på apolosophy mineralpuder. Det kostar nu 119 kr för medlemmar annars 169 kr. Det är Mineral Fondation till 100% och dermatologisk testad. Jag köpte en burk och jag gillar just löspuder och tål det väldigt bra. Jag har svårt för att hitta extrapriset på nätet men det kanske bara är här loklat som dom har extrapris just nu. 

 

               

   

Förut har jag skickat efter löspuder på nätet som heter  BareMinerals Matte "Medium beige 12". Det köper jag hos Babyface och det var sist nedsatt till 236 kr och kostar mycket mer i butik. Detta kom hem dan efter jag beställt det också. Då kan ni tänka er vad det kostar i vanliga fall. Då kan jag lika bra köpa det som finns på Apoteket Hjärtat och spara in lite       


  

Sist jag var in till Kapp Ahl så trodde jag att jag hamnat tillbaka till 1960-1970-talet. Såna här örhängen var högsta mode då och precis som dessa i hårt plast. Allt kommer tillbaka men i lite uppdaterad form. Jag önskade att jag sprarat lite från den tiden men jag var lite mer "slit och släng" som person. Hade jag sparat för mycket så hade det blivit omöjligt med alla mina flyttar runtom i Sverige

 

Klicka här för att komma in på en retroblogg och se fler örhängen. Klicka här för att se svart, vita vintage clips. Klicka här för att få en titt på 1960-talets op-mode. 

 

     

I detta klipp ser man lite utav kläder som Mary Quant designat under 1960-talet. Jag hade själv sk op-stövlar och hade även kortkorta klänningar och kjolar. En del hade azymetriska mönster i svart/vitt eller skarpa färger. Mary Quant var en Brittisk modeskapare som föddes 1934. Klicka här för att läsa lite mer om henne

 

 

Även detta mönster som man såg för många år sedan är tillbaka. Det är en salig blandning av uppdateringar från andra årtionden. Dessa såg jag på Kapp Ahl och det är kedjemönster

                               

 

Såna här vadderade väskor har jag också sett förut med kedja runt handtagen.  Den är också från Kapp Ahl och finns i flera olika modeller och storlekar


 

Nu har syrran och svågerns katt Stilton hittat ett nytt ställe att krypa in under. Om ni visste hur trivsamt det är bakom datorskärmen..  


           

En passande animering från Vicke att önska er en trevlig dag med. Tack Vicke för att du lånar ut dina animeringar

 

     

Sandra Boynton's C.A.T. 

#Mineral #Örhängen #Mönster #Väskor #Vicke #Sandra

Av Malin wiper - 9 januari 2019 19:00

  

Finnkino


Om Elvis Presley fått leva så hade han fyllt 83 år i går. Jag missade detta trots att min bloggläsare Lena i Göteborg påminde mig när vi pratade i telefon häromdan. Ett postumt Grattis till honom. Elvis dog ju endast 42 år gammal. Det är många som försökt imitera honom genom åren men det finns bara en Elvis än om det är kul att det finns dom som åker runt och imiterar Elvis och andra som gått ur tiden.

 

                                  


Graceland 

     

Elvis Presley med That's All Right 

             

Ha en skön kväll en bit in på det nya året. Kram från Malin

 

                         

 

#Elvis  

Av Malin wiper - 9 januari 2019 14:15

 

I dag på morgonen kom två killar hit och kollade våra fönster med värmekamera. En av dom var delägare i firman som satt in fönstren. Firman heter Interock och den ligger i Solna. Det var två trevliga killar som kollade upp alla fönster och det mesta såg bra ut och där det kom in lite drag fixade dom till direkt. Nu är vi jättenöjda och det var så stimulerande att dom inte bara vände sig mot min man och pratade utan jag blev också delaktig i konversationen och informationen. Vi blev så upplyfta så vi gick direkt ut och promenerade och sen åkte vi ut en tur med bilen. I dag hade vi 2 grader kallt, lite snö, blåst men soligt och ljust. Vi gick upp redan 06.00 i morse så dan blir lång och härlig.

 

                                       


Klicka här för att se vart jag hittat denna bild. Det är en vanlig mobil där man satt en värmekamera under 

 

 

Vi gick förbi denna mopedbil som ser ut som en liten lastbil. Som ni ser så är det lite snö på marken men jättehalt

 

 

Dom har en fotoutställning på Naturfotografiska här i Hallsta. Den började 24 november och håller på till 2 februare. Utställningen heter Ur Mörkret av Tom Svensson               

 

     

Här ett klipp med Tom Svensson Bevarandefotograf. Jag gillar det han säger och står för. Klicka här för att läsa en interju med Tom Svensson. Han jobbar med utroltningshotade djur och sånt behövs verkligen. Klicka här för att höra en liveintervju med honom           

 

 

När vi promenerat tillräckligt länge så blev vi lite sugna så vi gick in på Bibliotekets Café här i Hallsta och tog oss varm smörgås med kaffe till. Min man tog med ost och kalkon, jag med bara ost och jag kan bara äta det mjuka och inga kanter så länge jag har detta med munnen. Det har blivit lite bättre tack och lov. Vi har ätit en sån förut där och dom är jättegoda

 

 

Vi åkte sen in en tur till Erikslunds Shoppingcenter på gamla vägen.

 

 

Vi gick igenom IKEA för att kolla extrabäddar för vi har så dåligt med sånt när vi får övernattare. Som det är nu så lånar vi en uppblåsbar dubbelbädd av min svåger. I jul fick min son ligga på en madrass på golvet så vi måste ha nåt extra så småningom. Jag gillar den på bilden som heter Delaktig och kostar 7.495 Så mycket kostade bilen att laga sist. Hade inte det hänt så hade vi kunnat köpa denna. Vi har en plats längst in i vardagsrummet där man kan ställe en sån extrabädd och det blir ju även som en extra soffa

 

 

Här en annan modell som heter Ypperlig och kostar 5.995 Det finns ju även en del bäddfotöljer och vi har haft en sån då vi bodde i vårt egna hus men den gav vi bort då vi flyttade till lägenhet. Hittar vi nåt bättre begagnat på nätet så slår vi till. Vi kollar runt lite

 

Nu har jag inget mer att skriva om så jag drar mig tillbaka och fixar lite hemma. Sköt om er och ha det så bra 

 

      

En låt jag aldrig blir less på med The Animals är The House of the Rising sun. Sångaren Eric Burdon har varit aktiv sen 1960 och är så fortfarande. Klicka här för att höra hur han lät 2014

 

#Interock #Mopedbil #Naturfotografiska #Extrabäddar #Animals

Av Malin wiper - 9 januari 2019 07:15

 

I måndags hade jag tid hos Hårstudio Proffessonal här i Hallstahammar.  Jag blev nöjd som vanligt och jag hade längre hår än på flera år då jag blev klippt nu av Ilona som även tunnade ur håret lite. Sen fick jag det lite mer uppklippt så det blev lite mer volym upptill. Hon stylade även håret så det var synd att jag glömde be henne fota mig. Det kan komma en bild senare

 

 

Här ser ni fina gulliga Ilona när hon sopar bort mitt avklippta hår. 

 

                                  


tradera

 

Hon driver salongen tillsammans med sin man som ni ser här på bilden. Han är lika skicklig och trevlig som henne. Min man har klippt sig flera gånger där också. Han går inte så ofta längre för han har en hårklippningsapparat men han skall ändå gå dit i vår för han blir ju snyggare klippt då. Detta par driver även Fitness Center som jag har gått på och skall tillbaka på så fort som möjligt för att börja träna igen. Dom firar 2-årsjubileum 12 januari 10.00

 

                             


Manly.se

 

     

Feeling Good by Demun Jones 

 

  

Efter ett tag dök min man upp men då var salongen fullsatt så han fick en plats i champoneringen och som ni ser har han inget emot det..

 

                                      


My XL Shop

 

Liten del av Centrumgatan och man ser också fd Coop Extra:s hus. I vår kommer MatPiraten att inta lokalerna och det arbetas för fullt därinne, som jag skrivit om förut


 

Här ser man andra sidan upp mot Hammarteatern. Som ni ser så var det grått, trist och duggregn i måndags. I går vaknade vi till lite snö så man vet aldrig vad som väntar. Vi är uppe tidigt för att ta bort allt från fönsterbrädorna i hela lägenheten. Det kommer folk med värmekamera från bostadsbolaget för att se hur tätningarna av dom nya fönstren fungerar. Det får inte finnas köldbryggor. 

 

         

Med en häftig animering från Vicke önskar jag er en magisk dag. 

 

     

Vad passar väl inte bättre då än Queen med A Kind Of Magic. Jag såg Golden Globe Awards på TV4 play i går  och där var filmen Bohemian Rhapsody från 2018 nominerad. Den handlar om gruppen Queen och Freddy Mercury och deras fantastiska framträdande under Live Aid 1985. Den filmen måste jag bara se. Han som spelar rollen som Freddy Mercury är Rami Malek. Klicka här för att se vad som stod i Aftonbladet. Jag tycker Golden Globa Awards var en trist föreställning där dom bara delade ut priser. Det behövs lite musik/humor mellan prisutdelningarna. Jag gav upp och bytte kanal till slut

 


#Hårstudion #Illona#Fitness #Demun #Vicke #Queen #Rami

Av Malin wiper - 8 januari 2019 13:45


 

När vi var ute och promenerade häromdan så såg vi denna lilla mopedbil stå utanför ett hus. Det finns så många numera i olika färger och dekorer. Från att ha promenerat 2 km är vi nu uppe i 4 km så man märker att man orkar mer efter ett tag. Så bra som jag är i knät nu har jag inte varit på flera månader. Jag kan gå på alla golv nu och jag har ingen värk. Sjukgymnastiken ihop med promenader gav bra resultat. Jag blir euforisk då jag blir bättre i kroppen och känner livsandarna återvända till mitt liv. Synd att det alltid dyker upp nåt nytt då men det blir ju i alla fall en plåga mindre                       

 

Klicka här för att se en äldre öppen mopedbil. Klicka här för att läsa lite fakta om mopedbilar

 

                             

 

Nu har jag sett en veteranbil till på parkeringen vid en bilfirma här  i Hallsta. Det är en Ford Galaxie och det står California på nummerplåten. Vet därför inte vilket årtal den är ifrån

 

 

Baktill!. Det småregnade denna dag så bilderna blev därefter               

 

  

Snygga fälgar

 

     

MonaLisa Twins med Drive my Car. Det är en cover på The Beatles låt. Ha nu en skön onsdag gott folk..

 

               

Detta inlägg är inte dagsfärskt utan skrivet för några dagar sen. Jag hade inget annat klart så det blir lite huller om buller ibland. Vi har varit ute och promenerat och även lämnat in blanketter till bostadsbolaget som skulle fyllas i inför stambytet i april.  Jag avslutar med en häftig animering av Vicke. Sköt om er och ha det så bra  


 

#Mopedbil #Galaxie #Twins #Vicke

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards