Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2019

Av Malin wiper - 16 januari 2019 13:00



                                  


 

Vi äter mer och mer vegetarisk mat för den har blivit så god och sen kan man ju fixa till mycket själv också från grunden. Nu har vi testat anamma Vego Schnitzel och man kan inte förstå att det är vegetariskt för dom är så otroligt goda. Det ligger 4 st i en sån här påse och man hittar dom i frysdisken bland dom vegetariska/veganska alternativen. 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och få fler tips från anamma. Klick här för att få ett recept på morotsbiffar som vi själv tillagat några gånger och dom är jättegoda


  

Så här ser schnitzel ut på tallriken och paneringen är väldigt god den också och känns inte som vanlig fet panering. På tallriken ligger också kikärtspasta från Risenta som min man buljongkokt tillsammans med morötter och palsternacka. Sen ligger där gröna ärter. På sidan ligger röd vinbärsgele från Torfolk gård och sen bearnaisesås från Erik Lallerstedt. Kikärtspasta är så gott och smakrikt i sig så man behöver inte alltid nån sås ovanpå

 

                                       


Eskilstuna

 

Vi njöt och lät oss väl smaka

 

                                              


Laminas 

 

Så här såg det ut 16 januari 2018 hos oss utefter den gamla vägen. Vi hade mer snö då än vi har nu. Temperaturen var hel minus 10 grader i morse men det är vindstilla och då känns det inte lika kallt. I dag mår jag bättre och den förlamande tröttheten och migränkänslan gav sig av efter några dagar. Jag har numera svårt att bestämma saker långt i förväg på grund av mina skador och utbrändheten. Jag får ta en dag i taget och när jag mår som bäst så är jag överlycklig. Nu önskar jag er en härlig kväll 

 

     

Denna låt kom på fel dag men det får bli så ändå. Den heter Love You till Tuesday. Sjungs här av David Bowie. Jag har då aldrig hört den förut.


                             Kärlek utan kyssar är som vinter utan snö

                                                    Dikter net 



#anamma #Torfolk #Erik #David

Av Malin wiper - 16 januari 2019 08:00


  

Min man åkte ut själv i går och då hittade han en passande extra kudde till vår nya bäddsoffa/dagbädd. Det är en avlång fluffig kudde med fårskinn på baksidan och mjukt tyg på framsidan med bilder av får. Den är lite mer avlång och den passade jättebra in i dom andra kuddarna. Först hade vi tänkt köpa nån med färg men vi har rätt mycket färg i vardagsrummet med tavlor och gula fotöljer så detta blev snyggare. Han köpte den på Eko Erikslund för 159 kr och den kommer från Noble House Home & Living. När man klicka på länken så ser man att Noble House har detta fårmönster på både grytvantar, lakan mm

 

Klicka här för att komma in på ett annat inlägg och se soffan utfälld som dubbelsäng. Den heter ASARUM och finns på IKEA

 

 

Det är ju en tresitts-soffa så detta blir en extra kudde.                                

 

 

Baksidan

   

Ha en fin dag och tack för att ni tittade in

 

                                                      Jag går, jag står

                                                      jag ligger, jag pratar

                                                      jag gråter, jag äter

                                                      jag klagar, jag lever                     

                                                                           Text Malin  

                               

         

Roger Ridley en gatumusiker jag haft inne låtar med förut men inte denna som heter Tears On My Pillow. Tyvärr dog han 2005 i en ålder av 57 år. Han var med i projektet Playing for Change. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa om honom. Han hade en fantastisk röst 


#Kudde #Eko #Roger

Av Malin wiper - 15 januari 2019 09:00


 

Slide Player


I dag skriver jag bara detta inlägg för jag har haft en konstig huvudvärk i några dagar. Det känns nästan som migrän och jag gissar att det antingen kommer från nacken eller käken. Jag är så yr så jag tar snedsteg, har dimsyn och blir illamående. Då är det inte bra att sitta framför en datorskärm.

 

 

via GIPHY


Jag tål inte ljuset så jag får ha solglasögon på mig ute. Jag har inte haft migrän sen i början av 1990-talet och då var det efter en operation som gick snett. Sen är ju vädret som ett diagram som rusar upp och ner och det påverkar också då man har en massa skador. Som tur är så känns knät mycket bättre och jag har kunnat gå upp och ner i trappor på vanligt vis. Även ländryggen har hållit sig i skinnet bra länge nu så man får vara glad att inte allt kommer på en gång 

     

      

Percy Sledge med Rainbow Road

 

                                                  animated-rainbow-image-0006

 

Livet är som en regnbåge vi ser hur underskön den är innan den sakta glider ifrån oss

Bo Grapenskog

 

 

 #Migrän #Julia #Regnbåge #Percy

Av Malin wiper - 14 januari 2019 11:45


 

Levernasbil från IKEA med två trevliga killar och min man som öppnade grinden


Det vi fick tag på i går var en bäddsoffa som heter ASARUM 3-sits på IKEA och den kostar i vanliga fall 2.495 Vi hittade en på fyndavdelningen som var grå och kostade 1.599 Den går att ha som dagbädd också och soffan är så nätt och fin . Jag tror den varit ett demoexemplar eller också har färgen på tyget utgått för den såg helt ny ut. Det betyder mycket för nu kan vi ha övernattande gäster som inte behöver ligga på golvmadrass eller uppblåsbar säng. Dom uppblåsbara verkar börja läcka luft efter ett tag.  Nu har vi två soffor i vardagsrummet men vad gör man när man inte har nåt gästrum längre. Vår lägenhet är i alla fall lika stor som en del 3 rummare är. Vi hade även kunnat ha en dagbädd i köket  men där har vi en hurts för saker som skall återvinnas såsom plast, papp mm

 

Klicka här för att se en riktigt tjusig bäddsoffa men den kostar mycket mer. Vi har ju plats kvar i vardagsrummet och barbordet kan vi flytta till ett annat ställe om det behövs.

 

 

Asarum ljusgrå

 

Före:

 

  

Så här såg det ut innan vi satt dit bäddsoffan/dagbädden. 

 

Efter:

 

 

Nu har vi fått upp soffan i lägenheten och det blev jättebra. Sen skall vi ev köpa två kuddar till i samma storlek men med lite färg och mönster som vi sätter emellan

 

 

Så här ser det ut när man fäller ut den och vips har man en dubbelsäng. Härligt att kunna ha nattbesök. Under soffan finns en stor förvaring där man kan ha bäddmadrassen och en sån har vi redan

 

 

Framifrån!. Den är även bekväm att sitta i. Det är möjligt att vi ställer barbordet på nåt annat ställe så blir det luftigare. Då kan vi även flytta vår golvlampa dit. Vi har letat länge efter nåt fynd och nu dök det upp. 

 

Klicka här för att se hur vår andra soffa ser ut i vår mys och tv hörna

 

     

Michael Henderson med låten In The Nightime. Passande lugn låt som ger avslappning. Han föddes 1951 och är en amerikansk basgittarist och sångare som är mest känd för sitt basspel med Miles Davis i början av 1970-talet.

 

         

Med denna häftiga animering från Vickes Blandning önskar jag er en fin dag.  

 

 

#Bäddsoffa #Michael #Vickes

Av Malin wiper - 14 januari 2019 07:30

 

Jag frågade i ett inlägg i går ang denna spegel ovan jag såg på Läkarmissionens second hand. Nu fick jag reda på vad detta är av min bloggvän Karin "Pettas blogg". Hon skrev så här i en kommentar:

 

"Spegelramarna" är upp och nerhängda bogträn eller lokor. Det hör till hästens seldon, dock rätt antika vid det här laget. Vi har ett par uppe på vinden och har någon gång tänkt att det ska bli en spegel av dem 

                      Thank You Comments Pictures

More Images @ MyNiceProfile.com

 

Tack snälla du för att du talade om detta. Det är kul att veta vad det är man sätter in i bloggen. Klicka här för att komma in på inlägget där där spegeln finns

 

                                                      

Lokor

 

     

The Rolling Stones med Wild Horses. Nu önskar jag er en fin början på en ny vecka som jag hoppas skall bli bra för er alla

 


                                          Tills ljuset hann upp mig


                                          och vek ihop tiden.


                                          Tomas Tranströmer

 

Tänk att två rader av en poet kan säga så mycket. Jag känner mig så just nu och gillar detta så mycket så jag skall sätta dikten på baksidan av mina visitkort, naturligtvis med hans namn under 

 

 

#Bogträn #Rolling #Tranströmer

Av Malin wiper - 13 januari 2019 15:45


  

I dag hade vi inte tänkt åka ut nåt men efter några timmar blev vi lite piggare och jag sa till Mr T att vi åker till Erikslunds Shoppingcenter och går till IKEA:s fyndhörna och kollar för jag kände på mig nåt. Jag hade rätt för vi har länge varit ute efter en sak och nu stod den helt plötsligt där och var nedsatt i pris. Den kommer med hemtransport i morgon och då visar jag den i bloggen. Som ni ser på bilden var det lite dimmigt och disigt ute. Fast vi har 6 grader kallt så känns det inte få eftersom det är vindstilla


  

Vi har en gammal öltunna som vi haft både som sittplats med rund kudde ovanpå och som nu med lampa. Vi har haft massor av lampor på denna tunna men ingen som passat riktigt bra in. Nu hittade jag en lampfot i porslin hos Läkarmissionens second hand. Den tog dom bra 40 kr för. Mönstret ser ut som rotting och den ser även ut som ett vinkrus och det passar ju bra på tunnan. 


 

Nu har vi hittat en lampskärm till lampfoten och det på IKEA. Så hela lampan kostar sammanlagt 80 kr och det kan man inte klaga på. Vi har testat med mörkare skärm med det blev inte snyggt då vi tände den. Nu passar den ihop med vår golvlampa i hörnet


Förra gången vi var in till Västerås så såg jag ännu en mopedbil. Jag brukar spana efter såna

 

 

Nu har vi även hittat en Fotoram till bilden min syster tog på oss två i somras. Det är en glittrig ram från Flying Tiger och jag tror den kostade 40 kr. 

 

                          

Katka 5212 

  

En rejäl baksida med med ett rejält tavelstöd. Nu står den i sovrummet ovanpå vår förvaringsmöbel

 

             


Katka 5212 

 

     

Gabrielle med Give Me A Little More Time. Gabrielle föddes 1969 och är en engelsk sångare och låtskrivare. Klicka här för att höra henne sjunga Walk On By som man annars är van att höra med Dionne Warwick 

 

 

 

#Öltunna #Lampfot #Mopedbil #Fotoram #Gabrielle

Av Malin wiper - 13 januari 2019 10:30


   

Hej på er! Hoppas ni sovit gott och får en fin dag. Vi vaknade 09.00 och förra året samma dag som i dag hade jag inga problem med knäna så jag balanserade flera gånger/vecka på min balansplatta. Nu börjar jag bli så pass bra så jag kan nog börja igen. Vi skulle ha åkt till min son i dag men det finns ingen ork så vi skjuter fram detta lite. Jag väntar med gymmet tills nästa vecka för jag vill vara i så bra form som möjligt så jag inte måste göra uppehåll direkt igen.


 

Läkarmissionens Second hand såg jag denna märkliga spegel som var till salu för 120 kr,. Jag får stallkänsla (häst) av den  i och med formen och läderbältena. Är det nån som har sett en sån här förut?

 

                     animated-horse-image-0042                                       animated-horse-image-0042


 

Bredvid hängde en spegel som hade mer fiskform och såg ut som den var övermålad. Den kostade också 120 kr. 

 

               animated-fish-image-0040                                 animated-fish-image-0040


 

En symaskin Huskvarna 2000 som min man säger är en jättebra symaskin där prislappen var på 500 kr. Den såg jag på Myrornas second hand. Jag har en symaskin själv som hållit i över 20 år som vi köpte i Katrineholm för 11.000 kr. Kom ihåg att jag avbetalade den ett helt år men den har varit en höjdare. 

 

 

Så här ser våran symaskin ut som är en Huskvarna 400 computer. Nu kan man få en sån från 1400- 3000. Under några år i Vaggeryd sydde jag för brinnande livet allt möjligt men sen lessnade jag och min skador tog stryk så nu använder jag mest maskinen när vi köpt gardinkappor som måste fållas, tyg till dukar eller laga nåt

 

Klicka här för att komma in och se vad jag bland annat sytt. Klicka här för att se min egendesignad sjuksköterskeklänning i litet förmat för förvaring av plåster mm. Ni får scrolla ner på sidan en bit


 

En gammal Singer symaskin stod bredvid Huskvarnamaskinen. Den ville dom ha 1400 kr för hos Myrornas.


 

Min man höll fram en slips där mönstret såg ut som bubblor som fanns hos Myrornas


 

Lite högre upp på en vägg kunde man skåda denna festliga ensemble av både glas, karaff, finkläder och en vinyl LP med The Manhattan Transfer. Jag har själv haft några av deras skivor och gillade dom jättemycket för några årtionden sen. Dom var till konserthuset i Göteborg då jag bodde där men då hade jag ingen möjlighet att gå dit tyvärr. 

 

      

Jag sätter in en låt med gruppen som heter Chanson d Amour. Det är en amerikansk vokalgrupp och deras musik varierar från jazz till pop och R&B. Dom har varit aktiva sen 1969 men nu finns ingen orginalmedlem kvar men gruppen fortsätter men med andra sångare. Gruppens grundare Tim Hauser dog 2014 i en ålder av 72 år


  

På myrornas såg min man dessa tjocka tumvantar och det som var lite annorlunda var att dom hade inte bara en tumme utan plats för ett lillfinger också på andra sidan

 

                                       


Väderstation Ventus


I dag har vi hela 6 grader kallt, ingen klar himmel eller sol som i går så vädret är som ett hysteriskt diagram. Nu skall jag in i duschen fast klockan redan är över 10.00 så det blir en kort dag i dag. Nu önskar jag er en vilsam, mysig söndag med en touch av lite humor också.

 

#Balansplatta #Spegel #Fiskform #Symaskin #Slips #Manhattan #Tumvantar

Av Malin wiper - 12 januari 2019 13:28


 

En dag då vi var ute och promenerade så gick vi in till Garnstugan då vi var på väg hem.


 

Dom har ett bord mitt i butiken och där satt en kvinna och stickade sockar. Dom var i lite regnbågsfärgade och lyste upp så fint. Hon var suverän på att sticka och jag tycker att stickning och virkning är konsthantverk               


  

Min man köpte en sån här stickad öronlappsmössa då vi var dit sist. Nu hittade han en likadan men i annan färgkombination. Han gillar dom så mycket så jag gav honom denna som han satt på sig direkt. 


Klicka här för att se färgen på mössan han köpte sist där. Klicka här för att se när vi var dit 8 december förra året


 

Så här ser garnet ut som mössan är stickat i. Det heter Knitting Dream och kommer från Svarta Fåret. Det är butiksinnehavaren som håller upp garnet. Hon är glad, trevlig och hjälpsam

 

 

Bland dom färdigstickade mössorna låg även denna röda virkade mössa. Det står Mora-Nisse på mössan. Mora Nisse-Karlsson föddes 1917 i byn Östnor utanför Mora i Dalarna. Han dog 2012 i en ålder av 94 år. Mora-Nisse var en svensk längdskidåkare. Han vann OS-guld på femmilen 1948, VM-brons på samma distans 1950 och totalt 37 SM-guld, varav 17 individuella. Mora-Nisse vann även nio Vasalopp

 

     

 

          animated-skiing-image-0069                                           animated-skiing-image-0069


 

Nu hade provdockan fått på sig en mysig kofta

 

                                            


Stickat smycke av rep från blåVärld 

 

Såna här mjukisgarn har blivit populära. Jag ser tröjor ute på butiker som är stickade i såna här mjuka mysiga garner

 

 

Nedsatta priser

 

 

Detta är en rulle med såna här glest mönster som används till tunna sjalar

 

 

Ytterligare en stickad mössa och den har reflextråd i det svarta partiet

 

 

Lite uppstickat

 

Jag hann inte ut på morgonen för vi vaknade sent och efter frukosten gick vi ut en promenad. I morse var det minus 3 grader men nu blåser det inte längre.  Vi hade tänkt åka till min son i morgon men jag orkar inte. Är för trött så vi får skjuta fram det lite.

 

 

Jag såg denna virkade basker på Myrornas för ett tag sen

 

     

Jag avslutar med detta häftiga animerade klipp. Moving On: A Stop-motion music Video by Ainslie Henderson. Ha det bra kära ni som tittar in. Kram på er. Han föddes 1979 och är en skotsk låtskrivare. Han är mest känd som en BAFTA prislönt animator. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

 

#Garnstugan #Sockar #Öronlappsmössa #Knitting #Mora-Nisse #Ainslie

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards