Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2019

Av Malin wiper - 24 januari 2019 08:15

 

Här är ett exempel på vad man kan hitta för fynd på second hand. Min man dök på denna North Blend Act Fleece tröja för 45 kr och på nätet kostar den ny 499 kr. Klicka här för att se den på bild fast i en annan färg. Det är såna fina sydda sömmar som gör att den ser arbetad ut

 

Tröjan hittade han på Läkarmissionens second hand


 

Min man gillar den till tusen och den ser helt ny ut. Färgen är ljusgrå mot lite stålblått. Den ser ännu bättre ut i verkligheten

 

                                            


Plan 1

  

Den har långa fickor på sidorna med blixtlås och är lite längre baktill.

 

 

 

 

Från baksidan av vårt hus har vi inga hyreshus utan villor och radhus så vi har bra  utsikt. 

 

 

Det märks att vi har stambyte i vårt bostadsområde. Det arbetas för fullt och det är baracker och annat lite varstans. Stambytet hos oss sker tidigast 13 mars men kan dra ut på tiden. Det kommer att hålla på i 6-7 veckor

 

                                       


Clipart Library

 

           

Pipe Guy

 

                  

Med animeringen från Vickes Blandning önskar jag er en dag som slingrar på i lagom takt

 

En liten eftertanke: Man har ju sett hur svårt det är numera att hitta en livspartner för dejtingjungeln verkar vara komplicerad. Det stod att läsa för ett tag sen att en kvinna gett upp och gift sig med sig själv. Då trodde jag att galnare kan det aldrig bli men det kan det. Klicka här för att läsa om en kvinna som gift sig med sitt "täcke", jo ni hörde rätt. Först började jag skratta men sen började jag tycka det var tragiskt och sorgligt. Jag har ju förstått att det är svårt att träffa en partner för kraven har blivit så höga så ingen kan leva upp till dom. Sen verkar allt ha blivit så tekniskt och inte så uppsluppet och kul som förr.



#North #Läkarmissionens #Baksidan #Stambyte #Pipe #Dejtingjungeln

Av Malin wiper - 23 januari 2019 18:00


  

I dag kom det ett paket och det visade sig vara från min bloggläsare och vän Lena. Det är hon som läst min blogg sen 2009 och vi har lärt känna varandra mer och mer. Nu pratar vi nån gång i veckan i telefon med varandra också. Om jag inte hade börjat vara ute på nätet så hade jag missat alla härliga personer jag träffat både bloggvänner, fb vänner och andra. Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag tänker på det. Det har gjort att jag kommit vidare efter utbrändheten och min nackskada.  Jag är även för evigt tacksam mot en person jag gick på KBT hos när jag blev utbränd för det var hon som sa att jag skulle skaffa en kamera för att leva i nuet.  

 

                                 animated-postman-image-0026                                                      animated-postman-image-0026                                                    

 

  

Paketet innehöll dessa varma tofflor som passar jättebra nu då jag fryser så mycket om fötterna. Jag som svettats i flera år fryser nu och hade även tänkt köpa såna här själv då jag sitter vid datorn. Det var så otroligt lyckat och jag ringde upp henne direkt och vi pratade en stund. Hon är väldigt lätt att prata med och är jättetrevlig. Hon älskar också musik och film. Hon har en son precis som mig och hon och hennes man reste mycket då han levde. Dom tog med sin son på massor av konserter både i sverige och utomlands. Då tog dom autografer och jag har själv fått några av henne och även signerade CD-skivor     

 

                                                                                         

 

 

Så mycket bättre jag mår nu då jag sitter vid min datorplats och slipper frysa. Det är som att om fötterna är kalla så blir hela kroppen kall. Nu myser jag till tusen 

 

  

Min man fick också en present av henne i form av dessa yllestrumpor som han blev jätteglad över. Dom satt väldigt bra. Tusen tack igen Lena..   

 

                                          animated-thank-you-image-0091

 

     

Häromdan ringde min barndomsvän Eva som ni ser till vänster  på bilden. Har visat denna bild förut och den föreställer oss på lekskolan/förskolan. Jag i mitten och Else-Marie bredvid mig, hennes mamma var min dagmamma. Eva bor sen många år med sin man i Tranås. Hennes mamma och min mamma var bästa vänner så Eva och jag har lekt som barn då vi bodde först i Vinkeltået i Sundsvall och sen flyttade både dom och vi till Sallyhill. Vi tappade kontakten ett tag eftersom vi båda flyttade mycket och dom blev en stor familj. Nu har vi regelbunden kontakt sen flera år och har även hälsat på varandra ett antal gånger men nu var det länge sen. Nu är båda vår föräldrar borta och det känns skönt att vi har kontakt. Hon är en sån lättsam och behaglig person. 


    

Jag hittade en bild där mina föräldrar och Evas föräldrar hade lite fest i mammas och pappas lägenhet i Vinkeltået Sundsvall. Det är mina föräldrar till vänster och Evas till höger. Evas pappa rökte pipa och pappa höjer glaset för en skål. Om det ändå hade varit möjligt att göra en tidsresa.  Med denna nostalgibild önskar jag er en fortsatt fin onsdag

 

                  

             Vickes Animering

 

     

Elvis Presley Memories

 


#Paket #Lena #Barndomsvän #Föräldrar #Elvis

Av Malin wiper - 23 januari 2019 13:00


 

Lite blandade färgstarka bilder från Myrornas second hand i Västerås. Lite retro med en soda Siphon i mitten

 

                                                    

Klicka här för att se vart jag hittat bilden på denna syphon ett ex som en sån kan se ut i dag

 

     

 

Mer färgstarkt på en hylla på väggen

 

                     animated-dividing-line-image-0080                   animated-dividing-line-image-0080            


 

Woman In Red and Pink. Klicka här för att höra ett soundtrack från filmen The Woman In Red


 

När jag var smal så hade jag ofta kjol och dom hade ungefär formen som den på bilden. I både tyg och skinn och jag har även haft en sån med knappar framtill. Jeanskjolar var jag också förtjust i Gillar även den gröna topen med den nu igen så moderna halsen och även färgen.  


 

                                     


 

Denna scarfs var stor som en hel bordsduk och är fullt modern nu där detta mönster ingår i både blusar och klänningar. Jag har själv tur med att hitta fynd på second hand

 

                             animated-dividing-line-image-0246                                      animated-dividing-line-image-0246


 

Första februari börjar både min man och jag på nytt hos Fitness Center. Jag är ju redan inskriven så min man skall fixa in sig där och sen skall vi försöka gå flera gånger/vecka. Jag mådde så mycket bättre när jag tränade så man känner skillnaden än om jag promenerar nu. Båda delarna behövs. Nu när knät är så bra så finns det inga ursäkter längre

 

 

Stadsmissionens second hand såg jag denna gamla soffa som jag antar är en bäddsoffa. Den kostade 300 kr och såg helt oförstörd ut. Den är ju som ett konstverk med sina arbetade delar. Dom hade lagt så fint en servis för beskådan på sofflocket


    

Ytterligare en variant av gammal bäddsoffa som jag gissar är från 1940-talet. Den stod det inget pris på. I går var vi först ute och promenerat och sen hade vi en innedag och gjort sånt vi legat efter med. Sen har min man börjat arbeta med sin stationära dator som behöver mer kylning så han sätter i en vattenkylning i den. I dag är det så fint och vitt ute så vi promenerar igen, och kanske åker ut en sväng också. 

 

                

                  Vickes Blandning.

Det är en huggorm som slingrar förbi. Jag har ju även en huggorm på mitt visitkort så det passar så bra på skylten också. Detta med huggorm kom sig av att jag har fått mer och mer skinn på näsan och säger ifrån när det behövs  så jag bestämde mig då för att ha en huggorm på visitkortet. Min man och jag är båda självständiga men ändå väldigt bundna till varandra efter 28 år som par. Innan vi träffades så levde vi båda ensamma i perioder och då lär man sig att ta hand om sig själv. Om jag får möjlighet så skulle jag vilja se en orm i verkligheten och känna hur dom känns att klappa. Kanske på Skansen så småningom. Detta var lite extra material som kom med av bara farten...  

 

#Myrornas #Red #Kjol #Scarfs #Fitness #Stadsmissionens

Av Malin wiper - 23 januari 2019 08:00


                                


 

Nu har vi äntligen fått lite vinter och det känns så konstigt för mig att frysa. Jag har svettats året om i många år och tyckt det varit konstigt för det var inte så förr. Det var tumören som störde kroppen så hormonerna låg fel. Nu med levaxin så börjar jag bli som förr.Här följer en ordlös bildsvit på vinterbilder jag fotat


   

                                                   


AlanDeko

      

       

   

     

Janis Ian med In The Winter. Janis Ian är en amerikansk sångare och låtskrivare som var mest kommersiellt framgångsrik på 1960 och 1970-talen. Ian är också kolumnist och Science fiction författare. Hon har också skrivit en självbiografi Society's Child 

 

  

Syrran och svågerns katt Stilton på nya upptåg. Han krävde att få en liggplats på toaletten också den luringen..    . Ingenstans får dom vara ifred..  . Nu önskar jag er en dag med klös 

 


#Ordlös #Janis #Stilton

Av Malin wiper - 22 januari 2019 17:00

 

I dag såg det ut så här snörikt mellan husen där vi bor. Det är helt underbart med 4 grader kallt, vindstilla och gnistrande vackert. Det enda man behöver tänka på är att inte halka så det blir till att trippar omkring som en ballerina. Så här skulle det ha sett ut på julafton men numera har vintern förflyttat sig så julen borde infalla i januari istället..  


 


Det plogades för fullt på gårdarna och han som skötte detta hade stenkoll på sitt fordon och hann med mycket på kort tid.

 

 

Vi gick förbi en snygg huslänga som jag tror tillhör Hallstahem också. I denna kommun har dom väldigt många hyreslägenheter och det tycker jag är toppen. Det börjar ju bli ont om såna så det känns bra att en kommun inte bara satsar på insatslägenheter. Jag gillar Hallstahem för områdena är väskötta, fina lägenheter och tryggt

 

 

Hur har det här gått till..  

 

 

Nu är den lilla parkoasen man går förbi ner till centrum översnöad. Det verkar som två bänkar fattas

 

 

Så här ser parkoasen ut på hösten och från en annan vinkel

 

 

I dag hade dom ett superklipp på räksmörgås hos ICA Matkassen. Dom var jättestora och kostade endast  39 kr. Vi köpte med oss en för att ha till kaffet efter promenaden. Vi delade för dom var så stora

 

                                              


Gudrun Sjödén 

 

Vi blev mätta på en halv och fick skjuta fram lunchen. Räksmörgåsen var supergod med ett tunnt bröd som passade jättebra till. Handskalade räkor och andra tillbehör. Vi njöt som bara den

 

     

Spirit Animal- Snake- Native American music

 

              

Tack snälla Vicke som fixade denna animering till mig..  Jag är jättenöjd och glad. Den skall få vara min signatur i bloggen. Klicka här för att komma in på Vickes blandning. Nu önskar jag er en skön och vilsam kväll. 

 

#Snörikt #Plogades #Huslänga #Parkoasen #Räksmörgås #Native #Vicke

Av Malin wiper - 22 januari 2019 12:15


  

Vi har en symaskinsbutik här som heter Hallsta Symaskiner och den stod det om i Västerås tidning 12 januari. Jag fick reda på att Stig Sandberg som ni ser på bilden är pappa till Susanne Croner som driver Hallstaparken.   

 

                    animated-sewing-image-0028                    animated-sewing-image-0028                    animated-sewing-image-0028

 

Klicka här för att komma in på Hallsta Symaskiners hemsidan som är väldigt fin. Där kan man även få sig lite historik till livs 


 

Så här ser det ut utanför Hallsta Symaskiner. Deras öppettider är måndag-torsdag 16-18, lördag 10-13.            

 

 

Klockan 16.00 i går när Stig Sandberg öppnade sin butik så tog vi en promenad ner dit. Vi har ju en symaskin som behöver rengöras och oljas upp så småningom. Det var länge sen vi lämnade in den sist och tänk så bra att vi har en sån butik här som inte skickar iväg maskinerna utan han servar dom på plats. Jag fotade honom och fick lite information.

 

                                      

Amazon

 

Stig Sandberg kommer ursprungligen från Kalix men flyttade ner till Hallstahammar 1966 och började arbeta på Bulten och där blev han kvar i 17 år. Efter det så startade han en symaskinsbutik i en källare på Trädgårdsgatan. Där blev han i 2,5 år och från 1984 har han hållit till på nuvarande ställe. Han är en glad, trevlig och kreativ person som det var givande att prata med.

 

 

Här har han sin verkstad där han servar och lagar symaskiner.

 

                                                           

 

  

Han säljer även Huskvarna symaskiner och det finns inte en enda butik i Västerås som säljer Huskvarna symaskiner så han är ensam om detta.

 

  

En prisvärd symaskin för nybörjare som nu kostar 3.995 men har kostat 4.695 Det är en Huskvarna Viking Opal 670. Den har fått utmärkelsen bästa symaskin 2018. Hittar inte just den modellen på nätet så jag kan inte länka.

 

 

Här en Singer overlocksmaskin  

 

 

Detta är några bra hjälpmedel som Stig visade upp. Den breda linjalen är av en sort som ligger still på tyget då man skall rita upp eller skära i tyget. Den rosa under är till för att skära bitar till lapptäcken och går under namnet Cutting Mat. Ovanpå ligger ett skärverktyg

 

 

Det finns jättemycket på hyllorna och roligt att gå in dit och kolla. 

 

 


På en hylla stod dessa stora trådrullar och det finns många tillbehör man kan handla där ex symaskinsnålar, tråd, skärverktyg mm

 

 

Detta är kurser som ABF håller i och börjar i mars-april och handlar om lappteknik 


     

Så passande låt Sewing Machine med Blue Deal. Tack stig för att jag fick komma in och både fota och ställa frågor. Vi vaknade tidigt i dag och det börjar ljusna ute vid 08.30-tiden Min man har lämnat in bilen på verkstan igen så utgifterna ökar och bilen har kostat oss mer än vi köpte den för. Snön faller vackert nästan varje dag nu. Ha en både skön och händelserik dag.

 

                                  

Justdial   


 


#Symaskiner #Stig #Blue

Av Malin wiper - 22 januari 2019 07:00

 

Här följer lite bilder från en av våra promenader. Detta är en parkoas bakom Matpiraten där det brukar sitta rätt mycket folk på vår och sommar. Då är planteringarna på sidorna och bakom bänkarna fulla med vackra blommor. Det är så vitt fint och vindstilla just nu så man fryser inte så mycket trots att det är 10-13 grader kallt ute


 

En kälke stod där på snön mellan våra hus och såg så övergiven ut

 

                                            


Tradera

 

Vi hade med oss ett paket som skulle postas till en god vän


   

Så här såg det ut i förrgår i centrum. Som ni ser är centrumgatan jättelång

 

                                       


Snöskyffel med teleskophandtag från Rusta 

 

Vi var in till Hallsta Café & Bar för att fråga om dom hade nån hemsida och fb. Dom höll på att arbeta med detta så jag länkar till dessa sidor när dom är klara. Dom serverar även lunch nu


                

Här står jag i dörröppningen till Centrumhuset (baksidan) där dom just nu har rea. Vi har nu köpstopp ett tag framöver för det känns som vi har allt vi behöver. 


 

Vi gick ner mot Thore Skogmans Plats och där ligger även ICA dit vi var in och postade paketet. Det är ICA Supermarket Matkassen som skänkt denna skulptur. Thore Skogman föddes 1931 och dog 2007. Klicka här för att komma in på en sida som heter Thore Skogmans Minnesrum & Föreningen Thore Skogmans vänner

                

Nu skall jag förklara varför jag skriver "klicka här". Jag har även vanliga länkar men när jag började blogga så var det en del som inte förstod att dom skulle klicka på det feta understrukna så jag började då skriva Klicka här för att förenkla. Nu vet alla vad dom skall göra men jag fortsätter att blanda in det jag började med på kul bland dom vanliga länkarna. 

   

Just nu säljer dom tulpaner på lök i två olika färgkombinationer hos ICA Supermarket Matkassen. Det såg så läckert ut där dom stod höga, vackra och åtråvärda. 

 

    

Tulips by Araz B- Musik by Edith Piaf & Charles Aznavour. Underbara bilder och härlig sång av dessa två legender


 

Dom lila/vita på nära håll. 


 

Röd/gula och sprakande. Önskar er en färgsprakande tisdag 

 

#Promenader #Parkoas #Kälke #Paket #Hallsta #Centrumhuset #Skogmans #Tulpaner #Edith

Av Malin wiper - 20 januari 2019 14:00

 

Hej på er! Jag upplevde nåt jobbigt på morgonen. Jag drömde och sen höll jag på att vakna och kände då hur jag slog ihop käken med en kraft som gjorde att jag hoppade till i sängen. Det var så otroligt obehagligt. Dom sista dagarna har jag inte haft ont i käken och tänderna men nu på morgonen har jag ont i tänderna på höger sida och en migränliknande känsla på den sidan. Nu blir jag tvungen att använda bettskenan jag köpte på Apoteket. Har hört att många inte klarar av att ha en sån men jag skall försöka sätta in den nån timme på dagen så hjärnan vänjer sig. Jag kommer att må så mycket bättre och vara piggare om jag får bort tandgnissel och detta ihopbitande som förstör så mycket. Tänk att det alltid skall vara nåt, så fort jag blir bra i en sak så kommer nästa. Så har det varit många år nu.

 

                                  


Bang good

 

Jag tar en bloggfri dag i morgon måndag för att vänja mig vid bettskenan och bara ägna mig åt avslappning och sånt som är bra för att få bort negativa tankar och ångest. Jag kan bara inte bli sjuk nu för jag har händelser framför mig som jag inte vill missa. 

 

  

Så här såg det ut 20 januari 2018. Nästan som vi har nu och på termometern står det i dag minus 11 grader. 

 

 

Så här såg det ut 29 december 2018 när vi var nere vid Kraftverkshamnen.

 

 

För några dagar sen såg det ut så här. Nu är det sån tjock is så folk befann sig därute och en del åkte scooter och några pimpelfiskade eller bara promenerade. Dimman hade lättat också

 

 

När man går där så är det ovanligt skräpfritt och det känns ovanligt numera då man kan hitta vadsomhelst överallt i miljön. Jag är själv uppvuxen med att man inte får slänga skräp på gator och i naturen så jag fattar inte hur det kunnat bli så här och många verkar inte bry sig. En fin båt låg där i kylan och med den önskar jag er en fortsatt fin dag. Kram från Malin

 

                                                          

 



Tv tipset: 

 

Jag tittade på Skavlan SVT häromkvällen och då var Greta Thunberg miljöaktivist en av gästerna. Vilken tjej och hon kan man verkligen kalla förebild. Hon har till och med fått sin familj att ändra sina vanor för klimatets skull. Hon är öppen med sin Aspergers syndrom och många som har den diagnosen har specialbegåvningar som samhället borde ta vara på men som det är nu har många med diagnoser svårt att få arbete och det är helt åt helsike. Dom kan göra skillnad och som Greta kämpa för vår överlevnad. En del har även sån stor teknisk begågvning och sånt behövs, alla behövs. Hon är så äkta och lever efter det hon förmedlar. Klicka här för att se ett klipp

 

   animated-dividing-line-image-0259 

 

Jag har själv börjat äta mer vegetarisk mat, har länge handlat på second hand, sopsorterar och använder inga sköljmedel. Dom medel jag använder är ekologiska, parfymfria och även fria från andra giftiga ämnen. Jag som arbetat i mögelhus 5 år vet vad gift kan göra med en person och det kom surt efter med en tumör som följd. Det jag/vi gör är i alla fall nåt och en början

 

     

Eurytmicks med I Saved The World Today  

 


#Bettskena #Greta #Eurytmicks

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards