Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 januari 2019

Promenad, ägarbyte, minneslund och Galenskaparna

Av Malin wiper - 1 januari 2019 13:03

 

Jag såg en fin annorlunda bänk utanför ett hus då vi var på vår promenad ner mot centrum.

 

 

Nu har MatPiraten satt upp reklamskyltar utefter hela väggen där förut Coop Extra annonserat. Det står inget nånstans om när dom öppnar så jag antar att det blir nån gång under våren

 

 

Sen såg jag att Hallsta Café och bar var helt stängt och fönstren var täckta med papp. Jag frågade ett par som gick förbi och dom sa att det har bytts ägare. För att se vilka som är nya ägare så måste man ta en prenumeration på vlt 99 kr/månad och det har jag inte lust med.                                 


 

Klicka här för att se vad jag skrev i augusti 2017 då vi var dit. Klicka här för att se när vi var dit i november 2017. Klicka här för att se när vi var dit och åt oktober 2017. Klicka här för att se lite mer

 

 

Efter promenaden åkte vi till Kolbäcks kyrka för att besöka den fina minneslunden som vi upptäckte

 

Klicka här för att se när vi var till minneslunden november 2018

 

 

Nu var det tomt på blommor på grund av kylan. Vi satt ett ljus på denna plats och stod en stund och tänkte på alla som gått bort genom åren.  Jag fällde en tår och  och vi båda sa några väl valda ord.                             

 

 

Nästa gång skall vi även ta med ett gravljus till denna ställning. Det kändes helt rätt när jag hittade denna minneslund som var lagomt stor att besöka och fin lugn omgivning. Det blir ju närmare än att måsta åka 6 mil till Enköping. Klicka här för att se den minneslunden

 

 

På sidan om fontänen som står i mitten av minneslunden såg vi denna fågeldekoration sticka upp bland bladen                


På julafton då vi alla fyra satt och åt vid köksborde så ser vi plötsligt en lavskrika sitta på trädet en bit från köksfönstret. Min svåger som är fågelskådare blev väldigt förvånad eftersom lavskrika normal inte finns i dessa trakter. Dom håller sig mest i dom stora skogarna. Jag tror det härrör till att min mans mellanbror dog nyligen och han var väldigt förtjust just i fågeln lavskrika.

 

Klicka här för att se nåt liknande som hände mig en tid efter att mamma gått bort

 

 

Jag brukar inte fota andras gravar men kunde inte låta bli här. En gravsten i form av en hård resväska. På framsidan stod namnet på den som avlitit nyligen och gravyren och platsen på skriften var också annorlunda utsatt. Det kommer nog att bli mer personliga gravstenar framöver. Kanske denna person tyckte om att resa (tips från Vicke och Paula).        

 

Ha nu en fortsatt fin första dag på det nya året 2019

 

      

Lite roligt med Galenskaparna efter allt sorgligt. Numera slipper man tv pejlare för alla kommer  nu att få licensen dragen på skattsedeln från i år

 

#Bänk #Promenad #MatPiraten #Hallsta #Kolbäcks #Resväska #Galenskaparna

 
 
Ingen bild

Paula

1 januari 2019 14:48

Matpiraten har jag aldrig hört talas om! Den där gravstenen inform av en resväska kör ju igång fantasin. Kanske någon som reste mycket 🤔 eller så symboliserar den ” den sista resan”. Jag har ett foto på en väldigt ovanlig gravsten som står inne i stan (Lund). Den är en kopia på pojken som så tragisk dog. Kan skicka över den till dej, den är verligen fin och det känns naturligtvis väldigt sorgligt också.

Önskar er en god fortsättning på det nya året!

Kram ❤️❤️✨

Malin wiper

1 januari 2019 15:37

Det hade inte jag heller förut. Det finns en butik i Katrineholm och den går tydligen väldigt bra. Du har precis som Vicke helt rät i att det var en person som gillade resor


Den gravstenen vill jag gärna se på bild. Så rörande det måste se ut. Toppen att du skickar över den. Tack snälla du

God fortsättning
Kram
Malin

 
Vicke

Vicke

1 januari 2019 15:01

wow vilken läcker grav, jag tror att det var en person som älskade resor som ligger där

http://vickesblandning.heymo.se

Malin wiper

1 januari 2019 15:35

Varför tänkte jag inte på det. Tack Vicke för din gissning som jag tror är helt rätt

Ha en fin kväll
Hälsning
Malin

 
wiolettan

wiolettan

2 januari 2019 08:55

Vackra och talande bilder du visar.
Bänken, så fin och det är roligt att vandra ute och se olika och kanske nya saker.
Kolbäck, där har jag varit. Fin kyrka. En av mina äldre bröder har bott där med sin familj i många år, han har nu flyttat hem till Ångermanland igen, på äldre da´r.
Gravstenen i form av en resväska väcker ju många undringar och funderingar. Någon har brytt sig, det är helt säkert.
Vill önska dig en god fortsättning på det nya året.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

2 januari 2019 09:05

Tack snälla du. Det är verkligen kul att upptäcka saker och få på bild. Vad roligt att du varit till Kolbäck och att din bror bott där. Det är ett litet fint samhälle med både café, restauranger, bibliotek och ett fint Hemköp.

Ja du nån har verkligen tänkt till och gjort nåt annorlunda som gravsten.

Tack! Jag önskar dig också en god fortsättning på nya året

kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards