Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2018

Av Malin wiper - 4 december 2018 15:15

 

Det är så skönt nu för jag har packat in alla julklappar till oss som skall träffas på julen. Helt plötsligt ljusnade det upp utomhus också så nu har vi sol och klar himmel

 

  

Så här såg julklappspåsen ut julen 2017 och själva påsen kommer från Flying Tiger. När vi handlat på Flying Tiger så har dom så fina tygpåsar att välja på så vi har en hel hög med olika färger och mönster

 

 

Julklappspåsen i år kommer också från Flying Tiger. Jag köpte ett mer dämpat julpapper i år som bara har julgranar på ljusgrön botten

 

 

Jag har istället dekorerat paketen mer fast jag glömde snöra om paketen så det får jag göra efterråt. Då blir det lite mer färg

 

 

Skönt detta är klart. Nu är det bara småpyssel kvar och julhandling. Vi båda skall baka lite också men inte denna veckan. Vi blir ju bara 4 st så det är ju inte samma stress som hos stora familjer och släkter. Det jag gillade bäst att få som barn i julklapp var block, kritor och vattenfärg så jag kunde gå undan och rita/måla. Dockor har jag inte varit så förtjust i så jag har nog bara haft två stycken under en period. Den bästa julklapp jag fått som barn var konståkningsskridskor efter det var jag som uppslukad på nackstaplan i Sundsvall. 

 

     

Barro tal vez (Luis Alberto Spinetta) Cande Buasso/Paulo Carrizo

 

 

Här följer några fler bilder från Åsby Hem & Trädgård:

 

  

Del 2 av bilderna från museet är inte klara än så det blir lite överblivna bilder från Åsby Hem & Trädgård dit vi var i går.

 

   

 

Lite godsaker från deras café. Detta är en citronmaräng. 

 

 

Jordgubbsbakelser

 

 

Chokladbiskvier har jag inte ätit på år och dag. Klicka här för att ta del av ett klassiskt recept på chokladbiskvier. Klicka här för ett recept på Chokladbesvier lchf. Klicka här för att läsa lite historia över. Klicka här för att få recept på dom klassiska chokladbiskvierna Sarah Bernhardt 

 

 

En häftig Ford Anglia i julrött som jag fotade i Jönköping för några år sedan. Klicka här för att se en annan Ford Anglia som jag fotade 2016

 

     

Lite Ford Anglia nostalgi                  


I dag kom vi inte ut nåt alls utan ägnade oss åt att fixa lite hemma. Min man städar sin datorplats och rensar ur sånt som är lite för mycket. Det blev ingen promenad i dag men nån vilodag gör ingen skada. Hoppas ni haft en bra dag hittills. Varm kram från Malin. Tack för att ni tittade in.         

 

#Julklappspåsen #Flying #Cande #Åsby #Anglia

Av Malin wiper - 4 december 2018 10:27

 

Vi sov alldeles för länge i morse så jag hann inte komma in med nåt inlägg. Det tar lite tid att få till bilder. Vi har samma mörka, regniga och tråkiga väder men det är mörkaste tiden nu så det är bara att hålla ut. Jag håller på att packa in julklapparna vi skall ge sonen och svågern. Plus dom till varandra. Skönt att vara klar i tid så man bara kan slappna av. 

 

 

I lördags då vi träffade min svåger så besökte vi även Västmanlands Läns Museum. Här ser ni ingången i mitten till muséet Efter snart 2 år i Västmanland så försöker vi beta av så mycket som möjligt. Vi har hunnit en del men det är så mycket att göra här omkring så vi kommer bara att hinna en bråkdel

 

 

När man kommer in så ser man till höger Karlsgatan Kafé som såg jättefint ut. 

 

 

Här ser man också kafét. Går man sen rakt fram så har dom en konstutställning men dit hann vi inte denna gång för vi gick till vänster där det fanns en annan utställning. Det är fri entré till muséet och det uppskattas.

 

Klicka här för att se lite bilder från utställningen ang Västmanlands Historia

 

 

Dom hade en liten shop i foajen där man kunde köpa med sig en sak. Såg detta armband i form av ett måttband. Vi köpte inget denna gång

 

 

När vi sen började promenera in så var det första "Stenåldern" och man kan få information i både bildspel och uppsatt text.

 

                                   animated-stone-age-image-0002                                           animated-stone-age-image-0002 

 

  

Gick man in en bit till så möttes man av "Järnåldern" och det var riktigt magiskt att gå in i gångarna och även små rum. Jag fick lov att fota men inte använda blixten.

 

      

 

Sen kom vi då till en långgång med gamla sängar och redskap. I det svartvita partiet så finns det spel och aktivering i lådorna under. Så vi besökare får var aktiva och testa olika saker

 

 

Ett litet färgstarkt rum med upphängda snidade huvuden. Bönder, Borgare, Präster och Adel. Vi börjar få tillbaka skillnader på folk och folk men på ett annat vis.

 

 

Det visades även upp olika bestraffningsmeer. Här en stupstock där huvudet skall in i mitten och armarna in med händerna på sidorna. Min man satt in en hand

 

 

Ett rum var fyllt med skärmar där man kan fördjupa sig i historien genom att klicka sig fram.  

 

  

Det fanns en del glasmontrar från olika århundraden.

 

                          

 

 

Här kunde man sätta sig ner och vila lite. Mittemot fanns gamla bokhyllor. Jag såg när jag gick tillbaka sen en kvinna som satt där och läste en saga för ett barn

 

 

Helt plötsligt kom vi in i en biosalong 

 

 

Där kunde man välja en film själv och slå sig ner. Jag blev väldigt imponerad av muséet för det var fräscht, vänligt, snyggt och proffigt uppbyggt. Luftigt med skön luft i ankomsthallen. Nästa gång skall vi se andra sidan där det finns konst mm. Vi skall även gå tillbaka dit vi var för att fördjupa oss lite mer. Utställningen bör ses live för den är magisk och informativ

 

 

Fortsättning följer med del 2..............................................

 

  

Nu hoppas jag ni mina besökare får en tisdag i harmoni. Kram från Malin

 

     

Bergtatt med Harpa

 

 

#Museum #Kafé #Armband #Stenåldern #Järnåldern #Bönder #Skärmar #Stupstock #Biosalong #Bergtatt

Av Malin wiper - 3 december 2018 17:15

 

Vi åkte till Media Markt Erikslund för min kamera håller på att lägga av vad gäller objektivet. Det har kommit in nåt skräp som gör att när jag skall stänga kameran så går inte objekivet in mer än en bit och jag får trycka in det för hand.. Bara att skicka in kameran för undersökning kostar 700 kr och sen skall den rengöras och lagas. Efter julen skall jag få den rengjord men jag måste ha en reservkamera och det köpte jag i dag. Den jag köpte nu är en Lumix Panasonic samma märke som jag har nu men en bättre uppdaterad modell, den har dessutom vinkelbar displayer. Lumix Panasonic DC-TZ 90 4K. Min förra modell kostade 5000 kr. Denna kostar 3.990+ försäkring och ändå är den bättre än min förra.                                                

 

Jobbigt med en avbetalning men vi har snart betalat både bilen och tvättmaskinen så vi har inte så mycket mer. Vi har ju några små digitala kameror liggande men jag har ju kommit längre i mitt fotande så jag kan inte  backa. Jag har sett att det kommit ut små lätta systemkameror så en sån skall jag han nästa gång. Klicka här för att se när jag köpte min förra kamera 2016

 

 

När vi sen åkte hem så tog vi en sväng in på Åsby Hem & trädgård här i Hallstahammar. Såg att dom fått in keramikkrukor igen som föreställer kameror. Dom var slut ett tag. Jag har en men den föreställer en skrivmaskin. 

 

 

Här håller min man upp en jättestor tärning som är i materialet antique wood. Ordinarie pris är 695 kr men nu säljs dom för 399 kr. Den står i en liten trähållare             

 

 

Prydnadshundar i skotska kläder

 

 

Lite från klädavdelningen               

 

 

Presentlåda med armband

 

 

Ett av alla färggranna julgranspynt

 

 

Kaktus klädd som tomte. Vi blir så trötta av regnvädret och inget riktigt dagsljus på dagarna. Nu är det dessutom 5 grader varmt. Jag skall slå in julklappar innan jag slöar till. Ha nu en fin fortsättning på dagen

 

      

Koko Taylor med I'd rather go blind. Jag hörde henne sjunga i slutet av 1970-talet i Göteborg där jag bodde då. Hon var ett kraftpaket av sällan skådat slag. Det gick inte att var stilla där på kårhuset utan många dansade till hennes inlevelsefulla blues. Jag ville ha hennes autograf och då fick jag följa med in i hennes loge. Hon var så häftig och vänlig och jag fick även autograf på ett foto av henne. Jag glömmer aldrig när hon stod där på scenen och trollband hela publiken. Jag har haft henne inne många gånger i mina bloggar genom åren. Jag skall leta igenom mina autografer och bilder så jag kan visa upp. Hon dog 2009 i en ålder av 81 år

 

                                              

 

 

#Media #Panasonic #Åsby #Tärning #Prydnadshundar #Klädavdelningen #Armband #Julgranspynt #Koko

Av Malin wiper - 3 december 2018 08:53

 

I går hade vi en fin och njutbar stund på HallstaparkenSusanne Croner som driver parken uppträdde med sin kör Cronkören. Hon är körledare och en fantastisk sångare själv också. Det var rätt mycket folk och alla pengar dom fick in på kvällen går till Musikhjälpen och det är jättebra initiativ. Det var svårt att fota på grund av ljuset i loklen som var lagomt dämpat 

                  

 

Susanne Croner tände första adventsljuset innan julkonserten började. Det blev stämningsfullt.

 

                        

     

En av låtarna jag filmade

 

 

En del av kören

 

 

Dom sjunger jättebra och Susanne är ett energiknippe och dirigerar sin kör med kraft och känsla 

 

   

     

Halleluja med Cronkören. Den missade jag så jag lånade min mans klipp 

 

 

Publiken njuter av stunden.

 

     

Cronkören med Santa Claus Is Coming to Town. Det blev en lite skakig början med kameran. 

 

 

Efter konserten så var det dags för en fika och det var jättefint bröd och smörgåsar. Allt såg hembakat ut

 

  

Detta valde vi och det smakade jättegott. Saffranskakan var ljuvlig

 

  

När vi sen skulle hämta våra ytterkläder i garderoben såg denna som såg ut som en krycka på hjul. Jag har aldrig sett nåt liknande men min man har sett en person som hade två såna och rullade fram. Så fiffigt. Vi hade en trevlig stund och var glada och nöjda då vi åkte hem igen. Det var länge sen vi var på en julkonsert så det var på tiden. Både kören, körledaren och pianisten var jätteskickliga så vi är supernöjda. Ha nu en fin början på en ny vecka gott folk

 

               

 

#Hallstaparken #Cronkören #Saffranskaka

Av Malin wiper - 2 december 2018 16:15

 

I går när vi träffade min mans bror i Västerås så gick vi först och fikade på Öhrmans Konditori & Café på Öster Mälarstranden. Dom har även ett café inne i Västerås. Det är så fräscht och fint därinne och nu hade jag tur och kunde fota en stor del av cafét innan det kommit fler än oss. Även urtrevlig personal

 

Klicka här för att se när vi var dit sist

 

 

Pyntat och fint med stora stjärnor och myslampor på borden 

 

 

Min man tog en skinksmörgås på ett vörtbröd som var supergott.

 

 

Jag tog en leverpastejsmörgås och det brödet är också jättegott och jag gillar att leverpastejen är lagomt tjockt skuret. 

 

 

Min svåger tog en burk med chiafrön och sen lägger man i vindruvor, kiwi och valnötter och rör om. Jag fick testa lite och det blev jättegott och skall vara nyttigt. 

 

 

Två bröder. Tyvärr har min kamera börjat krångla bara efter några år så jag måste lämna in den på rengöring. Då blir jag utan kamera i flera veckor och det klarar jag inte av. Blir tvungen att köpa en reservkamera.  

                      

 

Man kan även sitta här och mysa i röda fotöljer

 

                               animated-candle-image-0048               animated-candle-image-0048               animated-candle-image-0048               animated-candle-image-0048                animated-candle-image-0048               animated-candle-image-0048


Klicka här för att se en servettvikning jag funderar på att göra i jul för besticken. Då med lite juligare servetter. Jag visar senare. Klicka här för att se en servettvikning jag använt mig av i många år, lågt före vi hade internet. Solfjärdervikning

 

 

Fluffiga bakelser                              


 

Saffranssemlor

 

 

Äppelkakorna såg också goda ut. Senare gick vi på museum men det skriver jag om i ett annat inlägg

 

Klicka här för att se när jag hade tjejkväll i vår lägenhet på Storgatan i Vaggeryd. Det dyker upp så många minnen och vi trivdes jättebra i den lägenheten efter att ha bott i vårt egna hus. Sen dess har vi flyttat två gånger till. Jag hann ha några tjejkvällar och jag glömmer dom aldrig för vi hade så kul. Klicka här för att se ett annat inlägg från en av "Tjejkvällarna"

 

     

Albin Lee Meldau med The Weight Is Gone. Den låten sjöng Eric Gadd i lördags på Så mycket bättre och han gjorde den väldigt känslig och melodiskt. Klicka här för att höra hans version. Jag gillade även många av dom andras versioner av låtar.

 

Nu ser vi fram emot att gå ut i kväll och få höra härlig körsång på Hallstaparken. Ha nu en fortsatt fin första advent.                                 


 

 

#Öhrmans #Skinksmörgås #Chiafrön #Bröder #Bakelser #Albert

Av Malin wiper - 2 december 2018 13:02

 

I kväll 18.00 blir det en Julkonsert i Hallstaparken och vi skall gå dit. Bra initiativ att skänka pengar till Musikhjälpen. Det skall bli kul att få höra Susanne Croners Cronkören sjunga. 

 

                                

 

      

Ett filmklipp jag filmade julen 2017 då Cronkören sjöng på torget i Hallstahammar

 

                             


Radio & Data AB  

 

#Hallstaparken #Cronkören

Av Malin wiper - 1 december 2018 22:17

  

Hej på er! Nu är det första advent och vi har vaknat sent men försökte ändå göra det mysigt fast klockan var 09.00 då vi intog vårt första adventskaffe, och tände det första ljuset. Julafton närmar sig. Jag önskar er alla en härlig, ljus och mysig advent 

 

 

Här sitter vi och intar våra skinksmörgåsar. 


 

Hos Ankis Fyndbod och loppis hittade jag dena gulliga prydnadspinne som nu sitter nedstucken i en blomma i köket.                     

 

      

En favorit i repris. Chris Rea med Driving home för christmas                            

 

 


#Advent #Ankis #Chris

Av Malin wiper - 1 december 2018 17:45

 

Vi åkte in till Västerås i dag för att träffa min mans bror och här på ASEA torget finns denna ståtliga snögubbe som på kvällen lyser upp torget. I Kärrbo hade dom en julmarknad så vi åkte dit men när vi kom fram så var det bara att vända. Det var kaos med folk och ingen parkering. Då hade man fått ställa sig en km från bilen. Sen var vädret inget vidare med regn och råkallt. Vi åkte tillbaka till stan och tog en fika på Öhrmans Café på Öster Mälarstrand och vi var även på museum men det skriver jag om senare

 

                          animated-snowman-image-0112                                         animated-snowman-image-0112    


 

ASEA torget har en isbana varje vinter för skridskoåkning.

 

 

Jag antar att det är stolar som hänger på sidorna, eller har jag fel?.                    

 

 

I Stadsparken lyste nu rådjuren upp med sin starka belysning och ännu vackrare blir det på kvällen. Det var svårt att få tydliga bilder av dessa

 

Två till på ett annat ställe i Stadsparken

 

 

Tittut! en hälsning från mig Malin bakom en gran

 

  

Männen bakom en annan julprydnadsgran

 

      

Gwen Stefani You Make It Feels like Christmas ft Blake Shelton 

 

 

Farlig frestelse..  på City Gross

 

 

Det är detta Sällskapsspel jag köpt på second hand för 30 kr. Det skall vi spela i jul vid rätt tillfälle. Det blir en budgetvariant. Spelet är anpassat till åldrarna 8-99 åt men jag tror Dagny som är 106 år skulle klara det minst lika bra. Det heter Smart 7 från Tactic. På nätet är det slutsålt så jag antar att det har några år på nacken          

 

 

Så här ser det ut när man öppnar lådan. Förra året spelade vi "Idiotkunskap" som är ett nyare spel vi fick i julklapp förra året. Det sällskapsspelet har fått 4,5 stjärnor i betyg av 5 möjliga. Njut och ha en fin lördagskväll..

 

    

 

 

#Snögubbe #Isbana #Rådjuren #Gran #Gwen #City #Sällskapsspel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards