Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2018

Av Malin wiper - 12 december 2018 13:15

 

I går när vi kom hem från Enköping så hade jag fått brev från min vän och bloggläsare Lena. Hon har ju varit och sett Linda Gail Lewis med sin son på Apple Hotel i Göteborg. I brevet låg dvd skivan ovan signerad av Linda Gail Lewis. Så otroligt gulligt och snällt att ge mig en sån glad överraskning. Jag skall ringa Lena i dag och tacka ordentligt.  

 

Klicka här för att se vad jag skrev i går ang Linda Gail Lewis. DVD:n är från "Two Kings & Queen"

 

                         animated-playing-card-image-0040     animated-playing-card-image-0040     animated-playing-card-image-0014     animated-playing-card-image-0014

 

     

Här kommer en av låtarna på skivan som heter Rit It Up

 

 

Upptill på skivfodralet står det "To Malin with love". Lena frågade om hon kom ihåg mig från Carlsson på Kajen. Det gjorde hon tydligen och då hade jag med mig en påse med Snickers från Lenas son. Linda älskar snickers.

 

                                              animated-playing-card-image-0071

 

 

En bild jag tog 1 juli 2017 då Linda Gail Lewis uppträdde hos Carlsson på Kajen

 

 

Sen skrev hon sin autograf nedtill på skivomslaget

 

     

Linda Gail Lewis med Boogie Woogie Country Girl. Det är en upplevelse att se Linda live för hon är verkligen full av liv och det svänger så man kan inte varken stå eller sitta stilla.

 

           animated-piano-image-0022          animated-piano-image-0022          animated-piano-image-0022          animated-piano-image-0022          animated-piano-image-0022          animated-piano-image-0022

 

Mer kommer senare från besöket hos Inger i Enköping. Bilderna är inte helt klara än. Ha nu en fortsatt fin dag kära läsare. Dessutom är det nåt fel här för helt plötsligt försvann hälften av mitt förra inlägg och även musiken så jag fick skriva om.


#Linda #Autograf #Kings

Av Malin wiper - 12 december 2018 12:30

  

I går åkte vi till Enköping som ligger 6 mil från oss för att träffa Inger min bloggvän och väninna. Vi har känt varandra genom bloggarna in minst 5 år. Detta blev andra gången vi träffades. På bildern åker vi igenom en rondell som har Skiftnyckel och mutter som utsmyckning. Klicka här för att läsa om Bahco 165-åriga historia 


Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrivit ang Johan Petter Johansson som står som skulptur i Enköping. Han var uppfinnare och innovatör och grundade Bahco


 

 

 

                                 


Skiftnyckel nu 


 

Den här gången åkte vi ut och fikade tillsammans och Inger föreslog detta Tammerfors Konditori som har 70-åriga anor. Tänk min man och jag som varit till Enköping i många år och hälsat på min son och inte hade en aning om detta fina Konditori.


 

Här sitter vi nu Inger och jag medans min man fotar oss. Det var jättefint och mysigt därinne så vi satt länge och fikade och pratade. Personalen var jättetrevliga så stämningen var vänlig och vi såg att folk trivdes där. 

 

                                       


 

Det blev lite slarv dagen till ära med en otroligt god saffranssemla med grädde emellan. Den var formad som en lussekatt. Jag överdriver inte om jag säger att jag aldrig ätit en godare saffranssemla. Dessutom var grädden så lättäten och var inte så där mäktig som grädde kan bli ibland. Inger och jag njöt hejdlöst av denna läckerhet


 

Min man tog en otroligt god mjuk pepparkaka med lingongrädd frosting

 

                                  


 


 


 

En av personalen jag fick fota. Dom var så vänliga 

 

                   


   

Smarriga bakelser


     

Michael Bublé  med Save The Last Dance for me. Nu önskar jag er en jättefin onsdag. Solen skiner här nu och det är vi inte vana vid efter allt regn och grått

 

 

#Tammerfors #Saffranssemla #Pepparkaka #Michael

Av Malin wiper - 11 december 2018 07:45


 

Min bloggläsare/väninna från Göteborg har varit och sett Linda Gail LewisApple Hotel. Jag fick denna bild mejlat till mig och det tackar jag för. Jag och min man såg ju henne hos Carlsson på Kajen förra sommaren. Lena har träffat henne flera gånger på konserter och även pratat med henne efterråt. Linda Gail Lewis är så trevlig, glad och supermusikalisk. Hon är syster till Jerry Lee Lewis

 

Klicka här för att se ett av inläggen jag skrev då vi såg Linda Gail Lewis hos Carlssons på Kajen

 

 

Här hade jag fått hennes avutograf i mitt autografblock

 

                                 


Parker kulspetspenna var min favorit då jag tog avutografer förr. Den låg så fint i handen. Funderar på att köpa en sån att ha när man behöver en bra kvalitetspenna. Fast jag har aldrig haft en sån dyr som ligger i asken ovan som kostar 690 kr

 

     

Robbie Fulks & Linda Gail Lewis har gett ut ett nytt album som heter Wild Wild Wild.

Klicka här för att höra låten "Fuck this town". 

 

 

Robbie Fulks

 

 

En av många bilder jag fotade den upplevelserika kvällen 2017

 

I dag har jag fullt upp och kanske inte hinner ut hit mer i dag. Nu slår jag några slag på triangeln och önskar er en tisdag som svänger

 

                                        

 

 

 

#Karlsson #Linda #Robbie

Av Malin wiper - 10 december 2018 16:45


 

Det gick bra hos Fysioterapeuten Elisabeth Axelsson i dag och jag behöver inte gå dit nåt mer just nu utan får höra av mig om det blir några problem. Jag fick en övning till som jag skall lägga till mina andra. Skelettet ovan ser man när man kommer in i väntrummet och nu hade dom satt på en tomteluva på huvudet...  

 

                                        


Jeff Deegan Design 

 

Detta är Moccabakelser som man inte ser så ofta numera. City Gross Café hade såna och dom är bakade från grunden på deras bageri. Dom har säkert funnits sen mina föräldrar var barn också. Kul att få se dom igen. Jag fick förmånen att fota dom utanför disken...  Fast jag är van från förr att det är mandelspån på utsidan

 

                              

Klicka här för att se ett recept på moccabakelser. Klicka här för att se en moccatrårta, det visste jag inte fanns. Jag kan inte hitta nånstans på google historien om dessa bakelser

 

 

Här följer lite blandade bilder. Vi har i alla fall fått lite frost på marken och 2 grader kallt

 

                                  

 

   

     

Jethro Tull med Heavy Horses. Jethro Tull var ett brittiskt rockband som bildades 1967 i Luton, England. Dom var aktiva till 2011 och dom blandade hårdrock, folkmusik, medeltidsmusik, pop, jazz och blues 

 

 

                                  

 

  

Min man gissade på att detta kan vara en Bogward Isabella. Jag fick zooma rejält från bilen. Om ni som tittar in vet vad det är för bilmärke så lägg gärna in en kommentar

 

 

Jag blir alltid så glad när jag får syn på traktorer, grävskopor eller andra arbetsfordon.

 

 

På en isig åker stod denna traktor och lyste upp med sina frostiga rutor

 

 

Mellan en jättestor sten och träd tittade ett solgult hus fram. Fotade från vägen med öppen ruta

 

  

 

Sen såg jag denna Volkswagen Golf lysa upp med sin skarpa oranga färg. Man vaknar till i allt det 

gråa. Nu önskar jag er en fin måndagskväll..

 

    

Jag avslutar med Queen och låten A Winter's Tale

 

#Fysioterapeuten #Skelettet #Moccabakelser #Frost #Bogward #Jethro #Arbetsfordon #Golf #Queen 

Av Malin wiper - 10 december 2018 08:30

 

I dag 10.00 skall jag vara hos Fysioterapeuten och jag behöver inte vara tejpad längre över knät som på bilden. Knät är så mycket bättre nu och jag kan även gå i våra trappor utan att ta ett ben i taget. Fast jag tar det lite lugnt och arbetar upp musklerna. Jag har samma fart i benen som innan detta med knät hände så nu börjar jag känna mig som mig själv igen. Jag blev deppad av att smyga fram så nu känner jag mig överlycklig. Jag fortsätter med promenader och jag skall börja på gymmet igen efter julen. 

 

                      

 

Sen har vi lite att pyssla med hemma så jag vet inte om jag hinner ut på bloggen nåt mer i dag. Det återstår att se.

 

     

Ayo med låten Down on my knees

 

               

En bild jag tog 2010. Ny vecka och nya upplevelser. Sköt om er

 

                 


 

#Fysioterapin #Ayo

Av Malin wiper - 9 december 2018 18:00

    

  

I dag blev det en riktig slödag då vi båda gick omkring i morgonrockarna. Vi skulle göra så mycket men gav upp till slut och tänkte: Det kommer ju en ny vecka då vi kan fixa det som är kvar inför julen. Vi skrev en lista på vad vi skulle göra under dan men ingen punkt är avbockad än.. 

 

                                       


Clipart Library 

 

Innovativt och häftigt hos Åsby Hem & Trädgård

 

 

Här tänkte jag: Rudolf med röda mulen

 

                                       

 

Klicka här för att höra vilken låt och artist jag njöt mest av i gårdagens Så Mycket Bättre

 

   

Ask The Mountains med Vangelis

 

   

Nu har After Dark  gjort det igen. Deras avskedsföreställning är så grym. Det är som jag skrivit förut att deras shower är renodlade underhållningsprogram. Allt är så varierat och bra så man bara ger sig hän och njuter. Synd att jag inte haft tillfälle att se dom live för det hade gett en extra dimension. Christer Lindarw har nu hållit igång detta i 40 år. Grattis!       

 

Klicka här om ni vill se programmet på SVT Play.  

 

                                                         

 

 

#Morgonrocksdag #Vangelis #Åsby #After

Av Malin wiper - 9 december 2018 12:15

 

En dag då det regnade kraftigt så åkte vi förbi Johannisbergs flygplats i Västerås. Vi såg en massa plan som åkte som i en karavan så vi åkte in på flygplatsen men till vår fasa så var det precis där vi stod med bilen som  planen var på väg till. Jag ropade till min man: kör härifrån snabbt för planen närmade sig med stormsteg. Ingen fara sa min man men sen såg han vad som höll på att hända och då rivstartade han. Planet på bilden är ett av dom alla som rullade iväg

 

 

Jag vevade upp sidorutan och fångade ett av planen i regnvädret. Sen fick jag ta bort fläckar på bilderna för det hade kommit en regndroppe på linsen. Önskar att jag kunnat stå ute och fota så alla plan kom med samtidigt för det såg så häftigt ut då dom rullade mot oss i rad

 


                  animated-aeroplane-image-0269                                         animated-aeroplane-image-0269                     

 

 

Jag kämpade med kameran och min man fixade med vindrutetorkarna så det skulle bli så klar sikt som möjligt men det regnade kraftigt. Tack och lov så fick jag lite bilder i alla fall. Två plan bredvid varandra

 

 

Dom kom in en efter en till platsen där vi förut  stod med bilen. 

 

 

Här ser det nästan ut som ett plan åker in i ett annat

 

                                                  animated-aeroplane-image-0137

 

 

Vi kommer att åka dit en dag då vädret är bättre och även när det blir nåt evenemang

 

 

Ett silverfärgat plan med blank yta. Här ser man att det regnar

 

 

Längtar efter att få filma i bättre väder.

 

 

En sista visningsbar bild och sen åkte vi hemåt. 

 

                      animated-aeroplane-image-0273            animated-aeroplane-image-0273            animated-aeroplane-image-0273            animated-aeroplane-image-0273

 

        

Ett klipp från Johannisbergs flygplats där en kille gör sitt första fallskärmshopp 

 

 

Nu önskar jag er alla en underbar och mysig andra advent med hopp om att vi får lite snö framöver. Kram från Malin

 

     

George Thorogood & The Destroyers med Rock and Roll Christmas. Klicka här för att komma in på deras facebook.

 

                                                                              

 

 

#Johannisbergs #Regnvädret #Plan #Advent #George

Av Malin wiper - 9 december 2018 08:00


 

När vi var till Ankis Fyndbod Lopps sist så köpte jag med mig denna julfigur för 40 kr som ser lite trolsk ut men jag tänkte inte på namnet som stod på den guldiga etiketten. När jag sen kom hem och tittade närmare på den så står det ju Rolf Lidberg. Han har jag ju sett i Sundsvall många gånger då jag växte upp. Han föddes 1930 i Järvkvissle, Lide i Medelpad och han dog 2005. Han var en svensk författare, målare och sagotecknare. Han är mest känd för sina akvarelltavlor och böcker med målningar av troll som skildrar gammaldags liv vid Indalsälven, innan älven byggdes ut. Hans troll var mycket mänskliga och oftast sysselsatta med något ute i naturen som bär-eller svampplockning eller fiske. Trollfiguren jag köpte åker ju skidor 

 

                                        

 

Klicka här för att läsa mer om honom i Sundsvalls Tidning. Klicka här för att läsa mer om honom för han hade många järn i elden. Klicka här för att läsa om att han också var botanist

 

 

Dessutom fanns en etikett med till figuren med Rolf Lidberg själv på framsidan. Inuti står det att det är samlarfigurer illustrerade av Rolf Lidberg. Det var nåt hos figuren som lockade mig att köpa den. Klicka här för att se ett klipp med fler trolltomtar från samma serie som den jag köpte

 

     

Ett klipp med Rolf Lidberg. Klicka här för att se ett klipp från Sundsvall 1946. Klicka här för att höra en låt som heter "Hem till Medelpad" 

 

 

 

 

Så här står det under figuren

 

 

Det var väldigt svårt att fota figuren så den är mycket finare i verkligheten. Kul att ha en sak från en konstnär som jag hört talas om hela min uppväxt. 

 

Klicka här för att se lite fler troll från denna serie. Den jag köpte finns inte med där

 

Klicka här för att komma in på Trollska Galleriet Rolf Lidberg

 

Klicka här för att se lite av Rolf Lidbergs trolltavlor

 

                          animated-tree-image-0018               animated-tree-image-0018              animated-tree-image-0018               

 

Klicka här för att se fler trolltomtar i den serien jag köpte. Det finns bara en som är lik min tomte och den kostar 230 kr men jag har sett flera i denna serien som man får betala upp till 500 kr för

 

     

Här kommer ett vackert klipp som heter Medelpad i mitt hjärta. Inspelat i en studio i Salyhill där jag själv bodde från det jag var 9 år tills jag var 11 år då vi flyttade till Köpmangatan och W;6 huset. Jag blev jättenostalgisk av inlägget jag skrev nu men jag längtar inte tillbaka för jag flyttade därifrån redan 1975. Fast minnena från uppväxten där sitter kvar. Nu är det söndag igen..! och i dag finns det inga undanflykter utan vi måste fixa lite hemma. Hoppas ni får en skön och vilsam söndag 

 

                                 


Laganland

 

#Ankis #Rolf #Samlarfigurer #Medelpad 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards