Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 30 november 2018

Dollar Store, Sällskapsspel, Myrornas, Biltema och filmmusik

Av Malin wiper - 30 november 2018 14:37

 

Den 30 november förra året såg det ut så här på Hallstahammars torg. Då hade vi lite frost på marken och julgranen kom på plats. I dag har vi regn och mildgrader och dessa väderskillnader bara från dag till dag gör min man och mig trötta. Det är som att kroppen påverkas av dessa snabba skiftningar. Vi åkte ut och handlade lite så vi slipper handla allt i sista minuten till jul. Vi har köpt julgodis, nötter, julklappar och lite kul grejer till julafton. Ibland har vi gjort allt i sista minuten men så vill jag inte ha det i år utan kunna slappna av och känna att man är i fas     

 

 

Vi besökte Dollar Store i dag för att hitta en sak som fattas till julbordet. Tre saker har vi fått tag på hos Ankis Loppis men det fattas en för vi är 4 st som skall fira jul ihop. Jag skall använda sakerna till julbordet som en rolig grej. Därför kan jag inte visa dom nu för sonen är inne på bloggen emellanåt. Små fina roliga tygnallar satt på hyllkanten. 

 

                      animated-pirate-image-0014                                              animated-pirate-image-0014

 

Jag har haft svårt att komma ihåg just namnet Dollar Store så när jag skall förklara för min man vart jag vill åka så försöker jag hitta på ledord och i dag blev det helt galet. Jag blev så irriterad till slut att jag inte kom på namnet på butiken så helt plötsligt hör jag mig själv säga: Piraten och kalsongen..  . Då sa min man: Jasså du menar Dollar Store..  

 

     

Dollar får mig att tänka på filmen For A Few Dollar More från 1965 med Clint Eastwood i huvudrollen. Här hör ni theme musiken till filmen som är en klassiker. Här spelas den så bra och annorlunda av The Danish National Symphony Orchestra. Man blir överraskad av denna version och jag fick gåshud på armarna och även på huvudet.  Kul även att få se en kvinnlig dirigent för en gångs skull. Ennio Morricone har komponerat musiken. Han är en av dom stora filmmusikkompositörerna                         

 

 

City Gross fanns det massor av sällskapsspel. Jättekul att såna finns fortfarande trots allt på nätet. När man spelar spel så umgås man verkligen genom att få kontakt och ha kul. Dom gamla spelen kan man få tag på second hand men på vanlig butik har det kommit många nya som här ovan. Det heter "Med andra ord" Det är ju rena rama minnesträningen. Jag har själv köpt ett sällskapsspel på second hand som jag har tänkt att vi skall spela i jul vid rätt tillfälle

 

  

Ett spel som heter Monopoly som är ett lite tuffare spel. Det fanns ju ett spel som hette Monopol förut och det blev ju en storsäljare innan datorerna gjorde sitt intåg                      

 

 

Myrornas såg jag en gammal leksaks-lastbill på en hylla. På prislappen stod det 199 kr. Den var lite sliten men för en samlare så kanske inte det betyder nåt. Klicka här för att se en Brio leksaksbil från 1950-talet

 

 

Lastbilen från sidan. Klicka här för att se lite gamla leksaker. Klicka här för att se en leksaksbil med biltransport som är av modernt snitt. Jag tycker att alla barn skall få leka med alla sorters leksaker. Uppdelningen som är nu känns inte sunt

 

  

Inne i förarhytten såg man en röd rödmålad träratt och ett säte

 

  

Vi tog en billig fika på Biltema. Min man en lussekatt och jag en fyrkantig äppelkaksbit. Han ta en tugga så den ser lite liten ut på bilden. Det smakade jättebra och var alldeles lagomt så vi klarade oss hem utan att vara alltför hungriga

 

                 

 

Nu håller vi bara på att pyssla lite hemma och när vi kom hem så stod en liten pojke och såg så ledsen ut vid den tinade snögubben på gården så jag antar att det var han som skapat den. Inte kul för barnen då det blir snö endast en dag och sen regn. En njutningsfull kväll önskar jag er som tittar in.

 

 

#Hallstahammars #Dollar #Danish #Sällskapsspel #Monopoly #Myrornas #Biltema

 
 
Madame Edith

Madame Edith

30 november 2018 21:15

Men åh så söt den lilla trälastbilen var :D

http://https://www.madameedith.se

Malin wiper

1 december 2018 07:46

Den var verkligen fin. Jag blir helt ställd nu för jag var in på din sida för att söka recept i går och sen får jag en kommentar från dig ;). Vad kul att se dig. Jag letar efter efterrätter så jag har sparat ner din fina matsida och länkar till den hos mig under "Jag rekommenderar".

Jag önskar dig en härlig helg
Hälsning från
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

1 december 2018 08:18

Jag ler med hela munnen när jag läser ditt inlägg och om Dollar store. Piraten och kalsongen är ju ett mycket bättre namn! :) Roligt dessutom. Kanske du ska sälja din idé om namnet till dem? ;)
Också här har vi varit ute i god tid innan jul med att införskaffa sådant som vi vet att vi ska ha, bara för att slippa den värsta ruschen.
Önskar dig/er en fin första adventshelg!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

1 december 2018 15:08

Roligt att du gillar min galenskap ;) Hade jag varit yngre så hade jag öppnat en butik med det namnet. Då kan man sälja piratkopierat och kalsonger ;) ;)

Det är i alla fall ett roligare namn ;). Härligt att ni också är ute i god tid för då slipper man stressen och kan koppla av dagarna före julafton


Ha en fin första advent själ
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards