Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 november 2018

Systrarna Ericsson Bakeryshop & Cafeteria har flyttat till Igor

Av Malin wiper - 19 november 2018 13:45

  

Från det vi började åka till Västerås och hälsa på min son och min mans bror så har vi alltid besökt den fina Punkt Gallerian i stan där även Systrarna Ericsson Bakeryshop & Cafeteria ligger. Nu hade jag hört att dom flyttat till en Galleria som heter Igor istället och stängt ner Cafét i Punkt Gallerian


  

Nu gapar det tomt hos Systrarna Ericsson och alla minnen sköljer över mig. Det känns väldigt konstigt och själva Punkt Gallerian har avstannat på nåt vis för även en restaurang är nedlagd. Vi satt mest utanför gallret där dom hade en del bord och då kunde man kolla folkströmmen och den vackra gallerians alla hörn. Det känns onekligen lite sorgligt när nåt släcks ner än om det öppnar på annat ställe

 

                                   animated-light-image-0036                                                             animated-light-image-0036  

 

    

Så här såg det ut då jag tog en bild från andra våningen i Gallerian 2012 ner mot Systrarna Ericssons Café. Sen bytte dom möbler så det fanns både barbord och större bord mm

 

                         animated-light-image-0010 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2017 och se lite av deras fantastiska bakverk. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2012 där man ser hur det såg ut inredningsmässigt och jag fotade även massor av kaffebröd. Klicka här för att se ytterligare ett minnesinlägg. Klicka här för att se när vi var till Systrarna Erickssons Bakeryshop & Caféteria i april 2017   

 

     

Ett litet klipp jag hittade från Systrarna Ericsson då dom höll till i Gallerian. Det är från 2013           

 

Efter att vi varit till Punkt Gallerian i lördags så promenerade vi bort till Igor gallerian för att se vart Systrarna Ericsson flyttat sin caféverksamhet. Detta är på markplanet där dom öppnat ett litet café med bröd att köpa med sig och beställa tårtor. Sen har dom ett större Café på övervåningen men där var det så mycket folk så det gick inte att fota. Får testa en annan gång när dom precis öppnat för dagen

 

 

Vi bestämde oss för att fika på det lilla stället och där har dom bara dessa bord och det är full fart i Igor med massor av butiker och cafeér av alla de slag. Här har min svåger satt sig tillrätta medans vi fixar fram kaffe och bröd                       

 

 

Jag valde kakan längst fram som hade lemoncurd i mitten, min man valde den avlånga kolakakan och svågern en kaka med lingonsylt. Det var jättegott

 

 

Jag fotade några godsaker i deras andra café på övervångingen

 

    

Jag är så glad för dom sista dagarna har jag kommit över en tröskel vad gäller knät. Jag har mindre svullet i knävecket och kan gå längre sträckor utan stora problem. Jag smyger inte fram längre utan börjar få upp min hastighet igen. Fysioterapeuten såg verkligen skillnad på mig så nu har jag fått lägga till en övning men jag kommer att få gå där rätt länge och det är jag glad för. Jag promenerar varje dag nu och har lagt ner fb ett tag så jag slipper känna stressen av att både blogga och kommentera på fb. Hoppas ni alla har det bra och får en fin fortsättning på dagen.

 

     

Who Knows Where the times goes med Fairport Convention. Sandy Denny på sång. Dom är ett brittiskt folkrockband som bildades 1967 i Muswell Hill-området i London. Sandy Denny dog redan 1978 i en ålder av 31 år gammal. Hon efterlämnade både man och en dotter. Så tragiskt och hon sjöng ju jättebra med ett brett register. Dödsorsak psykisk ohälsa

 

 

#Gallerian #Ericsson #Igor #Fika #Knät #Fairport

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

20 november 2018 07:59

Systrarna Eriksson är ett jättefin namn på ett café! Jag antar att det är systrar som har det. Tur att du har möjlighet att söka upp dem på nytt ställe. Jag förstår bra att det känns vemodigt att de försvinner från ett ställe som ni gärna har besökt tidigare. Så gott allting ser ut. Jag tycker också om att sitta på café fastän det inte blir så ofta som jag kanske önskar själv. Däremot har vi ju ett café men numera endast under sommaren. Och då sitter jag förstås inte särskilt ofta ;), men till all lycka får vi se folk som gärna sitter både ofta och länge här någonstans i trädgården eller inne.
Så skönt att ditt knä börjar bli bättre. Man är ju beroende av att kunna röra sig och att ha ont i knäet eller knäna är allt annat än önskvärt. Jag tycker att jag kan läsa en optimism mellan dina rader. Du kan ta livet på rätt sätt!
Ha det riktigt bra Malin! Tack för trevligt inlägg!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

20 november 2018 09:02

Det var nog systrar från början som drev cafét men nu vet jag inte om det är samma ägare. Skall fråga nästa gång vi går dit. Vi har en tendens att fika ute för mycket men vi har dragit ner dom senaste åren och går inte så ofta på dyra fik längre.

Det låg så fint där i Gallerian så det kändes så tomt och sorgligt då man gick förbi där nu

Vad härligt att ni har ett sommarcafé hos dig. Det känns verkligen toppen att jag kan börja gå lite normalare igen. Du läste helt rätt mellan raderna ;) känner mig väldigt optimistisk just nu på grund av detta och lite annat.

Tack för din härliga kommentar Karin. Jag är så glad att jag hittade tillbaka till din blogg

Ha en jättefin dag själv

kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards